REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy komisant ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Komisantowi przysługuje prawo do wynagrodzenie, które powinno zostać określone w taki sposób, aby zawierało już poczynione przez komisanta wydatki związane z wykonaniem zlecenia.
Komisantowi przysługuje prawo do wynagrodzenie, które powinno zostać określone w taki sposób, aby zawierało już poczynione przez komisanta wydatki związane z wykonaniem zlecenia.

REKLAMA

REKLAMA

Komisant nabywa roszczenie o zapłatę prowizji z chwilą, gdy komitent otrzymał rzecz albo cenę. Jeżeli umowa ma być wykonywana częściami, komisant nabywa roszczenie o prowizję w miarę wykonywania umowy. Co więcej komisant może żądać prowizji także wtedy, gdy umowa nie została wykonana z przyczyn dotyczących komitenta. Czy komisant ma prawo do zwrotu wydatków?

Czy wynagrodzenie dla komisanta może być określone dowolnie?

Umowa komisu jest umową odpłatną, w której przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Strony umowy mogą w sposób dowolny określić należne komisantowi wynagrodzenie. Jeżeli wynagrodzenie określone zostanie w postaci prowizji – oblicza się je od ceny faktycznie uzyskanej przez komisanta, nie od ceny oznaczonej przez komitenta. Strony mogą jednak w tym zakresie postanowić inaczej.

REKLAMA

Czy komisant ma prawo żądać zwrotu dodatkowych wydatków?

Komisantowi przysługuje prawo do wynagrodzenie, które powinno zostać określone w taki sposób, aby zawierało już poczynione przez komisanta wydatki związane z wykonaniem zlecenia. Jest to ważne, bowiem co do zasady komisantowi nie przysługuje prawo do zwrotu wydatków, jakie poczynił przy wykonaniu zlecenia. Jeżeli komisant chce mieć prawo do zwrotu wydatków, powinien w umowie komisu wyszczególnić, że określone wydatki będą rozliczane osobno i nie zostały objęte prowizją.

Pobierz wzór umowy sprzedaży komisowej

Kiedy komisant ma prawo żądać wynagrodzenia?

Komisantowi przysługuje roszczenie o zapłatę wynagrodzenia, przy czym roszczenie to staje się wymagalne dopiero z chwilą ostatecznego wykonania zlecenia komisowego. Komisantowi przysługuje także prawo żądania prowizji także wtedy, gdy umowa nie została wykonana z przyczyn dotyczących komitenta. Przy czym przepisy prawa nie wymagają, aby działania komitenta miały charakter zawiniony.

Co gdy zlecenie komisowe ma zostać wykonane częściami?

W pewnych przypadkach komisant będzie nabywał roszczenie o zapłatę prowizji partiami, w miarę wykonywania umowy. Taka sytuacja będzie miała miejsce, gdy strony umowy określiły, że umowa ma być wykonana częściami. Zatem w razie wykonywania zlecenia komisowego częściami, komisant będzie mógł otrzymywać wynagrodzenie sukcesywnie, stosownie do zakresu wykonania. Jednak wynagrodzenie za czynności, które mimo największych starań nie doprowadziły do oczekiwanego przez komitenta rezultatu, nie będzie przysługiwało komisantowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Samochód w firmie

Pan Grzegorz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (komis samochodowy) przyjął zlecenie sprzedaży samochodu. W związku z tym zleceniem poczynił wydatki na reklamę oraz ogłoszenia w portalach internetowych. Po sprzedaży auta zażądał od komitenta zapłaty prowizji a także zwrotu wydatków na reklamę. Czy roszczenia pana Grzegorza są uzasadnione? Pan Grzegorz ma prawo żądać jedynie wynagrodzenia, jeżeli umowa nie przewidywała, ze należy mu się także zwrot dodatkowych wydatków poniesionych w związku z realizacją zlecenia. W braku odpowiednich postanowień umowy zawartej przez pana Grzegorza z komitentem, pan Grzegorz nie będzie mógł żądać zwrotu wydatków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA