REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
informacja księgowa
informacja księgowa

REKLAMA

REKLAMA

Problemy ze spłatą zobowiązań, w małych i średnich firmach, według moich obserwacji zawodowych, to zjawisko częste, nieomal powszechne. W dużej mierze, potwierdza taką opinię raport NBP, który podaje, że blisko 5% podmiotów gospodarczych mających kredyty bankowe, nie ma zdolności kredytowej. Porównując dane z czerwca 2012 z informacją z czerwca bieżącego roku, nastąpił tu wzrost, aż o blisko 14% (z 4,3% do 4,9%).

Z drugiej strony, mamy wyjątkową dostępność różnych ofert finansowych. Banki, i pośrednicy bankowi, prześcigają się w składaniu ofert na uzyskanie kredytu, niekiedy "wyjątkowo łatwego", dostępnego szybko, z decyzją kredytową nieomal od ręki. To oczywiście bardzo dobrze. Pytanie tylko, czy jako właściciele i kierownicy przedsiębiorstw, jesteśmy odpowiednio przygotowani by z takich ofert skorzystać i nie wpędzić własnych firm w jeszcze większe dylematy finansowe niż te, które skłaniają nas do szukania dodatkowych źródeł finansowania działalności inwestycyjnej i operacyjnej?

REKLAMA

REKLAMA

Analogicznie jak ze spłatą zobowiązań czy z  zaciąganiem kredytów, będzie z decyzjami w zakresie uruchamiania/zamykania obiektów; rozszerzania/zawężania oferty itd. W każdym przypadku, trudnym do przecenienia, będzie bieżące wykorzystywanie, przez zarząd, aktualnej informacji księgowej i budowanej na tej podstawie analizy wskaźnikowej.

Pisałem tu wielokrotnie o elementach takiej analizy, podając przykłady zastosowań i wykorzystania różnych wskaźników. Rekomendowałem te, które wydają się najbardziej przydatne, w codziennym użyciu, do wspomagania bieżących decyzji kierowniczych w małych i średnich firmach. Odpowiednio wykorzystywana, analiza wskaźnikowa może:

A) informować nas, na bieżąco, o finansowej kondycji firmy i zarysowującym się trendzie;

B) ostrzegać o zagrożeniach np. w zakresie płynności finansowej, sugerować niezbędne kroki zaradcze i pozwalać oceniać skuteczność wdrażanych procedur naprawczych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C)  potwierdzać lub nie, że planowane działania zarządu mają swoje uzasadnienie, to jest, że firma ich potrzebuje i jednocześnie, jest wstanie podołać zobowiązaniom jakie z tymi działaniami się łączą.

Niestety, jeśli mogę sądzić na podstawie przypadków z jakimi mam do czynienia, wiele zarządów i właścicieli, nie wykorzystuje, w pełni, informacji księgowych, w bieżącym zarządzaniu firmą i nie sięga po narzędzia analizy wskaźnikowej. Zdaje się, że nawet znam przyczynę takiego stanu. Otóż informacja ta, najczęściej, jest bardzo mocno spóźniona !

Zobacz: Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

REKLAMA

Nie raz odnosiłem wrażenie, że dla wielu, księgowość, to narzędzie wykorzystywane do rozliczenia należności i zobowiązań, w tym zobowiązań fiskalnych. Po takiej tezie, zapewne znaczna część praktyków zarządzania będzie się od niej odcinać lub, co najmniej, postawi przy niej znak zapytania, mając wątpliwości, czy jest uzasadniona? Przecież współpracują z księgowymi, co chwila proszą ich o przygotowanie takich czy innych zestawień. Wykorzystują je.

To prawda. Ale w ilu przedsiębiorstwach dąży się do tego, by maksymalnie skracać czas dostępu do informacji za miniony okres (miesiąc/kwartał/rok)? W ilu firmach kooperanci wystawiający faktury, proszeni są o dostarczenie ich najdalej do drugiego dnia następnego miesiąca, bo zarząd nie toleruje opóźniania zamknięcia miesiąca poprzedniego? I to jest, moim zdaniem, miara tego zagadnienia.

Któremu szefowi firmy, do podejmowania decyzji i planowania strategii na najbliższe miesiące czy kwartały, potrzebny jest bilans albo rachunek zysków i strat, za ubiegły rok, w połowie następnego roku, i do czego może go wykorzystać?  Po co komu (pomijałam obowiązek sprawozdawczy i fiskalny wobec organów podatkowych) informacja o danych za ubiegły miesiąc w dwudziestym dniu kolejnego miesiąca?  Jeśli bym miał sądzić po sobie, to nie ma żadnej motywacji żeby takie dokumenty oglądać i analizować - chyba, że szukamy trendu dla wielu okresów. Prędzej dostarczają poirytowanie, niż wiedzę potrzebną do bieżącego kierowania jednostką.

Zobacz: Możliwości i przykłady inwestycji


Mimo istotnej wady, jaką obciążone są informacje ekonomiczne pochodzące z księgowości - opisują stan historyczny i nie mówią nic o teraźniejszości, okazują się istotne przy podejmowaniu bieżących decyzji, pod jednym warunkiem, że poznamy je szybko, kiedy jeszcze można je zaliczyć do aktualnych (sic !).

 W swojej pracy, zwracam uwagę na to, czy zarząd ma dostęp do informacji ekonomicznych zgromadzonych w księgowości; w jaki sposób są one prezentowane i w jakim zakresie wykorzystywane? Jeśli dostrzegam tam problem, mówię o tym. Namawiam do zmiany nawyków. Wtedy do nielicznych należą przypadki, kiedy służby księgowe przyjmują ze zrozumieniem moje argumenty i podejmujemy wysiłek by tego dokonać. Najczęściej starają się wykazać dlaczego jest to niemożliwe i zastanawiają się dlaczego ja, niemożliwego wymagam? Właściciele i kierownicy takich firm, nauczyli się podejmować decyzje bez tej wiedzy i jest im z tym całkiem dobrze. Nie dostrzegają bardzo prawdopodobnego związku między problemami z jakimi się borykają (stąd, często, moja obecność), a opisaną wyżej sytuacją

Pozostaje  zgodzić się z tymi, którzy twierdzą, że przeprowadzenie zmiany, która wymusi szybszy obieg informacji ekonomicznej jest trudne i najczęściej przerasta możliwości samodzielnego przeprowadzenia takiej reformy w firmie, w której ani służby finansowe, ani tym bardziej szef/właściciel  tego  nie realizowali i nie potrzebowali takiej informacji do tej pory.  Pomoc specjalisty, który pomoże przejść przez tą reorganizację i przy okazji podpowie jak uzyskaną wiedzę wykorzystać, w bieżącym zarządzaniu, może okazać się dobrym rozwiązaniem praktycznym. Mamy tu bowiem do czynienia z własnymi nawykami, które często są dla nas tak naturalne, że stają się niedostrzegalne. Do tego nie za bardzo wiemy jak je przełamać, a tak naprawdę, jakimi nawykami powinniśmy je zastąpić, by efekt zaistniał i był trwały.

Jeszcze pytanie czy jest nam ta aktualna wiedza do czegoś potrzebna, jeśli do tej pory nie wykorzystywaliśmy jej wcale lub tylko sporadycznie albo dostarczaną z opóźnieniem?  Tak, jest potrzebna. Jeśli wieczorem, po dzienniku, oglądamy jeszcze prognozę pogody, żeby wiedzieć co w tym względzie może wydarzyć się jutro lub w ciągu najbliższych dni, to tym bardziej zastanawiamy się jakie prognozy ekonomiczne możemy sami ułożyć  dla swojej firmy na najbliższe tygodnie czy miesiące. A do tego potrzebne nam będą możliwie aktualne informacje z przeszłości, które w istotny sposób zasilą nasz bank wiedzy o wpływie tej przeszłości na przyszłe okresy.

Zobacz: Ostatnie fundusze na systemy informatyczne w firmach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA