REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy w lepszych nastrojach

Instytut KerallaResearch
nastroje przedsiębiorców
nastroje przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale wskaźnik nastrojów mikro, małych i średnich firm w Polsce wzrósł do poziomu minus 47,8 pkt., czyli pułapu nienotowanego od trzech lat – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada przedsiębiorstwa MŚP w Polsce

REKLAMA

W stosunku do ubiegłego kwartału odczyt jest wyższy o 13,02 pkt. Co ważne również, porównując do analogicznego okresu roku 2012 wartość KERNA wzrosła o 27,71 pkt. - Choć wskaźnik nastrojów KERNA wciąż jest na minusie jednak tak duże wzrosty dobrze prognozują. Zatrzymanie negatywnego trendu staje się więc faktem i wiele wskazuje, że właściciele małych i średnich firm, mogą pożegnać kryzys jeszcze w tym roku, a pozytywne nastroje, które zdawały się być tymczasowe, uda się trzymać – mówi Izabella Młynarczyk analityk Keralla Research. - Co ciekawe, po raz pierwszy więcej przedsiębiorców mówiło, że w poprzednim kwartale (czyli trzecim) kondycja ich firmy poprawiła się, niż pogorszyła się. Dotąd znaczną, bo nawet dwudziestopunktową przewagę mieli pesymiści.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zapytani w badaniu, jak wstępnie podsumowują rok 2013, biorąc pod uwagę rozwój ich firmy, aż 1/3 wskazuje, że mijający rok był lepszy niż poprzedni, a w tej grupie niemal 20 proc. wskazuje, że jest on zdecydowanie lepszy od 2012 roku. Przeciwnego zdania jest 33 proc.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Z badania Keralla Research wynika również, że przedsiębiorcy MŚP skupili się na szukaniu nowych możliwości, nowych rynków (w tym chętniej poza Polską). Bardziej dbają też o dyscyplinę swoich płatników i szybciej eliminują ryzyka w obrocie gospodarczym. nauczeni doświadczeniami ostatnich lat.

REKLAMA

Index ZAIR informujący o skali zakupów w przedsiębiorstwach MŚP, w tej edycji badania, wyniósł minus 66,5 pkt., co oznacza niewielki wzrost skłonności inwestycyjnej o 1,3 pkt. kwartał do kwartału i jednocześnie - licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego - INDEX ZAIR wzrósł o 8,3 pkt. (rok do roku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kwartale ponad połowa badanych przedsiębiorców deklaruje zakupy do firmy. - Co ważne, oprócz inwestycji w oprogramowanie (13,2 proc. badanych chce inwestować w ten obszar), w maszyny i urządzenia (15,7 proc.), remonty i zakup lokali (22,8 proc.), czy w marketing więcej przedsiębiorców wskazuje, że będzie zatrudniać w tym kwartale (12,5 proc. deklaruje zatrudnianie, kwartał wcześniej -  a rok temu o tej samej porze 8 proc. chciało tworzyć nowe etaty) – dodaje Izabella Młynarczyk, analityk Keralla Research.

Prezentacja szczegółowych danych z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research za trzeci kwartał i prognozy na czwarty kwartał.

Obowiązek opłacania składek na FGŚP

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW

Kolejny kwartał spada udział oceniających negatywnie rozwój sytuacji gospodarczej w Polsce. Pesymistycznie oceniających jest aktualnie 31 proc. badanych, czyli zdecydowanie mniej, niż na początku roku (wówczas, aż 64,8 proc. negatywnie oceniało rozwój wydarzeń w krajowej gospodarce) i jednocześnie mniej, niż kwartał temu (38,1 proc.). Równolegle utrzymuje się wzrost ocen pozytywnych. W październiku już blisko 20 proc. przedsiębiorców podsumowało poprzedni kwartał pozytywnie, podczas gdy trzy miesiące temu takich ocen notowano 11 proc., a dla porównania rok wcześniej, o tej samej porze, oceniających pozytywnie zakończony trzeci kwartał, było zaledwie 2,2 proc.

Kontrola firmy przez ZUS

OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

W odniesieniu do kondycji własnej firmy Instytut Keralla również zanotował ożywienie w nastrojach. 27,3 proc. badanych przedsiębiorców informuje, że ich sytuacja polepszyła się w trzecim kwartale. Na początku roku optymistów było 18,5 proc.

Z kwartału na kwartał spada odsetek firm, w których kondycja jest słaba. Obecnie, 24 proc. ankietowanych wskazuje, że sytuacja ich firmy pogorszyła się w ostatnich trzech miesiącach. Na początku roku takich ocen było aż 44,5 proc. Należy odnotować, że w tej edycji badania po raz pierwszy w tym roku więcej przedsiębiorców deklarowało polepszenie sytuacji ekonomicznej firmy, niż wskazujących na jej pogorszenie.

Ochrona znaku towarowego


PROGNOZY LEPSZEJ KONDYCJI GOSPODARKI KRAJU

W ocenie 22,2 proc. badanych kondycja ekonomiczna kraju w czwartym kwartale tego roku polepszy się. To wzrost pozytywnych opinii o 9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i bardzo wyraźna poprawa również w porównaniu do roku ubiegłego, analogicznego okresu, kiedy na poprawę liczyło jedynie 5,8 proc. przedsiębiorców MŚP.

Stopniał też odsetek głosów pesymistycznie prognozujących na ostatni kwartał roku. Pogorszenia sytuacji w gospodarce kraju spodziewa się 23,7 proc. ankietowanych. To o 13 pkt. proc. mniej, niż kwartał wcześniej.

LEPSZA KONDYCJA RÓWNIEŻ W PRZEDSIĘBIORSTWACH

Czwarty kwartał będzie jeszcze lepszy, niż poprzedni w ocenie 35,7 proc. badanych przedsiębiorców. Na dalszą poprawę w firmie liczy też więcej badanych, niż rok temu i dwa razy tyle, ile na starcie 2013 roku (16,7 proc.).

O przyszłość obawia się natomiast 13,8 ankietowanych przedsiębiorców, którzy prognozują pogorszenie sytuacji ekonomicznej własnej firmy. W styczniu taki sceptycyzm podzielało jednak znacznie więcej badanych, bo 28,2 proc.

Kiedy można wnieść sprzeciw od kontroli w firmie?

LEPSZY ROK 2013 NIŻ 2012

Równomiernie podzieliły się głosy przedsiębiorców podczas wstępnej oceny roku 2013 i choć nieznacznie dominują optymiści, to ocena wstępna kończącego się roku dzieli MŚP na trzy, niemal równe podgrupy.

Z badania Instytutu Keralla Research wynika, że ogółem 35,2 proc. badanych uznało, że rok 2013 jest lepszy pod względem rozwoju ich firmy, niż rok poprzedni (suma odpowiedzi zdecydowanie lepszy 19,2 proc. i raczej lepszy 16 proc.).  Przeciwnego zdania jest 33 proc. small biznesu (suma głosów zdecydowanie gorszy i raczej gorszy), a 31,3 proc. nie dostrzega większych różnic, ani na plus ani na minus, jeśli chodzi o rozwój swojej firmy w tym roku w relacji do sytuacji ubiegłorocznej.

Wskaźnik nastrojów KERNA  wzrost  do minus 47,81 pkt.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wrósł do poziomu minus 47,81 pkt. i jest to najlepszy wynik od trzech lat. W stosunku do ubiegłego kwartału odczyt jest wyższy, aż o 13,02 pkt. Co ważne również, porównując do analogicznego okresu roku 2012 wartość KERNA podskoczyła o 27,71 pkt. Choć wskaźnik KERNA wciąż jest na minusie jednak tak duże wzrosty dobrze prognozują. Trzeba pamiętać, że MŚP to prawie 99 proc. wszystkich firm w Polsce, a na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji własnej firmy oraz kondycji ekonomicznej kraju.

Wzrost wskaźnika KERNA to efekt lepszej percepcji zarówno tego, co działo się w gospodarce kraju, jak też lepszych ocen sytuacji w samych firmach. Czynnikiem stabilizującym, mającym niewątpliwie istotny wpływ na ocenę sytuacji, ma fakt, że nie wystąpiły żadne poważne załamania w gospodarkach światowych, czego obawiali się nie tylko analitycy, ale też obserwujący rynki zagraniczne przedsiębiorcy, a zwłaszcza ta ich część, która sprzedaje swoje produkty lub usługi poza Polskę.

Jak założyć firmę?

INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje) wzrost do minus 66,5 pkt.

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 66,5 pkt., co oznacza niewielki wzrost skłonności inwestycyjnej o 1,3 pkt. kw/kw i jednocześnie - licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego - INDEX ZAIR wzrósł o 8,3 pkt. (r/r)/

Aktualny odczyt Indexu ZAIR wskazuje na ostrożne, ale konsekwentne zwiększanie skłonności inwestycyjnej mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej


Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research

Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach business to business. Badanie sektora MŚP jest prowadzone co kwartał od 2009 roku.

Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA