REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
lean management
lean management

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie szczupłego zarządzania - lean management - staje się popularne. To bardzo dobrze, bo koncepcja ta zasługuje aby być zrozumianą oraz szeroko stosowaną nie tylko w świecie biznesu. Służba zdrowia; służby mundurowe; samorządy; szkolnictwo i inne, znajdą w tej metodyce wiele pożytecznego.

O samej metodzie napiszę, być może, w innym czasie. Tutaj skupię się na jej wadach. Oczywiście, po takim wstępie jak wyżej, chyba nikt nie będzie mnie posądzać o niechęć do lean management. Jestem zwolennikiem szerzenia się idei lean w zarządzaniu. Chyba nie umiem już pracować inaczej i na pewno nie chcę. 

REKLAMA

**

Przejdźmy do wypunktowania wad lean management i ich krótkiego omówienia. Wymienię te, które zauważam stosując lean w praktyce. Czy to wszystkie wady? Być może nie wszystkie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

1. Metody zarządzania lean management, nie można firmie narzucić.

Chyba każda inna (tak sądzę) metoda zarządzania może być wprowadzona do firmy dosyć arbitralnie. Serią szkoleń, decyzją szefa/zarządu (najlepiej nowego), albo działaniami zatrudnionego konsultanta. I mamy w firmie zarządzanie przez cele; reengineering; benchmarking; outsourcing itp. Najpierw z oporem, a potem co raz lepiej, wejdą do codzienności przedsiębiorstwa . Ludzie się nauczą, raczej nie będzie zbiorowej kontestacji. Co najwyżej trudności w przystosowaniu się. Na szczupłe zarządzanie, niestety, musi być zgoda. Konsensus można osiągnąć wyłącznie na drodze argumentów, dobrych przykładów, odwoływania się do wartości. Tak więc nie wystarczy decyzja prezesa czy właściciela. O wdrożeniu zadecydują argumenty przedstawione załodze, w tym dobry przykład. Jeśli one nie zadziałają, wdrożenie nie będzie skuteczne w całości lub w znaczącej części - zależnej od pracowników produkcyjnych (najważniejszego źródła wiedzy o procesach w każdej firmie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Choć efekty z konkretnego zastosowania przychodzą szybko, wdrożenie szczupłego zarządzania w całej firmie trwa bardzo długo.

Jeśli skutecznie zastosujemy lean w jakimś procesie, to natychmiast uzyskamy oczekiwany efekt, ale objęcie tym sposobem zarządzania całej załogi/firmy zawsze będzie procesem długim. Decydując się na wprowadzenie do firmy lena management, oprócz pozyskania gotowości załogi, musimy mieć jeszcze czas i musimy deklarować gotowość do popełniania błędów. Te są nieuniknione. Minimalizacja strat wymaga ostrożności, a jak to wpływa na funkcję czasu, łatwo jest sobie wyobrazić.

System zarządzania jakością – strategia firmy w systemie zarządzania jakością

3. Wdrażanie lan management potrzebuje relacji nauczyciel-uczeń. Potrzebny superwizor.

Nie umiem dostrzec scenariusza, wprowadzania metodyki  szczupłego zarządzania czy elementów szczupłego zarządzania bez zatrudnienia konsultanta z zewnątrz. Oczywiście tę rolę może wziąć na siebie nowy szef firmy, ale to wyjątek. Uważam, że nawet w takim przypadku dobrze będzie, kiedy pojawi się superwizor potrafiący, z dystansu, ocenić realizowane procesy. Natomiast, dotychczasowy zarząd, podejmujący decyzję o wprowadzeniu i zastosowaniu tej metodyki zarządzania, MUSI wspomagać się wyspecjalizowaną siłą najemną. Dlaczego? Bo nie podjął tej decyzji ani wczoraj ani przedwczoraj tylko dzisiaj, a to oznacza, że nie ma dostatecznego doświadczenia by skutecznie wdrażać metodykę zarządzania gdzie know how jest ważniejsze niż jej narzędzia i hasła.

4. Skuteczne zastosowanie laen management wymaga "kupienia całego pracownika".

Inne metody, też chętnie z skorzystają z tego sloganu, ale potrafią zadowolić się, kiedy firma kupuje jedynie ręce pracowników. Wystarczy, że tylko pewna część z nich daje od siebie więcej i za to ma zapłacone. Lean management tak nie zadziała. O sile metody decyduje jakość pracy całej załogi, a nie głównie samej kadry. Ta wada jest silnie skorelowana z wadą wymienioną tu jako pierwsza.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

5. Lean management wymaga radykalnej zmiany w sposobione myślenia.

To jak przestawienie się na ruch lewostronny, albo czytanie wspak. Jeśli nie mamy tego w naturze, musimy to zrobić "przez rozum", akceptując wiedzę o wykazanych nam absurdach naszego dotychczasowego sposobu myślenia i działania. Jak inaczej europejczyk ma zaakceptować wyższość pracy zespołowej nad własnym indywidualizmem; ujawnianie problemów przełożonym bez obawy, że zinterpretują to jako brak samodzielności w działaniu i zwykłe "zawracanie głowy"; brak systemu kar za przewinienia produkcyjne - nie mylić z odpowiedzialnością; traktowanie każdego następnika w procesie produkcyjnym dokładnie tak samo poważnie jak staramy się traktować klienta końcowego odbierającego produkt finalny firmy, na bardzo konkurencyjnym rynku itp.

6. Mała przydatność do przeprowadzania zmian progowych.

Lean management, na pewno, doskonale rozwiązuje problemy zmiany liniowej np. doskonalenie w zakresie poprawy jakości; organizacji pracy w celu poprawy wydajności czy eliminowania marnotrawstwa.  Ale nie znajduję przykładów wykorzystywania tej metody do zmiany progowej. Zostawiam na boku moje własne doświadczenia (są w tym zakresie zerowe), ale literatura i opisywane zasady, nie dają mi recepty na tego typu zmianę. Nie oznacza to, że w ramach tej metodyki zmiana taka nie jest możliwa (np. wykorzystanie narzędzia nazywanego "Cyklem Deminga"). Twierdzę jedynie, iż nie do takich zmian metoda ta została doskonalona. Nie to jest jej przeznaczeniem. Mało tego. Zaangażowanie w doskonalenie procesu może przyczyniać się do osłabienia umiejętności patrzenia z dystansem na problem. To z kolei, może stać się przyczyną opóźnienia lub wręcz zaniechania wprowadzenia zmiany progowej do danego procesu, kiedy stanie się to niezbędne. Może to być przyczyną poważnych strat w firmie. Stąd trudna do przecenienia jest rola superwizora, o którym wspominałem w punkcie trzecim. 

Jak sprawdzić wypłacalność kontrahenta?


***

REKLAMA

Należy wspomnieć jeszcze o zagrożeniach płynących z niewłaściwego  wdrożenia lean managment. Obok klasycznych błędów metodycznych popełnianych przy wdrożeniu każdego porjketu, powodem niewłaściwego wdrożenia może być całkowite niezrozumienie intencji lean, czy wręcz abstrahowanie od niej, w nadziei, że narzędzia tej metodyki załatwią sprawę, a my możemy spokojnie czekać na spodziewane korzyści. Narzędzie 5S poprawi ergonomię stanowiska pracy ,wydajność pracy i jej jakość; raport A3 pomoże rozwiązać każdy problem; raz zmapowany strumień wartości wskaże obszary rezerw itd., nie wchodząc w szczegóły.

Nie będę się tutaj zajmować zagadnieniem zagrożeń szczegółowo, bo: po pierwsze, nie jest to tematem tego artykułu; a po drugie, zagrożenia te są opisywane w podręcznikach akademickich traktujących o różnych współczesnych metodach zarządzania. Często, mylnie, w podpunkcie "Wady lean management". Nie mniej wspomina się o nich. Oto lista najczęściej występujących zagrożeń niewłaściwego wprowadzania zasad szczupłego zarządzania do przedsiębiorstwa:

1. Przekształcenie się koncepcji w prostą racjonalizację;
2. Obniżenie płynności produkcyjnej firmy;
3. Spadek jakości produkcji;
4. Zaniedbywanie usług;
5. Stres pracowników i spadek motywacji;
6. Powierzchowna redukcja personelu;
7. Wzrost zapotrzebowania na siły fachowe, zaniedbywanie problemów pracowników o niższych kwalifikacjach.

Można mieć pewność, że jeśli któryś z podanych tu symptomów wystąpi w naszej firmie, to mamy do czynienia z patologią lean management, a nie z samą metodą zarządzania. 

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

****

Poruszany tu temat "Wady lean management" nie jest zamknięty. Mogę sobie wyobrazić zdanie odmienne albo wręcz krytykę prezentowanego poglądu. Liczę też, że znajdzie się uważny obserwator, który będzie umiał wskazać jeszcze inne wady, albo będzie potrafił wzmocnić argumentację treści podanych wyżej.

Lojalność klienta cz. I.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA