REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie obowiązki ma sprzedawca internetowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.
Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

E-handel zyskuje na popularności z każdym miesiącem. Zawarcie umowy z konsumentem obciąża sprzedawcę internetowego obowiązkami, z których ten może nie zdawać sobie sprawy. Co musi zrobić e-sprzedawca, gdy dokonamy zakupów?

Szybko i tanio

Zalet sprzedaży przez Internet jest wiele – dotarcie do szerszego niż w przypadku tradycyjnej sprzedaży kręgu odbiorców, redukcja kosztów, całodobowa dostępność towaru, możliwość dokonania zapłaty różnymi sposobami płatności, budowanie renomy przez korzystanie z nowoczesnych kanałów dystrybucji itd.

REKLAMA

REKLAMA

Nie dziwi zatem, że wielu z nas decyduje się nie tylko na incydentalną sprzedaż w Internecie, np. za pośrednictwem portali aukcyjnych, ale także na zorganizowanie takiej działalności na szerszą skalę.

Podmiot zdecydowany na dokonywanie sprzedaży przez Internet w sposób regularny może zostać potraktowany jako przedsiębiorca niezależnie od tego, czy formalnie zarejestrował swoją działalność gospodarczą. Dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest łączne zaistnienie trzech przesłanek: zarobkowości, zorganizowania oraz ciągłości działania. Działalność gospodarcza to nic innego jak uczestniczenie w obrocie gospodarczym w sposób uzasadniający przekonanie, że ma się do czynienia z samodzielnym podmiotem zarobkowo zajmującym się realizowaniem świadczeń na rzecz innych.

Zobacz: Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

REKLAMA

W rezultacie uruchomienie swojej internetowej aktywności w formie zorganizowanej np. sklepu internetowego, powoduje, że musimy liczyć z tym, że zostaniemy zakwalifikowani jako przedsiębiorcy. Powoduje to konieczność realizacji dodatkowych obowiązków nałożonych przez ustawodawcę właśnie na tę grupę podmiotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki przede wszystkim

Działalność sklepu internetowego to przede wszystkim dokonywanie transakcji handlowych, których uczestnikami są podmioty o różnym statusie prawnym. Wśród nich znajdą się nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci, czyli osoby dokonujące zakupów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Niestety wielu e-sprzedawców nie realizuje obowiązków ciążących na nich w związku z zawieraniem umów z konsumentami. Zobowiązania te wynikają zasadniczo z ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i mają charakter głównie informacyjny. Specyfika transakcji zawieranej na odległość uzasadnia udzielenie konsumentowi szczegółowych danych odnoszących się do transakcji oraz kontrahenta.

Dane te powinny być zaprezentowane, w sposób czytelny, przejrzysty, jednoznaczny i zrozumiały dla odbiorcy, z inicjatywny sprzedawcy tj. wyprzedzająco, a nie dopiero po sformułowaniu przez konsumenta zapytania w tej kwestii. Ma to fundamentalne znaczenie w zakresie ochrony interesów kupujących, posiadających status konsumenta.

Przekaż informację

Przytoczona powyżej ustawa zobowiązuje sprzedawcę, najpóźniej w momencie złożenia propozycji zawarcia umowy, do przedstawienia konsumentowi tzw. informacji przedkontraktowej. Przepisy nie regulują w jakiej formie taka informacja ma zostać sformułowana. Może być zatem zamieszczona na stronie internetowej sklepu, bądź przesłana kupującemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o ile sprzedawca dysponuje adresem kupującego.

Informacja przedkontraktowa powinna obejmować:
a) dane dotyczące przedsiębiorcy - imię i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą i numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
b) istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu tj. cech odnoszących się do świadczenia np. użyteczności towaru,
c) cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki np. VAT,
d) zasady zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
e) koszty, termin i sposób dostawy,
f) prawo odstąpienia przez konsumenta od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem ustawowych wyjątków, uniemożliwiających skorzystanie z tego prawa,
g) koszty wynikające ze korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
h) termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
i) minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
j) miejsce i sposób składania reklamacji,
k) prawo wypowiedzenia umowy w przypadku zawarcia umowy o świadczenie stałe lub okresowe na czas nieoznaczony. 

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

Wymogi unijne

Zaprezentowany katalog wynika z dyrektywny 97/7 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. Został on rozbudowany przez polskiego ustawodawcę.

O ile powyższe dane udaje się znaleźć na stronach internetowych sprzedawców np. w skonstruowanych przez niech regulaminach, to niestety niezwykle rzadko przedsiębiorcy – zgodnie z ustawowym nakazem - wykonują obowiązek dotyczący informacji następczej. 

Potwierdzenie? Na piśmie

Niezależnie bowiem od informacji przedkontraktowej, przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzenia na piśmie wymienionych wyżej danych najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełnienia świadczenia. W zakresie informacji następczej forma została wyraźnie określona. Informacja ma ona przybrać postać pisemną. Bezwzględny obowiązek potwierdzenia dotyczy danych identyfikujących sprzedawcę. 

Ustawodawca przewiduje wyraźnie tylko jeden skutek niezastosowania się do obowiązków informacyjnych, a mianowicie przedłużenie terminu do złożenia przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy z dziesięciu dni do trzech miesięcy. Dla wielu sprzedawców może mieć to fundamentalne znaczenie. Przez trzy miesiące od momentu otrzymania przez kupującego towaru pozostają w niepewności co do losów transakcji. Dodatkowo może to generować także komplikacje rozliczeniowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Niezależnie od tego niezastosowanie się przez sprzedawców do wymogów ustawy może być weryfikowane przez sąd w ewentualnym procesie z punktu widzenia dołożenia przez nich staranności wymaganej przy prowadzeniu działalności.

Joanna Basińska - radca prawny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA