REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Profika Broker
Broker ubezpieczeniowy
Ubezpieczenie należności handlowych
Ubezpieczenie należności handlowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością naszych kontrahentów, którym sprzedajemy towary lub usługi. Gdy kontrahent nie zapłaci w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Na czym w praktyce polega ubezpieczenie należności handlowych?

Co ubezpieczamy?

W praktyce rynkowej płatność za dostarczane towary lub usługi jest odroczona w czasie. Zwykle nie jest to wybór sprzedającego, bo takie warunki wymusza rynek. Odroczenie płatności nazywane jest kredytem kupieckim. Okres kredytu kupieckiego jest ustalany między stronami transakcji i wynika z indywidualnych ustaleń pomiędzy kontrahentami lub zwyczajów branży, w której działają.

REKLAMA

REKLAMA

Z odroczeniem terminu płatności wiąże się jednak konkretne ryzyko. Udzielając naszym kontrahentom kredytu kupieckiego ryzykujemy, że nie odzyskamy przysługującej na należności. W literaturze specjalistycznej ryzyko to nazywane jest ryzykiem niewypłacalności kontrahenta.

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością kontrahenta. Gdy nie zapłaci on w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Próbuje on początkowo odzyskać należność, a jeżeli okaże się to niemożliwe w ustalonym w umowie ubezpieczenia terminie, wypłaca odszkodowanie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niewypłacalność kontrahenta – konsekwencje dla Twojej firmy

Zatory płatnicze powstałe wskutek niewypłacalności kontrahentów są jednym z najważniejszych powodów upadłości przedsiębiorstw. Utrata należności odcina przedsiębiorstwu tlen jakim dla obrotu gospodarczego jest gotówka i de facto uniemożliwia działalność. O ile ponosząc straty księgowe przedsiębiorstwo jest w stanie długo funkcjonować, to bez bieżącej płynności finansowej wcześniej lub później upadnie. To właśnie utrata płynności w okresie kryzysu przyczyniła się do upadku znaczącej liczby przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit kredytowy i udział własny

REKLAMA

Na polskim rynku niewielu jest ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenie należności. Są to zwykle wyspecjalizowane firmy, które gromadzą dane o uczestnikach rynku. Analizując te dane są w stanie określić ryzyko niewypłacalności konkretnego kontrahenta. Na tej podstawie wyznaczają limit kredytowy, określający maksymalną kwotę odpowiedzialności ubezpieczyciela za należności od danego kontrahenta. Udzielając kontrahentowi kredytu kupieckiego przewyższającego przydzielony limit kredytowy, czynimy to na własne ryzyko.

Wyznaczając limity kredytowe na poszczególnych kontrahentów ubezpieczyciel zaproponuje także wysokość udziału własnego w szkodzie. W fachowej literaturze udział własny jest nazywany franszyzą redukcyjną. Jest to kwota lub procent o jaki zostanie pomniejszone wypłacone nam odszkodowanie. Istotą istnienia udziału własnego jest chęć zmotywowania przedsiębiorstw do samodzielnego monitoringu i zarządzania ich portfelem należności.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Warunki wypłaty odszkodowania?

Warunki wypłaty odszkodowania ustalane są w momencie podpisania umowy ubezpieczenia. Podstawowym warunkiem wypłaty jest niewypłacalność dłużnika, rozumiana jako jego upadłość lub niemożność wyegzekwowania zaległej kwoty przez określony czas (zwykle 4-6 miesięcy). Po upływie tego okresu ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie, pomniejszone o udział własny.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec


Od czego uzależniona jest wysokość składki?

Stawka ubezpieczenia należności jest wyrażona procentowo. Składka należna ubezpieczycielowi jest obliczana jako iloczyn stawki ubezpieczenia oraz obrotu przedsiębiorstwa w okresie rozliczeniowym. To ile zapłacimy za ubezpieczenia naszych należności zależy od:

•    skali działalności, czyli kwoty rocznych przychodów,

•    terminy płatności należności, czyli okresu na jaki zwykle odraczamy płatność

•    częstotliwości z jaką wystawiamy faktury,

•    sytuacji finansowej naszych kontrahentów, czyli ryzyka ich niewypłacalności

•    dywersyfikacji ilościowej i kwotowej portfela należności, czyli ilości naszych kontrahentów oraz skali obrotów z największymi kontrahentami,

•    dotychczasowej szkodowości, czyli kwot należności utraconych w poprzednich latach.

Płynność finansowa w małej firmie

Czy warto ubezpieczyć należności?

To indywidualna decyzja właścicieli i managerów każdego przedsiębiorstwa, będąca wypadkową wielu czynników, w tym także tak niemierzalnych jak skłonność do ponoszenia ryzyka. Jednakże warto podkreślić, że duże przedsiębiorstwa, zwykle bardziej świadome kosztów ponoszonego ryzyka, chętniej korzystają z dobrodziejstw ubezpieczenia należności.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Autor: Łukasz Wawrzeńczyk, Ekspert rynku ubezpieczeń, zarządzający Profika Broker Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA