REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse i rozwój

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Koszty roamingu po 1 lipca 2014 roku

Od lat jednym z największych utrudnień dla podróżujących po Europie jest koszt roamingu danych, czyli opłaty pobieranej przez operatora za połączenia głosowe i przesyłanie danych. Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lipca 2014 r. abonenci telefonii komórkowej podróżujący po krajach Unii Europejskiej, czyli w obrębie 27 Państw Członkowskich, zapłacą mniej za połączenia telefoniczne, wysyłanie SMS, a także korzystanie z Internetu.

Nastroje przedsiębiorców w III kwartale 2014 roku

W tym kwartale spadły nastroje w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje MŚP w Polsce. Wskaźnik nastrojów KERNA obniżył się do minus 55,49 pkt.

Identyfikacja strumieni wartości

Po przeczytaniu tego tekstu nie nabędziemy, niestety, umiejętności identyfikowania strumieni wartości w firmie. Zakładam jednak, że może uda mi się zachęcić czytelnika do poznania tej formy analizy działalności przedsiębiorstwa, a przynajmniej zwrócę na nią uwagę. Być może bardziej niż dotychczas dostrzeżemy fakt, że tylko część naszej aktywności gospodarczej ma znaczenie dla klientów i za tę część oni nam płacą , kiedy świadczymy im usługi czy produkujemy dla nich towary. Klienci nie zapłacą nam za organizowane dla naszych pracowników szkolenia. Nie zapłacą też za zebrania i narady, albo słabo zoptymalizowany proces produkcyjny, czy niezbyt potrzebne, nowe, stanowisko pracy dla będącego w potrzebie znajomego czy członka rodziny. Za to zapłaci nasze przedsiębiorstwo, pomniejszając tym samym swoje zyski.

Zmiany w pomocy de minimis

Od 1lipca 2014 r. weszły w życie zmiany dotyczące udzielania przedsiębiorstwom gwarancji de minimis. Wprowadzone zostały rozporządzeniem Komisji Europejskiej 1407/2013/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

REKLAMA

Jak zarządzać finansami małej firmy

Osoby prowadzące własną firmę powinny odpowiednio zarządzać jej płynnością finansową. Mają do dyspozycji różne narzędzia, które poprawią efekty zarządzania firmą. Najczęściej stosuje się monitoring płatności. Jakie są jeszcze sposoby na skuteczne zarządzanie finansami małej firmy?

Panowanie i kontrola finansowa w firmie - Kiedy przestać używać arkusza kalkulacyjnego?

Arkusze kalkulacyjne, to dzisiaj podstawowe oprogramowanie nawet w najmniejszych firmach. Każdy właściciel firmy czy menedżer doskonale zna te narzędzia, choćby używał ich tylko do prostych zestawień przychodów czy kosztów. Są jednak sytuacje, gdy wydajność arkuszy jest niewystarczająca, a menedżerom w sukurs przychodzą specjalistyczne rozwiązania – oprogramowanie klasy Business Intelligence. O tym kiedy powinno się myśleć o zakupie takich systemów opowiada Adam Janczewski, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju Produktów BI w DomData AG Sp. z o.o.:

Jak zarządzać płynnością finansową firmy?

Każda firma prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia jak największych zysków z prowadzonych czynności. Najważniejszym czynnikiem odpowiedniego rozwoju i zaufania do firmy jest jej płynność finansowa. W jaki sposób zarządzać płynnością finansową?

Wady Lean Management

Wdrażanie szczupłego zarządzania - lean management - staje się popularne. To bardzo dobrze, bo koncepcja ta zasługuje aby być zrozumianą oraz szeroko stosowaną nie tylko w świecie biznesu. Służba zdrowia; służby mundurowe; samorządy; szkolnictwo i inne, znajdą w tej metodyce wiele pożytecznego.

REKLAMA

Wakacje ubezpieczeniowe dla firm

Wprowadzenie „wakacji” ubezpieczeniowych oraz zmiany w zakresie „kredytu podatkowego” w pierwszym okresie po zarejestrowaniu i podjęciu działalności gospodarczej – przewiduje złożony w Sejmie projekt zmian w przepisach.

System zarządzania jakością – strategia firmy w systemie zarządzania jakością

Podstawowym zadaniem menedżera jest realizacja celów przedsiębiorstwa. Warto jednak zauważyć, że realizowane cele powinny przede wszystkim zapewnić możliwie jak najdłuższy czas funkcjonowania firmy na najwyższym poziomie. Przyciągnięcie nowych klientów oraz utrzymanie dotychczasowych staje się warunkiem przetrwania przedsiębiorstwa w otoczeniu konkurencyjnym.

Koniunktura dla firm w Polsce i za granicą

Zmian wartości przedsiębiorstw polskich w ciągu ostatniego roku wzrosła o około 17,3%. Wyższą dynamikę na rynku papierów wartościowych wykazują firmy z grupy WIG ( krajowe, międzynarodowe, oparte o finansowanie akcyjne). Obroty tych firm szacuje się na 693,2 mln zł (355 firm) w ciągu dnia. Firmy z grupy WIG20 (20 najmocniejszych firm notowanych na giełdzie) w ciągu roku uzyskały 5,17% wzrostu wartości. Obroty dzienne szacuje się na 552,7 mln zł.

Nastroje przedsiębiorców: najlepsze przed nami

Nastroje w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach są najlepsze od 2010 roku - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje MŚP w Polsce. W tym kwartale wskaźnik nastrojów KERNA wzrósł do minus 45,46 pkt. wobec minus 52,49 w minionym kwartale.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. IV

Jeśli klienci nie kupują dokonując przedpłaty albo nie płacą gotówką przy odbiorze towaru czy usługi, to znaczy, że dokonują transakcji z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku, nieuchronnie, będzie dochodzić do opóźnień w płatnościach i trzeba mieć wypracowany system reagowania na ten stan rzeczy.

Faktoring, leasing czy kredyt?

Faktoring to obok leasingu i kredytu coraz popularniejszy sposób na pozyskanie funduszy dla firmy. Dla zakładających i prowadzących działalność gospodarczą, dostęp do środków finansowych ma zasadnicze znaczenie. Nie tylko ze względu na realizację bieżących zleceń, ale również dla rozwoju firmy. Korzystając z zewnętrznych źródeł finansowania firma może nabyć dodatkowe maszyny i zwiększyć produkcję.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. III.

Decydując się na udzielanie kredytu kupieckiego, decydujemy się na oddanie do dyspozycji innemu podmiotowi części naszego kapitału obrotowego. Nic dziwnego, że powinniśmy wykazać się należytą starannością i zabezpieczyć "to co nasze", przed ryzykiem utraty. Jeśli tego nie zrobimy, to poza wszystkim, będzie to działaniem na szkodę własnej firmy, a to już poważny zarzut.

Przedawnienie odsetek w obrocie gospodarczym

W stosunkach gospodarczych między przedsiębiorcami często dochodzi do okoliczności, w których występują przeterminowane należności np. z tytułu niezapłaconej faktury. W takich sytuacjach wierzyciele nie są bezradni. Mogą korzystać z szerokiego wachlarza rozwiązań prawnych o różnym stopniu odczuwalności ich skutków dla dłużnika.

Jakie są obciążenia firm?

Przez ostatnie lata znacznie rozwinął się sektor handlowy, sektor budownictwa, działalności profesjonalnej, naukowej i przemysłu. Na przestrzeni lat obciążenia finansowe firm w tych sektorach znacznie wzrosły. Firmy coraz częściej muszą zaciągać kredyty, aby utrzymać się na rynku.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Przedsiębiorca chcący uzyskać kredyt technologiczny musi złożyć odpowiedni wniosek. Co musi znaleźć się we wniosku o udzielenie kredyty technologicznego?

Jak uzyskać kredyt technologiczny?

Kredyt technologiczny jest udzielany przedsiębiorcy przez bank w celu realizacji inwestycji technologicznej. Kredyt technologiczny jest częściowo spłacany ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego w formie premii technologicznej, do wysokości i na warunkach określonych w ustawie. Jak uzyskać kredyt technologiczny?

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.

Wypracowanie procedur weryfikacji wiarygodności, to często proces na lata. Co więcej, to proces ciągły. To znaczy, że jak już dopracujemy się właściwego systemu, to i tak należy na bieżąco sprawdzać i weryfikować jego przydatność w danym czasie. Procedurą najprostszą i chyba najbardziej rozpowszechnioną (kto wie czy nie słusznie, pomimo jej licznych wad) jest zapewne warunek kilku zakupów gotówkowych i przejście na odroczone terminy płatności. Jeżeli się ta procedura sprawdza, to nie ma powodu jej negowania. Często jednak się nie sprawdza i trzeba sięgać po narzędzia bardziej złożone.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o braku zaległości podatkowych

Brak zaległości podatkowych może być urzędowo potwierdzony przez organy podatkowe. Aby uzyskać takie potwierdzenie należy złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o braku zaległości podatkowych. Jak uzyskać takie zaświadczenie?

Zaświadczenie o braku zaległości podatkowych

Zaświadczenie o braku zaległości podatkowych może być potrzebne przedsiębiorcy przy zakupie na raty lub staraniu się o kredyt hipoteczny. Kiedy można złożyć wniosek o zaświadczenie o braku długów podatkowych? Kiedy wydanie zaświadczenia wymaga zgody podatnika?

Co początkujący importer wiedzieć powinien

Wiele osób mówiąc o imporcie, z pewnością myśli o Chinach. Nic dziwnego, bo Państwo Środka to jeden z najistotniejszych graczy, jeżeli chodzi o import i eksport towarów. To również najważniejszy partner handlowy dla polskich przedsiębiorców, którzy często sprowadzają stamtąd rozmaite towary. Jednak sam proces importu nie należy do łatwych, szczególnie dla debiutującego importera.

Innowacyjność polskich przedsiębiorstw

W kolejnych latach samorządy, instytuty badawcze i firmy będą wprowadzać politykę innowacyjności. Projekty tego typu są wsparte na finansowaniu unijnych i wsparciu prawnym. Celem tej polityki jest zbudowanie trwałej i istotnej współpracy między firmami i instytutami badawczymi i technicznymi oraz uczelniami.

Jak ubiegać się o dofinansowanie z PFRON?

Z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych często związane są dodatkowe nakłady finansowe np. na przystosowanie, adaptację i wyposażenie miejsca pracy. Z rekompensatą pracodawcom idzie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który umożliwia zdobycie dofinansowania do wynagrodzeń dla pracowników. Co należy zrobić by otrzymać dofinansowanie z PFRON? Kto może ubiegać się o dofinansowanie z PFRON? Jakie wnioski należy z złożyć?

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Czym jest kredyt handlowy? Każdy, kto kupuje lub sprzedaje towary/usługi, może być takim pytaniem zaskoczony, uznając je za trywialne. Wiadomo przecież, że w związku z tym pojęciem: "dzisiaj dostarczam/wydaję towar, a za jakiś czas (wcześniej ustalony) otrzymuję zapłatę". To prawda. To istota pojęcia "kredyt handlowy", często określany tez mianem "kredytu kupieckiego". Ale jeśli nie zgłębimy nieco tego pojęcia, jeśli nie będziemy dobrze czuli, co to tak naprawdę oznacza, to może to być przyczyną naszych kłopotów z wyegzekwowaniem należnych nam kwot.

Jak sprawdzić wypłacalność kontrahenta?

W czasach dużej konkurencyjności kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę oferowanej usługi czy produktu ale również, sprawdzają go pod wieloma względami, również jego wypłacalność. W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami. Jak sprawdzić wypłacalność klienta?

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością naszych kontrahentów, którym sprzedajemy towary lub usługi. Gdy kontrahent nie zapłaci w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Na czym w praktyce polega ubezpieczenie należności handlowych?

Szukaj pracy z głową!

Lojalność klienta cz. III

Wysiłki firmy, zmierzające do pozyskiwania lojalnych klientów, będzie można racjonalizować tylko wtedy, kiedy tę lojalność uda się zmierzyć. W każdym innym przypadku mamy do czynienia z działaniem intuicyjnym, może nawet opartym na solidnych podstawach, wcześniej zdobytego doświadczenia, jednak bez możliwości weryfikacji. A więc jak zmierzyć lojalność klientów? Od razu widać, że zadanie nie jest proste. Wszak mamy do czynienia z próbą pomiaru cechy jakościowej (kwalitatywnej).

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Rządowy program gwarancji de minimis działa już od wiosny 2013 roku. Polega on na zabezpieczaniu kredytów obrotowych udzielanych w ramach dopuszczalnej pomocy publicznej. Kiedy przedsiębiorca może skorzystać z gwarancji de minimis?

Przedsiębiorcy w lepszych nastrojach

W tym kwartale wskaźnik nastrojów mikro, małych i średnich firm w Polsce wzrósł do poziomu minus 47,8 pkt., czyli pułapu nienotowanego od trzech lat – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada przedsiębiorstwa MŚP w Polsce

Lojalność klienta cz. II

Czy słusznie mam wrażenie, iż często, nasze zabieganie o lojalność klienta nie jest dostateczne względem potencjalnych korzyści jakie ta lojalność może przynosić firmie? W każdym razie, w moim przekonaniu, w tym zakresie, można by było robić dużo więcej i zyskiwać na tym. Jakie są te potencjalne korzyści? Po pierwsze, lojalny klient, to względnie stały klient, a to oznacza stabilność, wzrost prestiżu i często zdecydowanie większą przewidywalność obrotów. Po drugie, koszty pozyskiwania klienta są z reguły wyższe, niż koszty jego utrzymania.

Wzór reklamacji dotyczącej wymiany towaru

Wzór reklamacji dotyczącej wymiany towaru. Obniżenie ceny zakupionego towaru to jeden ze sposobów reklamacji wadliwej rzeczy. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny!

Wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny

Wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny. Obniżenie ceny zakupionego towaru to jeden ze sposobów reklamacji wadliwej rzeczy. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny!

Wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny

Prezentujemy wzór reklamacji dotyczący pełnego zwrotu ceny. Zwrot pełnej ceny to jeden ze sposobów reklamacji wadliwego towaru. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny!

Wzór reklamacji dotyczącej naprawy towaru

W artykule prezentujemy wzór reklamacji dotyczącej naprawy towaru. Naprawa towaru to jeden ze sposobów reklamacji wadliwego towaru. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej naprawy towaru!

Lojalność klienta cz. I.

Utrzymanie ciągłości funkcjonowania firmy, to jeden z podstawowych obowiązków jej właściciela. Aby się z niego wywiązywać muszą być spełnione trzy warunki. Po pierwsze, firma musi mieć produkt; po drugie, zachowywać płynność finansową ; wreszcie po trzecie, musi mieć klientów, którzy ten produkt od niej kupią.

Płynność finansowa w małej firmie

Płynność finansowa to element decydujący o przetrwaniu firmy. Polega ona na zdolności firmy do regulowania swoich zobowiązań. W jaki sposób mała firma może zachować płynność finansową?

Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

Promocja początkującej firmy to wyzwanie. Jak bowiem poinformować świat o oferowanych przez nią produktach czy usługach, pamiętając o ograniczeniach związanych z niewielkim z reguły budżetem przeznaczonym na rozruch działalności?

Współpraca B2B - akcje marketingowe na polskim rynku

Wiele firm w ostatnich latach uzyskuje wysokie wyniki rozpoznawalności na rynku biznesowym i konsumenckim dzięki budowaniu sieci współpracy B2B. Łączenie sieci marketingowych, promocyjnych i handlowych jest sposobem na uzyskanie zainteresowania firm z wybranych sektorów oraz klientów szukających powszechnych i szerokich baz danych, baz klientów i baz firm. Znacznym utrudnieniem są jednak trudności w ocenie prezentowanych firm i ofert oraz zakres działania wybranego portalu (różne sektory, różnorodne firmy, różne województwa).

Współpraca biznes + nauka? To możliwe dzięki platformie Eureka

Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika, że 60% polskich firm nie wie jak lub nigdy nie próbowało nawiązać współpracy z naukowcami. W województwie łódzkim, sytuacja jest jeszcze poważniejsza. Z analizy potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw wynika, że prawie 80% lokalnych przedsiębiorców nigdy nie podjęło współpracy z instytucjami badawczymi.

O zysku słów kilka

Pojęcie zysku niekoniecznie jest tak jednoznaczne jak by mogło się wydawać. A przecież różne pojmowanie ma wpływ na działanie. Doskonale widać to na przykładzie pojęcia zagrożenia. W tych samych okolicznościach, jeden nie widzi jeszcze powodów do niepokoju, drugi zaczyna już obmyślać najlepszą dla siebie strategię ratunkową. W zależności od tego jak zysk będzie pojmować menager, różnie może wyglądać jego działanie w konkretnych okolicznościach. Różna może też być jego strategia długofalowa.

Lepsze nastroje przedsiębiorców

W trzecim kwartale mikro, mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się lekkiego wyhamowania w porównaniu do kwartału drugiego, który okazał się być nadspodziewanie dobry. Wskaźnik KERNA – ilustrujący nastroje w firmach – spadł nieznacznie - do minus 60,83 punktów. Względny optymizm przedsiębiorców studzi ciągła niepewność o przyszłą kondycję gospodarczą kraju i firmy - wynika z najnowszych danych Instytutu Keralla Research, który cyklicznie bada nastroje i koniunkturę w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

Problemy ze spłatą zobowiązań, w małych i średnich firmach, według moich obserwacji zawodowych, to zjawisko częste, nieomal powszechne. W dużej mierze, potwierdza taką opinię raport NBP, który podaje, że blisko 5% podmiotów gospodarczych mających kredyty bankowe, nie ma zdolności kredytowej. Porównując dane z czerwca 2012 z informacją z czerwca bieżącego roku, nastąpił tu wzrost, aż o blisko 14% (z 4,3% do 4,9%).

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

W każdym polskim mieście rozwija się prywatna przedsiębiorczość w formie start-up. Firmy te mają stać się innowatorami na polskim rynku. Poprzez nowe formy prezentacji, sprzedaży, logistyki oraz współpracy rynkowej start-up powinien stać się nowym, innowacyjnym sektorem MSP. Dla realizacji tego projektu w ostatnich latach wprowadzano dofinansowania, preferencyjne kredyty oraz wsparcie szkół wyższych i instytucji, instytutów.

Możliwości i przykłady inwestycji

W ostatnich latach najwyższe nakłady inwestycyjne odnotowano w sektorze usług i sprzedaży. Popularność i zainteresowanie tym sektorem wzrasta wśród zwykłych konsumentów i firm. Firmy szukają sposobu na zaprezentowanie się, obok stron internetowych budowanie marki wymaga inwestycji w lokale sprzedaży i usług.

Poziom wystarczalności funduszy - ważny wskaźnik w przypadku realizacji nowych przedsięwzięć w firmie

Pewnie zdarzyło nam się, nie raz, słyszeć o kłopotach finansowych jakieś firmy i jako powód tych kłopotów, ktoś powiedział, że … "przeinwestowali". Być może podobny problem mięliśmy już my sami ? A może jest to dopiero przed nami? Czego nie życzę i postaram się przedstawić tu narzędzie, które, chociaż w części, pomoże nam uchronić siebie i własną firmę przed taką przypadłością, której najgroźniejszym skutkiem może być bankructwo.

Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

Na wprowadzenie płatności bezgotówkowych przedsiębiorcy decydują się coraz częściej. Jest to wynikiem upowszechnienia się elektronicznych instrumentów płatniczych.

Kredyt na innowacje od 2014 roku?

Kredyt na innowacje od 2014 roku ma szanse funkcjonować w polskiej rzeczywistości gospodarczej. Jest to instytucja, której wprowadzenie postulują we wniesionym do Sejmu projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób pranych, posłowie klubu poselskiego Ruchu Palikota. Instytucja ta miałaby zastąpić funkcjonującą obecnie ulgę na nowe technologie.

REKLAMA