REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

 ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik jak odnieść sukces na chińskim rynku. W dziesięciu punktach przedstawiamy kwestie, które należy mieć na uwadze, jeżeli chcemy rozpocząć własną działalność gospodarczą w Państwie Środka.

1. Przygotuj się, rozeznaj rynek.

REKLAMA

Chiny to skomplikowany rynek, rządzący się własnymi prawami i zwyczajami, za nim zdecydujesz się na jego podbój warto zainwestować czas w przygotowanie i research niż działać na żywioł. Za nim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności, pojedź na targi branżowe, zaprezentuj swoje produkty, zobacz czy jest na nie rynek zbytu, nawiąż pierwsze relacje. Zapoznaj się z raportami i publikacjami na temat twojej gałęzi przemysłu, są często dostępne za darmo a mogą zaoszczędzić Ci sporo środków i czasu.

2. Wybierz właściwą lokalizację

REKLAMA

Dobór lokalizacji jest kluczowy względem planowanej przez nas działalności gospodarczej w Państwie Środka. Jeżeli planujemy założyć na przykład firmę, która ma tworzyć oprogramowanie i działać w środowisku nowych technologii najlepszym miejscem będzie Pekin, który jest mekką spółek internetowych w Chinach.

Z kolei jeżeli planujemy produkcję warto zorientować się jak w danej prowincji wygląda dostęp do potrzebnych nam surowców. Poszczególne prowincje mają też często odmienne od siebie prawo jak i ceny, przed jakimkolwiek działaniem należy przeprowadzić wywiad środowiskowy, przenoszenie działalności może być na późniejszym etapie bolesne i kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Kontekst kulturowy

W Chinach kultura biznesu i tradycja ma znaczenie, ale nie jest najważniejsza. Koniecznie przed wyjazdem przygotuj się, przeczytaj jedną czy dwie książki na ten temat, albo idź na parogodzinny kurs. Gdy nabędziesz podstawy etykiety nic nie powinno Cię zaskoczyć. Nie daj się zwariować, traktuj Chińczyków z szacunkiem, tak jak traktujesz kontrahentów w kraju i zachowaj zdrowy rozsądek.

4. Zastrzeż swoje znaki handlowe

To ważna pozycja o, której niestety wielu zagranicznych inwestorów zapomina, a raczej po prostu jest nieświadoma chińskiego prawa. Przedsiębiorcy często ignorują rejestracje chińskiej nazwy i swojego znaku towarowego w Państwie Środka,  naiwnie zakładają że jeżeli mają odpowiednik takiej rejestracji w swoim kraju to obowiązuje on także w Chinach, gdzie decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Warto pamiętać o rejestracji swojej nazwy jak i nazw naszych produktów.

Twoja marka w Chinach

5. Wybierz bank

Jeżeli chcesz prowadzić działalność w Państwie Środka warto otworzyć konto w lokalnym banku. W Chinach są cztery największe banki, które dominują na rynku, są zanane i stabilne oraz respektowane. Lepiej założyć konto w jednym z nich niż małym przypadkowym banku. Oto wielka czwórka: Bank of China, China Construction Bank, Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China.

6. Wybierz rodzaj działalności gospodarczej

Gdy zdecydujesz się na otwarcie firmy w Chinach po przeprowadzeniu badań rynkowych, wybierz najbardziej racjonalny dla twoich potrzeb rodzaj działalności gospodarczej. W Chinach obcokrajowcy mają do wyboru cztery rodzaje działalności gospodarczej: Spółki Joint Venture, Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (Wholly Owned Foreign Enterprisers, WOFE), Zagraniczna firma handlowa (Foregn Invested Commercial Entreprise, FICE) oraz Biuro Przedstawicielskie (Represetative Offices, RO).

7. Daleko-terminowa strategia rozwoju

Wchodząc do Chin od początku musimy mieć daleko-terminowy plan rozwoju, wiedzieć jak chcemy budować siatkę dystrybucji, rozwijać produkcję czy tworzyć kadrę. Ważne aby plan przygotować w oparciu o realia rynkowe i działać w oparciu o wcześniej przeprowadzony reasearch.

8. Zatrudnij pracowników

REKLAMA

Jeżeli planujesz na przykład produkcję w Chinach, konieczne będzie zatrudnienie pracowników. Znalezienie właściwych ludzi to zawsze długi proces, warto skorzystać z usług kogoś, kto już jest na miejscu i ma rozeznanie w rynku pracy danej prowincji.

Pamiętaj że za każdego zatrudnionego pracownika należy odprowadzić do urzędu podatek. Najlepiej zacząć od góry czyli menadżerów, oni pomogą zatrudnić Ci resztę pracowników. Jeżeli chodzi o stawki to w Chinach nie jest już tak tanio jak często podają to media, za dobrego menadżera zapłacimy tam więcej niż  w Polsce. Z każdym zatrudnionym musisz mieć podpisaną umowę na pracę.

Inwestycje zagraniczne: Współpraca z Chinami


9. Dobór partnera

Zaczynając działalność gospodarczą w Chinach warto poszukać partnera, który ma doświadczenie w budowaniu tam spółek. Rolę takiego partnera może pełnić na przykład firma konsultingowa czy Izba Gospodarcza. Musi być to rzetelny partner, który pomoże nam z częścią wyżej wymienionych punktów. Warto aby miał doświadczenie w naszej branży.

10. Nie spiesz się.

Robienie biznesu w Chinach wymaga czasu, jeżeli ktoś chce wzbogacić się w rok, Państwo Środka nie jest dla niego dobrym kierunkiem. Czas jest potrzebny na wszystko, od zakładania działalności i spełnienia wszelkich urzędowych wymogów po budowanie relacji biznesowych. Jeżeli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i będziemy cierpliwi mamy szanse na odniesienie sukcesu. Miliard klientów czeka!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA