REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Panowanie i kontrola finansowa w firmie - Kiedy przestać używać arkusza kalkulacyjnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrola finansów w firmie
Kontrola finansów w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Arkusze kalkulacyjne, to dzisiaj podstawowe oprogramowanie nawet w najmniejszych firmach. Każdy właściciel firmy czy menedżer doskonale zna te narzędzia, choćby używał ich tylko do prostych zestawień przychodów czy kosztów. Są jednak sytuacje, gdy wydajność arkuszy jest niewystarczająca, a menedżerom w sukurs przychodzą specjalistyczne rozwiązania – oprogramowanie klasy Business Intelligence. O tym kiedy powinno się myśleć o zakupie takich systemów opowiada Adam Janczewski, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju Produktów BI w DomData AG Sp. z o.o.:

Red: systemy kasy business Intelligence, stają się coraz powszechniej stosowanym narzędziem informatycznym, nawet w średnich i małych firmach. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

AJ: Faktycznie, znaczenie tych rozwiązań rośnie, a dzieje się tak dlatego z kilku powodów: po pierwsze znacznie ułatwiają planowanie przyszłych kroków biznesowych bo pozwalają dokładniej określić sytuację firmy w dowolnym obszarze jej aktywności, po drugie, nie wymagają posiadania „wiedzy tajemnej” związanej ze znajomością języków programowania czy zarządzania bazami danych i po trzecie: są bardzo szybkie. Dotyczy to nie tylko szybkości przetwarzania ogromnych ilości danych źródłowych ale też dostępności. Kiedyś menedżerowie chcący poznać sytuację firmy w odniesieniu do ich obszaru odpowiedzialności, musieli prosić dział IT lub zewnętrznych konsultantów o przygotowanie stosownych raportów. To wiązało się z czasochłonną pracą, polegającą na wydobywaniu z istniejących w firmie systemów informatycznych niezbędnych danych, a następnie przetworzeniu ich do czytelnego dla „nieinformatyka” raportu. Systemy BI zwykle eliminują ten etap i każdy użytkownik może samodzielnie przygotować dowolny raport czy przeprowadzić analizę, oczywiście w swoim zakresie odpowiedzialności.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Red: Jednak wiele – jeśli nie wszystkie - firm używa arkuszy kalkulacyjnych. Chyba nie chce Pan powiedzieć, że to błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AJ: Oczywiście, że nie i w bardzo wielu sytuacjach to w zupełności wystarcza. Tyle, że w pewnym momencie rozwoju firmy, wydajność obliczeniowa i komfort pracy arkuszy spada: np. mają one ograniczoną liczbę kolumn i rekordów oraz ograniczoną wydajność obliczeniową jeśli chodzi o przetwarzanie dużych zbiorów w czasie rzeczywistym. W takiej sytuacji warto użyć innego rozwiązania, które usprawni procesy planowania, analizy czy raportowania w firmie. Jak rozpoznać taki moment krytyczny? Myślę, że wówczas, gdy do ww procesów zaczynamy używać coraz większej liczby plików, z coraz większą liczbą arkuszy. Jest nawet taka teoria o magicznej liczbie siedem, spotykana też pod terminem: „Liczby Millera”. W skrócie mówiąc, chodzi o to, że w trakcie prezentowania jakichś danych, człowiek jest w stanie bezpośrednio rozróżnić ok 7 informacji.

Podobnie jest z wydajnością pracy na arkuszach kalkulacyjnych: dopóki liczba arkuszy z interesującymi nas danymi nie przekracza ok. 5 – 7 sztuk, można sobie radzić z Excel-em. Jednak w dużych organizacjach gąszcz plików jest znacznie większy: w takich przypadkach, zwykle każdy z arkuszy używanych do planowania i analiz ma setki czy tysiące wierszy i kolumn, a zgromadzone w nich dane... nierzadko się powielają lub istnieją w wielu różnych wartościach. Akurat ta zmora jest dobrze znana wielu dyrektorom i controllerom finansowym, którzy co jakiś czas muszą stworzyć firmowe budżety w oparciu o ileś wersji planów cząstkowych, dostarczanych przez kolejne komórki organizacyjne firmy. W takich przypadkach, wykorzystanie systemu BI pozwala znacznie skrócić procesy planowania i wielowymiarowych analiz. Dostęp do danych, historia zmian, zarządzanie pracą grupową, odbywa się na zupełnie innym poziomie zarządzania informacją. Różnice w czasie wykonywania tych samych operacji przy wykorzystaniu arkuszy kalk. i systemów BI, to nierzadko przepaść.

Jak zarządzać płynnością finansową firmy?


Red: Zatem, kiedy zacząć myśleć o zakupie rozwiązania Business Intelligence? 

AJ: Podstawowa zasada inwestowania w system klasy BA/BI to konieczność posiadania rzetelnej, przejrzystej i aktualnej informacji o swoim biznesie. Narzędzia BI nie są dla tych przedsiębiorców, którzy bazują na intuicji, a dla tych, dla których znaczenie mają twarde liczby.

Po drugie, mitem jest przekonanie, że system BI potrzebuje zaawansowanej infrastruktury informatycznej do działania. Dzisiaj nawet nieduże organizacje są w stanie używać narzędzi analitycznych, bez potrzeby inwestowania w kosztowne rozwiązania oparte o hurtownię danych. Co więcej, technologia wyszukiwania i przetwarzania danych „in-memory” sprawia, że nie potrzeba nawet inwestować w odrębne względem systemów transakcyjnych (czyli: ERP, CRM, FK, itp.) systemy bazodanowe do przechowywania danych. Wszystkie operacje związane z analizą mogą być wykonywane w pamięci operacyjnej komputerów używanych przez końcowych użytkowników biznesowych: finansistów, członków zarządów, menedżerów odpowiedzialnych za sprzedaż, itp. Raporty i analizy mogą być tworzone w dowolnym momencie, dane źródłowe analizowane w dowolnych przekrojach i wymiarach, bez konieczności angażowania do tego celu przedstawicieli świata IT, a wszystko udostępniane na wspólnej platformie intra- lub internetowej.

Nastroje przedsiębiorców: najlepsze przed nami

Jeste też ostatni, lecz najważniejszy dla zakupu systemów BI element: jakość danych źródłowych. System analityczny, jest tak dobry, jak jednoznaczne i aktualne są dane źródłowe. Dlatego każde wdrożenie systemu klasy BI musi zawierać etap „czyszczenia” danych, tak aby usunąć źródła ew. niejednoznaczności w późniejszej interpretacji.. Etap taki można pominąć jeśli już w trakcie ewidencji danych źródłowych wyznaczyliśmy opiekuna, który dba o ich spójność i czystość.

Red. Dziękuję za rozmowę.

Jak uzyskać kredyt technologiczny?

Dodatkowe informacje:

DomData AG Sp. z o.o. to firma konsultingowo – informatyczna, specjalizująca się dostarczaniu, projektowaniu, wdrażaniu i serwisowaniu systemów informatycznych.

Sztandarowe produkty DomData AG to: Ferryt Enterprise Platform, WorkNet Smart Platform oraz InForum BI Studio. Są to zaawansowane platformy służące do budowy dedykowanych systemów informatycznych, przeznaczonych dla rynku finansowego, dla produkcji, handlu, usług oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

Wśród Klientów DomData AG znajdują się zarówno duże przedsiębiorstwa o globalnym zasięgu operacyjnym jak i firmy lokalne z sektora MSP. Rozwiązania systemowe DomDaty dostarczane są nie tylko na rynek polski, ale również do klientów w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii oraz USA. Centrala firmy znajduje się w Poznaniu, a firma ma też oddziały w Warszawie i Monachium.
Więcej informacji: www.domdata.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA