REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co początkujący importer wiedzieć powinien

Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób mówiąc o imporcie, z pewnością myśli o Chinach. Nic dziwnego, bo Państwo Środka to jeden z najistotniejszych graczy, jeżeli chodzi o import i eksport towarów. To również najważniejszy partner handlowy dla polskich przedsiębiorców, którzy często sprowadzają stamtąd rozmaite towary. Jednak sam proces importu nie należy do łatwych, szczególnie dla debiutującego importera.

Zanim zdecydujemy się na sprowadzenie towarów z Chin - niezależnie od tego czy dopiero zaczynamy przygodę z importem czy posiadamy już doświadczenie w tym zakresie - powinniśmy pamiętać o kilku złotych zasadach. Po pierwsze, należy przeprowadzić dokładną analizę sytuacji na rynku lokalnym bądź ogólnopolskim, w zależności gdzie planujemy sprzedać potem nasze produkty. Powinniśmy też zbadać, czy nasz towar znajdzie zainteresowanie wśród nabywców. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest, by jeszcze przed sprowadzeniem towaru, zbudować potencjalną grupę odbiorców i nawiązać z nią kontakty. Rozsądny i świadomy przedsiębiorca powinien pamiętać o przeprowadzeniu analizy SWOT. To narzędzie służy do wewnętrznej analizy firmy, jej otoczenia, ale również dotyczyć może inwestycji. W praktyce, powinniśmy wypisać słabe i mocne strony importu towaru, który chcemy zamówić (strenghts, weaknesses), zdefiniować szansę jego rozwoju (opportunities), ale także określić ewentualne zagrożenia, jakie mogą wystąpić w procesie importu i we wprowadzeniu towaru na rynek (threats).

REKLAMA

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

Uwzględnij prognozy

Warto rozważyć, jak rynek będzie zachowywał się za kilka miesięcy, kiedy towar znajdzie się już u importera. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko wynikające, m.in. z czasu, jaki jest niezbędny do sfinalizowania transakcji, ale też z wahań kursów dolara. Pamiętajmy, że wiele produktów ma charakter typowo sezonowy i zamawia się je tylko w określonych miesiącach czy porach roku, np. ozdoby świąteczne zamawia są na wiosnę, a sprzedaje jesienią, a wszelkie akcesoria plażowe zamawia się na jesień, by sprzedać je wiosną/latem. Wielu początkujących importerów nie uwzględnia w swoich planach i analizach kalendarza chińskiego i tamtejszych świąt, które mogą zablokować całą inwestycję. Jednym z najważniejszych wydarzeń w Państwie Środka jest Chiński Nowy Rok (Święto Wiosny), które przypada między końcem stycznia, a końcem lutego. Jego obchody trwają zwykle ponad dwa tygodnie i w tym czasie kontakt z chińskimi kontrahentami bywa utrudniony.

Fundusze Unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Obca kultura a biznes

Nadal wielu polskich przedsiębiorców, niezależnie od posiadanego doświadczenia w imporcie, lekceważy niezmiernie ważną rolę, jaką w kontaktach z Chińczykami odgrywa ich kultura, zwyczaje i sposób komunikacji. Bardzo często importerom zamawiającym towar u tamtejszych producentów, wydaje się że biznesowe standardy z Polski czy Europy obowiązują również w Chinach. Dlatego też są przekonani, że producenci z Państwa Środka bazują na podobnej kulturze biznesowej i z równą uwagą  podchodzą do wywiązywania się z poczynionych ustaleń. W rzeczywistości, zwykle okazuje się, że wyprodukowany towar nie jest zgodny ze specyfikacjami z zamówienia, są opóźnienia w realizacji, albo występują nieprawidłowości w certyfikatach czy w tabliczkach znamionowych. Sytuację pogarsza często fakt, że polscy przedsiębiorcy zbytnio ufają azjatyckim kontrahentom i nie podpisują z nimi żadnego kontraktu, a wszelkie szczegóły ustalają mailowo bądź telefonicznie. Warto pamiętać, że Chińczycy są zwolennikami ustaleń w formie ustnej i dzięki temu zyskują duże pole do niedomówień. Dlatego powinniśmy zadbać o szczegółowy kontrakt na piśmie, w którym zostaną przewidziane wszelkie możliwe scenariusze wydarzeń i tym samym nie będzie już miejsca na niedomówienia. To z pewnością zobliguje producenta do wywiązania się ze wszystkich ustaleń. Jednak sam proces negocjacji i tworzenia kontraktu bywa długi, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na FORUM!


Spotkanie z profesjonalistami

Niektórzy importerzy chcą polecieć do Chin, aby zobaczyć fabrykę, gdzie produkowane będą ich towary, a także w celu poznania producenta i ustalenia z nim wszystkich szczegółów zamówienia. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy pośredniczącej, która nie tylko zapewni nam transport i nocleg, ale również zaaranżuje spotkanie z chińskim producentem oraz zapewni na nim obecność swoich pracowników. Pomijając już kwestie językowe, negocjacje z Chińczykami są specyficzne. Dla nich najważniejsza jest harmonia i zaufanie - unikają konfliktów, dlatego też raczej nie usłyszmy od nich, że coś jest niemożliwe, bądź niewykonalne. Podczas rozmów powinniśmy unikać twierdzeń, które wykażą wątpliwość lub niezdecydowanie – może to zostać odebrane jako brak zaufania. Dlatego też, w trakcie spotkań biznesowych, nie obejdzie się bez pomocy profesjonalistów. Oprócz biegłej znajomości języka chińskiego, firmy pośredniczące znają tamtejszą kulturę, zasady negocjacji, posiadają doświadczenie w transakcjach import/eksport, a także mają świadomość zagrożenia i ryzyka, jakie niosą ze sobą tego typu zlecenia. Asysta profesjonalisty, który już na etapie rozmów przedstawi wszystkie możliwe scenariusze wydarzeń jest z pewnością gwarancją udanych negocjacji z chińskimi kontrahentami..

Samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne – wady i zalety

Wsparcie importera

REKLAMA

Pomoc profesjonalnej firmy pośredniczącej przyda się nie tylko podczas spotkania biznesowego z chińskim kontrahentem, ale również podczas całego procesu importu, który nie należy do najprostszych. Pracownicy firm obsługujących import, na co dzień kontaktują się z Azjatami, posiadają sprawdzonych i rzetelnych producentów i dzięki temu mogą zaproponować swoim klientom konkurencyjne ceny. Wiedzą również jak przygotowywać kontrakty handlowe i na co należy zwracać szczególną uwagę. W zależności od oczekiwań klienta, mogą monitorować proces tworzenia produktów, a także kontrolować ich jakość, zarówno w trakcie jak i po produkcji. Zajmują się również przygotowywaniem wszystkich niezbędnych dokumentów, a także weryfikują poprawność certyfikatów i niezbędnych pozwoleń. Organizują też spedycję międzynarodową, dostosowując się do potrzeb klientów z różnymi rodzajami zamówień (ładunki ponad gabarytowe, produkty spożywcze, łatwo psujące się czy towary niebezpieczne). Dzięki pomocy takiej firmy, nawet odprawa celna może zostać wykonana sprawnie i bezproblemowo. Co ważne, mogą też przygotować dokumentację niezbędną do wprowadzenia towaru do obrotu w Unii Europejskiej.

Import towarów z Azji to trudny proces, któremu z pewnością nie podoła osoba nieposiadająca w tym zakresie doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Biorąc pod uwagę jeszcze odmienną kulturę, zwyczaje i specyficzne zasady komunikacji, łatwo zostać wprowadzonym w błąd przez chińskiego kontrahenta. Dlatego czasami lepiej nie ryzykować i zostawić wszelkie działania w rękach profesjonalistów. Dzięki temu, zyska się niezbędne wsparcie biznesowe, co w perspektywie pozwoli zaoszczędzić pieniądze i cenny czas. Dodatkowo zaś zapewni spokój i gwarancję powodzenia realizacji zamówienia.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Autor: Piotr Burzyński - właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA