REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie marki w branży budowlanej

Subskrybuj nas na Youtube
Znaczenie marki w branży budowlanej
Znaczenie marki w branży budowlanej

REKLAMA

REKLAMA

Branża budowlana to sektor, który wbrew kryzysu ma olbrzymi potencjał. Jednak brak świadomości budowania własnej marki sprawia, że polskim firmom bardzo ciężko przebić się z ofertą. Jak zatem zdobyć swojego klienta?

Sektor budowlany powoli wydobywa się z kryzysu, jaki dotknął go pod koniec 2008 roku. Zaczynają wracać inwestycje komercyjne. Obecnie najbardziej atrakcyjnymi segmentami na rynku budowlanym są budownictwo drogowe obiektów sportowych i rekreacyjnych oraz budownictwo energetyczne. Nadal za najpewniejsze uważa się przedsięwzięcia finansowane ze środków budżetowych i unijnych.

REKLAMA

REKLAMA

Biurokracja hamuje inwestycje

Największymi przeszkodami dla firm z branży budowlanej są problemy związane z biurokracją, dużą konkurencją na rynku, w tym również cenową, oraz wysokie koszty pracy. Rodzime przedsiębiorstwa skarżą się na firmy zza granicy, które, chcąc wejść na polski rynek, stosują rażąco niskie ceny. Korzystne czynniki, wpływające na rozwój firmy, jeśli w ogóle są wymieniane, dotyczą głównie profesjonalnej i sprawnie działającej kadry oraz możliwości łatwiejszego pozyskania dotacji unijnych.

Pozyskiwanie klientów

Dla każdego przedsiębiorstwa klienci są niezwykle ważni. Firmy żeby pozyskać nabywców swoich usług i produktów sięgają po różne środki. Najczęściej budowlańcy poszukują tańszych dostawców materiałów i podwykonawców, by w rezultacie zmniejszyć swoje koszty. Dyktowanie coraz niższych cen, by pokonać konkurencję, może wpłynąć negatywnie na relację z klientami. Wybieranie najtańszych dostawców i materiałów powoduje zmniejszenie jakości produktów i usług, co w efekcie wpływa negatywnie na wizerunek firmy.

Polecamy: Mała firma

REKLAMA

- Moim zdaniem firmy nie tyle walczą ze sobą o klientów, lecz konkurują, rywalizują – mówi Paweł Babij, wiceprezes Polskiej Izby Przemysłowo - Handlowej Budownictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Walka to za ostre słowo. Firmy powinny rywalizować ze sobą jakością, terminowością, gwarancją niezawodności, solidnością, a nie koniecznie robieniem czarnego PRu innym. Przede wszystkim muszą pokazywać to, w czym są najlepsze. Rywalizacja jest czymś naturalnym w gospodarce. Chodzi o to, żeby konkurowanie odbywało się w sposób cywilizowany, tzn. żeby wyroby były certyfikowane, żeby stała za tym jakość, terminowość. Tak rozumiana rywalizacja jest potrzebna, podnosi standardy. Konkurencja w branży budowlanej jest silna, co teoretycznie mogłoby prowadzić do jakiś przepychanek na tym polu, ale jak już podkreśliłem wszyscy działają fair. Skupiają się na sobie i swoich zaletach, a nie na wadach konkurencji i to jest to, co sobie cenię w budownictwie – kończy.

Budowanie wizerunku firmy

Wizerunek firmy to zbiór przekonań, postrzegania i wyobrażenie na temat danej firmy. To także obraz, na który składa sie wszystko to, co firma sobą reprezentuje czy komunikuje, zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz. Pozytywny wizerunek firmy jest odzwierciedleniem właściwych stosunków z partnerami biznesowymi czy klientami.

- Czynnikami wpływającymi na pozytywny wizerunek firmy są min.: umiejętność formułowania przekazów oraz sposób docierania do grup docelowych – mówi Dariusz Tworzydło, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Jakie działania podejmują firmy branży budowlanej, by stworzyć swój pozytywny wizerunek wśród klientów?

- Firmy branży budowlanej znacznie rzadziej niż inne, dostrzegają potrzebę kształtowania pozytywnego wizerunku w Internecie – mówi Dariusz Tworzydło. Szczególnie średnie i małe podmioty nie rozumieją potrzeby i możliwości jakie daje internet - dodaje Dariusz Tworzydło.

Public Relations jest narzędziem, które pomaga kształtować ten wizerunek. I choć świadomość społeczeństwa na temat tej branży jest coraz większa, nadal brak podstawowej wiedzy jak wykorzystywać techniki PR w budownictwie. A może takie działania nie nadają się dla wszystkich branż? Może tylko nieliczni mogą korzystać z dobrodziejstw PR i marketingu?

Polecamy: Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

- PR i marketing są potrzebnymi narzędziami w branży budowlanej– wyjaśnia Paweł Babij. Są potrzebne z uwagi na to, że jest to bardzo złożona dziedzina życia gospodarczego, dziedzina życia, w której nie zawsze oczekiwania klientów, inwestorów i przepisy prawne spotykają się ze sobą. PR oczywiście tego nie rozwiąże, ale może przywiązać do marki. Sprawi, że klient będzie mieć większe zaufanie do całego procesu inwestycyjnego. To są te trzy elementy, które stanowią o dobrym public relations między rynkiem a inwestorem, wykonawcą a sprzedawcą – objaśnia wiceprezes Polskiej Izby Przemysłowo - Handlowej Budownictwa.

Internet jako narzędzie pracy

Obecnie Internet jest medium wykorzystywanym przez prawie wszystkich zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Każda firma, chcąca zaistnieć na rynku, musi mieć swoją stronę internetową. Jednak zdaniem analityków rynku to już nie wystarcza.

Regularne użytkowanie Internetu oznacza dla pracowników firm budowlanych przede wszystkim korzystanie z wyszukiwarki lub z poczty elektronicznej. Dodatkowo Internet wykorzystywany jest jako miejsce handlu (zakupy materiałów). Tylko nieliczni posługują się technikami public relations w Internecie i dostrzegają korzyści płynące z zakładania profili na portalach społecznościowych oraz na forach branżowych.

W jaki sposób firmy budowlane mogłyby wykorzystywać Internet, jako środek do komunikowania się z potencjalnymi klientami?

- Przede wszystkim muszą z niego korzystać! – podkreśla prezes PSPR. Po pierwsze, każdemu podmiotowi gospodarczemu potrzebna jest obecnie strona internetowa. Po drugie, strona internetowa musi być dobrze widoczna, według określonych haseł kluczowych. Po trzecie, potrzebne jest stałe informowanie i dystrybuowanie informacji dotyczących firmy i jej działań do mediów internetowych. Po czwarte, konieczne jest podejmowanie działań w postaci istnienia w miejscach, gdzie gromadzą się odbiorcy komunikatów tejże firmy – portale czy fora branżowe – wylicza Dariusz Tworzydło.

Wciąż na rynku budowlanym dominuje przekonanie, że wystarczy opłacić parę billboardów i reklam telewizyjnych lub prasowych, by pozyskać klientów. Firmom brakuje wiedzy na temat innych, często tańszych sposobów przyciągania uwagi potencjalnych nabywców.

- Odbiorca, który jest klientem branży budowlanej, powinien być wykształcony przez dostawcę, producenta, inwestora oraz realizatora. A oni muszą posługiwać się takimi narzędziami jak PR – argumentuje wiceprezes Babij.

Pracownicy branży budowlanej muszą mieć świadomość, że Internet nie tylko służy do nabywania materiałów albo do przeglądania mało aktualnych informacji. Nie może być medium wykorzystywanym jedynie do celów prywatnych (zakupy, płacenie przez Internet, poczta), ale ma być narzędziem używanym przez pracowników do komunikacji z przyszłymi klientami, mediami oraz narzędziem wdrażania technik social media.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA