REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca biznes + nauka? To możliwe dzięki platformie Eureka

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika, że 60% polskich firm nie wie jak lub nigdy nie próbowało nawiązać współpracy z naukowcami. W województwie łódzkim, sytuacja jest jeszcze poważniejsza. Z analizy potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw wynika, że prawie 80% lokalnych przedsiębiorców nigdy nie podjęło współpracy z instytucjami badawczymi.

Czy biznes i nauka potrafią sprawnie współpracować i tworzyć innowacyjne rozwiązania? Z pewnością tak.

REKLAMA

Najlepszym tego przykładem mogą być chociażby przedsiębiorstwa typu spin-off, które są elementem przedsiębiorczości akademickiej, a ich głównym celem jest komercjalizacja wiedzy naukowej i technologii. Piotr Tomowicz w publikacji z 2006 roku wymienia 21 firm, które swoją wartość zbudowały w oparciu o współpracę z ośrodkami naukowymi i akademickimi.

REKLAMA

Wśród tych przedsiębiorstw pojawiają się jednak tylko 4 instytucje z województwa łódzkiego: Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN, Politechnika Łódzka, Uniwersytet Medyczny i Centrum Biologii Medycznej PAN. Tymczasem w Łodzi jest ponad 10 uczelni wyższych i kilka prężnie działających ośrodków badawczych.

„Niedostateczny poziom współpracy pomiędzy biznesem a światem nauki jest potężną barierą w rozwoju lokalnej gospodarki. Jak wynika z badań, ośrodki akademickie narzekają na brak dostępu do informacji na temat potrzeb badawczych przedsiębiorstw, które z kolei nie znają oferty instytucji naukowych w zakresie świadczonych badań. Okazuje się, że głównym problemem, także w województwie łódzkim, jest niewystarczająca komunikacja między światem biznesu a światem nauki. Dlatego firma Transition Technologies wspólnie z Instytutem Informatyki na wydziale FTIMS Politechniki Łódzkiej stworzyły system Eureka, który przez znaczące ułatwienie dostępu do dużej bazy wiedzy i informacji, ma wspomóc efektywną współpracę biznesowo-technologiczną” – mówi Dariusz Lis, Dyrektor Poland Solution Center, Transition Technologies.

REKLAMA

Okazuje się, że firmy w województwie łódzkim boją się inwestować w badania i rozwój: przeznaczają na ten cel jedynie 17% nakładów przedsiębiorstw (źródło: Bank Danych Regionalnych: Nakłady w sektorze przedsiębiorstw na działalność B+R wg źródeł finansowania) . Choć ogólnie środki finansowe zarezerwowane na działalność badawczo-rozwojową są wysokie (województwo znajduje się na 6. pozycji w ogólnopolskim rankingu), często ośrodki badawcze realizują projekty, na które nie ma zapotrzebowania na lokalnym rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że łódzkie szkoły wyższe i ośrodki badawcze mogą napędzać lokalny przemysł innowacjami. Żeby jednak ta współpraca była efektywna i przynosiła obu stronom korzyści musi ją poprzedzić dokładne określenie potrzeb, a także oczekiwanych efektów. Dlatego, w województwie łódzkim wdrażane nowoczesne narzędzia, które już wkrótce sprawią, że komunikacja między lokalnym biznesem a ośrodkami naukowymi będzie skuteczna.


Projekt Eureka, który właśnie finalizują Transition Technologies i Instytut Informatyki na Wydziale FTIMS Politechniki Łódzkiej, to system wspomagania współpracy biznesowo-technologicznej.

Jego głównym założeniem jest opracowanie narzędzi oraz procedur, których celem jest polepszenie kooperacji uczelni z przemysłem. Odbiorcami i użytkownikami projektu są pracownicy uczelni wyższych i ośrodków badawczych oraz pracownicy firm z województwa łódzkiego, którzy już tej jesieni będą mogli nawiązać współpracę za pośrednictwem platformy dostępnej pod adresem www.SystemEureka.com.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA