REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt firmowy - jakie korzyści dla firmy?

pieniądze Fot. Fotolia
pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi przedsiębiorcy częściej sięgają po środki pochodzące od rodziny lub przyjaciół niż z banku. Dowiedz się jakie ryzyko i jakie korzyści wiążą się z kredytem firmowym.

Kredyt może być sposobem na załatanie dziur w firmowym. Przedsiębiorca może wybierać spośród różnych ofert. I tak:

REKLAMA

  • kredyt inwestycyjny pomoże mu w zakupieniu nowego sprzętu, nieruchomości czy też materiałów, potrzebnych do kontynuowania działalności
  • kredytem obrotowym poratować się można wtedy, gdy brakuje środków na bieżącą działalność firmy
  • gotówkę pod ręką może zapewnić także kredyt w rachunku bieżącym lub otwarta linia kredytowa.

Faktem jednak jest to, że koszty towarzyszące każdemu kredytowi są spore. Niejeden początkujący przedsiębiorca może wystraszyć się tego, że nie będzie w stanie spłacić podjętych zobowiązań i wycofuje się z pomysłu kredytu, zaniechując jednocześnie pomysłu na dalszy rozwój lub odkładając go w czasie. Tymczasem przedsiębiorca ma o wiele korzystniejszą sytuację, jeśli chodzi o kredyty. Choć z jednej strony problemem może być uzyskanie odpowiedniej zdolności kredytowej, zwłaszcza na początku prowadzenia własnej działalności, to są również plusy takich rozwiązań.

Duże odsetki – mniejszy podatek?

Przedsiębiorca poszukujący odpowiedniej oferty kredytowej często kieruje się oprocentowaniem, które ma wpływ na wysokość odsetek. Przy dużej kwocie kredytu, przeznaczonego na przykład na zakup lub budowę nieruchomości, są one naprawdę duże. Co można zatem zrobić, by niekorzystną sytuację obrócić na nieco lepszą? Przedsiębiorcy mają prawo wliczyć odsetki w koszty uzyskania przychodu, zmniejszając w ten sposób podatek, który muszą zapłacić. Odsetki te muszą być zapłacone terminowo. W przypadku kredytu przeznaczonego na zakup lub budowę nieruchomości warunkiem jest także to, by nieruchomość została najpierw przekazana do użytkowania. W innym wypadku odsetki będą powiększać początkową wartość nieruchomości i będą mogły być wliczone w koszty jedynie przez odpisy amortyzacyjne. Odsetki można odliczyć w przypadku każdego kredytu pod warunkiem, że jego celem będzie umożliwienie osiągania dalszych przychodów i będzie miał bezpośredni wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą. W innych wypadkach słuszność zaliczania odsetek w koszty może zostać podważona.

Polecamy: Cięcie kosztów przy koncie firmowym

Prowizje, opłaty – mniej podatku do zapłaty

Podobnie jak odsetki, tak i prowizje bankowe można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Wielu przedsiębiorców pomija przy wliczaniu w koszty wszelkie opłaty bankowe, takie jak na przykład prowizja za przelewy. Tymczasem przy dużym ruchu w interesie zaoszczędzić można rocznie całkiem sporą sumkę. Prowizja bankowa może być zaliczona w koszty uzyskania przychodu także przy kredytach służących rozwojowi firmy. Podobnie jak przy odsetkach spełniony musi być warunek, że kredyt musi przyczyniać się do osiągania przychodów firmy. Prowizje bankowe i opłaty z tytułu ubezpieczenia kredytu z pewnością nazwać można kosztami pośrednimi i należy je zaksięgować w dokumentach firmy w momencie ich poniesienia. Wyjątkiem są tutaj prowizje od kredytów, przeznaczonych na zakup środków trwałych. W koszty uzyskania przychodu mogą one być wliczone dopiero w momencie oddania środka trwałego do użytkowania. Wcześniej powiększają odpisy amortyzacyjne. Również prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu może być wliczona w koszty, gdyż nie bezpośrednio, ale jednak wpływa na zachowania źródła przychodów, poprzez prowadzenia do oszczędności w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty kredytu na przykładzie

Aby uświadomić sobie korzyści, jakie przedsiębiorca może mieć w przypadku skorzystania z kredytu na firmę przeanalizujmy przykład:

Młody przedsiębiorca chce pożyczyć 30 000 zł na okres dwóch lat. Wybiera ofertę banku, który proponuje oprocentowanie 5% i równe raty przez cały czas trwania spłaty. Dodatkowo bank pobiera marżę w wysokości 1 % wartości kredytu, co w tym wypadku wyniesie 300 zł. Dodatkowo przedsiębiorca musi wykupić ubezpieczenie, które wyniesie 30 zł miesięcznie. Znając już wszystkie dane dotyczące kredytu, przeanalizujmy, jakie korzyści odniesie przedsiębiorca, wliczając opłaty, związane z kredytem w koszty prowadzenia działalności. Przedsiębiorca ma przychód w wysokość 6000 zł miesięcznie. Stałe koszty, które ponosi co miesiąc, takie jak opłata za telefon, Internet, wynajem biura wynoszą łącznie 2000 zł miesięcznie. Pozostaje mu więc suma 4000 zł. Jeśli zdecyduje się na kredyt na warunkach opisanych powyżej, będzie mógł dokonać następujących odliczeń opłat bankowych w pierwszym miesiącu po skorzystaniu z kredytu: 4000 zł – 125 zł – 30 zł – 300 zł = 3545 zł

Od przychodu odjąć może bowiem odsetki od kredytu (w tym wypadku wynoszące 125 zł w pierwszym miesiącu spłaty), sumę miesięcznego ubezpieczenia oraz jednorazowo marżę. W Ma więc 3545 zł dochodu i na jego podstawie wylicza podatek do zapłacenia, wynoszący w tym przypadku 818, 10 zł. W sytuacji normalnej przedsiębiorca zapłaciłby 900 zł podatku.

Promocje dla przedsiębiorców

Każdy szanujący swoje pieniądze przedsiębiorca powinien szukać promocji kredytów dla firm. Dobrą ofertę przygotował FM Bank, który proponuje przedsiębiorcom Kredyt Ekspresowy. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę co najmniej 12 miesięcy mogą ubiegać się o kwotę nieprzekraczającą 30 000 zł. Procedura jest uproszczona, a decyzja kredytowa podejmowana jest na podstawie zeznania podatkowego za poprzedni rok. Okres kredytowania wynosi do 36 miesięcy. Posiadacze konta firmowego w mBanku już od pierwszego dnia posiadania konta mogą wnioskować o kredyt w wysokości do 10 000 zł. Z pewnością jest to dobra oferta dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na biznesowej ścieżce. Promocja trwa do 31 sierpnia, więc warto się pospieszyć. 

Porównanie cech kredytów dla firm
Nazwa produktu Cechy
Kredyt inwestycyjny Może zostać przeznaczony na wszelki inwestycje, takie jak: zakup sprzętu, restrukturyzację, zakup i remont nieruchomości, itp.
Kredyt obrotowy Jego przeznaczeniem jest finansowanie bieżącej działalności firmy (np. zakup towarów, materiałów, surowców, potrzebnych do działalności) i opłatę za nieprzeterminowane zobowiązania
Kredyt w rachunku bieżącym Nazywany także saldem debetowym, udostępniany na rachunku bieżącym firmy, może być przeznaczony na dowolny cel, każdy wpływ na konto zmniejsza zadłużenie
Linia kredytowa Działa podobnie do kredytu w rachunku, lecz jest prowadzona na oddzielnym koncie, należy ją spłacać oddzielnie, gdyż wpływy na konto nie zmniejszają zadłużenia linii kredytowej

Podsumowując można powiedzieć, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Kredyt firmowy, nawet w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej jest korzystniejszy niż kredyt, z którego korzysta osoba prywatna, a możliwość zaliczenia odsetek, prowizji, marży i ubezpieczenia kredytu w koszty uzyskania przychodów z pewnością wychodzi przedsiębiorcy na dobre.

Eksperci Totalmoney.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA