Zredagowanie umowy pośrednictwa, która zabezpieczy interesy biura nieruchomości jest z każdym rokiem coraz trudniejsze. Wynika to m.in. z działalności Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Często zdarza się, że klienci biur pośrednictwa, po wykonaniu pracy przez pośrednika, uchylają się od zapłaty wynagrodzenia, powołując się na obecność w umowie klauzul abuzywnych, niewykonanie przez pośrednika usługi itd. Ekspert radzi jak pośrednik może zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem.
Jeśli prowadzisz firmę remontowo - budowlaną, to z pewnością wielokrotnie zawierałeś umowy o dzieło, zlecenia czy też umowę o roboty budowlane. Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców, również w branży budowlanej, ma mgliste pojęcie na ich temat. To, jak umowy zostają nazwane z reguły nie ma znaczenia, jeżeli wszystko jest w porządku i kontrahenci wywiązują się z przyjętych na siebie obowiązków. Problemy pojawiają się jednak wówczas, kiedy któraś ze stron takiej umowy jest niezadowolona z rezultatów pracy drugiej strony, nie chce zapłacić lub jeżeli z innych przyczyn kontrahenci nie mogą się porozumieć.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą funkcjonuje obok innych podmiotów. Zawierając z nimi różnego rodzaju umowy, staje się wierzycielem lub dłużnikiem. Może więc mieć miejsce sytuacja, gdy będąc wierzycielem zdecyduje się na przelew swojej wierzytelności, czyli cesję. W wyniku tej czynności prawnej uzyska od firmy skupującej długi i wierzytelności swoją należność, zaś owa firma wejdzie w jego miejsce, jako wierzyciel. Umowa przelewu wierzytelności jest umową w wyniku której mają miejsce rozliczenia pieniężne. Te z kolei podlegają co do zasady opodatkowaniu.
Warto więc przyjrzeć cię umowie cesji wierzytelności pod kątem
podatkowym.
W obrocie gospodarczym, zwłaszcza z udziałem konsumentów, do zawierania umów powszechnie wykorzystuje się tzw. wzorce umowne. Najprościej mówiąc, umowy te charakteryzują się tym, że ich postanowienia są opracowywane przez jedną ze stron i narzucane drugiej, która nie może wpłynąć na ich treść. Czy takie rozwiązania są korzystne dla przedsiębiorcy? Czy warto przychylać się do rozwiązań zgłaszanych przez klientów?