REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nastroje przedsiębiorców w III kwartale 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
nastroje przedsiębiorców
nastroje przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale spadły nastroje w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje MŚP w Polsce. Wskaźnik nastrojów KERNA obniżył się do minus 55,49 pkt.

REKLAMA

- Uwzględniając efekt cyklu koniunkturalnego i tak należy odnotować spory spadek optymizmu w przedsiębiorstwach, wskaźnik KERNA obniżył się o 10,03 pkt. (kw./kw.) - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research. – Ten wyraźny spadek to również efekt wysokiej bazy. Nastroje w drugim kwartale były bardzo dobre, KERN był na poziomie -45,46 pkt., a  przedsiębiorcy oczekiwali silnej poprawy kondycji firmy i zdecydowanie lepszej sprzedaży. Równie dobrze oceniali gospodarkę krajową. Najwyraźniej tylko część firm uzyskała sprzedaż na poziomie prognozowanym jeszcze w kwietniu.

REKLAMA

Aktualnie za gorsze nastroje w trzecim kwartale odpowiadają przede wszystkim słabe prognozy dotyczące sytuacji ekonomicznej własnej firm na trzeci kwartał. Wskaźnik cząstkowy KERNA odpowiadający za ten konkretnie obszar spadł o 22, 08 pkt. kw./kw. Przede wszystkim mikro przedsiębiorcy zatrudniający do 10 pracowników spodziewają się pogorszenia kondycji firmy. Umiarkowanym optymizmem wykazują się natomiast firmy małe i średnie. Głównie producenci zatrudniający od 50 do 250 osób, którzy mimo słabnącej koniunktury informują o dobrej kondycji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Z badania Keralla Research wynika, że wciąż jest zdecydowanie więcej optymistów niż pesymistów, jednak odsetek optymistów prognozujących poprawę sytuacji ekonomicznej firmy spadł w tym kwartale z prawie 42% do prawie 31%. Dodatkowo, przedsiębiorcy z lekkim niepokojem patrzą na rozwój krajowej gospodarki. Do 19, 7% stopniał udział przedsiębiorców, którzy oczekują dobrego scenariusza wydarzeń ekonomicznych kraju. Jeszcze kwartał temu ponad 27% badanych było raczej dobrej myśli. Stąd między innymi wciąż ostrożna polityka inwestycyjna w firmach.

REKLAMA

Index ZAIR Instytutu Keralla wskazujący na skalę zakupów w MŚP oparty na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach wyniósł minus 66,7 (mniej niż kwartał wcześniej o 5,5 pkt.). Oznacza to nieco słabszą, niż w poprzednim kwartale skłonność inwestycyjną firm MŚP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Można spodziewać się, że w trzecim kwartale gospodarka nieco wolnej będzie się choć wiele wskazuje na czasowe wyhamowanie, a nie stały trend. Wciąż wskaźnik KERNA jest na stosunkowo dobrym poziomie. Porównując aktualny odczyt wskaźnika do analogicznego okresu roku poprzedniego i tak notujemy progresję o 5,34 pkt. Również rok do roku Index ZAIR jest nieco wyższy o 1,1 pkt. a jednocześnie od kilku miesięcy rośnie dostępność kredytowa dla przedsiębiorstw. Firmy mają otwarte kredyty na kwotę 293,2 mld zł, co świadczy raczej o postawach ukierunkowanych na inwestowanie, niż mrożenie wydatków. Faktem jest jednak, że skala tych inwestycji nie jest tak duża, jak wskazywały na to oceny badanych jeszcze kilka miesięcy temu – dodaje Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Co ważne jednak, MŚP będzie w trzecim kwartale zatrudniać  (11,3% deklaruje tworzenie etatów, a tylko 5,1% ich redukowanie). Firmy MŚP będą też kupować szkolenia i płacić za wyższe kwalifikacje personelu (12,5 proc.), zainwestują też w marketing i reklamę (18,5 proc.) oraz remonty i zakupy lokali użytkowych (19,2 proc.). Udział firm deklarujących inwestowanie wyniósł 49,5%, co oznacza, że co drugi przedsiębiorca MSP, także na trzeci kwartał zaplanował wydatki firmowe.

Zmiany w pomocy de minimis


SZCZEGÓŁOWE WYNIKI Z BADANIA KERALLA RESEARCH

3Q2014 SKANER MŚP

KRAJOWA GOSPODARKA W OCENIE MŚP

Z badania Keralla Research wynika, że odsetek firm źle oceniających rozwój krajowej gospodarki od roku utrzymuje się na poziomie 1/3 wszystkich badanych. Aktualnie zanotowano 31,3% takich ocen, co jest niewielką poprawą w relacji do poprzedniego odczytu i zbliżoną do ocen wyrażanych jeszcze w końcówce roku poprzedniego. 

Należy też odnotować, że od początku roku, co kwartał nieznacznie, ale ubywa przedsiębiorców oceniających pozytywnie sytuację gospodarczą kraju. Choć wydawało się, że po istotnej poprawie nastrojów w drugim kwartale, dzisiejsze oceny wypadną znacznie lepiej, to aktualnie odsetek firm, które wskazują na pozytywny kierunek zmian w gospodarce kraju jest na poziomie 16,5%.

Jak zarządzać płynnością finansową firmy?

OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY NIECO LEPSZA, NIŻ GOSPODARKI

W tym pomiarze, przedsiębiorców wskazujących na pogorszenie kondycji firmy jest mniej niż kwartał wcześniej (spadek z 23% do 29,8%). Jednak w kontekście bardzo obiecujących prognoz, które badani wyrażali jeszcze kwartał temu (przypomnijmy, że wzrosły oba wskaźniki KERNA i ZAIR), aktualny wynik należy traktować, jako umiarkowanie optymistyczny.

Trudno wnioskować o istotnie lepszej kondycji w firmach, biorąc też pod uwagę fakt, że jedynie 22,2% przedsiębiorców informuje o polepszeniu sytuacji w ich firmach. Warto przypomnieć, że jeszcze kwartał wcześniej ponad 41% badanych prognozowało, że sytuacja w ich firmach ulegnie poprawie. Można więc  zakładać, że w wielu wypadkach, były to prognozy nieco na wyrost.

W analogicznym okresie roku ubiegłego o polepszeniu kondycji firmy informowało, 23% czyli niewiele więcej niż obecnie

Koniunktura dla firm w Polsce i za granicą

SŁABE PROGNOZY KONDYCJI GOSPODARKI KRAJU

Z analiz Keralla Research wynika, że przedsiębiorcy prognozując sytuację gospodarczą kraju na trzeci kwartał uważają, że będzie ona gorsza niż w poprzednich trzech miesiącach.

Do 19,7% stopniał udział firm, które oczekują dobrego scenariusza wydarzeń ekonomicznych kraju. Jeszcze kwartał temu ponad 27% badanych zakładało polepszenie kondycji gospodarki, a na początku roku ponad 23%. Dziś takie prognozy kreśli mniej, niż co piaty badany przedsiębiorca.

Odsetek przedsiębiorców oceniających, że w trzecim kwartale będzie gorzej, wyniósł 17,2%, czyli nieco więcej, niż trzy miesiące temu, lecz zdecydowanie mniej, niż rok temu w analogicznym okresie (wówczas prognozowało tak 36%).

Ponad połowa firm (52,3%) zakłada, że sytuacja gospodarcza kraju pozostanie bez zmian.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.


SŁABSZE PROGNOZY KONDYCJI WŁASNEJ FIRMY

Bardzo dobre prognozy dotyczące kondycji własnej firmy, które zgłaszano w poprzedniej edycji badania są już nie aktualne.

W trzecim kwartale niewiele ponad 30% przedsiębiorców zakłada polepszenie sytuacji firmy, czyli mniej o 11 pkt. proc. niż trzy miesiące temu. Aktualny odczyt jest na poziomie tego, który był odnotowany rok temu o tej samej porze.

Pogorszenia kondycji firmy spodziewa się 13, 3% badanych, to więcej niż kwartał wcześniej (10%).

Ponad połowa badanych uważa, że kondycja ich firmy nie ulegnie zmianie w trzecim kwartale.

Jak uzyskać kredyt technologiczny?

WSKAŹNIK NASTROJÓW KERNA OBNIŻYŁ SIĘ DO 55,49 PKT.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wyniósł 55,49 pkt. na minusie, co wobec odczytu z poprzedniego kwartału oznacza spadek o 10,03 pkt., a wobec analogicznego okresu roku 2013 wartość KERNA jest wyższa o 4,59 pkt. Jak wskazywano w poprzednim raporcie lepsze odczyty drugiego kwartału, to efekt cyklu koniunkturalnego, któremu tym razem towarzyszyła eksplozja dobrych nastrojów, być może napędzana perspektywą dodatkowych zysków z faktu organizacji mundialu. Najwyraźniej lepsza sprzedaż spełniła się tylko w nielicznych branżach. Największy wpływ na spadek KERNA ma tym razem przekonanie firm, że trzeci kwartał będzie taki sam lub nawet gorszy, niż poprzedni.

Przedawnienie odsetek w obrocie gospodarczym

INDEX ZAIR OBNIŻYŁ SIĘ DO MINUS 66,7

Index ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacji z planów zakupowych na dany kwartał w firmie. W tej edycji badania odczyt INDEXU ZAIR to 66,7 pkt. na minusie, co oznacza słabszą, niż w poprzednim kwartale skłonność inwestycyjną firm MŚP (o 5,5 pkt. mniej wobec ubiegłego kwartału).

Warto wskazać, że wobec analogicznego okresu roku 2013, INDEX ZAIR jest korzystniejszy r/r. Aktualny, odczyt tego faktora wskazuje, że przedsiębiorcy utrzymują inwestycje, choć należy podkreślić, że wciąż skala inwestowania, szczególnie, jeśli chodzi o ich kapitałochłonność, jest bardzo zachowawcza, a firmy z dużymi oporami, decydują się na angażowanie w długoterminowe zobowiązania.

Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research

METODOLOGIA, PRÓBA

  • Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.
  • W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy niepaństwowe, nie w stanie likwidacji).
  • Respondent: osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy, osoba na stanowisku dyrektora lub inne osoby wskazane, jako odpowiedzialne za rozwój, zakupy, inwestycje. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę.
  • Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI). Realizacja: lipiec 2014.
  • Badanie prowadzone jest co kwartał od 2009 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA