REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za wady w procesie budowlanym - projektant czy wykonawca

Przepisy prawa nie dają wprost odpowiedzi na pytanie, jak daleko powinno sięgnąć sprawdzenie projektu przez wykonawcę robót.
Przepisy prawa nie dają wprost odpowiedzi na pytanie, jak daleko powinno sięgnąć sprawdzenie projektu przez wykonawcę robót.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o roboty budowlane – choć uregulowana w Kodeksie cywilnym – w praktyce budzi szereg wątpliwości praktycznych. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest to, że prawidłowa realizacja inwestycji budowlanej wymaga sprawnego współdziałania pomiędzy co najmniej trzema podmiotami: inwestorem, wykonawcą robót oraz projektantem.

Niejednokrotnie okazuje się, że postawiony przez firmę budowlaną obiekt posiada wady i nie odpowiada oczekiwaniom inwestora, a czasem nawet przepisom prawa. W takim wypadku inwestorowi przysługuje co do zasady ochrona na podstawie przepisów o rękojmi. Praw z tytułu rękojmi inwestor może dochodzić w ciągu trzech lat (gdy chodzi o wady budynku) lub roku (gdy chodzi o wady pozostałych rzeczy).

REKLAMA

Wykonawcy robót budowlanych – w obronie przed roszczeniami inwestorów – często starają się przerzucić winę na projektanta. Wskazują oni, że przyczyną powstania wady jest błędny projekt budowlany, a nie sposób wykonywania robót budowlanych. Co zrobić, jeśli po bliższej analizie rzeczywiście okaże się, że projekt budowlany miał błędy, a wykonawca ściśle się go trzymał?

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie?

REKLAMA

Nie należy zapominać, że w przeciwieństwie do inwestora, wykonawca robót budowlanych jest zawsze podmiotem fachowym. Podmioty takie – na mocy przepisów Kodeksu cywilnego – obowiązuje podwyższony miernik staranności przy wykonywaniu zobowiązania. Co więcej, przepisy wymagają, by wykonawca robót budowlanych zwrócił uwagę inwestora, jeżeli dostarczona przez niego dokumentacja nie nadaje się do prawidłowego wykonania robót. Jeśli tego nie uczyni, wówczas stanie się co najmniej podmiotem współodpowiedzialnym (wraz z projektantem) za powstałą wadę.

Przepisy prawa nie dają wprost odpowiedzi na pytanie, jak daleko powinno sięgnąć sprawdzenie projektu przez wykonawcę robót. Nie należy zapominać, że projekt budowlany winien być sporządzony przez osoby legitymujące się odpowiednią wiedzą i doświadczeniem zawodowym, a zatem nie sposób oczekiwać, by wykonawca robót budowlanych „powielał” pracę projektanta i sprawdzał wszystkie jego wyliczenia i koncepcję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jednym z wyroków, Sąd Najwyższy przyjął, że wykonawca robót powinien niezwłocznie zawiadomić inwestora o niemożliwości realizacji inwestycji na podstawie otrzymanego projektu lub też o tym, że realizacja dostarczonego projektu spowoduje powstanie obiektu wadliwego.

W tym ostatnim przypadku chodzi jednak tylko o sytuacje, w których stwierdzenie nieprawidłowości dostarczonej dokumentacji nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu projektowania (sygn. akt III CKN 629/98). Wykonawca nie musi więc dokonywać specjalistycznych obliczeń, sprawdzając projekt – chyba że strony uzgodnią co innego w łączącej je umowie.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Należy też wskazać, że podmiotem odpowiedzialnym za wady projektu jest przede wszystkim projektant, przy czym odpowiedzialność ponosi on nawet wtedy, gdy wykonawca nie zwrócił uwagi inwestorowi na błędy w projekcie, które można było dostrzec bez specjalistycznych obliczeń.
Wykonawca będzie odpowiadał obok projektanta tylko wtedy, gdy nie powiadomił on inwestora o wadach projektu, wbrew wyżej opisanemu obowiązkowi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA