REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
informacja księgowa
informacja księgowa

REKLAMA

REKLAMA

Problemy ze spłatą zobowiązań, w małych i średnich firmach, według moich obserwacji zawodowych, to zjawisko częste, nieomal powszechne. W dużej mierze, potwierdza taką opinię raport NBP, który podaje, że blisko 5% podmiotów gospodarczych mających kredyty bankowe, nie ma zdolności kredytowej. Porównując dane z czerwca 2012 z informacją z czerwca bieżącego roku, nastąpił tu wzrost, aż o blisko 14% (z 4,3% do 4,9%).

Z drugiej strony, mamy wyjątkową dostępność różnych ofert finansowych. Banki, i pośrednicy bankowi, prześcigają się w składaniu ofert na uzyskanie kredytu, niekiedy "wyjątkowo łatwego", dostępnego szybko, z decyzją kredytową nieomal od ręki. To oczywiście bardzo dobrze. Pytanie tylko, czy jako właściciele i kierownicy przedsiębiorstw, jesteśmy odpowiednio przygotowani by z takich ofert skorzystać i nie wpędzić własnych firm w jeszcze większe dylematy finansowe niż te, które skłaniają nas do szukania dodatkowych źródeł finansowania działalności inwestycyjnej i operacyjnej?

REKLAMA

REKLAMA

Analogicznie jak ze spłatą zobowiązań czy z  zaciąganiem kredytów, będzie z decyzjami w zakresie uruchamiania/zamykania obiektów; rozszerzania/zawężania oferty itd. W każdym przypadku, trudnym do przecenienia, będzie bieżące wykorzystywanie, przez zarząd, aktualnej informacji księgowej i budowanej na tej podstawie analizy wskaźnikowej.

Pisałem tu wielokrotnie o elementach takiej analizy, podając przykłady zastosowań i wykorzystania różnych wskaźników. Rekomendowałem te, które wydają się najbardziej przydatne, w codziennym użyciu, do wspomagania bieżących decyzji kierowniczych w małych i średnich firmach. Odpowiednio wykorzystywana, analiza wskaźnikowa może:

A) informować nas, na bieżąco, o finansowej kondycji firmy i zarysowującym się trendzie;

REKLAMA

B) ostrzegać o zagrożeniach np. w zakresie płynności finansowej, sugerować niezbędne kroki zaradcze i pozwalać oceniać skuteczność wdrażanych procedur naprawczych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C)  potwierdzać lub nie, że planowane działania zarządu mają swoje uzasadnienie, to jest, że firma ich potrzebuje i jednocześnie, jest wstanie podołać zobowiązaniom jakie z tymi działaniami się łączą.

Niestety, jeśli mogę sądzić na podstawie przypadków z jakimi mam do czynienia, wiele zarządów i właścicieli, nie wykorzystuje, w pełni, informacji księgowych, w bieżącym zarządzaniu firmą i nie sięga po narzędzia analizy wskaźnikowej. Zdaje się, że nawet znam przyczynę takiego stanu. Otóż informacja ta, najczęściej, jest bardzo mocno spóźniona !

Zobacz: Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Nie raz odnosiłem wrażenie, że dla wielu, księgowość, to narzędzie wykorzystywane do rozliczenia należności i zobowiązań, w tym zobowiązań fiskalnych. Po takiej tezie, zapewne znaczna część praktyków zarządzania będzie się od niej odcinać lub, co najmniej, postawi przy niej znak zapytania, mając wątpliwości, czy jest uzasadniona? Przecież współpracują z księgowymi, co chwila proszą ich o przygotowanie takich czy innych zestawień. Wykorzystują je.

To prawda. Ale w ilu przedsiębiorstwach dąży się do tego, by maksymalnie skracać czas dostępu do informacji za miniony okres (miesiąc/kwartał/rok)? W ilu firmach kooperanci wystawiający faktury, proszeni są o dostarczenie ich najdalej do drugiego dnia następnego miesiąca, bo zarząd nie toleruje opóźniania zamknięcia miesiąca poprzedniego? I to jest, moim zdaniem, miara tego zagadnienia.

Któremu szefowi firmy, do podejmowania decyzji i planowania strategii na najbliższe miesiące czy kwartały, potrzebny jest bilans albo rachunek zysków i strat, za ubiegły rok, w połowie następnego roku, i do czego może go wykorzystać?  Po co komu (pomijałam obowiązek sprawozdawczy i fiskalny wobec organów podatkowych) informacja o danych za ubiegły miesiąc w dwudziestym dniu kolejnego miesiąca?  Jeśli bym miał sądzić po sobie, to nie ma żadnej motywacji żeby takie dokumenty oglądać i analizować - chyba, że szukamy trendu dla wielu okresów. Prędzej dostarczają poirytowanie, niż wiedzę potrzebną do bieżącego kierowania jednostką.

Zobacz: Możliwości i przykłady inwestycji


Mimo istotnej wady, jaką obciążone są informacje ekonomiczne pochodzące z księgowości - opisują stan historyczny i nie mówią nic o teraźniejszości, okazują się istotne przy podejmowaniu bieżących decyzji, pod jednym warunkiem, że poznamy je szybko, kiedy jeszcze można je zaliczyć do aktualnych (sic !).

 W swojej pracy, zwracam uwagę na to, czy zarząd ma dostęp do informacji ekonomicznych zgromadzonych w księgowości; w jaki sposób są one prezentowane i w jakim zakresie wykorzystywane? Jeśli dostrzegam tam problem, mówię o tym. Namawiam do zmiany nawyków. Wtedy do nielicznych należą przypadki, kiedy służby księgowe przyjmują ze zrozumieniem moje argumenty i podejmujemy wysiłek by tego dokonać. Najczęściej starają się wykazać dlaczego jest to niemożliwe i zastanawiają się dlaczego ja, niemożliwego wymagam? Właściciele i kierownicy takich firm, nauczyli się podejmować decyzje bez tej wiedzy i jest im z tym całkiem dobrze. Nie dostrzegają bardzo prawdopodobnego związku między problemami z jakimi się borykają (stąd, często, moja obecność), a opisaną wyżej sytuacją

Pozostaje  zgodzić się z tymi, którzy twierdzą, że przeprowadzenie zmiany, która wymusi szybszy obieg informacji ekonomicznej jest trudne i najczęściej przerasta możliwości samodzielnego przeprowadzenia takiej reformy w firmie, w której ani służby finansowe, ani tym bardziej szef/właściciel  tego  nie realizowali i nie potrzebowali takiej informacji do tej pory.  Pomoc specjalisty, który pomoże przejść przez tą reorganizację i przy okazji podpowie jak uzyskaną wiedzę wykorzystać, w bieżącym zarządzaniu, może okazać się dobrym rozwiązaniem praktycznym. Mamy tu bowiem do czynienia z własnymi nawykami, które często są dla nas tak naturalne, że stają się niedostrzegalne. Do tego nie za bardzo wiemy jak je przełamać, a tak naprawdę, jakimi nawykami powinniśmy je zastąpić, by efekt zaistniał i był trwały.

Jeszcze pytanie czy jest nam ta aktualna wiedza do czegoś potrzebna, jeśli do tej pory nie wykorzystywaliśmy jej wcale lub tylko sporadycznie albo dostarczaną z opóźnieniem?  Tak, jest potrzebna. Jeśli wieczorem, po dzienniku, oglądamy jeszcze prognozę pogody, żeby wiedzieć co w tym względzie może wydarzyć się jutro lub w ciągu najbliższych dni, to tym bardziej zastanawiamy się jakie prognozy ekonomiczne możemy sami ułożyć  dla swojej firmy na najbliższe tygodnie czy miesiące. A do tego potrzebne nam będą możliwie aktualne informacje z przeszłości, które w istotny sposób zasilą nasz bank wiedzy o wpływie tej przeszłości na przyszłe okresy.

Zobacz: Ostatnie fundusze na systemy informatyczne w firmach

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA