REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym bardzo często zawierane są umowy dotyczące sprzedaży drewna. Wynika to z łatwości i powszechności pozyskiwania tego surowca, jak również z ogromnej ilości jego zastosowań. Drewno jest potrzebne m.in. w budownictwie, przemyśle meblarskim, rzemiośle i w sztuce. W domach i mieszkaniach coraz częściej pojawiają się kominki i kozy, co sprzyja popularności drewna kominkowego. Ekspert wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę sprzedaży drewna.

Jakie przepisy znajdą zastosowanie?

REKLAMA

Do umowy sprzedaży drewna zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego o sprzedaży. Jeżeli jednak sprzedaż drewna dokonywana jest w zakresie działalności przedsiębiorstwa , a kupującym jest osoba fizyczna, która nabywa drewno w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą ( a więc jako towar konsumpcyjny), wtedy zastosowanie znajduje również ustawa o sprzedaży konsumenckiej. W związku z tym, jeżeli umowa sprzedaży drewna zawierana jest między przedsiębiorcą prowadzącym tartak, a np. producentem okien, wówczas zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy art. 535 i nast. kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Te same przepisy znajdą zastosowanie, jeżeli sprzedawcą drewna będzie osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, bez względu na to, kto będzie jego nabywcą. Jeżeli jednak taka umowa zawarta zostanie między przedsiębiorcą a konsumentem, wówczas zgodnie z art. 535 [1] podlega regulacji ustawy o sprzedaży konsumenckiej, a przepisy kodeksu znajdą zastosowanie w takim zakresie, w jakim określone kwestie nie będą uregulowane w tejże ustawie.

Zobacz: Umowa przedwstępna - jak skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy?

Rozróżnienie to jest niezwykle istotne, ponieważ determinuje obowiązki sprzedawcy, wynikające nie tylko z ustawy o sprzedaży konsumenckiej, ale również innych aktów prawnych.

Ile drewna w drewnie, czyli jak oznaczyć przedmiot umowy?

Oczywiście w umowie powinno być określone, jakiego gatunku drewno będzie przedmiotem sprzedaży, a także jego ilość. Możliwym, ale nie zawsze celowym, sposobem oznaczenia drewna będącego przedmiotem sprzedaży, jest określenie jego sortymentu. Jest to rodzaj drewna ze względu na normy jakościowe, wymiary oraz przeznaczenie. Sortyment określany jest dla drewna wyrobionego, ściętego, po przeprowadzonym sortowaniu stosownie do norm technicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

REKLAMA

Metr przestrzenny (mp): jest to miara objętości znajdująca zastosowanie przy szacowaniu przestrzeni potrzebnej do transportu towarów. W leśnictwie ściśle związana z kubikiem, ponieważ w jednym metrze przestrzennym drewna (w postaci np. przeznaczonych na opał) znajduje się zazwyczaj około 0,65 kubika drewna, to znaczy 0,65 metra sześciennego tego surowca.

Kubik (m3): popularna nazwa metra sześciennego, miary objętości. Stosowana zazwyczaj do określania objętości drewna "netto", to znaczy bez pustej przestrzeni, która może znajdować się pomiędzy złożonymi w stos kłodami. Tym kubik odróżnia się od metra przestrzennego, w którym - w odniesieniu do drewna - uwzględnione są wolne przestrzenie wewnątrz stosu (1 metr przestrzenny drewna na stosie to zazwyczaj ok. 0,65 kubika). W kubikach mierzone są np. deski wychodzące z tartaku.

Lasy Panstwowe sprzedają drewno opałowe w metrach sześciennych ,gdzie kloce mają długość 1,2m . Z kolei prywatni sprzedawcy operują miarą metra przestrzennego.

Metr nasypowy (mpn): jest to góra drewna o wysokości jednego metra.

Osoby, które przed zawarciem umowy sprzedaży drewna nie miały wcześniej nic wspólnego z gospodarką leśną i obrotem surowcami, powinny przyswoić sobie ww. pojęcia, aby uniknąć rozczarowań i konfliktów dotyczących ilości drewna, będącego przedmiotem umowy.

W umowie należy oznaczyć ponadto, skąd kupujący powinien drewno odebrać, a także w jakim stopniu drewno jest przygotowane do odbioru.

W umowach sprzedaży drewna często występują znaczące to samo określenia „loco las", „po zrywce", „samowyrobem", „ na pniu". Prawidłowe zrozumienie tych terminów jest niezwykle ważne, ponieważ determinują one obowiązki kupującego.

Zrywka drewna polega na transporcie drewna okrągłego z miejsca pozyskania do miejsca załadunku, składowania, wstępnej obróbki itp. Jest to trudna i kosztowna faza transportu. W związku z tym osoby kupujące drewno "na pniu" powinny pomyśleć o odpowiednim zapleczu logistycznym. W przeciwnym razie zamiast drewna można kupić kilka drzew w czyimś lesie.

Poza tym umowa sprzedaży drewna nie różni się szczególnie od umowy sprzedaży dotyczącej innych rzeczy ruchomych. Powinno się w niej znaleźć w związku z tym oznaczenie przedsiębiorców umowę taką zawierających lub osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami. Należy określić, czy uzgodniona cena jest ceną netto czy brutto. W umowie zawieranej z konsumentem powinna być wskazana cena brutto (zawierająca VAT).

Jeżeli umowa ma być realizowana partiami, powinien się w niej znaleźć harmonogram jej realizacji. Można ponadto oznaczyć w umowie, kogo obciążają koszty transportu, jakie są skutki nieodebrania przez kupującego drewna w terminie, czy możliwa jest zmiana harmonogramu. Możliwe jest również postanowienie przewidujące kary umowne. Warto także określić, jakie skutki dla wykonania umowy będzie miało zawieszenie lub zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, czy kupujący musi odebrać drewno osobiście, czy też może posłużyć się do tego innymi osobami.

Ważne jest również określenie sposobu płatności (gotówka, przelew). Jeżeli sprzedaż drewna następuje z odroczonym terminem płatności, sprzedawca może żądać udzielenia zabezpieczenia (najlepszy jest weksel, ale użytecznym i prostym sposobem zabezpieczenia jest również poręczenie osoby trzeciej, której wypłacalność nie budzi wątpliwości).

Polecamy: Umowy dla firm budowlanych - vademecum

Ponadto w umowach sprzedaży drewna znajdują zastosowanie następujące klauzule:

  • klauzula zmian lub uzupełnień;
  • klauzula powołania na przepisy kodeksu cywilnego;
  • klauzula siły wyższej;
  • klauzula rozwiązania umowy;
  • klauzula rozstrzygania sporów.

Umowa powinna być sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA