REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obciążenia firm?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie lata znacznie rozwinął się sektor handlowy, sektor budownictwa, działalności profesjonalnej, naukowej i przemysłu. Na przestrzeni lat obciążenia finansowe firm w tych sektorach znacznie wzrosły. Firmy coraz częściej muszą zaciągać kredyty, aby utrzymać się na rynku.

W latach  2009-2011 około 90% przedsiębiorstw to nowe firmy (sektor usług, rozrywki, budownictwa, transportu, edukacji i ochrony zdrowia). Były to najczęściej mikro firmy i MSP, zatrudniające od 2 do 16 osób. Działalność była prowadzona regionalnie (40%). Firmy te powstawały w oparciu o kapitał własny, rozpowszechniało się finansowanie unijne oraz kredyty preferencyjne. W kolejnych latach rozbudowano rynek zakwaterowania, gastronomii oraz pośrednictwa finansowego. Ostatnie lata to rozwój sektora informacji i działalności wspierającej biznes, i działalności administracyjnej.  Około 80% podmiotów które powstały po 2011 roku przetrwało powyżej roku. Najczęściej w sektorze informacji, rozrywki, edukacji, komunikacji oraz transporcie oraz działalności specjalistycznej. Niższe wyniki od średniej odnotowano w gastronomii i zakwaterowaniu (zamknięto w ciągu roku około 40% jednostek).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zyski i straty

REKLAMA

Rynek komunikacji, informacji oraz finansów był rozwijany w skali kraju. Firmy z zakresu gastronomii, zakwaterowania, usług i ochrony zdrowia działały na rynku lokalnym. W roku 2011 19% przedsiębiorstw zanotowało stratę. Zyski uzyskało 80% firm właścicielskich oraz 60% firm z osobowością prawną. Częściej zysków utrzymywały firmy bez pracowników. Zyski osiągnęło 93,9% firm transportowych i magazynowych, 89,8% z sektora opieki zdrowotnej, 89,2% budownictwa, 84,2% działalności specjalistycznej, 83,2% edukacji, 82,0% przemysłu. Strata najczęściej dotyczy rynku nieruchomości (39,7%) oraz kultury i rozrywki – 37,7%.

Ponad 30% firm w pierwszym roku działalności zdecydowało się na inwestycje. Najczęściej w sektorze nieruchomości i informacji, komunikacji – powyżej 50%. Poniżej 30% firm usługowych, administracyjnych, handlu i budownictwa zdecydowało się na inwestycje. Sektor nieruchomości od wielu lat jest obciążony wysokimi kosztami, znacznym przesunięciem w czasie przychodu oraz trudnymi warunkami na rynku. Wiele firm z tego sektora nie może przetrwać. Stale są prowadzone nowe inwestycje i modernizacje, jednak nie każda firma radzi sobie z konkurencją i warunkami gospodarowania. Utrzymuje się rywalizacja o rynek. Wydatki w sektorze informacji dotyczą głównie rynku online i oprogramowania, sprzętu IT. Koszty tych zmian są wysokie, zyski przesunięte w czasie, ale korzyści wysokie i znaczne (rozszerzenie rynku i zainteresowania). Niskie inwestycje utrzymywały się w ostatnich latach w zakresie usług specjalistycznych.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyty źródłem kapitału

REKLAMA

Ponad 74,5% inwestycji było częściowo opartych o środki własne. Najczęściej dotyczyło sektora informacji, komunikacji, administracji (90,5%). Kredyty były źródłem kapitału dla 32,1% firm, głownie z zakresu zakwaterowania, gastronomii oraz przemysłu. Subwencje i pożyczki poza bankowe dotyczyły 19,5% firm transportowych, 13,0% firm edukacyjnych. Warunki kredytowe w ostatnich latach znacznie się pogorszyły, firmy nadal mają ograniczone możliwości działania i zysku. W efekcie koszty zaciągniętych kredytów realnie znacznie wzrosły. W kolejnych latach tendencje te będą się utrzymywać, kredyty będą dalej drożeć.

Około 48,4% nowych firm nie napotykało barier dla działalności gospodarczej. Najczęściej (49,3%) dotyczyło firm prywatnych oraz firm bez pracowników najemnych. Firmy z zakresu ochrony zdrowia w 66,8% najczęściej zgłaszały brak barier działalności. Ponad 33,9% firm zgłaszało bariery popytowe, 3,7% ograniczenia podażowe. Około 23,5% firm przemysłowych zgłaszało obie trudności. Ponad 14,0% podmiotów z ograniczeniami popytowymi i podażowymi miało trudności by przetrwać na rynku. Bariery popytowe zgłaszały firmy z sektora finansowego (51,2%), usługowej (46,4%), kultury (46,4%) i handlowych (45,2%). Bariery popytowe i podażowe dotyczyły sektora przemysłowego, zakwaterowania i gastronomii (19,4%) oraz informacji i komunikacji (16,2%). Zazwyczaj jako barierę popytowa firmy podawały konkurencje (75% podmiotów), najczęściej w zakresie cen (58,8%) oraz rozpoznawalności firmy (49,1%). Często podawano za barierę ograniczony budżet konsumentów (54,5%). Wiele nowych firm było ukierunkowanych na klientów o wysokich dochodach. Ograniczenia podażowe dotyczyły firm administracyjnych , przemysłowych i  budowlanych (średnio 6,8%). Jako inne czynniki ograniczające podawano problemy ze środkami kapitałowymi (79,1%), problemy ze ściąganiem należności  (36,0%) oraz problemy z kredytami (32,8%). Znacznym obciążeniem był brak kadry (21,0%). Problemy kredytowe często dotyczą sektora pośrednictwa finansowego. Brak kadry utrudnia działanie firm nieruchomości i budownictwa. Firmy transportowe często zgłaszały problemy z technologią (oprogramowanie logistyczne, administracyjne, obsługi oraz sprzęt IT). Brak surowców zgłaszały firmy przemysłowe.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Wskaźnik przetrwania na rynku w pierwszym roku działania określa się na poziomie 70,2%. W kolejnych latach wzrasta do 85,5%. W okresie 2009-2012 upadło 39,3% firm ochrony zdrowia, 57,8% z branży nieruchomości i wsparcia firm 42,2%. Najgorsze wyniki dotyczyły sektora horeca, upadło 80,8%. Wskaźnik przetrwania firm był wyższy dla grupy wiekowej 40-44 lat oraz z wykształceniem wyższym i pomaturalnym. Ważne było również doświadczenie i praca wcześniejsza. Ponad 15,0% firm zmieniło swój profil działalności, szczególnie zakresu usług dla ludności. W 2012 znacznie rozwinął się rynek handlowy, obsługa nieruchomości i firm, ochrony zdrowia, transportu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA