REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Panowanie i kontrola finansowa w firmie - Kiedy przestać używać arkusza kalkulacyjnego?

Kontrola finansów w firmie
Kontrola finansów w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Arkusze kalkulacyjne, to dzisiaj podstawowe oprogramowanie nawet w najmniejszych firmach. Każdy właściciel firmy czy menedżer doskonale zna te narzędzia, choćby używał ich tylko do prostych zestawień przychodów czy kosztów. Są jednak sytuacje, gdy wydajność arkuszy jest niewystarczająca, a menedżerom w sukurs przychodzą specjalistyczne rozwiązania – oprogramowanie klasy Business Intelligence. O tym kiedy powinno się myśleć o zakupie takich systemów opowiada Adam Janczewski, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju Produktów BI w DomData AG Sp. z o.o.:

Red: systemy kasy business Intelligence, stają się coraz powszechniej stosowanym narzędziem informatycznym, nawet w średnich i małych firmach. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

AJ: Faktycznie, znaczenie tych rozwiązań rośnie, a dzieje się tak dlatego z kilku powodów: po pierwsze znacznie ułatwiają planowanie przyszłych kroków biznesowych bo pozwalają dokładniej określić sytuację firmy w dowolnym obszarze jej aktywności, po drugie, nie wymagają posiadania „wiedzy tajemnej” związanej ze znajomością języków programowania czy zarządzania bazami danych i po trzecie: są bardzo szybkie. Dotyczy to nie tylko szybkości przetwarzania ogromnych ilości danych źródłowych ale też dostępności. Kiedyś menedżerowie chcący poznać sytuację firmy w odniesieniu do ich obszaru odpowiedzialności, musieli prosić dział IT lub zewnętrznych konsultantów o przygotowanie stosownych raportów. To wiązało się z czasochłonną pracą, polegającą na wydobywaniu z istniejących w firmie systemów informatycznych niezbędnych danych, a następnie przetworzeniu ich do czytelnego dla „nieinformatyka” raportu. Systemy BI zwykle eliminują ten etap i każdy użytkownik może samodzielnie przygotować dowolny raport czy przeprowadzić analizę, oczywiście w swoim zakresie odpowiedzialności.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Red: Jednak wiele – jeśli nie wszystkie - firm używa arkuszy kalkulacyjnych. Chyba nie chce Pan powiedzieć, że to błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AJ: Oczywiście, że nie i w bardzo wielu sytuacjach to w zupełności wystarcza. Tyle, że w pewnym momencie rozwoju firmy, wydajność obliczeniowa i komfort pracy arkuszy spada: np. mają one ograniczoną liczbę kolumn i rekordów oraz ograniczoną wydajność obliczeniową jeśli chodzi o przetwarzanie dużych zbiorów w czasie rzeczywistym. W takiej sytuacji warto użyć innego rozwiązania, które usprawni procesy planowania, analizy czy raportowania w firmie. Jak rozpoznać taki moment krytyczny? Myślę, że wówczas, gdy do ww procesów zaczynamy używać coraz większej liczby plików, z coraz większą liczbą arkuszy. Jest nawet taka teoria o magicznej liczbie siedem, spotykana też pod terminem: „Liczby Millera”. W skrócie mówiąc, chodzi o to, że w trakcie prezentowania jakichś danych, człowiek jest w stanie bezpośrednio rozróżnić ok 7 informacji.

Podobnie jest z wydajnością pracy na arkuszach kalkulacyjnych: dopóki liczba arkuszy z interesującymi nas danymi nie przekracza ok. 5 – 7 sztuk, można sobie radzić z Excel-em. Jednak w dużych organizacjach gąszcz plików jest znacznie większy: w takich przypadkach, zwykle każdy z arkuszy używanych do planowania i analiz ma setki czy tysiące wierszy i kolumn, a zgromadzone w nich dane... nierzadko się powielają lub istnieją w wielu różnych wartościach. Akurat ta zmora jest dobrze znana wielu dyrektorom i controllerom finansowym, którzy co jakiś czas muszą stworzyć firmowe budżety w oparciu o ileś wersji planów cząstkowych, dostarczanych przez kolejne komórki organizacyjne firmy. W takich przypadkach, wykorzystanie systemu BI pozwala znacznie skrócić procesy planowania i wielowymiarowych analiz. Dostęp do danych, historia zmian, zarządzanie pracą grupową, odbywa się na zupełnie innym poziomie zarządzania informacją. Różnice w czasie wykonywania tych samych operacji przy wykorzystaniu arkuszy kalk. i systemów BI, to nierzadko przepaść.

Jak zarządzać płynnością finansową firmy?


Red: Zatem, kiedy zacząć myśleć o zakupie rozwiązania Business Intelligence? 

AJ: Podstawowa zasada inwestowania w system klasy BA/BI to konieczność posiadania rzetelnej, przejrzystej i aktualnej informacji o swoim biznesie. Narzędzia BI nie są dla tych przedsiębiorców, którzy bazują na intuicji, a dla tych, dla których znaczenie mają twarde liczby.

Po drugie, mitem jest przekonanie, że system BI potrzebuje zaawansowanej infrastruktury informatycznej do działania. Dzisiaj nawet nieduże organizacje są w stanie używać narzędzi analitycznych, bez potrzeby inwestowania w kosztowne rozwiązania oparte o hurtownię danych. Co więcej, technologia wyszukiwania i przetwarzania danych „in-memory” sprawia, że nie potrzeba nawet inwestować w odrębne względem systemów transakcyjnych (czyli: ERP, CRM, FK, itp.) systemy bazodanowe do przechowywania danych. Wszystkie operacje związane z analizą mogą być wykonywane w pamięci operacyjnej komputerów używanych przez końcowych użytkowników biznesowych: finansistów, członków zarządów, menedżerów odpowiedzialnych za sprzedaż, itp. Raporty i analizy mogą być tworzone w dowolnym momencie, dane źródłowe analizowane w dowolnych przekrojach i wymiarach, bez konieczności angażowania do tego celu przedstawicieli świata IT, a wszystko udostępniane na wspólnej platformie intra- lub internetowej.

Nastroje przedsiębiorców: najlepsze przed nami

Jeste też ostatni, lecz najważniejszy dla zakupu systemów BI element: jakość danych źródłowych. System analityczny, jest tak dobry, jak jednoznaczne i aktualne są dane źródłowe. Dlatego każde wdrożenie systemu klasy BI musi zawierać etap „czyszczenia” danych, tak aby usunąć źródła ew. niejednoznaczności w późniejszej interpretacji.. Etap taki można pominąć jeśli już w trakcie ewidencji danych źródłowych wyznaczyliśmy opiekuna, który dba o ich spójność i czystość.

Red. Dziękuję za rozmowę.

Jak uzyskać kredyt technologiczny?

Dodatkowe informacje:

DomData AG Sp. z o.o. to firma konsultingowo – informatyczna, specjalizująca się dostarczaniu, projektowaniu, wdrażaniu i serwisowaniu systemów informatycznych.

Sztandarowe produkty DomData AG to: Ferryt Enterprise Platform, WorkNet Smart Platform oraz InForum BI Studio. Są to zaawansowane platformy służące do budowy dedykowanych systemów informatycznych, przeznaczonych dla rynku finansowego, dla produkcji, handlu, usług oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

Wśród Klientów DomData AG znajdują się zarówno duże przedsiębiorstwa o globalnym zasięgu operacyjnym jak i firmy lokalne z sektora MSP. Rozwiązania systemowe DomDaty dostarczane są nie tylko na rynek polski, ale również do klientów w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii oraz USA. Centrala firmy znajduje się w Poznaniu, a firma ma też oddziały w Warszawie i Monachium.
Więcej informacji: www.domdata.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA