REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co początkujący importer wiedzieć powinien

Subskrybuj nas na Youtube
Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Co początkujący importer wiedzieć powinien / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób mówiąc o imporcie, z pewnością myśli o Chinach. Nic dziwnego, bo Państwo Środka to jeden z najistotniejszych graczy, jeżeli chodzi o import i eksport towarów. To również najważniejszy partner handlowy dla polskich przedsiębiorców, którzy często sprowadzają stamtąd rozmaite towary. Jednak sam proces importu nie należy do łatwych, szczególnie dla debiutującego importera.

Zanim zdecydujemy się na sprowadzenie towarów z Chin - niezależnie od tego czy dopiero zaczynamy przygodę z importem czy posiadamy już doświadczenie w tym zakresie - powinniśmy pamiętać o kilku złotych zasadach. Po pierwsze, należy przeprowadzić dokładną analizę sytuacji na rynku lokalnym bądź ogólnopolskim, w zależności gdzie planujemy sprzedać potem nasze produkty. Powinniśmy też zbadać, czy nasz towar znajdzie zainteresowanie wśród nabywców. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest, by jeszcze przed sprowadzeniem towaru, zbudować potencjalną grupę odbiorców i nawiązać z nią kontakty. Rozsądny i świadomy przedsiębiorca powinien pamiętać o przeprowadzeniu analizy SWOT. To narzędzie służy do wewnętrznej analizy firmy, jej otoczenia, ale również dotyczyć może inwestycji. W praktyce, powinniśmy wypisać słabe i mocne strony importu towaru, który chcemy zamówić (strenghts, weaknesses), zdefiniować szansę jego rozwoju (opportunities), ale także określić ewentualne zagrożenia, jakie mogą wystąpić w procesie importu i we wprowadzeniu towaru na rynek (threats).

REKLAMA

REKLAMA

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

Uwzględnij prognozy

Warto rozważyć, jak rynek będzie zachowywał się za kilka miesięcy, kiedy towar znajdzie się już u importera. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko wynikające, m.in. z czasu, jaki jest niezbędny do sfinalizowania transakcji, ale też z wahań kursów dolara. Pamiętajmy, że wiele produktów ma charakter typowo sezonowy i zamawia się je tylko w określonych miesiącach czy porach roku, np. ozdoby świąteczne zamawia są na wiosnę, a sprzedaje jesienią, a wszelkie akcesoria plażowe zamawia się na jesień, by sprzedać je wiosną/latem. Wielu początkujących importerów nie uwzględnia w swoich planach i analizach kalendarza chińskiego i tamtejszych świąt, które mogą zablokować całą inwestycję. Jednym z najważniejszych wydarzeń w Państwie Środka jest Chiński Nowy Rok (Święto Wiosny), które przypada między końcem stycznia, a końcem lutego. Jego obchody trwają zwykle ponad dwa tygodnie i w tym czasie kontakt z chińskimi kontrahentami bywa utrudniony.

Fundusze Unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej

REKLAMA

Obca kultura a biznes

Nadal wielu polskich przedsiębiorców, niezależnie od posiadanego doświadczenia w imporcie, lekceważy niezmiernie ważną rolę, jaką w kontaktach z Chińczykami odgrywa ich kultura, zwyczaje i sposób komunikacji. Bardzo często importerom zamawiającym towar u tamtejszych producentów, wydaje się że biznesowe standardy z Polski czy Europy obowiązują również w Chinach. Dlatego też są przekonani, że producenci z Państwa Środka bazują na podobnej kulturze biznesowej i z równą uwagą  podchodzą do wywiązywania się z poczynionych ustaleń. W rzeczywistości, zwykle okazuje się, że wyprodukowany towar nie jest zgodny ze specyfikacjami z zamówienia, są opóźnienia w realizacji, albo występują nieprawidłowości w certyfikatach czy w tabliczkach znamionowych. Sytuację pogarsza często fakt, że polscy przedsiębiorcy zbytnio ufają azjatyckim kontrahentom i nie podpisują z nimi żadnego kontraktu, a wszelkie szczegóły ustalają mailowo bądź telefonicznie. Warto pamiętać, że Chińczycy są zwolennikami ustaleń w formie ustnej i dzięki temu zyskują duże pole do niedomówień. Dlatego powinniśmy zadbać o szczegółowy kontrakt na piśmie, w którym zostaną przewidziane wszelkie możliwe scenariusze wydarzeń i tym samym nie będzie już miejsca na niedomówienia. To z pewnością zobliguje producenta do wywiązania się ze wszystkich ustaleń. Jednak sam proces negocjacji i tworzenia kontraktu bywa długi, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na FORUM!


Spotkanie z profesjonalistami

Niektórzy importerzy chcą polecieć do Chin, aby zobaczyć fabrykę, gdzie produkowane będą ich towary, a także w celu poznania producenta i ustalenia z nim wszystkich szczegółów zamówienia. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy pośredniczącej, która nie tylko zapewni nam transport i nocleg, ale również zaaranżuje spotkanie z chińskim producentem oraz zapewni na nim obecność swoich pracowników. Pomijając już kwestie językowe, negocjacje z Chińczykami są specyficzne. Dla nich najważniejsza jest harmonia i zaufanie - unikają konfliktów, dlatego też raczej nie usłyszmy od nich, że coś jest niemożliwe, bądź niewykonalne. Podczas rozmów powinniśmy unikać twierdzeń, które wykażą wątpliwość lub niezdecydowanie – może to zostać odebrane jako brak zaufania. Dlatego też, w trakcie spotkań biznesowych, nie obejdzie się bez pomocy profesjonalistów. Oprócz biegłej znajomości języka chińskiego, firmy pośredniczące znają tamtejszą kulturę, zasady negocjacji, posiadają doświadczenie w transakcjach import/eksport, a także mają świadomość zagrożenia i ryzyka, jakie niosą ze sobą tego typu zlecenia. Asysta profesjonalisty, który już na etapie rozmów przedstawi wszystkie możliwe scenariusze wydarzeń jest z pewnością gwarancją udanych negocjacji z chińskimi kontrahentami..

Samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne – wady i zalety

Wsparcie importera

Pomoc profesjonalnej firmy pośredniczącej przyda się nie tylko podczas spotkania biznesowego z chińskim kontrahentem, ale również podczas całego procesu importu, który nie należy do najprostszych. Pracownicy firm obsługujących import, na co dzień kontaktują się z Azjatami, posiadają sprawdzonych i rzetelnych producentów i dzięki temu mogą zaproponować swoim klientom konkurencyjne ceny. Wiedzą również jak przygotowywać kontrakty handlowe i na co należy zwracać szczególną uwagę. W zależności od oczekiwań klienta, mogą monitorować proces tworzenia produktów, a także kontrolować ich jakość, zarówno w trakcie jak i po produkcji. Zajmują się również przygotowywaniem wszystkich niezbędnych dokumentów, a także weryfikują poprawność certyfikatów i niezbędnych pozwoleń. Organizują też spedycję międzynarodową, dostosowując się do potrzeb klientów z różnymi rodzajami zamówień (ładunki ponad gabarytowe, produkty spożywcze, łatwo psujące się czy towary niebezpieczne). Dzięki pomocy takiej firmy, nawet odprawa celna może zostać wykonana sprawnie i bezproblemowo. Co ważne, mogą też przygotować dokumentację niezbędną do wprowadzenia towaru do obrotu w Unii Europejskiej.

Import towarów z Azji to trudny proces, któremu z pewnością nie podoła osoba nieposiadająca w tym zakresie doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Biorąc pod uwagę jeszcze odmienną kulturę, zwyczaje i specyficzne zasady komunikacji, łatwo zostać wprowadzonym w błąd przez chińskiego kontrahenta. Dlatego czasami lepiej nie ryzykować i zostawić wszelkie działania w rękach profesjonalistów. Dzięki temu, zyska się niezbędne wsparcie biznesowe, co w perspektywie pozwoli zaoszczędzić pieniądze i cenny czas. Dodatkowo zaś zapewni spokój i gwarancję powodzenia realizacji zamówienia.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Autor: Piotr Burzyński - właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA