REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. III.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
kredyt handlowy
kredyt handlowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na udzielanie kredytu kupieckiego, decydujemy się na oddanie do dyspozycji innemu podmiotowi części naszego kapitału obrotowego. Nic dziwnego, że powinniśmy wykazać się należytą starannością i zabezpieczyć "to co nasze", przed ryzykiem utraty. Jeśli tego nie zrobimy, to poza wszystkim, będzie to działaniem na szkodę własnej firmy, a to już poważny zarzut.

4. Udzielanie kredytu kupieckiego

REKLAMA

REKLAMA

W codziennej praktyce małych i średnich przedsiębiorstw, metodyka udzielania klientom kredytu kupieckiego, najczęściej, nie należy do przesadnie skomplikowanych. Jedni zadowalają się tym, że kilka pierwszych transakcji jest za gotówkę, a potem klient otrzymuje już towar/usługę z odroczonym terminem płatności. Inni proszą wcześniej o wgląd do dokumentów rejestrowych  firmy klienta, albo zalecają swoim przedstawicielom obejrzenie jego siedziby/sklepów/magazynów. Jeśli metody te się sprawdzają i są, zdaniem zarządu, dostateczne - tak dla transakcji bieżących jak i dla przyszłych, to dobrze. Znam wiele przypadków, kiedy te proste techniki działają i nie widać podstaw do podnoszenia poziomu zabezpieczeń transakcji kredytowych z klientami. Zarząd może to dosyć dokładnie monitorować obserwując wskaźniki rotacji należności i kwoty należności przeterminowanych. Czasami jednak potrzeba nam czegoś więcej. Transakcje wymagają rzeczywistego zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności klienta.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Chyba najbardziej powszechną metodą jest stosowane, wobec wszystkich lub wybranych klientów, zabezpieczenie w postaci weksla in blanco, ze stosowną  deklaracją wekslową. To dobra technika, przynajmniej w tym zakresie, że pozwala uniknąć długotrwałej procedury sądowej, w przypadku sporu co do zapłaty, lub długotrwałej zwłoki. Tryb nakazowy, daje nadzieję na szybkie wzmocnienie naszego roszczenia wyrokiem sądowym. Jednak nie przesądza to pewności otrzymania należnych nam kwot. Niewypłacalny klient, nie zapłaci nam nawet po wyroku sądu, jeśli nie będzie mieć na to pieniędzy. Do tego by mieć pewność zapłaty, będziemy potrzebowali innych zabezpieczeń. Wymienię tutaj dwa:

REKLAMA

A) Ubezpieczenie transakcji handlowej. Firmy ubezpieczeniowe oferują usługę ubezpieczenia od ryzyka  niewypłacalności klientów. To bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które stać na opłacenie takiej usługi z marży jaką ma zapłacić klient. Ale z praktyki wiem, że to nie zawsze jest możliwe. Marże bywają dosyć niskie, a ubezpieczyciel stawia warunki, które okazują się być zaporowe. Na przykład żąda ubezpieczania wszystkich transakcji, kiedy nam zależy na ubezpieczeniu tylko pewnego sektora (części z nich).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

B) Factoring, a więc powierzenie innej firmie rozliczenia transakcji z naszym klientem w zamian za zapłatę przez tę firmę należnych nam kwot z tej transakcji - oczywiście z uwzględnieniem opłat na rzecz firmy factoringowej za jej usługę. I w tym przypadku, pewnie nie wszystkie firmy małe i średnie będą mogły skorzystać ze wskazanego narzędzia, bo będzie dla nich niedostępne.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.


Możemy też nie oglądać się na innych i spróbować działać samemu.

Spróbujmy zaproponować tak korzystne warunki zakupu gotówkowego, że klientowi będzie się opłacać wziąć kredyt obrotowy z banku, opłacić naszą należność z udzielonym mu rabatem na tyle atrakcyjnym, że pokryje koszt kredytu z nawiązką. Wymaga to jednak pewnej fatygi. Po pierwsze, trzeba dokonać stosownych wyliczeń tych rabatów i monitorować ich aktualność. O metodyce liczenia napisałem w artykule pt. "Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić"[i] Po drugie, w wielu przypadkach, trzeba będzie wykonać pracę z klientem, objaśniając mu zasadę tego mechanizmu i przekonując do jego zastosowania. Zakładając, że nasz klient zaakceptuje tę technikę, możemy spotkać się jeszcze z barierą jego zdolności kredytowej. Taka sytuacja nie powinna dziwić, prawdopodobieństwo jej wystąpienia jest dosyć wysokie. Może nie jest to zbyt eleganckie, ale można wtedy sugerować pewną alokację posiadanych przez klienta środków obrotowych a jeśli to będzie możliwe, to jego zyski, przy płatności gotówkowej, za nasze towary/usługi, znacząco wzrosną, bo pominięta zostanie cena kredytu bankowego.

Przedawnienie odsetek w obrocie gospodarczym



[i]https://mojafirma.infor.pl/mala-firma/finanse-i-rozwoj/286722,Wziac-kredyt-obrotowy-w-banku-zrezygnowac-z-kredytu-kupieckiego-i-jeszcze-na-tym-zarobic.html

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA