REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsze nastroje przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Lepsze nastroje przedsiębiorców
Lepsze nastroje przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W trzecim kwartale mikro, mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się lekkiego wyhamowania w porównaniu do kwartału drugiego, który okazał się być nadspodziewanie dobry. Wskaźnik KERNA – ilustrujący nastroje w firmach – spadł nieznacznie - do minus 60,83 punktów. Względny optymizm przedsiębiorców studzi ciągła niepewność o przyszłą kondycję gospodarczą kraju i firmy - wynika z najnowszych danych Instytutu Keralla Research, który cyklicznie bada nastroje i koniunkturę w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

Index ZAIR Instytutu Keralla Research, informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) wyniósł w trzecim kwartale minus 67,8 pkt. (w drugim kwartale minus 64,1 pkt.) i były to najwyższe wskazania Indexu od 2011 roku.

REKLAMA

Inwestować chce ponad połowa firm MŚP, ale będą to inwestycje ostrożne, bo w wielu firmach osiągane przychody są wciąż zbyt skromne, by realizować duże przedsięwzięcia.

REKLAMA

- Właściciele firm w dużej mierze realizują krótkoterminowe zamówienia. Brakuje długofalowych umów sprzedaży, gwarantujących przychody i pozwalających planować i inwestować z większym rozmachem. W sytuacji, gdy popyt jest „na dziś” - nie ma stabilizacji. Stąd mamy ciągle silnie obecny element niepokoju o jutro – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Zakupy będą więc zdecydowanie przemyślane; w tym kwartale więcej nakładów jest dedykowanych na podniesienie konkurencyjności firmy. Inwestycje mają objąć głównie sprzęt komputerowy, infrastrukturę, oprogramowanie, środki transportu. Nie będzie natomiast zwiększania liczby etatów (jedynie 8 proc. wskazuje, że chce zatrudniać), ale za to więcej firm, chce inwestować w podniesienie kompetencji już zatrudnionych pracowników opłacając im nieobowiązkowe kursy i szkolenia.

Rok 2013 przyniósł pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego, ale w opinii wielu firm MŚP dopiero kolejne lata będą pozytywne dla światowej gospodarki. Z badania Instytutu Keralla wynika, że co czwarty przedsiębiorca spodziewa się, że gospodarki wyjdą z kryzysu w 2014 roku, a ponad połowa badanych ocenia, że będzie to w 2015 lub później (51,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe dane z badania

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW

REKLAMA

Dane z badania Instytutu Keralla Research wskazują, że udział oceniających negatywnie rozwój sytuacji gospodarczej w Polsce w ostatnim kwartale zmalał do 38,1 proc. Pesymistów ubywa już po raz kolejny - biorąc pod uwagę zarówno poprzedni kwartał, jak też początek bieżącego roku. Wówczas, aż 64,8 proc. oceniało negatywnie rozwój wydarzeń w krajowej gospodarce.

Równolegle więcej, bo 11 proc. przedsiębiorców podsumowuje poprzedni kwartał pozytywnie. Jeszcze trzy miesiące temu, takich ocen notowano tylko 5 proc. Rok wcześniej, o tej samej porze, tak nastawionych badanych było zaledwie 4,7 proc.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

W odniesieniu do kondycji własnej firmy również zanotowano ożywienie w nastrojach, prognozowane zresztą przez badanych kwartał temu. O 6 pkt. procentowych mniej jest firm, w których sytuacja pogorszyła się wobec kwartału drugiego (30 proc. wobec 36 proc.), a w relacji do nastrojów z początku roku pesymistów jest mniej o 14,5 pkt.

Niemal, co czwarty ankietowany (23 proc.) wskazuje jednocześnie, że sytuacja jego firmy polepszyła się w ostatnich trzech miesiącach (rok temu w analogicznym okresie tylko 15,3 proc. deklarowało polepszenie sytuacji ekonomicznej firmy).

Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

PROGNOZY SŁABSZEJ KONDYCJI GOSPODARCZEJ KRAJU

Kondycja ekonomiczna kraju w trzecim kwartale niestety w ocenie większości badanych przez Instytut Keralla pogorszy się. Pogorszenie w sytuacji kraju zakłada 36 proc. ankietowanych, natomiast polepszenia spodziewa się 13,5 proc. Choć są to wyniki słabsze wobec poprzedniego kwartału (wówczas zanotowano silne odbicie „na plus”) warto zauważyć, że to wynik lepszy, niż rok temu w analogicznym okresie, kiedy optymistą był jedynie, co dziesiąty badany 10 proc., a pogorszenia spodziewało się, aż 42,5 proc. przedsiębiorców.

Kredyt na innowacje od 2014 roku?

SŁABSZA KONDYCJA RÓWNIEŻ W PRZEDSIĘBIORSTWACH

Ten kwartał będzie nieco gorszy dla small biznesu, niż poprzedni. W sumie 31 proc. przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji własnej firmy. Rok temu 24,5 proc. tak zakładało, kwartał temu 44 proc.

23 proc. badanych obawia się wciąż o swoją przyszłości i prognozuje pogorszenie sytuacji ekonomicznej firmy; jeszcze trzy miesiące temu taki sceptycyzm podzielało znacznie mniej, bo 13,8 proc. badanych.

KONIEC KRYZYSU W 2015? SĄDZI TAK CO DRUGI PRZEDSIĘBIORCA REPREZENTUJĄCY MŚP

Przedsiębiorcy nie mają większej nadziei na poprawę sytuacji ekonomicznej Europy i świata w najbliższym czasie – wynika z analiz Instytutu Keralla Research. Ponad połowa badanych przedsiębiorców uważa, że dopiero w roku 2015 lub nawet później można się spodziewać poprawy ekonomicznej w gospodarkach świata (51,2 proc.). Graniczna data spowolnienia przesunęła się po raz kolejny. Na tak samo zadane pytanie postawione przez KR na początku 2012 roku, analogiczny odsetek badanych oceniał, że meta kryzysu przypadnie na rok 2014.

Zakończenia kryzysu jeszcze w tym roku spodziewa się jedynie 1,1 proc. badanych. Promotorów opinii, że kryzysu już nie ma znajdziemy tylko wśród niespełna 2 proc. przedsiębiorców. Z kolei na rok przyszły, jako możliwą datę zakończenia kryzysu wskazuje 24,7 proc. badanych. Spory odsetek, bo 21 proc. nie kusi się o prognozy – opowiadając: ”nie wiem, trudno powiedzieć”.

Gwarancje de minimis są niewystarczające

WSKAŹNIK NASTROJÓW PRZEDSIĘBIORSTW

Wskaźnik Kerna spadł do poziomu minus 60,83 pkt. i jest o niższy o 2,52 pkt. w stosunku do ubiegłego kwartału. Co ważne jednak, porównując do analogicznego okresu roku 2012 jest on wyższy o 12,07 pkt. Tak więc, mimo słabych danych dotyczących gospodarki i silnych obaw przedsiębiorców, pesymizm jest stosunkowo płytki.

Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. W tym kwartale niewielki spadek wskaźnika KERNA to efekt lepszej percepcji tego co działo się w gospodarce w drugim kwartale oraz – niestety – założenia, że aż tak dobrze w trzecim kwartale nie będzie.

WSKAŹNIK INWESTYCJI W MŚP

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 67,8 pkt., co oznacza symboliczny spadek o 3,7 pkt. w stosunku do poprzedniego kwartału. Licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego ZAIR wzrósł o 2,9 pkt. (r/r), co zapowiada – ostrożne, ale jednak – zwiększanie skłonności inwestycyjnej przedsiębiorców MŚP.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec

Autor: Instytutu Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA