REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym bardzo często zawierane są umowy dotyczące sprzedaży drewna. Wynika to z łatwości i powszechności pozyskiwania tego surowca, jak również z ogromnej ilości jego zastosowań. Drewno jest potrzebne m.in. w budownictwie, przemyśle meblarskim, rzemiośle i w sztuce. W domach i mieszkaniach coraz częściej pojawiają się kominki i kozy, co sprzyja popularności drewna kominkowego. Ekspert wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę sprzedaży drewna.

Jakie przepisy znajdą zastosowanie?

Do umowy sprzedaży drewna zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego o sprzedaży. Jeżeli jednak sprzedaż drewna dokonywana jest w zakresie działalności przedsiębiorstwa , a kupującym jest osoba fizyczna, która nabywa drewno w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą ( a więc jako towar konsumpcyjny), wtedy zastosowanie znajduje również ustawa o sprzedaży konsumenckiej. W związku z tym, jeżeli umowa sprzedaży drewna zawierana jest między przedsiębiorcą prowadzącym tartak, a np. producentem okien, wówczas zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy art. 535 i nast. kodeksu cywilnego.

REKLAMA

REKLAMA

Te same przepisy znajdą zastosowanie, jeżeli sprzedawcą drewna będzie osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, bez względu na to, kto będzie jego nabywcą. Jeżeli jednak taka umowa zawarta zostanie między przedsiębiorcą a konsumentem, wówczas zgodnie z art. 535 [1] podlega regulacji ustawy o sprzedaży konsumenckiej, a przepisy kodeksu znajdą zastosowanie w takim zakresie, w jakim określone kwestie nie będą uregulowane w tejże ustawie.

Zobacz: Umowa przedwstępna - jak skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy?

Rozróżnienie to jest niezwykle istotne, ponieważ determinuje obowiązki sprzedawcy, wynikające nie tylko z ustawy o sprzedaży konsumenckiej, ale również innych aktów prawnych.

REKLAMA

Ile drewna w drewnie, czyli jak oznaczyć przedmiot umowy?

Oczywiście w umowie powinno być określone, jakiego gatunku drewno będzie przedmiotem sprzedaży, a także jego ilość. Możliwym, ale nie zawsze celowym, sposobem oznaczenia drewna będącego przedmiotem sprzedaży, jest określenie jego sortymentu. Jest to rodzaj drewna ze względu na normy jakościowe, wymiary oraz przeznaczenie. Sortyment określany jest dla drewna wyrobionego, ściętego, po przeprowadzonym sortowaniu stosownie do norm technicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

Metr przestrzenny (mp): jest to miara objętości znajdująca zastosowanie przy szacowaniu przestrzeni potrzebnej do transportu towarów. W leśnictwie ściśle związana z kubikiem, ponieważ w jednym metrze przestrzennym drewna (w postaci np. przeznaczonych na opał) znajduje się zazwyczaj około 0,65 kubika drewna, to znaczy 0,65 metra sześciennego tego surowca.

Kubik (m3): popularna nazwa metra sześciennego, miary objętości. Stosowana zazwyczaj do określania objętości drewna "netto", to znaczy bez pustej przestrzeni, która może znajdować się pomiędzy złożonymi w stos kłodami. Tym kubik odróżnia się od metra przestrzennego, w którym - w odniesieniu do drewna - uwzględnione są wolne przestrzenie wewnątrz stosu (1 metr przestrzenny drewna na stosie to zazwyczaj ok. 0,65 kubika). W kubikach mierzone są np. deski wychodzące z tartaku.

Lasy Panstwowe sprzedają drewno opałowe w metrach sześciennych ,gdzie kloce mają długość 1,2m . Z kolei prywatni sprzedawcy operują miarą metra przestrzennego.

Metr nasypowy (mpn): jest to góra drewna o wysokości jednego metra.

Osoby, które przed zawarciem umowy sprzedaży drewna nie miały wcześniej nic wspólnego z gospodarką leśną i obrotem surowcami, powinny przyswoić sobie ww. pojęcia, aby uniknąć rozczarowań i konfliktów dotyczących ilości drewna, będącego przedmiotem umowy.

W umowie należy oznaczyć ponadto, skąd kupujący powinien drewno odebrać, a także w jakim stopniu drewno jest przygotowane do odbioru.

W umowach sprzedaży drewna często występują znaczące to samo określenia „loco las", „po zrywce", „samowyrobem", „ na pniu". Prawidłowe zrozumienie tych terminów jest niezwykle ważne, ponieważ determinują one obowiązki kupującego.

Zrywka drewna polega na transporcie drewna okrągłego z miejsca pozyskania do miejsca załadunku, składowania, wstępnej obróbki itp. Jest to trudna i kosztowna faza transportu. W związku z tym osoby kupujące drewno "na pniu" powinny pomyśleć o odpowiednim zapleczu logistycznym. W przeciwnym razie zamiast drewna można kupić kilka drzew w czyimś lesie.

Poza tym umowa sprzedaży drewna nie różni się szczególnie od umowy sprzedaży dotyczącej innych rzeczy ruchomych. Powinno się w niej znaleźć w związku z tym oznaczenie przedsiębiorców umowę taką zawierających lub osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami. Należy określić, czy uzgodniona cena jest ceną netto czy brutto. W umowie zawieranej z konsumentem powinna być wskazana cena brutto (zawierająca VAT).

Jeżeli umowa ma być realizowana partiami, powinien się w niej znaleźć harmonogram jej realizacji. Można ponadto oznaczyć w umowie, kogo obciążają koszty transportu, jakie są skutki nieodebrania przez kupującego drewna w terminie, czy możliwa jest zmiana harmonogramu. Możliwe jest również postanowienie przewidujące kary umowne. Warto także określić, jakie skutki dla wykonania umowy będzie miało zawieszenie lub zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, czy kupujący musi odebrać drewno osobiście, czy też może posłużyć się do tego innymi osobami.

Ważne jest również określenie sposobu płatności (gotówka, przelew). Jeżeli sprzedaż drewna następuje z odroczonym terminem płatności, sprzedawca może żądać udzielenia zabezpieczenia (najlepszy jest weksel, ale użytecznym i prostym sposobem zabezpieczenia jest również poręczenie osoby trzeciej, której wypłacalność nie budzi wątpliwości).

Polecamy: Umowy dla firm budowlanych - vademecum

Ponadto w umowach sprzedaży drewna znajdują zastosowanie następujące klauzule:

  • klauzula zmian lub uzupełnień;
  • klauzula powołania na przepisy kodeksu cywilnego;
  • klauzula siły wyższej;
  • klauzula rozwiązania umowy;
  • klauzula rozstrzygania sporów.

Umowa powinna być sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA