REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.
Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianie przepisów w 2011 roku coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o. o. Dla wielu firm jest to szansa na rozwój biznesu, inni w ten sposób szukają rozwiązania problemów finansowych. Na pytanie czy warto decydować się na ten krok należy odpowiadać sobie bardzo indywidualnie i rozważyć wszystkie plusy i minusy z własnej perspektywy.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

REKLAMA

Najczęstszym powodem dla którego właściciele firm decydują się na przekształcenie działalności jest chęć rozwoju  biznesu, która łączy się często z większymi inwestycjami i potrzebą zaciągnięcia kredytów obrotowych bądź inwestycyjnych. Dzięki decyzji o przekształceniu ogranicza się bowiem odpowiedzialność przedsiębiorcy jego majątkiem osobistym za zaciągnięte zobowiązania.  Kredytobiorcą jest bowiem spółka, a nie właściciel firmy, który przy działalności jednoosobowej był z nią tożsamy.  

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Podatki 2014 Część I - Teksty ustaw z komentarzem do zmian

Zalety spółki z o.o

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą jest to, co zostało już napisane. Ograniczenie odpowiedzialności w przypadku problemów finansowych daje przedsiębiorcom bezpieczeństwo, które łączy się ze zminimalizowaniem  ryzyka utraty majątku osobistego. Trzeba pamiętać jednak o tym, że przekształcenie nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które mają aktualnie problemy finansowe i chcą uniknąć ich konsekwencji. Jeszcze przez rok po zmianie jednoosobowej działalności w spółkę, istnieje okres przejściowy, w którym  przedsiębiorca odpowiada w dalszym ciągu całym swoim majątkiem.

Przekształcenie działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

REKLAMA

Wielu właścicieli firm decyduje się na przekształcenie, ponieważ istnieje przekonanie, że spółka nobilituje oraz jest bardziej wiarygodna. W przekonaniu części osób za tą formą działalności kryje się pewna tradycja oraz kapitał. Jest to zdecydowanym plusem m.in. w przypadku udziału w dużych przetargach. W mniemaniu potencjalnych klientów i partnerów biznesowych spółka  kojarzona jest z czymś trwalszym i bardziej wartościowym.

Ważnym aspektem jest też to, że udziały w spółce są dziedziczone. Wielu właścicieli firm, chcących pozostawić po sobie jakiś ślad, dokonuje przekształcenia i zapisuje udziały dzieciom lub komuś bliskiemu. Aspekt dziedziczenia staje się dla przedsiębiorców coraz ważniejszy. Do tego dochodzi zabezpieczenie majątkowe rodziny -  w nagłych, losowych sytuacjach można w szybki sposób spieniężyć swoje udziały.

Zmiana miejsca prowadzenia działalności jednoosobowej

Minusy spółki z o.o

Poza wieloma zaletami spółki mają również drugą stronę medalu. Już samo przekształcenie jest kosztowne i wymaga przejścia formalnych procedur. Do tego dochodzi obowiązkowe prowadzenia pełnej księgowości. Po przekształceniu przedsiębiorcy muszą się liczyć z tzw. podwójnym opodatkowaniem. W tym przypadku podatek płacony jest przez spółkę, która wypracowała pewien zysk oraz dodatkowo od dywidendy wspólników, którzy muszą zapłacić podatek dochodowy. To wszystko w pierwszych miesiącach często wiąże się ze spadkiem rentowności, ponieważ spółka generuje większe koszty utrzymania.

Dlatego zanim przedsiębiorca zdecyduje się na takie rozwiązanie powinien dokładnie przeanalizować swoją sytuację oraz zastanowić się nad powodem przekształcenia. Może się bowiem okazać, że taki krok zamiast pomóc skomplikuje funkcjonowanie firmy.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

Autor: Anna Prymakowska, specjalista z Ekoconsultant sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA