REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umowa o współpracy między firmami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Poza franchisingiem, coraz większe uznanie uczestników obrotu gospodarczego zdobywają umowy forfaitingu, faktoringu czy o zastępstwo inwestorskie.
Poza franchisingiem, coraz większe uznanie uczestników obrotu gospodarczego zdobywają umowy forfaitingu, faktoringu czy o zastępstwo inwestorskie.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o współpracy między firmami stanowi jedną z popularniejszych umów stosowanych między przedsiębiorcami. Umowa o współpracy między firmami pozwala firmom na świadczenie usług kontrahentom prowadzącym działalność gospodarczą. Ekspert podpowiada jakie są cechy umowy o współpracy między firmami.

Umowa o współpracy między firmami to jeden z filarów obrotu gospodarczego. W dzisiejszych czasach praktycznie każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, współpracuje z innymi uczestnikami obrotu. Nie można robić interesów, nie mając swoich dostawców lub kontrahentów świadczących usługi, np. prawnicze, księgowe czy kurierskie. Bardzo często się zdarza, że działalność jednego przedsiębiorcy jest podporządkowana świadczeniu określonych usług na rzecz drugiego. Przedsiębiorcy w związku z tym często dążą do ustabilizowania takiej współpracy przez zawarcie umowy, która będzie wyraźnie określała ich prawa i obowiązki, a także zawierała postanowienia dyscyplinujące strony. Zawarcie umowy w formie pisemnej może mieć również znaczenie dowodowe w razie ewentualnego sporu. Problem polega jednak na tym, że umowa o współpracy nie została stypizowana w kodeksie cywilnym. Nie oznacza to jednak, że interesy stron umowy o współpracę nie podlegają ochronie prawnej.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Zobacz: Samozatrudnienie a zawarcie umowy o współpracę

Umowa o współpracy i swoboda umów

Zgodnie z art. 3531 kodeksu: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Sąd Apelacyjny w Katowicach w Wyroku z dnia 25 czerwca 2009 r. V ACa 128/2009 stwierdził: (...)Zgodnie z zasadą swobody umów wyrażonej treścią art. 353[1] kc strony zawierające umowę mogą zawrzeć bądź jedną z tzw. umów nazwanych lub też ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. O kwalifikacji prawnej danego stosunku prawnego decydują jego elementy przedmiotowo istotne. W przypadku stosunków prawnych, w których występują elementy różnych rodzajów zobowiązań istotne znaczenie ma układ interesów stron z uwzględnieniem ich zgodnego zamiaru, celu powołania do życia określonego stosunku prawnego. W stosunkach, w których dominuje jeden główny cel on determinuje ocenę danego stosunku(...).

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie skalą w ramach współpracy z byłym lub obecnym pracodawcą

Umowy przewidziane w kodeksie i innych ustawach

Jednak jeśli zamierzamy zawrzeć umowę o współpracy, w pierwszej kolejności powinniśmy zorientować się, czy spośród stypizowanych w kodeksie cywilnym lub innych aktach prawnych, np. Ustawie o gospodarce nieruchomościami nie ma takiej, która nadaje się do wytyczenia ram naszej współpracy. Kodeks cywilny reguluje m.in. umowy: sprzedaży, zamiany, dostawy kontraktacji, o dzieło, o roboty budowlane, najmu i dzierżawy, leasingu, agencyjną, przewozu, spedycji, zlecenia i wiele innych. Oczywiście nie ma obowiązku zawierania tylko takich umów, które zostały stypizowane. W wielu przypadkach nie warto jednak wyważać otwartych drzwi.

Umowa o świadczenie usług

Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na art. 750 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. W orzecznictwie przyjmuje się, że przepisy o zleceniu znajdą m.in. zastosowanie do umów:
1) o świadczenie usług reklamowych, także zawartych w ramach tzw. sponsoringu,
2) o współpracy w zakresie kolportażu materiałów promocyjno-reklamowych,
3) outsourcingu,
4) najmu sprzętu wraz z operatorem ,
5) o przeprowadzenie badań urządzeń technicznych i wykonanie czynności sprawdzających,
6) konsultingu,
7) o zastępstwo inwestycyjne.

Polecamy: Sprzeczność wzorców umownych w stosunkach obustronnie profesjonalnych

Oczywiście zakres umów, do których na podstawie art. 750 kodeksu mają zastosowanie przepisy o zleceniu jest znacznie szerszy niż powyższe wyliczenie. Zastosowanie przepisów o zleceniu może jednak w wielu przypadkach budzić wątpliwości. Należy pamiętać, że przepisów o zleceniu nie stosujemy do każdej umowy o świadczenie usług, ale tylko do takiej, która nie została uregulowana innymi przepisami. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 28 kwietnia 2004 r. sygn. V CK 379/2003 stwierdził, że "zastosowanie przepisu art. 750 kc oznacza zawsze konieczność uprzedniego ustalenia zakresu stanów faktycznych objętych określeniem „umowy o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami”. Definicja ta zawiera z jednej strony element pozytywnego oznaczenia - umowie takiej ma przysługiwać cecha umów o świadczenie usług oraz - co jest istotne - element oznaczenia negatywnego - dokonanie świadczenia danego rodzaju nie może być przedmiotem zobowiązania wynikającego z umów uregulowanych innymi przepisami prawa cywilnego. Uznanie zatem konkretnej umowy za desygnat nazwy „umowy o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, wymaga porównania cech tej umowy z cechami obszernej i różnorodnej klasy umów nazwanych".

Konsekwencją uznania, że do stosunku prawnego zastosowanie znajdują przepisy o umowie zlecenia, może skutkować zastosowaniem bardzo krótkiego, 2-letniego terminu przedawnienia.

Zgodnie z art. 751 kodeksu z upływem lat dwóch przedawniają się: 

  •  roszczenia o wynagrodzenie za spełnione czynności i o zwrot poniesionych wydatków przysługujące osobom, które stale lub w zakresie działalności przedsiębiorstwa trudnią się czynnościami danego rodzaju; to samo dotyczy roszczeń z tytułu zaliczek udzielonych tym osobom; 
  • roszczenia z tytułu utrzymania, pielęgnowania, wychowania lub nauki, jeżeli przysługują osobom trudniącym się zawodowo takimi czynnościami albo osobom utrzymującym zakłady na ten cel przeznaczone. 

Umowa empiryczna

REKLAMA

Warto również zorientować się, czy umowa, którą chcemy zawrzeć, a która nie została stypizowana w kodeksie cywilnym ani innej ustawie, nie występuje powszechnie w obrocie jako umowa empiryczna, tzn. ukształtowana w praktyce obrotu gospodarczego. Przykładem umowy empirycznej jest umowa franchisingu, która powszechnie występuje, mimo że nie została uregulowana w kodeksie cywilnym. W ten sposób ukształtowała się także kodeksowa już umowa leasingu.

Poza franchisingiem, coraz większe uznanie uczestników obrotu gospodarczego zdobywają umowy forfaitingu, faktoringu czy o zastępstwo inwestorskie. Ułożenie stosunku prawnego w taki sposób, wypróbowany przez inne osoby prowadzące działalność gospodarczą, jest dla przedsiębiorców korzystne, m.in. dlatego, że na tle sporów dotyczących realizacji tych umów wypracowane zostało bogate orzecznictwo. Są one również opracowane w publikacjach prawniczych i ekonomicznych.

Polecamy: Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA