REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie marki w branży budowlanej

Znaczenie marki w branży budowlanej
Znaczenie marki w branży budowlanej

REKLAMA

REKLAMA

Branża budowlana to sektor, który wbrew kryzysu ma olbrzymi potencjał. Jednak brak świadomości budowania własnej marki sprawia, że polskim firmom bardzo ciężko przebić się z ofertą. Jak zatem zdobyć swojego klienta?

Sektor budowlany powoli wydobywa się z kryzysu, jaki dotknął go pod koniec 2008 roku. Zaczynają wracać inwestycje komercyjne. Obecnie najbardziej atrakcyjnymi segmentami na rynku budowlanym są budownictwo drogowe obiektów sportowych i rekreacyjnych oraz budownictwo energetyczne. Nadal za najpewniejsze uważa się przedsięwzięcia finansowane ze środków budżetowych i unijnych.

REKLAMA

Biurokracja hamuje inwestycje

Największymi przeszkodami dla firm z branży budowlanej są problemy związane z biurokracją, dużą konkurencją na rynku, w tym również cenową, oraz wysokie koszty pracy. Rodzime przedsiębiorstwa skarżą się na firmy zza granicy, które, chcąc wejść na polski rynek, stosują rażąco niskie ceny. Korzystne czynniki, wpływające na rozwój firmy, jeśli w ogóle są wymieniane, dotyczą głównie profesjonalnej i sprawnie działającej kadry oraz możliwości łatwiejszego pozyskania dotacji unijnych.

Pozyskiwanie klientów

Dla każdego przedsiębiorstwa klienci są niezwykle ważni. Firmy żeby pozyskać nabywców swoich usług i produktów sięgają po różne środki. Najczęściej budowlańcy poszukują tańszych dostawców materiałów i podwykonawców, by w rezultacie zmniejszyć swoje koszty. Dyktowanie coraz niższych cen, by pokonać konkurencję, może wpłynąć negatywnie na relację z klientami. Wybieranie najtańszych dostawców i materiałów powoduje zmniejszenie jakości produktów i usług, co w efekcie wpływa negatywnie na wizerunek firmy.

Polecamy: Mała firma

- Moim zdaniem firmy nie tyle walczą ze sobą o klientów, lecz konkurują, rywalizują – mówi Paweł Babij, wiceprezes Polskiej Izby Przemysłowo - Handlowej Budownictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Walka to za ostre słowo. Firmy powinny rywalizować ze sobą jakością, terminowością, gwarancją niezawodności, solidnością, a nie koniecznie robieniem czarnego PRu innym. Przede wszystkim muszą pokazywać to, w czym są najlepsze. Rywalizacja jest czymś naturalnym w gospodarce. Chodzi o to, żeby konkurowanie odbywało się w sposób cywilizowany, tzn. żeby wyroby były certyfikowane, żeby stała za tym jakość, terminowość. Tak rozumiana rywalizacja jest potrzebna, podnosi standardy. Konkurencja w branży budowlanej jest silna, co teoretycznie mogłoby prowadzić do jakiś przepychanek na tym polu, ale jak już podkreśliłem wszyscy działają fair. Skupiają się na sobie i swoich zaletach, a nie na wadach konkurencji i to jest to, co sobie cenię w budownictwie – kończy.

Budowanie wizerunku firmy

REKLAMA

Wizerunek firmy to zbiór przekonań, postrzegania i wyobrażenie na temat danej firmy. To także obraz, na który składa sie wszystko to, co firma sobą reprezentuje czy komunikuje, zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz. Pozytywny wizerunek firmy jest odzwierciedleniem właściwych stosunków z partnerami biznesowymi czy klientami.

- Czynnikami wpływającymi na pozytywny wizerunek firmy są min.: umiejętność formułowania przekazów oraz sposób docierania do grup docelowych – mówi Dariusz Tworzydło, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Jakie działania podejmują firmy branży budowlanej, by stworzyć swój pozytywny wizerunek wśród klientów?

- Firmy branży budowlanej znacznie rzadziej niż inne, dostrzegają potrzebę kształtowania pozytywnego wizerunku w Internecie – mówi Dariusz Tworzydło. Szczególnie średnie i małe podmioty nie rozumieją potrzeby i możliwości jakie daje internet - dodaje Dariusz Tworzydło.

Public Relations jest narzędziem, które pomaga kształtować ten wizerunek. I choć świadomość społeczeństwa na temat tej branży jest coraz większa, nadal brak podstawowej wiedzy jak wykorzystywać techniki PR w budownictwie. A może takie działania nie nadają się dla wszystkich branż? Może tylko nieliczni mogą korzystać z dobrodziejstw PR i marketingu?

Polecamy: Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

- PR i marketing są potrzebnymi narzędziami w branży budowlanej– wyjaśnia Paweł Babij. Są potrzebne z uwagi na to, że jest to bardzo złożona dziedzina życia gospodarczego, dziedzina życia, w której nie zawsze oczekiwania klientów, inwestorów i przepisy prawne spotykają się ze sobą. PR oczywiście tego nie rozwiąże, ale może przywiązać do marki. Sprawi, że klient będzie mieć większe zaufanie do całego procesu inwestycyjnego. To są te trzy elementy, które stanowią o dobrym public relations między rynkiem a inwestorem, wykonawcą a sprzedawcą – objaśnia wiceprezes Polskiej Izby Przemysłowo - Handlowej Budownictwa.

Internet jako narzędzie pracy

REKLAMA

Obecnie Internet jest medium wykorzystywanym przez prawie wszystkich zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Każda firma, chcąca zaistnieć na rynku, musi mieć swoją stronę internetową. Jednak zdaniem analityków rynku to już nie wystarcza.

Regularne użytkowanie Internetu oznacza dla pracowników firm budowlanych przede wszystkim korzystanie z wyszukiwarki lub z poczty elektronicznej. Dodatkowo Internet wykorzystywany jest jako miejsce handlu (zakupy materiałów). Tylko nieliczni posługują się technikami public relations w Internecie i dostrzegają korzyści płynące z zakładania profili na portalach społecznościowych oraz na forach branżowych.

W jaki sposób firmy budowlane mogłyby wykorzystywać Internet, jako środek do komunikowania się z potencjalnymi klientami?

- Przede wszystkim muszą z niego korzystać! – podkreśla prezes PSPR. Po pierwsze, każdemu podmiotowi gospodarczemu potrzebna jest obecnie strona internetowa. Po drugie, strona internetowa musi być dobrze widoczna, według określonych haseł kluczowych. Po trzecie, potrzebne jest stałe informowanie i dystrybuowanie informacji dotyczących firmy i jej działań do mediów internetowych. Po czwarte, konieczne jest podejmowanie działań w postaci istnienia w miejscach, gdzie gromadzą się odbiorcy komunikatów tejże firmy – portale czy fora branżowe – wylicza Dariusz Tworzydło.

Wciąż na rynku budowlanym dominuje przekonanie, że wystarczy opłacić parę billboardów i reklam telewizyjnych lub prasowych, by pozyskać klientów. Firmom brakuje wiedzy na temat innych, często tańszych sposobów przyciągania uwagi potencjalnych nabywców.

- Odbiorca, który jest klientem branży budowlanej, powinien być wykształcony przez dostawcę, producenta, inwestora oraz realizatora. A oni muszą posługiwać się takimi narzędziami jak PR – argumentuje wiceprezes Babij.

Pracownicy branży budowlanej muszą mieć świadomość, że Internet nie tylko służy do nabywania materiałów albo do przeglądania mało aktualnych informacji. Nie może być medium wykorzystywanym jedynie do celów prywatnych (zakupy, płacenie przez Internet, poczta), ale ma być narzędziem używanym przez pracowników do komunikacji z przyszłymi klientami, mediami oraz narzędziem wdrażania technik social media.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA