reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Decydując o miejscu prowadzenia działalności, warto zwrócić uwagę na aspekty podatkowe. Od tego, gdzie działa firma – w wynajętym lokalu, czy własnym domu przedsiębiorcy – zależy bowiem m.in. jakie wydatki może on zaliczyć do kosztów, które obniżają dochód do opodatkowania.

Rozliczenie lokalu firmowego

Wydatki poniesione na lokal, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, oczywiście pod warunkiem wystąpienia związku przyczynowo-skutkowego kosztu z przychodem.

Z pewnością koszty takie jak czynsz za lokal, opłaty za prąd, gaz, wodę stanowią dla przedsiębiorcy koszt. Inne zasady mają zastosowanie do rozliczania nakładów poniesionych na remont lokalu. W tym przypadku ustawa podatkowa określa, co może być kosztem.

Firma w domu

Posiadając odpowiednie warunki lokalowe można prowadzić działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania. Wydatki ponoszone na zapewnienie warunków i funkcjonowanie firmy stanowią koszty uzyskania przychodów. Oblicza się je w oparciu o wskaźnik udziału powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności w ogólnej powierzchni nieruchomości.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

W przypadku remontu wydatki na ten cel stanowią koszty podatkowe w pełnej wysokości, o ile remont jest wykonywany wyłącznie w pomieszczeniu zarejestrowanym jako siedziba firmy.

W przypadku rozmów telefonicznych do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć te, które bezpośrednio dotyczą działalności gospodarczej (na podstawie billingu). Osoby fizyczne mogą amortyzować budynki lub lokale mieszkalne wykorzystywane do prowadzenia działalności.

Także wyposażenie (np. meble zakupione do biura mieszczącego się w domu) może stanowić wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów – bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne.

Polecamy: serwis Leasing

Autor: Anna Jeleńska. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma jak założyć i poprowadzić – 2011. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Juszczyk

doradca podatkowy w firmie inFakt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama