REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co początkujący importer wiedzieć powinien

Subskrybuj nas na Youtube
Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób mówiąc o imporcie, z pewnością myśli o Chinach. Nic dziwnego, bo Państwo Środka to jeden z najistotniejszych graczy, jeżeli chodzi o import i eksport towarów. To również najważniejszy partner handlowy dla polskich przedsiębiorców, którzy często sprowadzają stamtąd rozmaite towary. Jednak sam proces importu nie należy do łatwych, szczególnie dla debiutującego importera.

Zanim zdecydujemy się na sprowadzenie towarów z Chin - niezależnie od tego czy dopiero zaczynamy przygodę z importem czy posiadamy już doświadczenie w tym zakresie - powinniśmy pamiętać o kilku złotych zasadach. Po pierwsze, należy przeprowadzić dokładną analizę sytuacji na rynku lokalnym bądź ogólnopolskim, w zależności gdzie planujemy sprzedać potem nasze produkty. Powinniśmy też zbadać, czy nasz towar znajdzie zainteresowanie wśród nabywców. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest, by jeszcze przed sprowadzeniem towaru, zbudować potencjalną grupę odbiorców i nawiązać z nią kontakty. Rozsądny i świadomy przedsiębiorca powinien pamiętać o przeprowadzeniu analizy SWOT. To narzędzie służy do wewnętrznej analizy firmy, jej otoczenia, ale również dotyczyć może inwestycji. W praktyce, powinniśmy wypisać słabe i mocne strony importu towaru, który chcemy zamówić (strenghts, weaknesses), zdefiniować szansę jego rozwoju (opportunities), ale także określić ewentualne zagrożenia, jakie mogą wystąpić w procesie importu i we wprowadzeniu towaru na rynek (threats).

REKLAMA

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

Uwzględnij prognozy

Warto rozważyć, jak rynek będzie zachowywał się za kilka miesięcy, kiedy towar znajdzie się już u importera. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko wynikające, m.in. z czasu, jaki jest niezbędny do sfinalizowania transakcji, ale też z wahań kursów dolara. Pamiętajmy, że wiele produktów ma charakter typowo sezonowy i zamawia się je tylko w określonych miesiącach czy porach roku, np. ozdoby świąteczne zamawia są na wiosnę, a sprzedaje jesienią, a wszelkie akcesoria plażowe zamawia się na jesień, by sprzedać je wiosną/latem. Wielu początkujących importerów nie uwzględnia w swoich planach i analizach kalendarza chińskiego i tamtejszych świąt, które mogą zablokować całą inwestycję. Jednym z najważniejszych wydarzeń w Państwie Środka jest Chiński Nowy Rok (Święto Wiosny), które przypada między końcem stycznia, a końcem lutego. Jego obchody trwają zwykle ponad dwa tygodnie i w tym czasie kontakt z chińskimi kontrahentami bywa utrudniony.

Fundusze Unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Obca kultura a biznes

Nadal wielu polskich przedsiębiorców, niezależnie od posiadanego doświadczenia w imporcie, lekceważy niezmiernie ważną rolę, jaką w kontaktach z Chińczykami odgrywa ich kultura, zwyczaje i sposób komunikacji. Bardzo często importerom zamawiającym towar u tamtejszych producentów, wydaje się że biznesowe standardy z Polski czy Europy obowiązują również w Chinach. Dlatego też są przekonani, że producenci z Państwa Środka bazują na podobnej kulturze biznesowej i z równą uwagą  podchodzą do wywiązywania się z poczynionych ustaleń. W rzeczywistości, zwykle okazuje się, że wyprodukowany towar nie jest zgodny ze specyfikacjami z zamówienia, są opóźnienia w realizacji, albo występują nieprawidłowości w certyfikatach czy w tabliczkach znamionowych. Sytuację pogarsza często fakt, że polscy przedsiębiorcy zbytnio ufają azjatyckim kontrahentom i nie podpisują z nimi żadnego kontraktu, a wszelkie szczegóły ustalają mailowo bądź telefonicznie. Warto pamiętać, że Chińczycy są zwolennikami ustaleń w formie ustnej i dzięki temu zyskują duże pole do niedomówień. Dlatego powinniśmy zadbać o szczegółowy kontrakt na piśmie, w którym zostaną przewidziane wszelkie możliwe scenariusze wydarzeń i tym samym nie będzie już miejsca na niedomówienia. To z pewnością zobliguje producenta do wywiązania się ze wszystkich ustaleń. Jednak sam proces negocjacji i tworzenia kontraktu bywa długi, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na FORUM!


Spotkanie z profesjonalistami

Niektórzy importerzy chcą polecieć do Chin, aby zobaczyć fabrykę, gdzie produkowane będą ich towary, a także w celu poznania producenta i ustalenia z nim wszystkich szczegółów zamówienia. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy pośredniczącej, która nie tylko zapewni nam transport i nocleg, ale również zaaranżuje spotkanie z chińskim producentem oraz zapewni na nim obecność swoich pracowników. Pomijając już kwestie językowe, negocjacje z Chińczykami są specyficzne. Dla nich najważniejsza jest harmonia i zaufanie - unikają konfliktów, dlatego też raczej nie usłyszmy od nich, że coś jest niemożliwe, bądź niewykonalne. Podczas rozmów powinniśmy unikać twierdzeń, które wykażą wątpliwość lub niezdecydowanie – może to zostać odebrane jako brak zaufania. Dlatego też, w trakcie spotkań biznesowych, nie obejdzie się bez pomocy profesjonalistów. Oprócz biegłej znajomości języka chińskiego, firmy pośredniczące znają tamtejszą kulturę, zasady negocjacji, posiadają doświadczenie w transakcjach import/eksport, a także mają świadomość zagrożenia i ryzyka, jakie niosą ze sobą tego typu zlecenia. Asysta profesjonalisty, który już na etapie rozmów przedstawi wszystkie możliwe scenariusze wydarzeń jest z pewnością gwarancją udanych negocjacji z chińskimi kontrahentami..

Samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne – wady i zalety

Wsparcie importera

REKLAMA

Pomoc profesjonalnej firmy pośredniczącej przyda się nie tylko podczas spotkania biznesowego z chińskim kontrahentem, ale również podczas całego procesu importu, który nie należy do najprostszych. Pracownicy firm obsługujących import, na co dzień kontaktują się z Azjatami, posiadają sprawdzonych i rzetelnych producentów i dzięki temu mogą zaproponować swoim klientom konkurencyjne ceny. Wiedzą również jak przygotowywać kontrakty handlowe i na co należy zwracać szczególną uwagę. W zależności od oczekiwań klienta, mogą monitorować proces tworzenia produktów, a także kontrolować ich jakość, zarówno w trakcie jak i po produkcji. Zajmują się również przygotowywaniem wszystkich niezbędnych dokumentów, a także weryfikują poprawność certyfikatów i niezbędnych pozwoleń. Organizują też spedycję międzynarodową, dostosowując się do potrzeb klientów z różnymi rodzajami zamówień (ładunki ponad gabarytowe, produkty spożywcze, łatwo psujące się czy towary niebezpieczne). Dzięki pomocy takiej firmy, nawet odprawa celna może zostać wykonana sprawnie i bezproblemowo. Co ważne, mogą też przygotować dokumentację niezbędną do wprowadzenia towaru do obrotu w Unii Europejskiej.

Import towarów z Azji to trudny proces, któremu z pewnością nie podoła osoba nieposiadająca w tym zakresie doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Biorąc pod uwagę jeszcze odmienną kulturę, zwyczaje i specyficzne zasady komunikacji, łatwo zostać wprowadzonym w błąd przez chińskiego kontrahenta. Dlatego czasami lepiej nie ryzykować i zostawić wszelkie działania w rękach profesjonalistów. Dzięki temu, zyska się niezbędne wsparcie biznesowe, co w perspektywie pozwoli zaoszczędzić pieniądze i cenny czas. Dodatkowo zaś zapewni spokój i gwarancję powodzenia realizacji zamówienia.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Autor: Piotr Burzyński - właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA