REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik jak odnieść sukces na chińskim rynku. W dziesięciu punktach przedstawiamy kwestie, które należy mieć na uwadze, jeżeli chcemy rozpocząć własną działalność gospodarczą w Państwie Środka.

1. Przygotuj się, rozeznaj rynek.

REKLAMA

REKLAMA

Chiny to skomplikowany rynek, rządzący się własnymi prawami i zwyczajami, za nim zdecydujesz się na jego podbój warto zainwestować czas w przygotowanie i research niż działać na żywioł. Za nim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności, pojedź na targi branżowe, zaprezentuj swoje produkty, zobacz czy jest na nie rynek zbytu, nawiąż pierwsze relacje. Zapoznaj się z raportami i publikacjami na temat twojej gałęzi przemysłu, są często dostępne za darmo a mogą zaoszczędzić Ci sporo środków i czasu.

2. Wybierz właściwą lokalizację

Dobór lokalizacji jest kluczowy względem planowanej przez nas działalności gospodarczej w Państwie Środka. Jeżeli planujemy założyć na przykład firmę, która ma tworzyć oprogramowanie i działać w środowisku nowych technologii najlepszym miejscem będzie Pekin, który jest mekką spółek internetowych w Chinach.

REKLAMA

Z kolei jeżeli planujemy produkcję warto zorientować się jak w danej prowincji wygląda dostęp do potrzebnych nam surowców. Poszczególne prowincje mają też często odmienne od siebie prawo jak i ceny, przed jakimkolwiek działaniem należy przeprowadzić wywiad środowiskowy, przenoszenie działalności może być na późniejszym etapie bolesne i kosztowne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Kontekst kulturowy

W Chinach kultura biznesu i tradycja ma znaczenie, ale nie jest najważniejsza. Koniecznie przed wyjazdem przygotuj się, przeczytaj jedną czy dwie książki na ten temat, albo idź na parogodzinny kurs. Gdy nabędziesz podstawy etykiety nic nie powinno Cię zaskoczyć. Nie daj się zwariować, traktuj Chińczyków z szacunkiem, tak jak traktujesz kontrahentów w kraju i zachowaj zdrowy rozsądek.

4. Zastrzeż swoje znaki handlowe

To ważna pozycja o, której niestety wielu zagranicznych inwestorów zapomina, a raczej po prostu jest nieświadoma chińskiego prawa. Przedsiębiorcy często ignorują rejestracje chińskiej nazwy i swojego znaku towarowego w Państwie Środka,  naiwnie zakładają że jeżeli mają odpowiednik takiej rejestracji w swoim kraju to obowiązuje on także w Chinach, gdzie decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Warto pamiętać o rejestracji swojej nazwy jak i nazw naszych produktów.

Twoja marka w Chinach

5. Wybierz bank

Jeżeli chcesz prowadzić działalność w Państwie Środka warto otworzyć konto w lokalnym banku. W Chinach są cztery największe banki, które dominują na rynku, są zanane i stabilne oraz respektowane. Lepiej założyć konto w jednym z nich niż małym przypadkowym banku. Oto wielka czwórka: Bank of China, China Construction Bank, Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China.

6. Wybierz rodzaj działalności gospodarczej

Gdy zdecydujesz się na otwarcie firmy w Chinach po przeprowadzeniu badań rynkowych, wybierz najbardziej racjonalny dla twoich potrzeb rodzaj działalności gospodarczej. W Chinach obcokrajowcy mają do wyboru cztery rodzaje działalności gospodarczej: Spółki Joint Venture, Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (Wholly Owned Foreign Enterprisers, WOFE), Zagraniczna firma handlowa (Foregn Invested Commercial Entreprise, FICE) oraz Biuro Przedstawicielskie (Represetative Offices, RO).

7. Daleko-terminowa strategia rozwoju

Wchodząc do Chin od początku musimy mieć daleko-terminowy plan rozwoju, wiedzieć jak chcemy budować siatkę dystrybucji, rozwijać produkcję czy tworzyć kadrę. Ważne aby plan przygotować w oparciu o realia rynkowe i działać w oparciu o wcześniej przeprowadzony reasearch.

8. Zatrudnij pracowników

Jeżeli planujesz na przykład produkcję w Chinach, konieczne będzie zatrudnienie pracowników. Znalezienie właściwych ludzi to zawsze długi proces, warto skorzystać z usług kogoś, kto już jest na miejscu i ma rozeznanie w rynku pracy danej prowincji.

Pamiętaj że za każdego zatrudnionego pracownika należy odprowadzić do urzędu podatek. Najlepiej zacząć od góry czyli menadżerów, oni pomogą zatrudnić Ci resztę pracowników. Jeżeli chodzi o stawki to w Chinach nie jest już tak tanio jak często podają to media, za dobrego menadżera zapłacimy tam więcej niż  w Polsce. Z każdym zatrudnionym musisz mieć podpisaną umowę na pracę.

Inwestycje zagraniczne: Współpraca z Chinami


9. Dobór partnera

Zaczynając działalność gospodarczą w Chinach warto poszukać partnera, który ma doświadczenie w budowaniu tam spółek. Rolę takiego partnera może pełnić na przykład firma konsultingowa czy Izba Gospodarcza. Musi być to rzetelny partner, który pomoże nam z częścią wyżej wymienionych punktów. Warto aby miał doświadczenie w naszej branży.

10. Nie spiesz się.

Robienie biznesu w Chinach wymaga czasu, jeżeli ktoś chce wzbogacić się w rok, Państwo Środka nie jest dla niego dobrym kierunkiem. Czas jest potrzebny na wszystko, od zakładania działalności i spełnienia wszelkich urzędowych wymogów po budowanie relacji biznesowych. Jeżeli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i będziemy cierpliwi mamy szanse na odniesienie sukcesu. Miliard klientów czeka!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA