REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsze nastroje przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Lepsze nastroje przedsiębiorców
Lepsze nastroje przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W trzecim kwartale mikro, mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się lekkiego wyhamowania w porównaniu do kwartału drugiego, który okazał się być nadspodziewanie dobry. Wskaźnik KERNA – ilustrujący nastroje w firmach – spadł nieznacznie - do minus 60,83 punktów. Względny optymizm przedsiębiorców studzi ciągła niepewność o przyszłą kondycję gospodarczą kraju i firmy - wynika z najnowszych danych Instytutu Keralla Research, który cyklicznie bada nastroje i koniunkturę w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

Index ZAIR Instytutu Keralla Research, informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) wyniósł w trzecim kwartale minus 67,8 pkt. (w drugim kwartale minus 64,1 pkt.) i były to najwyższe wskazania Indexu od 2011 roku.

REKLAMA

Inwestować chce ponad połowa firm MŚP, ale będą to inwestycje ostrożne, bo w wielu firmach osiągane przychody są wciąż zbyt skromne, by realizować duże przedsięwzięcia.

REKLAMA

- Właściciele firm w dużej mierze realizują krótkoterminowe zamówienia. Brakuje długofalowych umów sprzedaży, gwarantujących przychody i pozwalających planować i inwestować z większym rozmachem. W sytuacji, gdy popyt jest „na dziś” - nie ma stabilizacji. Stąd mamy ciągle silnie obecny element niepokoju o jutro – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Zakupy będą więc zdecydowanie przemyślane; w tym kwartale więcej nakładów jest dedykowanych na podniesienie konkurencyjności firmy. Inwestycje mają objąć głównie sprzęt komputerowy, infrastrukturę, oprogramowanie, środki transportu. Nie będzie natomiast zwiększania liczby etatów (jedynie 8 proc. wskazuje, że chce zatrudniać), ale za to więcej firm, chce inwestować w podniesienie kompetencji już zatrudnionych pracowników opłacając im nieobowiązkowe kursy i szkolenia.

Rok 2013 przyniósł pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego, ale w opinii wielu firm MŚP dopiero kolejne lata będą pozytywne dla światowej gospodarki. Z badania Instytutu Keralla wynika, że co czwarty przedsiębiorca spodziewa się, że gospodarki wyjdą z kryzysu w 2014 roku, a ponad połowa badanych ocenia, że będzie to w 2015 lub później (51,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe dane z badania

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW

REKLAMA

Dane z badania Instytutu Keralla Research wskazują, że udział oceniających negatywnie rozwój sytuacji gospodarczej w Polsce w ostatnim kwartale zmalał do 38,1 proc. Pesymistów ubywa już po raz kolejny - biorąc pod uwagę zarówno poprzedni kwartał, jak też początek bieżącego roku. Wówczas, aż 64,8 proc. oceniało negatywnie rozwój wydarzeń w krajowej gospodarce.

Równolegle więcej, bo 11 proc. przedsiębiorców podsumowuje poprzedni kwartał pozytywnie. Jeszcze trzy miesiące temu, takich ocen notowano tylko 5 proc. Rok wcześniej, o tej samej porze, tak nastawionych badanych było zaledwie 4,7 proc.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

W odniesieniu do kondycji własnej firmy również zanotowano ożywienie w nastrojach, prognozowane zresztą przez badanych kwartał temu. O 6 pkt. procentowych mniej jest firm, w których sytuacja pogorszyła się wobec kwartału drugiego (30 proc. wobec 36 proc.), a w relacji do nastrojów z początku roku pesymistów jest mniej o 14,5 pkt.

Niemal, co czwarty ankietowany (23 proc.) wskazuje jednocześnie, że sytuacja jego firmy polepszyła się w ostatnich trzech miesiącach (rok temu w analogicznym okresie tylko 15,3 proc. deklarowało polepszenie sytuacji ekonomicznej firmy).

Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

PROGNOZY SŁABSZEJ KONDYCJI GOSPODARCZEJ KRAJU

Kondycja ekonomiczna kraju w trzecim kwartale niestety w ocenie większości badanych przez Instytut Keralla pogorszy się. Pogorszenie w sytuacji kraju zakłada 36 proc. ankietowanych, natomiast polepszenia spodziewa się 13,5 proc. Choć są to wyniki słabsze wobec poprzedniego kwartału (wówczas zanotowano silne odbicie „na plus”) warto zauważyć, że to wynik lepszy, niż rok temu w analogicznym okresie, kiedy optymistą był jedynie, co dziesiąty badany 10 proc., a pogorszenia spodziewało się, aż 42,5 proc. przedsiębiorców.

Kredyt na innowacje od 2014 roku?

SŁABSZA KONDYCJA RÓWNIEŻ W PRZEDSIĘBIORSTWACH

Ten kwartał będzie nieco gorszy dla small biznesu, niż poprzedni. W sumie 31 proc. przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji własnej firmy. Rok temu 24,5 proc. tak zakładało, kwartał temu 44 proc.

23 proc. badanych obawia się wciąż o swoją przyszłości i prognozuje pogorszenie sytuacji ekonomicznej firmy; jeszcze trzy miesiące temu taki sceptycyzm podzielało znacznie mniej, bo 13,8 proc. badanych.

KONIEC KRYZYSU W 2015? SĄDZI TAK CO DRUGI PRZEDSIĘBIORCA REPREZENTUJĄCY MŚP

Przedsiębiorcy nie mają większej nadziei na poprawę sytuacji ekonomicznej Europy i świata w najbliższym czasie – wynika z analiz Instytutu Keralla Research. Ponad połowa badanych przedsiębiorców uważa, że dopiero w roku 2015 lub nawet później można się spodziewać poprawy ekonomicznej w gospodarkach świata (51,2 proc.). Graniczna data spowolnienia przesunęła się po raz kolejny. Na tak samo zadane pytanie postawione przez KR na początku 2012 roku, analogiczny odsetek badanych oceniał, że meta kryzysu przypadnie na rok 2014.

Zakończenia kryzysu jeszcze w tym roku spodziewa się jedynie 1,1 proc. badanych. Promotorów opinii, że kryzysu już nie ma znajdziemy tylko wśród niespełna 2 proc. przedsiębiorców. Z kolei na rok przyszły, jako możliwą datę zakończenia kryzysu wskazuje 24,7 proc. badanych. Spory odsetek, bo 21 proc. nie kusi się o prognozy – opowiadając: ”nie wiem, trudno powiedzieć”.

Gwarancje de minimis są niewystarczające

WSKAŹNIK NASTROJÓW PRZEDSIĘBIORSTW

Wskaźnik Kerna spadł do poziomu minus 60,83 pkt. i jest o niższy o 2,52 pkt. w stosunku do ubiegłego kwartału. Co ważne jednak, porównując do analogicznego okresu roku 2012 jest on wyższy o 12,07 pkt. Tak więc, mimo słabych danych dotyczących gospodarki i silnych obaw przedsiębiorców, pesymizm jest stosunkowo płytki.

Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. W tym kwartale niewielki spadek wskaźnika KERNA to efekt lepszej percepcji tego co działo się w gospodarce w drugim kwartale oraz – niestety – założenia, że aż tak dobrze w trzecim kwartale nie będzie.

WSKAŹNIK INWESTYCJI W MŚP

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 67,8 pkt., co oznacza symboliczny spadek o 3,7 pkt. w stosunku do poprzedniego kwartału. Licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego ZAIR wzrósł o 2,9 pkt. (r/r), co zapowiada – ostrożne, ale jednak – zwiększanie skłonności inwestycyjnej przedsiębiorców MŚP.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec

Autor: Instytutu Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA