REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

E-handel zyskuje na popularności z każdym miesiącem. Zawarcie umowy z konsumentem obciąża sprzedawcę internetowego obowiązkami, z których ten może nie zdawać sobie sprawy. Co musi zrobić e-sprzedawca, gdy dokonamy zakupów?

Szybko i tanio

Zalet sprzedaży przez Internet jest wiele – dotarcie do szerszego niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży kręgu odbiorców, redukcja kosztów, całodobowa dostępność towaru, możliwość dokonania zapłaty różnymi sposobami płatności, budowanie renomy przez korzystanie z nowoczesnych kanałów dystrybucji itd.

REKLAMA

REKLAMA

Nie dziwi zatem, że wielu z nas decyduje się nie tylko na incydentalną sprzedaż w Internecie, np. za pośrednictwem portali aukcyjnych, ale także na zorganizowanie takiej działalności na szerszą skalę.

Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą. Dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest łączne zaistnienie trzech przesłanek: zarobkowości, zorganizowania oraz ciągłości działania. Działalność gospodarcza to nic innego jak uczestniczenie w obrocie gospodarczym w sposób uzasadniający przekonanie, że ma się do czynienia z samodzielnym podmiotem zarobkowo zajmującym się realizowaniem świadczeń na rzecz innych.

Zobacz: Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

REKLAMA

W rezultacie uruchomienie swojej internetowej aktywności w formie zorganizowanej np. sklepu internetowego, powoduje, że musimy liczyć z tym, że zostaniemy zakwalifikowani jako przedsiębiorcy. Powoduje to konieczność realizacji dodatkowych obowiązków nałożonych przez ustawodawcę właśnie na tę grupę podmiotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki przede wszystkim

Działalność sklepu internetowego to przede wszystkim dokonywanie transakcji handlowych, których uczestnikami są podmioty o różnym statusie prawnym. Wśród nich znajdą się nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci, czyli osoby dokonujące zakupów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Niestety wielu e-sprzedawców nie realizuje obowiązków ciążących na nich w związku z zawieraniem umów z konsumentami. Zobowiązania te wynikają zasadniczo z ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i mają charakter głównie informacyjny. Specyfika transakcji zawieranej na odległość uzasadnia udzielenie konsumentowi szczegółowych danych odnoszących się do transakcji oraz kontrahenta.

Dane te powinny być zaprezentowane, w sposób czytelny, przejrzysty, jednoznaczny i zrozumiały dla odbiorcy, z inicjatywny sprzedawcy tj. wyprzedzająco, a nie dopiero po sformułowaniu przez konsumenta zapytania w tej kwestii. Ma to fundamentalne znaczenie w zakresie ochrony interesów kupujących, posiadających status konsumenta.

Przekaż informację

Przytoczona powyżej ustawa zobowiązuje sprzedawcę, najpóźniej w momencie złożenia propozycji zawarcia umowy, do przedstawienia konsumentowi tzw. informacji przedkontraktowej. Przepisy nie regulują w jakiej formie taka informacja ma zostać sformułowana. Może być zatem zamieszczona na stronie internetowej sklepu, bądź przesłana kupującemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o ile sprzedawca dysponuje adresem kupującego.

Informacja przedkontraktowa powinna obejmować:
a) dane dotyczące przedsiębiorcy - imię i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą i numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
b) istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu tj. cech odnoszących się do świadczenia np. użyteczności towaru,
c) cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki np. VAT,
d) zasady zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
e) koszty, termin i sposób dostawy,
f) prawo odstąpienia przez konsumenta od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem ustawowych wyjątków, uniemożliwiających skorzystanie z tego prawa,
g) koszty wynikające ze korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
h) termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
i) minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
j) miejsce i sposób składania reklamacji,
k) prawo wypowiedzenia umowy w przypadku zawarcia umowy o świadczenie stałe lub okresowe na czas nieoznaczony. 

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

Wymogi unijne

Zaprezentowany katalog wynika z dyrektywny 97/7 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. Został on rozbudowany przez polskiego ustawodawcę.

O ile powyższe dane udaje się znaleźć na stronach internetowych sprzedawców np. w skonstruowanych przez niech regulaminach, to niestety niezwykle rzadko przedsiębiorcy – zgodnie z ustawowym nakazem - wykonują obowiązek dotyczący informacji następczej. 

Potwierdzenie? Na piśmie

Niezależnie bowiem od informacji przedkontraktowej, przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzenia na piśmie wymienionych wyżej danych najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełnienia świadczenia. W zakresie informacji następczej forma została wyraźnie określona. Informacja ma ona przybrać postać pisemną. Bezwzględny obowiązek potwierdzenia dotyczy danych identyfikujących sprzedawcę. 

Ustawodawca przewiduje wyraźnie tylko jeden skutek niezastosowania się do obowiązków informacyjnych, a mianowicie przedłużenie terminu do złożenia przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy z dziesięciu dni do trzech miesięcy. Dla wielu sprzedawców może mieć to fundamentalne znaczenie. Przez trzy miesiące od momentu otrzymania przez kupującego towaru pozostają w niepewności co do losów transakcji. Dodatkowo może to generować także komplikacje rozliczeniowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Niezależnie od tego niezastosowanie się przez sprzedawców do wymogów ustawy może być weryfikowane przez sąd w ewentualnym procesie z punktu widzenia dołożenia przez nich staranności wymaganej przy prowadzeniu działalności.

Joanna Basińska - radca prawny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA