REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obciążenia firm?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Jakie są obciążenia firm? Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie lata znacznie rozwinął się sektor handlowy, sektor budownictwa, działalności profesjonalnej, naukowej i przemysłu. Na przestrzeni lat obciążenia finansowe firm w tych sektorach znacznie wzrosły. Firmy coraz częściej muszą zaciągać kredyty, aby utrzymać się na rynku.

W latach  2009-2011 około 90% przedsiębiorstw to nowe firmy (sektor usług, rozrywki, budownictwa, transportu, edukacji i ochrony zdrowia). Były to najczęściej mikro firmy i MSP, zatrudniające od 2 do 16 osób. Działalność była prowadzona regionalnie (40%). Firmy te powstawały w oparciu o kapitał własny, rozpowszechniało się finansowanie unijne oraz kredyty preferencyjne. W kolejnych latach rozbudowano rynek zakwaterowania, gastronomii oraz pośrednictwa finansowego. Ostatnie lata to rozwój sektora informacji i działalności wspierającej biznes, i działalności administracyjnej.  Około 80% podmiotów które powstały po 2011 roku przetrwało powyżej roku. Najczęściej w sektorze informacji, rozrywki, edukacji, komunikacji oraz transporcie oraz działalności specjalistycznej. Niższe wyniki od średniej odnotowano w gastronomii i zakwaterowaniu (zamknięto w ciągu roku około 40% jednostek).

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zyski i straty

Rynek komunikacji, informacji oraz finansów był rozwijany w skali kraju. Firmy z zakresu gastronomii, zakwaterowania, usług i ochrony zdrowia działały na rynku lokalnym. W roku 2011 19% przedsiębiorstw zanotowało stratę. Zyski uzyskało 80% firm właścicielskich oraz 60% firm z osobowością prawną. Częściej zysków utrzymywały firmy bez pracowników. Zyski osiągnęło 93,9% firm transportowych i magazynowych, 89,8% z sektora opieki zdrowotnej, 89,2% budownictwa, 84,2% działalności specjalistycznej, 83,2% edukacji, 82,0% przemysłu. Strata najczęściej dotyczy rynku nieruchomości (39,7%) oraz kultury i rozrywki – 37,7%.

Ponad 30% firm w pierwszym roku działalności zdecydowało się na inwestycje. Najczęściej w sektorze nieruchomości i informacji, komunikacji – powyżej 50%. Poniżej 30% firm usługowych, administracyjnych, handlu i budownictwa zdecydowało się na inwestycje. Sektor nieruchomości od wielu lat jest obciążony wysokimi kosztami, znacznym przesunięciem w czasie przychodu oraz trudnymi warunkami na rynku. Wiele firm z tego sektora nie może przetrwać. Stale są prowadzone nowe inwestycje i modernizacje, jednak nie każda firma radzi sobie z konkurencją i warunkami gospodarowania. Utrzymuje się rywalizacja o rynek. Wydatki w sektorze informacji dotyczą głównie rynku online i oprogramowania, sprzętu IT. Koszty tych zmian są wysokie, zyski przesunięte w czasie, ale korzyści wysokie i znaczne (rozszerzenie rynku i zainteresowania). Niskie inwestycje utrzymywały się w ostatnich latach w zakresie usług specjalistycznych.

REKLAMA

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyty źródłem kapitału

Ponad 74,5% inwestycji było częściowo opartych o środki własne. Najczęściej dotyczyło sektora informacji, komunikacji, administracji (90,5%). Kredyty były źródłem kapitału dla 32,1% firm, głownie z zakresu zakwaterowania, gastronomii oraz przemysłu. Subwencje i pożyczki poza bankowe dotyczyły 19,5% firm transportowych, 13,0% firm edukacyjnych. Warunki kredytowe w ostatnich latach znacznie się pogorszyły, firmy nadal mają ograniczone możliwości działania i zysku. W efekcie koszty zaciągniętych kredytów realnie znacznie wzrosły. W kolejnych latach tendencje te będą się utrzymywać, kredyty będą dalej drożeć.

Około 48,4% nowych firm nie napotykało barier dla działalności gospodarczej. Najczęściej (49,3%) dotyczyło firm prywatnych oraz firm bez pracowników najemnych. Firmy z zakresu ochrony zdrowia w 66,8% najczęściej zgłaszały brak barier działalności. Ponad 33,9% firm zgłaszało bariery popytowe, 3,7% ograniczenia podażowe. Około 23,5% firm przemysłowych zgłaszało obie trudności. Ponad 14,0% podmiotów z ograniczeniami popytowymi i podażowymi miało trudności by przetrwać na rynku. Bariery popytowe zgłaszały firmy z sektora finansowego (51,2%), usługowej (46,4%), kultury (46,4%) i handlowych (45,2%). Bariery popytowe i podażowe dotyczyły sektora przemysłowego, zakwaterowania i gastronomii (19,4%) oraz informacji i komunikacji (16,2%). Zazwyczaj jako barierę popytowa firmy podawały konkurencje (75% podmiotów), najczęściej w zakresie cen (58,8%) oraz rozpoznawalności firmy (49,1%). Często podawano za barierę ograniczony budżet konsumentów (54,5%). Wiele nowych firm było ukierunkowanych na klientów o wysokich dochodach. Ograniczenia podażowe dotyczyły firm administracyjnych , przemysłowych i  budowlanych (średnio 6,8%). Jako inne czynniki ograniczające podawano problemy ze środkami kapitałowymi (79,1%), problemy ze ściąganiem należności  (36,0%) oraz problemy z kredytami (32,8%). Znacznym obciążeniem był brak kadry (21,0%). Problemy kredytowe często dotyczą sektora pośrednictwa finansowego. Brak kadry utrudnia działanie firm nieruchomości i budownictwa. Firmy transportowe często zgłaszały problemy z technologią (oprogramowanie logistyczne, administracyjne, obsługi oraz sprzęt IT). Brak surowców zgłaszały firmy przemysłowe.

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego

Wskaźnik przetrwania na rynku w pierwszym roku działania określa się na poziomie 70,2%. W kolejnych latach wzrasta do 85,5%. W okresie 2009-2012 upadło 39,3% firm ochrony zdrowia, 57,8% z branży nieruchomości i wsparcia firm 42,2%. Najgorsze wyniki dotyczyły sektora horeca, upadło 80,8%. Wskaźnik przetrwania firm był wyższy dla grupy wiekowej 40-44 lat oraz z wykształceniem wyższym i pomaturalnym. Ważne było również doświadczenie i praca wcześniejsza. Ponad 15,0% firm zmieniło swój profil działalności, szczególnie zakresu usług dla ludności. W 2012 znacznie rozwinął się rynek handlowy, obsługa nieruchomości i firm, ochrony zdrowia, transportu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA