REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie lata znacznie rozwinął się sektor handlowy, sektor budownictwa, działalności profesjonalnej, naukowej i przemysłu. Na przestrzeni lat obciążenia finansowe firm w tych sektorach znacznie wzrosły. Firmy coraz częściej muszą zaciągać kredyty, aby utrzymać się na rynku.

W latach  2009-2011 około 90% przedsiębiorstw to nowe firmy (sektor usług, rozrywki, budownictwa, transportu, edukacji i ochrony zdrowia). Były to najczęściej mikro firmy i MSP, zatrudniające od 2 do 16 osób. Działalność była prowadzona regionalnie (40%). Firmy te powstawały w oparciu o kapitał własny, rozpowszechniało się finansowanie unijne oraz kredyty preferencyjne. W kolejnych latach rozbudowano rynek zakwaterowania, gastronomii oraz pośrednictwa finansowego. Ostatnie lata to rozwój sektora informacji i działalności wspierającej biznes, i działalności administracyjnej.  Około 80% podmiotów które powstały po 2011 roku przetrwało powyżej roku. Najczęściej w sektorze informacji, rozrywki, edukacji, komunikacji oraz transporcie oraz działalności specjalistycznej. Niższe wyniki od średniej odnotowano w gastronomii i zakwaterowaniu (zamknięto w ciągu roku około 40% jednostek).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zyski i straty

REKLAMA

Rynek komunikacji, informacji oraz finansów był rozwijany w skali kraju. Firmy z zakresu gastronomii, zakwaterowania, usług i ochrony zdrowia działały na rynku lokalnym. W roku 2011 19% przedsiębiorstw zanotowało stratę. Zyski uzyskało 80% firm właścicielskich oraz 60% firm z osobowością prawną. Częściej zysków utrzymywały firmy bez pracowników. Zyski osiągnęło 93,9% firm transportowych i magazynowych, 89,8% z sektora opieki zdrowotnej, 89,2% budownictwa, 84,2% działalności specjalistycznej, 83,2% edukacji, 82,0% przemysłu. Strata najczęściej dotyczy rynku nieruchomości (39,7%) oraz kultury i rozrywki – 37,7%.

Ponad 30% firm w pierwszym roku działalności zdecydowało się na inwestycje. Najczęściej w sektorze nieruchomości i informacji, komunikacji – powyżej 50%. Poniżej 30% firm usługowych, administracyjnych, handlu i budownictwa zdecydowało się na inwestycje. Sektor nieruchomości od wielu lat jest obciążony wysokimi kosztami, znacznym przesunięciem w czasie przychodu oraz trudnymi warunkami na rynku. Wiele firm z tego sektora nie może przetrwać. Stale są prowadzone nowe inwestycje i modernizacje, jednak nie każda firma radzi sobie z konkurencją i warunkami gospodarowania. Utrzymuje się rywalizacja o rynek. Wydatki w sektorze informacji dotyczą głównie rynku online i oprogramowania, sprzętu IT. Koszty tych zmian są wysokie, zyski przesunięte w czasie, ale korzyści wysokie i znaczne (rozszerzenie rynku i zainteresowania). Niskie inwestycje utrzymywały się w ostatnich latach w zakresie usług specjalistycznych.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyty źródłem kapitału

REKLAMA

Ponad 74,5% inwestycji było częściowo opartych o środki własne. Najczęściej dotyczyło sektora informacji, komunikacji, administracji (90,5%). Kredyty były źródłem kapitału dla 32,1% firm, głownie z zakresu zakwaterowania, gastronomii oraz przemysłu. Subwencje i pożyczki poza bankowe dotyczyły 19,5% firm transportowych, 13,0% firm edukacyjnych. Warunki kredytowe w ostatnich latach znacznie się pogorszyły, firmy nadal mają ograniczone możliwości działania i zysku. W efekcie koszty zaciągniętych kredytów realnie znacznie wzrosły. W kolejnych latach tendencje te będą się utrzymywać, kredyty będą dalej drożeć.

Około 48,4% nowych firm nie napotykało barier dla działalności gospodarczej. Najczęściej (49,3%) dotyczyło firm prywatnych oraz firm bez pracowników najemnych. Firmy z zakresu ochrony zdrowia w 66,8% najczęściej zgłaszały brak barier działalności. Ponad 33,9% firm zgłaszało bariery popytowe, 3,7% ograniczenia podażowe. Około 23,5% firm przemysłowych zgłaszało obie trudności. Ponad 14,0% podmiotów z ograniczeniami popytowymi i podażowymi miało trudności by przetrwać na rynku. Bariery popytowe zgłaszały firmy z sektora finansowego (51,2%), usługowej (46,4%), kultury (46,4%) i handlowych (45,2%). Bariery popytowe i podażowe dotyczyły sektora przemysłowego, zakwaterowania i gastronomii (19,4%) oraz informacji i komunikacji (16,2%). Zazwyczaj jako barierę popytowa firmy podawały konkurencje (75% podmiotów), najczęściej w zakresie cen (58,8%) oraz rozpoznawalności firmy (49,1%). Często podawano za barierę ograniczony budżet konsumentów (54,5%). Wiele nowych firm było ukierunkowanych na klientów o wysokich dochodach. Ograniczenia podażowe dotyczyły firm administracyjnych , przemysłowych i  budowlanych (średnio 6,8%). Jako inne czynniki ograniczające podawano problemy ze środkami kapitałowymi (79,1%), problemy ze ściąganiem należności  (36,0%) oraz problemy z kredytami (32,8%). Znacznym obciążeniem był brak kadry (21,0%). Problemy kredytowe często dotyczą sektora pośrednictwa finansowego. Brak kadry utrudnia działanie firm nieruchomości i budownictwa. Firmy transportowe często zgłaszały problemy z technologią (oprogramowanie logistyczne, administracyjne, obsługi oraz sprzęt IT). Brak surowców zgłaszały firmy przemysłowe.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Wskaźnik przetrwania na rynku w pierwszym roku działania określa się na poziomie 70,2%. W kolejnych latach wzrasta do 85,5%. W okresie 2009-2012 upadło 39,3% firm ochrony zdrowia, 57,8% z branży nieruchomości i wsparcia firm 42,2%. Najgorsze wyniki dotyczyły sektora horeca, upadło 80,8%. Wskaźnik przetrwania firm był wyższy dla grupy wiekowej 40-44 lat oraz z wykształceniem wyższym i pomaturalnym. Ważne było również doświadczenie i praca wcześniejsza. Ponad 15,0% firm zmieniło swój profil działalności, szczególnie zakresu usług dla ludności. W 2012 znacznie rozwinął się rynek handlowy, obsługa nieruchomości i firm, ochrony zdrowia, transportu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA