REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik jak odnieść sukces na chińskim rynku. W dziesięciu punktach przedstawiamy kwestie, które należy mieć na uwadze, jeżeli chcemy rozpocząć własną działalność gospodarczą w Państwie Środka.

1. Przygotuj się, rozeznaj rynek.

REKLAMA

Chiny to skomplikowany rynek, rządzący się własnymi prawami i zwyczajami, za nim zdecydujesz się na jego podbój warto zainwestować czas w przygotowanie i research niż działać na żywioł. Za nim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności, pojedź na targi branżowe, zaprezentuj swoje produkty, zobacz czy jest na nie rynek zbytu, nawiąż pierwsze relacje. Zapoznaj się z raportami i publikacjami na temat twojej gałęzi przemysłu, są często dostępne za darmo a mogą zaoszczędzić Ci sporo środków i czasu.

2. Wybierz właściwą lokalizację

REKLAMA

Dobór lokalizacji jest kluczowy względem planowanej przez nas działalności gospodarczej w Państwie Środka. Jeżeli planujemy założyć na przykład firmę, która ma tworzyć oprogramowanie i działać w środowisku nowych technologii najlepszym miejscem będzie Pekin, który jest mekką spółek internetowych w Chinach.

Z kolei jeżeli planujemy produkcję warto zorientować się jak w danej prowincji wygląda dostęp do potrzebnych nam surowców. Poszczególne prowincje mają też często odmienne od siebie prawo jak i ceny, przed jakimkolwiek działaniem należy przeprowadzić wywiad środowiskowy, przenoszenie działalności może być na późniejszym etapie bolesne i kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Kontekst kulturowy

W Chinach kultura biznesu i tradycja ma znaczenie, ale nie jest najważniejsza. Koniecznie przed wyjazdem przygotuj się, przeczytaj jedną czy dwie książki na ten temat, albo idź na parogodzinny kurs. Gdy nabędziesz podstawy etykiety nic nie powinno Cię zaskoczyć. Nie daj się zwariować, traktuj Chińczyków z szacunkiem, tak jak traktujesz kontrahentów w kraju i zachowaj zdrowy rozsądek.

4. Zastrzeż swoje znaki handlowe

To ważna pozycja o, której niestety wielu zagranicznych inwestorów zapomina, a raczej po prostu jest nieświadoma chińskiego prawa. Przedsiębiorcy często ignorują rejestracje chińskiej nazwy i swojego znaku towarowego w Państwie Środka,  naiwnie zakładają że jeżeli mają odpowiednik takiej rejestracji w swoim kraju to obowiązuje on także w Chinach, gdzie decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Warto pamiętać o rejestracji swojej nazwy jak i nazw naszych produktów.

Twoja marka w Chinach

5. Wybierz bank

Jeżeli chcesz prowadzić działalność w Państwie Środka warto otworzyć konto w lokalnym banku. W Chinach są cztery największe banki, które dominują na rynku, są zanane i stabilne oraz respektowane. Lepiej założyć konto w jednym z nich niż małym przypadkowym banku. Oto wielka czwórka: Bank of China, China Construction Bank, Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China.

6. Wybierz rodzaj działalności gospodarczej

Gdy zdecydujesz się na otwarcie firmy w Chinach po przeprowadzeniu badań rynkowych, wybierz najbardziej racjonalny dla twoich potrzeb rodzaj działalności gospodarczej. W Chinach obcokrajowcy mają do wyboru cztery rodzaje działalności gospodarczej: Spółki Joint Venture, Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (Wholly Owned Foreign Enterprisers, WOFE), Zagraniczna firma handlowa (Foregn Invested Commercial Entreprise, FICE) oraz Biuro Przedstawicielskie (Represetative Offices, RO).

7. Daleko-terminowa strategia rozwoju

Wchodząc do Chin od początku musimy mieć daleko-terminowy plan rozwoju, wiedzieć jak chcemy budować siatkę dystrybucji, rozwijać produkcję czy tworzyć kadrę. Ważne aby plan przygotować w oparciu o realia rynkowe i działać w oparciu o wcześniej przeprowadzony reasearch.

8. Zatrudnij pracowników

REKLAMA

Jeżeli planujesz na przykład produkcję w Chinach, konieczne będzie zatrudnienie pracowników. Znalezienie właściwych ludzi to zawsze długi proces, warto skorzystać z usług kogoś, kto już jest na miejscu i ma rozeznanie w rynku pracy danej prowincji.

Pamiętaj że za każdego zatrudnionego pracownika należy odprowadzić do urzędu podatek. Najlepiej zacząć od góry czyli menadżerów, oni pomogą zatrudnić Ci resztę pracowników. Jeżeli chodzi o stawki to w Chinach nie jest już tak tanio jak często podają to media, za dobrego menadżera zapłacimy tam więcej niż  w Polsce. Z każdym zatrudnionym musisz mieć podpisaną umowę na pracę.

Inwestycje zagraniczne: Współpraca z Chinami


9. Dobór partnera

Zaczynając działalność gospodarczą w Chinach warto poszukać partnera, który ma doświadczenie w budowaniu tam spółek. Rolę takiego partnera może pełnić na przykład firma konsultingowa czy Izba Gospodarcza. Musi być to rzetelny partner, który pomoże nam z częścią wyżej wymienionych punktów. Warto aby miał doświadczenie w naszej branży.

10. Nie spiesz się.

Robienie biznesu w Chinach wymaga czasu, jeżeli ktoś chce wzbogacić się w rok, Państwo Środka nie jest dla niego dobrym kierunkiem. Czas jest potrzebny na wszystko, od zakładania działalności i spełnienia wszelkich urzędowych wymogów po budowanie relacji biznesowych. Jeżeli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i będziemy cierpliwi mamy szanse na odniesienie sukcesu. Miliard klientów czeka!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA