REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).
Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym bardzo często zawierane są umowy dotyczące sprzedaży drewna. Wynika to z łatwości i powszechności pozyskiwania tego surowca, jak również z ogromnej ilości jego zastosowań. Drewno jest potrzebne m.in. w budownictwie, przemyśle meblarskim, rzemiośle i w sztuce. W domach i mieszkaniach coraz częściej pojawiają się kominki i kozy, co sprzyja popularności drewna kominkowego. Ekspert wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę sprzedaży drewna.

Jakie przepisy znajdą zastosowanie?

REKLAMA

Do umowy sprzedaży drewna zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego o sprzedaży. Jeżeli jednak sprzedaż drewna dokonywana jest w zakresie działalności przedsiębiorstwa , a kupującym jest osoba fizyczna, która nabywa drewno w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą ( a więc jako towar konsumpcyjny), wtedy zastosowanie znajduje również ustawa o sprzedaży konsumenckiej. W związku z tym, jeżeli umowa sprzedaży drewna zawierana jest między przedsiębiorcą prowadzącym tartak, a np. producentem okien, wówczas zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy art. 535 i nast. kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Te same przepisy znajdą zastosowanie, jeżeli sprzedawcą drewna będzie osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, bez względu na to, kto będzie jego nabywcą. Jeżeli jednak taka umowa zawarta zostanie między przedsiębiorcą a konsumentem, wówczas zgodnie z art. 535 [1] podlega regulacji ustawy o sprzedaży konsumenckiej, a przepisy kodeksu znajdą zastosowanie w takim zakresie, w jakim określone kwestie nie będą uregulowane w tejże ustawie.

Zobacz: Umowa przedwstępna - jak skutecznie zabezpieczyć interesy przedsiębiorcy?

Rozróżnienie to jest niezwykle istotne, ponieważ determinuje obowiązki sprzedawcy, wynikające nie tylko z ustawy o sprzedaży konsumenckiej, ale również innych aktów prawnych.

Ile drewna w drewnie, czyli jak oznaczyć przedmiot umowy?

Oczywiście w umowie powinno być określone, jakiego gatunku drewno będzie przedmiotem sprzedaży, a także jego ilość. Możliwym, ale nie zawsze celowym, sposobem oznaczenia drewna będącego przedmiotem sprzedaży, jest określenie jego sortymentu. Jest to rodzaj drewna ze względu na normy jakościowe, wymiary oraz przeznaczenie. Sortyment określany jest dla drewna wyrobionego, ściętego, po przeprowadzonym sortowaniu stosownie do norm technicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ilość drewna najczęściej bywa wyrażona w metrach sześciennych (kubikach), metrach przestrzennych (mp) lub metrach przestrzennych nasypowych (mpn).

REKLAMA

Metr przestrzenny (mp): jest to miara objętości znajdująca zastosowanie przy szacowaniu przestrzeni potrzebnej do transportu towarów. W leśnictwie ściśle związana z kubikiem, ponieważ w jednym metrze przestrzennym drewna (w postaci np. przeznaczonych na opał) znajduje się zazwyczaj około 0,65 kubika drewna, to znaczy 0,65 metra sześciennego tego surowca.

Kubik (m3): popularna nazwa metra sześciennego, miary objętości. Stosowana zazwyczaj do określania objętości drewna "netto", to znaczy bez pustej przestrzeni, która może znajdować się pomiędzy złożonymi w stos kłodami. Tym kubik odróżnia się od metra przestrzennego, w którym - w odniesieniu do drewna - uwzględnione są wolne przestrzenie wewnątrz stosu (1 metr przestrzenny drewna na stosie to zazwyczaj ok. 0,65 kubika). W kubikach mierzone są np. deski wychodzące z tartaku.

Lasy Panstwowe sprzedają drewno opałowe w metrach sześciennych ,gdzie kloce mają długość 1,2m . Z kolei prywatni sprzedawcy operują miarą metra przestrzennego.

Metr nasypowy (mpn): jest to góra drewna o wysokości jednego metra.

Osoby, które przed zawarciem umowy sprzedaży drewna nie miały wcześniej nic wspólnego z gospodarką leśną i obrotem surowcami, powinny przyswoić sobie ww. pojęcia, aby uniknąć rozczarowań i konfliktów dotyczących ilości drewna, będącego przedmiotem umowy.

W umowie należy oznaczyć ponadto, skąd kupujący powinien drewno odebrać, a także w jakim stopniu drewno jest przygotowane do odbioru.

W umowach sprzedaży drewna często występują znaczące to samo określenia „loco las", „po zrywce", „samowyrobem", „ na pniu". Prawidłowe zrozumienie tych terminów jest niezwykle ważne, ponieważ determinują one obowiązki kupującego.

Zrywka drewna polega na transporcie drewna okrągłego z miejsca pozyskania do miejsca załadunku, składowania, wstępnej obróbki itp. Jest to trudna i kosztowna faza transportu. W związku z tym osoby kupujące drewno "na pniu" powinny pomyśleć o odpowiednim zapleczu logistycznym. W przeciwnym razie zamiast drewna można kupić kilka drzew w czyimś lesie.

Poza tym umowa sprzedaży drewna nie różni się szczególnie od umowy sprzedaży dotyczącej innych rzeczy ruchomych. Powinno się w niej znaleźć w związku z tym oznaczenie przedsiębiorców umowę taką zawierających lub osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami. Należy określić, czy uzgodniona cena jest ceną netto czy brutto. W umowie zawieranej z konsumentem powinna być wskazana cena brutto (zawierająca VAT).

Jeżeli umowa ma być realizowana partiami, powinien się w niej znaleźć harmonogram jej realizacji. Można ponadto oznaczyć w umowie, kogo obciążają koszty transportu, jakie są skutki nieodebrania przez kupującego drewna w terminie, czy możliwa jest zmiana harmonogramu. Możliwe jest również postanowienie przewidujące kary umowne. Warto także określić, jakie skutki dla wykonania umowy będzie miało zawieszenie lub zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, czy kupujący musi odebrać drewno osobiście, czy też może posłużyć się do tego innymi osobami.

Ważne jest również określenie sposobu płatności (gotówka, przelew). Jeżeli sprzedaż drewna następuje z odroczonym terminem płatności, sprzedawca może żądać udzielenia zabezpieczenia (najlepszy jest weksel, ale użytecznym i prostym sposobem zabezpieczenia jest również poręczenie osoby trzeciej, której wypłacalność nie budzi wątpliwości).

Polecamy: Umowy dla firm budowlanych - vademecum

Ponadto w umowach sprzedaży drewna znajdują zastosowanie następujące klauzule:

  • klauzula zmian lub uzupełnień;
  • klauzula powołania na przepisy kodeksu cywilnego;
  • klauzula siły wyższej;
  • klauzula rozwiązania umowy;
  • klauzula rozstrzygania sporów.

Umowa powinna być sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA