REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie zysku niekoniecznie jest tak jednoznaczne jak by mogło się wydawać. A przecież różne pojmowanie ma wpływ na działanie. Doskonale widać to na przykładzie pojęcia zagrożenia. W tych samych okolicznościach, jeden nie widzi jeszcze powodów do niepokoju, drugi zaczyna już obmyślać najlepszą dla siebie strategię ratunkową. W zależności od tego jak zysk będzie pojmować menager, różnie może wyglądać jego działanie w konkretnych okolicznościach. Różna może też być jego strategia długofalowa.

Z księgowego punktu widzenia, zysk przedsiębiorstwa to wyliczony, dodatni, wynik finansowy firmy, ustalony na podstawie rachunku zysków i strat tego przedsiębiorstwa. A więc różnica pomiędzy osiągniętymi przychodami a poniesionymi kosztami, większa od zera. Oczywiście to jest prawda. Księgowość, z natury interesują zdarzenia przeszłe. Im poświęca uwagę i na nich się skupia.

REKLAMA

Ekonomiści, pewnie zgodzą z tym co powyżej, ale dodadzą jeszcze, że w interesie przedsiębiorstwa jest: dążenie do maksymalizacji wypracowanego zysku - według jednych, albo: dążenie do jego optymalizacji - zdaniem innych.

Czy takie podejścia są wystarczające dla menagera? Można mieć co do tego wątpliwości. Pojęcia maksymalizacji czy też optymalizacji zysku, wydają się być zbyt teoretyczne, nieostre. Pojęcie księgowe, nie ma w sobie wystarczającej dynamiki i już na pierwszy rzut oka widać, że może nie zapewniać firmie powodzenia w długim okresie czasu, jeśli przyjmie się, że celem firmy jest właśnie trwanie w czasie, osiąganym dzięki realizacji celów pośrednich, takich jak generowanie zysku czy zaspokajanie potrzeb klientów poprzez produkowanie oczekiwanych przez nich produktów i usług.

Zobacz: Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Nie wystarczy przecież zanotować sam fakt osiągnięcia zysku. Zysk ma do spełnienia określoną rolę. Ma swoje funkcje. Dopiero spełnienie tej roli i wypełnienie przynależnych zyskowi funkcji sprawi, że z punktu widzenia menagera, uzyskiwana kwota zysku, będzie mogła zostać uznana za satysfakcjonującą. Nie ma więc znaczenia czy zysk się maksymalizuje; optymalizuje czy minimalizuje. Znaczenie ma jedynie to, czy realizowany jest wcześniej założony plan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ujęciu ogólnym, nazwijmy go makroekonomicznym, doskonale ujmuje to P.F.Drucker[i] podając, że zysk w przedsiębiorstwie służy trzem celom:

A) stanowi test wydajności firmy i mierzy efektywność oraz solidność wysiłków zatrudnionych, w tym kadry kierowniczej;

B) jest ubezpieczeniem od ryzyka i źródłem pokrycia kosztów utrzymania się w biznesie;

C) jest źródłem dopływu kapitału dla przyszłych nowych przesięwzięć bezpośrednio, oraz pośrednio, poprzez stworzenie zachęty dla nowych inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwo.

Zobacz: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy

REKLAMA

Jeśli zgodzimy się z tymi założeniami, to wyraźnie widać, że nie ma tu miejsca na maksymalizację zysku, czy optymalizację (lub jego minimalizację). Ujęcie księgowe (historyczne) też do niczego się nie przyda. Orientowanie się na którąś z tych kategorii może być fatalne w skutkach i doprowadzić do kryzysu firmy (co zdarza się bardzo często) lub jej upadku (zjawisko również nie tak rzadkie).

Gra idzie o wygenerowanie zysku, który będzie co najmniej dostateczny do przetrwania.  Ani zysk w ujęciu księgowym, ani ekonomicznym tego nie gwarantuje w żadnej postaci. Odpowiedzialny menager nie może myśleć tymi kategoriami, bo ryzykuje przyszłość firmy. Dlatego w celach zarządzania zyskiem, powinno wyznaczać się nie kwoty zysku maksymalnego/optymalnego/czy minimalnego, ale minimum zysku który musi zostać osiągnięty. To minimum trzeba określić na podstawie ogólnych zasad Druckera podanych wyżej, jak też zasad szczegółowych, dotyczących konkretnego przedsiębiorstwa i formułowanych, w tym przedsiębiorstwie, przez właściciela/właścicieli kapitału.

Podkreślmy, nie ma nic nagannego w żadnym z podanych tu przykładów pojmowania zysku, pod warunkiem, że osoby wyznające któryś z poglądów utrzymują się w roli jaka jest przypisana danemu stanowisku w zakresie rozumienia pojęcia zysk. Poważny problem dla funkcjonowania firmy zaczyna się wtedy, gdy pogląd człowieka na zysk zostaje, a jego rola zmienia się i obejmuje on funkcje kierownicze.

Zobacz: Dla kogo przeznaczona jest pomoc de minimis?



[i] Peter F. Drucker, Praktyka zarządzania s. 93, Biblioteka Nowoczesności, Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA