REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega obowiązek pieczy nad mieniem komisowym?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu.
Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z obowiązków jakie nakłada Kodeks cywilny na przedsiębiorcę prowadzącego komis jest sprawowanie należytej pieczy nad mieniem zostawionym przez komitenta. Jeżeli rzecz narażona jest na zepsucie, komisant ma prawo ją sprzedać, musi jednak zachować przy tym należytą staranność.

Zgodnie z art. 769 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli rzecz jest narażona na zepsucie, a nie można czekać na zarządzenie komitenta, komisant jest uprawniony, a gdy tego interes komitenta wymaga, zobowiązany sprzedać rzecz z zachowaniem należytej staranności. O dokonaniu sprzedaży obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie komitenta.

REKLAMA

Co z rzeczą oddaną w komis?

Co do zasady o kwestiach związanych z obowiązkami komisanta dotyczącymi mienia komisowego rozstrzygać powinna umowa komisu. Jeżeli jednak w umowie nie zostały zawarte odpowiednie postanowienia w tej kwestii, wówczas należy przyjąć, że komisanta obciąża obowiązek odpowiedniej pieczy nad mieniem komitenta. Szczególnym obowiązkiem związanym z pieczą nad mieniem komisowym jest dbałość komisanta o zachowania rzeczy w stanie niepogorszonym.

Zobacz: Jak pośrednik w obrocie nieruchomościami może zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?

Czy komisant ma obowiązek ubezpieczyć rzeczy oddanych w komis?

Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu. Komitent będzie mógł w umowie zastrzec, że obowiązkiem komisanta będzie ubezpieczenie tej rzeczy. Jeżeli umowa nie zawiera w tej kwestii żadnych postanowień, sytuacja będzie się przedstawiać w następujący sposób:
- w przypadku komisu sprzedaży komitent pozostaje właścicielem rzeczy aż do czasu wykonania zleconej czynności, dlatego ryzyko związane z utratą czy uszkodzeniem rzeczy ponosi komitent. Jednak należy pamiętać, że komisant jako podmiot profesjonalny powinien dołożyć należytej staranności wymaganej przy uwzględnieniu zawodowego charakteru wykonywanych przez niego czynności, wobec czego przy mieniu znacznej wartości powinien zadbać o ubezpieczenie;
- w przypadku komisu zakupu komisant będzie odpowiadał za zaniechanie ubezpieczenia, jeżeli nie zrobił tego mimo polecenia komitenta.

Pobierz wzór umowy sprzedaży komisowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy konieczna jest sprzedaż nagła?

W przypadku, gdy rzecz narażona jest na zepsucie, a komisant nie można czekać na zarządzenie komitenta będzie on musiał sprzedać rzecz na warunkach najbardziej korzystnych dla komitenta.

Pan Grzegorz otrzymał zlecenie sprzedaży pamiątkowego gramofonu w prowadzonym przez siebie komisie. Komitent, który dał zlecenie sprzedaży gramofonu wyjechał na zagraniczne wakacje jednocześnie podkreślając, że chciałby wiedzieć o każdej pojawiającej się ofercie, bowiem komitentowi zależało, aby rodzinna pamiątka trafiła w dobre ręce. Pan Grzegorz dostał numer telefoniczny do kontaktu a także adres mailowy do komitenta. W ocenie pana Grzegorza oddany sprzęt szybko traci na wartości, dlatego należało go sprzedać bez zbędnej zwłoki, co też uczynił przy pierwszej okazji. Nadto w ocenie pana Grzegorza dalsze czekanie ze sprzedażą naraziłoby komitenta na szkodę. Czy zachowanie pana Grzegorza było uzasadnione?
Nie. W niniejszym przypadku pan Grzegorz popełnił dwa błędy. Przede wszystkim sam błędnie ocenił sytuacje i doszedł do błędnego wniosku, że pamiątkowy gramofon zacznie szybko tracić na wartości, co jest tożsame z narażeniem rzeczy na zepsucie. Z drugiej strony pan Grzegorz uznając, że zachodzi potrzeba nagłej sprzedaży z uwagi na zepsucie powinien był skontaktować się z komitentem i poczekać na jego zarządzenia, co również pozwoliłoby mu na uniknięcie błędu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA