REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie lata znacznie rozwinął się sektor handlowy, sektor budownictwa, działalności profesjonalnej, naukowej i przemysłu. Na przestrzeni lat obciążenia finansowe firm w tych sektorach znacznie wzrosły. Firmy coraz częściej muszą zaciągać kredyty, aby utrzymać się na rynku.

W latach  2009-2011 około 90% przedsiębiorstw to nowe firmy (sektor usług, rozrywki, budownictwa, transportu, edukacji i ochrony zdrowia). Były to najczęściej mikro firmy i MSP, zatrudniające od 2 do 16 osób. Działalność była prowadzona regionalnie (40%). Firmy te powstawały w oparciu o kapitał własny, rozpowszechniało się finansowanie unijne oraz kredyty preferencyjne. W kolejnych latach rozbudowano rynek zakwaterowania, gastronomii oraz pośrednictwa finansowego. Ostatnie lata to rozwój sektora informacji i działalności wspierającej biznes, i działalności administracyjnej.  Około 80% podmiotów które powstały po 2011 roku przetrwało powyżej roku. Najczęściej w sektorze informacji, rozrywki, edukacji, komunikacji oraz transporcie oraz działalności specjalistycznej. Niższe wyniki od średniej odnotowano w gastronomii i zakwaterowaniu (zamknięto w ciągu roku około 40% jednostek).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zyski i straty

REKLAMA

Rynek komunikacji, informacji oraz finansów był rozwijany w skali kraju. Firmy z zakresu gastronomii, zakwaterowania, usług i ochrony zdrowia działały na rynku lokalnym. W roku 2011 19% przedsiębiorstw zanotowało stratę. Zyski uzyskało 80% firm właścicielskich oraz 60% firm z osobowością prawną. Częściej zysków utrzymywały firmy bez pracowników. Zyski osiągnęło 93,9% firm transportowych i magazynowych, 89,8% z sektora opieki zdrowotnej, 89,2% budownictwa, 84,2% działalności specjalistycznej, 83,2% edukacji, 82,0% przemysłu. Strata najczęściej dotyczy rynku nieruchomości (39,7%) oraz kultury i rozrywki – 37,7%.

Ponad 30% firm w pierwszym roku działalności zdecydowało się na inwestycje. Najczęściej w sektorze nieruchomości i informacji, komunikacji – powyżej 50%. Poniżej 30% firm usługowych, administracyjnych, handlu i budownictwa zdecydowało się na inwestycje. Sektor nieruchomości od wielu lat jest obciążony wysokimi kosztami, znacznym przesunięciem w czasie przychodu oraz trudnymi warunkami na rynku. Wiele firm z tego sektora nie może przetrwać. Stale są prowadzone nowe inwestycje i modernizacje, jednak nie każda firma radzi sobie z konkurencją i warunkami gospodarowania. Utrzymuje się rywalizacja o rynek. Wydatki w sektorze informacji dotyczą głównie rynku online i oprogramowania, sprzętu IT. Koszty tych zmian są wysokie, zyski przesunięte w czasie, ale korzyści wysokie i znaczne (rozszerzenie rynku i zainteresowania). Niskie inwestycje utrzymywały się w ostatnich latach w zakresie usług specjalistycznych.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyty źródłem kapitału

REKLAMA

Ponad 74,5% inwestycji było częściowo opartych o środki własne. Najczęściej dotyczyło sektora informacji, komunikacji, administracji (90,5%). Kredyty były źródłem kapitału dla 32,1% firm, głownie z zakresu zakwaterowania, gastronomii oraz przemysłu. Subwencje i pożyczki poza bankowe dotyczyły 19,5% firm transportowych, 13,0% firm edukacyjnych. Warunki kredytowe w ostatnich latach znacznie się pogorszyły, firmy nadal mają ograniczone możliwości działania i zysku. W efekcie koszty zaciągniętych kredytów realnie znacznie wzrosły. W kolejnych latach tendencje te będą się utrzymywać, kredyty będą dalej drożeć.

Około 48,4% nowych firm nie napotykało barier dla działalności gospodarczej. Najczęściej (49,3%) dotyczyło firm prywatnych oraz firm bez pracowników najemnych. Firmy z zakresu ochrony zdrowia w 66,8% najczęściej zgłaszały brak barier działalności. Ponad 33,9% firm zgłaszało bariery popytowe, 3,7% ograniczenia podażowe. Około 23,5% firm przemysłowych zgłaszało obie trudności. Ponad 14,0% podmiotów z ograniczeniami popytowymi i podażowymi miało trudności by przetrwać na rynku. Bariery popytowe zgłaszały firmy z sektora finansowego (51,2%), usługowej (46,4%), kultury (46,4%) i handlowych (45,2%). Bariery popytowe i podażowe dotyczyły sektora przemysłowego, zakwaterowania i gastronomii (19,4%) oraz informacji i komunikacji (16,2%). Zazwyczaj jako barierę popytowa firmy podawały konkurencje (75% podmiotów), najczęściej w zakresie cen (58,8%) oraz rozpoznawalności firmy (49,1%). Często podawano za barierę ograniczony budżet konsumentów (54,5%). Wiele nowych firm było ukierunkowanych na klientów o wysokich dochodach. Ograniczenia podażowe dotyczyły firm administracyjnych , przemysłowych i  budowlanych (średnio 6,8%). Jako inne czynniki ograniczające podawano problemy ze środkami kapitałowymi (79,1%), problemy ze ściąganiem należności  (36,0%) oraz problemy z kredytami (32,8%). Znacznym obciążeniem był brak kadry (21,0%). Problemy kredytowe często dotyczą sektora pośrednictwa finansowego. Brak kadry utrudnia działanie firm nieruchomości i budownictwa. Firmy transportowe często zgłaszały problemy z technologią (oprogramowanie logistyczne, administracyjne, obsługi oraz sprzęt IT). Brak surowców zgłaszały firmy przemysłowe.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Wskaźnik przetrwania na rynku w pierwszym roku działania określa się na poziomie 70,2%. W kolejnych latach wzrasta do 85,5%. W okresie 2009-2012 upadło 39,3% firm ochrony zdrowia, 57,8% z branży nieruchomości i wsparcia firm 42,2%. Najgorsze wyniki dotyczyły sektora horeca, upadło 80,8%. Wskaźnik przetrwania firm był wyższy dla grupy wiekowej 40-44 lat oraz z wykształceniem wyższym i pomaturalnym. Ważne było również doświadczenie i praca wcześniejsza. Ponad 15,0% firm zmieniło swój profil działalności, szczególnie zakresu usług dla ludności. W 2012 znacznie rozwinął się rynek handlowy, obsługa nieruchomości i firm, ochrony zdrowia, transportu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA