REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

 Profika Broker
Broker ubezpieczeniowy
Ubezpieczenie należności handlowych
Ubezpieczenie należności handlowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością naszych kontrahentów, którym sprzedajemy towary lub usługi. Gdy kontrahent nie zapłaci w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Na czym w praktyce polega ubezpieczenie należności handlowych?

Co ubezpieczamy?

W praktyce rynkowej płatność za dostarczane towary lub usługi jest odroczona w czasie. Zwykle nie jest to wybór sprzedającego, bo takie warunki wymusza rynek. Odroczenie płatności nazywane jest kredytem kupieckim. Okres kredytu kupieckiego jest ustalany między stronami transakcji i wynika z indywidualnych ustaleń pomiędzy kontrahentami lub zwyczajów branży, w której działają.

REKLAMA

REKLAMA

Z odroczeniem terminu płatności wiąże się jednak konkretne ryzyko. Udzielając naszym kontrahentom kredytu kupieckiego ryzykujemy, że nie odzyskamy przysługującej na należności. W literaturze specjalistycznej ryzyko to nazywane jest ryzykiem niewypłacalności kontrahenta.

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością kontrahenta. Gdy nie zapłaci on w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Próbuje on początkowo odzyskać należność, a jeżeli okaże się to niemożliwe w ustalonym w umowie ubezpieczenia terminie, wypłaca odszkodowanie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niewypłacalność kontrahenta – konsekwencje dla Twojej firmy

Zatory płatnicze powstałe wskutek niewypłacalności kontrahentów są jednym z najważniejszych powodów upadłości przedsiębiorstw. Utrata należności odcina przedsiębiorstwu tlen jakim dla obrotu gospodarczego jest gotówka i de facto uniemożliwia działalność. O ile ponosząc straty księgowe przedsiębiorstwo jest w stanie długo funkcjonować, to bez bieżącej płynności finansowej wcześniej lub później upadnie. To właśnie utrata płynności w okresie kryzysu przyczyniła się do upadku znaczącej liczby przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit kredytowy i udział własny

REKLAMA

Na polskim rynku niewielu jest ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenie należności. Są to zwykle wyspecjalizowane firmy, które gromadzą dane o uczestnikach rynku. Analizując te dane są w stanie określić ryzyko niewypłacalności konkretnego kontrahenta. Na tej podstawie wyznaczają limit kredytowy, określający maksymalną kwotę odpowiedzialności ubezpieczyciela za należności od danego kontrahenta. Udzielając kontrahentowi kredytu kupieckiego przewyższającego przydzielony limit kredytowy, czynimy to na własne ryzyko.

Wyznaczając limity kredytowe na poszczególnych kontrahentów ubezpieczyciel zaproponuje także wysokość udziału własnego w szkodzie. W fachowej literaturze udział własny jest nazywany franszyzą redukcyjną. Jest to kwota lub procent o jaki zostanie pomniejszone wypłacone nam odszkodowanie. Istotą istnienia udziału własnego jest chęć zmotywowania przedsiębiorstw do samodzielnego monitoringu i zarządzania ich portfelem należności.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Warunki wypłaty odszkodowania?

Warunki wypłaty odszkodowania ustalane są w momencie podpisania umowy ubezpieczenia. Podstawowym warunkiem wypłaty jest niewypłacalność dłużnika, rozumiana jako jego upadłość lub niemożność wyegzekwowania zaległej kwoty przez określony czas (zwykle 4-6 miesięcy). Po upływie tego okresu ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie, pomniejszone o udział własny.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec


Od czego uzależniona jest wysokość składki?

Stawka ubezpieczenia należności jest wyrażona procentowo. Składka należna ubezpieczycielowi jest obliczana jako iloczyn stawki ubezpieczenia oraz obrotu przedsiębiorstwa w okresie rozliczeniowym. To ile zapłacimy za ubezpieczenia naszych należności zależy od:

•    skali działalności, czyli kwoty rocznych przychodów,

•    terminy płatności należności, czyli okresu na jaki zwykle odraczamy płatność

•    częstotliwości z jaką wystawiamy faktury,

•    sytuacji finansowej naszych kontrahentów, czyli ryzyka ich niewypłacalności

•    dywersyfikacji ilościowej i kwotowej portfela należności, czyli ilości naszych kontrahentów oraz skali obrotów z największymi kontrahentami,

•    dotychczasowej szkodowości, czyli kwot należności utraconych w poprzednich latach.

Płynność finansowa w małej firmie

Czy warto ubezpieczyć należności?

To indywidualna decyzja właścicieli i managerów każdego przedsiębiorstwa, będąca wypadkową wielu czynników, w tym także tak niemierzalnych jak skłonność do ponoszenia ryzyka. Jednakże warto podkreślić, że duże przedsiębiorstwa, zwykle bardziej świadome kosztów ponoszonego ryzyka, chętniej korzystają z dobrodziejstw ubezpieczenia należności.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Autor: Łukasz Wawrzeńczyk, Ekspert rynku ubezpieczeń, zarządzający Profika Broker Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    REKLAMA

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    REKLAMA

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

    Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

    REKLAMA