REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega obowiązek pieczy nad mieniem komisowym?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu.
Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z obowiązków jakie nakłada Kodeks cywilny na przedsiębiorcę prowadzącego komis jest sprawowanie należytej pieczy nad mieniem zostawionym przez komitenta. Jeżeli rzecz narażona jest na zepsucie, komisant ma prawo ją sprzedać, musi jednak zachować przy tym należytą staranność.

Zgodnie z art. 769 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli rzecz jest narażona na zepsucie, a nie można czekać na zarządzenie komitenta, komisant jest uprawniony, a gdy tego interes komitenta wymaga, zobowiązany sprzedać rzecz z zachowaniem należytej staranności. O dokonaniu sprzedaży obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie komitenta.

REKLAMA

Co z rzeczą oddaną w komis?

Co do zasady o kwestiach związanych z obowiązkami komisanta dotyczącymi mienia komisowego rozstrzygać powinna umowa komisu. Jeżeli jednak w umowie nie zostały zawarte odpowiednie postanowienia w tej kwestii, wówczas należy przyjąć, że komisanta obciąża obowiązek odpowiedniej pieczy nad mieniem komitenta. Szczególnym obowiązkiem związanym z pieczą nad mieniem komisowym jest dbałość komisanta o zachowania rzeczy w stanie niepogorszonym.

Zobacz: Jak pośrednik w obrocie nieruchomościami może zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?

Czy komisant ma obowiązek ubezpieczyć rzeczy oddanych w komis?

Obowiązek ubezpieczenia rzeczy stanowiących mienie komisowe może wynikać z zawartej z komitentem umowy komisu. Komitent będzie mógł w umowie zastrzec, że obowiązkiem komisanta będzie ubezpieczenie tej rzeczy. Jeżeli umowa nie zawiera w tej kwestii żadnych postanowień, sytuacja będzie się przedstawiać w następujący sposób:
- w przypadku komisu sprzedaży komitent pozostaje właścicielem rzeczy aż do czasu wykonania zleconej czynności, dlatego ryzyko związane z utratą czy uszkodzeniem rzeczy ponosi komitent. Jednak należy pamiętać, że komisant jako podmiot profesjonalny powinien dołożyć należytej staranności wymaganej przy uwzględnieniu zawodowego charakteru wykonywanych przez niego czynności, wobec czego przy mieniu znacznej wartości powinien zadbać o ubezpieczenie;
- w przypadku komisu zakupu komisant będzie odpowiadał za zaniechanie ubezpieczenia, jeżeli nie zrobił tego mimo polecenia komitenta.

Pobierz wzór umowy sprzedaży komisowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy konieczna jest sprzedaż nagła?

W przypadku, gdy rzecz narażona jest na zepsucie, a komisant nie można czekać na zarządzenie komitenta będzie on musiał sprzedać rzecz na warunkach najbardziej korzystnych dla komitenta.

Pan Grzegorz otrzymał zlecenie sprzedaży pamiątkowego gramofonu w prowadzonym przez siebie komisie. Komitent, który dał zlecenie sprzedaży gramofonu wyjechał na zagraniczne wakacje jednocześnie podkreślając, że chciałby wiedzieć o każdej pojawiającej się ofercie, bowiem komitentowi zależało, aby rodzinna pamiątka trafiła w dobre ręce. Pan Grzegorz dostał numer telefoniczny do kontaktu a także adres mailowy do komitenta. W ocenie pana Grzegorza oddany sprzęt szybko traci na wartości, dlatego należało go sprzedać bez zbędnej zwłoki, co też uczynił przy pierwszej okazji. Nadto w ocenie pana Grzegorza dalsze czekanie ze sprzedażą naraziłoby komitenta na szkodę. Czy zachowanie pana Grzegorza było uzasadnione?
Nie. W niniejszym przypadku pan Grzegorz popełnił dwa błędy. Przede wszystkim sam błędnie ocenił sytuacje i doszedł do błędnego wniosku, że pamiątkowy gramofon zacznie szybko tracić na wartości, co jest tożsame z narażeniem rzeczy na zepsucie. Z drugiej strony pan Grzegorz uznając, że zachodzi potrzeba nagłej sprzedaży z uwagi na zepsucie powinien był skontaktować się z komitentem i poczekać na jego zarządzenia, co również pozwoliłoby mu na uniknięcie błędu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA