REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

E-handel zyskuje na popularności z każdym miesiącem. Zawarcie umowy z konsumentem obciąża sprzedawcę internetowego obowiązkami, z których ten może nie zdawać sobie sprawy. Co musi zrobić e-sprzedawca, gdy dokonamy zakupów?

Szybko i tanio

Zalet sprzedaży przez Internet jest wiele – dotarcie do szerszego niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży kręgu odbiorców, redukcja kosztów, całodobowa dostępność towaru, możliwość dokonania zapłaty różnymi sposobami płatności, budowanie renomy przez korzystanie z nowoczesnych kanałów dystrybucji itd.

REKLAMA

Nie dziwi zatem, że wielu z nas decyduje się nie tylko na incydentalną sprzedaż w Internecie, np. za pośrednictwem portali aukcyjnych, ale także na zorganizowanie takiej działalności na szerszą skalę.

Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą. Dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest łączne zaistnienie trzech przesłanek: zarobkowości, zorganizowania oraz ciągłości działania. Działalność gospodarcza to nic innego jak uczestniczenie w obrocie gospodarczym w sposób uzasadniający przekonanie, że ma się do czynienia z samodzielnym podmiotem zarobkowo zajmującym się realizowaniem świadczeń na rzecz innych.

Zobacz: Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

W rezultacie uruchomienie swojej internetowej aktywności w formie zorganizowanej np. sklepu internetowego, powoduje, że musimy liczyć z tym, że zostaniemy zakwalifikowani jako przedsiębiorcy. Powoduje to konieczność realizacji dodatkowych obowiązków nałożonych przez ustawodawcę właśnie na tę grupę podmiotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki przede wszystkim

REKLAMA

Działalność sklepu internetowego to przede wszystkim dokonywanie transakcji handlowych, których uczestnikami są podmioty o różnym statusie prawnym. Wśród nich znajdą się nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci, czyli osoby dokonujące zakupów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Niestety wielu e-sprzedawców nie realizuje obowiązków ciążących na nich w związku z zawieraniem umów z konsumentami. Zobowiązania te wynikają zasadniczo z ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i mają charakter głównie informacyjny. Specyfika transakcji zawieranej na odległość uzasadnia udzielenie konsumentowi szczegółowych danych odnoszących się do transakcji oraz kontrahenta.

Dane te powinny być zaprezentowane, w sposób czytelny, przejrzysty, jednoznaczny i zrozumiały dla odbiorcy, z inicjatywny sprzedawcy tj. wyprzedzająco, a nie dopiero po sformułowaniu przez konsumenta zapytania w tej kwestii. Ma to fundamentalne znaczenie w zakresie ochrony interesów kupujących, posiadających status konsumenta.

Przekaż informację

REKLAMA

Przytoczona powyżej ustawa zobowiązuje sprzedawcę, najpóźniej w momencie złożenia propozycji zawarcia umowy, do przedstawienia konsumentowi tzw. informacji przedkontraktowej. Przepisy nie regulują w jakiej formie taka informacja ma zostać sformułowana. Może być zatem zamieszczona na stronie internetowej sklepu, bądź przesłana kupującemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o ile sprzedawca dysponuje adresem kupującego.

Informacja przedkontraktowa powinna obejmować:
a) dane dotyczące przedsiębiorcy - imię i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą i numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
b) istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu tj. cech odnoszących się do świadczenia np. użyteczności towaru,
c) cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki np. VAT,
d) zasady zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
e) koszty, termin i sposób dostawy,
f) prawo odstąpienia przez konsumenta od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem ustawowych wyjątków, uniemożliwiających skorzystanie z tego prawa,
g) koszty wynikające ze korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
h) termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
i) minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
j) miejsce i sposób składania reklamacji,
k) prawo wypowiedzenia umowy w przypadku zawarcia umowy o świadczenie stałe lub okresowe na czas nieoznaczony. 

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

Wymogi unijne

Zaprezentowany katalog wynika z dyrektywny 97/7 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. Został on rozbudowany przez polskiego ustawodawcę.

O ile powyższe dane udaje się znaleźć na stronach internetowych sprzedawców np. w skonstruowanych przez niech regulaminach, to niestety niezwykle rzadko przedsiębiorcy – zgodnie z ustawowym nakazem - wykonują obowiązek dotyczący informacji następczej. 

Potwierdzenie? Na piśmie

Niezależnie bowiem od informacji przedkontraktowej, przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzenia na piśmie wymienionych wyżej danych najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełnienia świadczenia. W zakresie informacji następczej forma została wyraźnie określona. Informacja ma ona przybrać postać pisemną. Bezwzględny obowiązek potwierdzenia dotyczy danych identyfikujących sprzedawcę. 

Ustawodawca przewiduje wyraźnie tylko jeden skutek niezastosowania się do obowiązków informacyjnych, a mianowicie przedłużenie terminu do złożenia przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy z dziesięciu dni do trzech miesięcy. Dla wielu sprzedawców może mieć to fundamentalne znaczenie. Przez trzy miesiące od momentu otrzymania przez kupującego towaru pozostają w niepewności co do losów transakcji. Dodatkowo może to generować także komplikacje rozliczeniowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Niezależnie od tego niezastosowanie się przez sprzedawców do wymogów ustawy może być weryfikowane przez sąd w ewentualnym procesie z punktu widzenia dołożenia przez nich staranności wymaganej przy prowadzeniu działalności.

Joanna Basińska - radca prawny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA