REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Adamska
Specjalista ds. Public Relations
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

REKLAMA

REKLAMA

„Marketing i promocja? To nie dla mnie. Mam stałych klientów, działam lokalnie i tego typu fanaberie nie są mi do niczego potrzebne”. Takie podejście często reprezentują właściciele małych firm.

Ich niechęć do działań marketingowych i public relations wynika jednak głównie z przekonania, że w ich przypadku - to się nie sprawdza. Ale prawdę mówiąc, żadna firma nie jest na tyle mała, by nie móc walczyć o nowych klientów. Poniżej kilka praktycznych działań promocyjnych, które można wprowadzić w firmie własnymi siłami i niewielkim kosztem.

REKLAMA

REKLAMA

Od czego zacząć

Po pierwsze strona internetowa. Nie musi być ona skomplikowana a tym samym droga. Na początek wystarczy tak zwana wizytówka. Warto od razu również pomyśleć o logo charakteryzującym firmę, które przyda nam się nie tylko do wykonania wizytówek, firmowej papeterii i tabliczki na elewacji budynku, ale również przy wpisach do katalogów biznesowych. Logo będzie identyfikowało naszą firmę i wyróżniało na tle konkurencji. Sprawi również, że klienci szybciej będą kojarzyć naszą firmę. 

Dlaczego strona Internetowa jest tak ważna. Abstrahując od zasady „jak cię nie ma w Internecie, to w ogóle nie istniejesz”, strona WWW to przede wszystkim platforma do zaprezentowania się potencjalnemu klientowi, ale także narzędzie do szybkiego i profesjonalnego kontaktu z nim. Firmy posiadające swoje miejsce w sieci budzą zdecydowanie więcej zaufania. Ponadto strona internetowa to dla właściciela firmy doskonałe źródło wiedzy. Dzięki statystykom odwiedzin strony możemy dowiedzieć się m.in. ile razy nasza strona była odwiedzana, kto ją odwiedzał, czy monitoruje nas konkurencja, które informacje są najczęściej czytane na stronie i zgodnie z tymi wskazówkami modyfikować ofertę.

Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument”?

REKLAMA

E-marketing to żadna czarna magia

Internet niesie ze sobą ogromny potencjał, który z powodzeniem można wykorzystać do promocji naszej firmy. Wymagać to będzie od nas jedynie czasu i zaangażowania. Na początku warto wyszukać fora internetowe i grupy dyskusyjne poświęcone miejscowości, w której działa firma lub tematyce odnoszącej się do naszej oferty. Internauci często szukają porad w sieci, co jest doskonałą okazją do zareklamowania swoich usług. Możemy również samodzielnie zakładać grupy i wątki na forach internetowych gromadząc wokół siebie osoby zainteresowane tematyką, w której się specjalizujemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto warto skorzystać z coraz bardziej modnych serwisów społecznościowych: YouTube, Facebook, Nasza-klasa i wielu innych. Dają one duże możliwości w pozyskiwaniu nowych klientów. Wystarczy założyć konto i zamieszczać w nim zdjęcia, filmiki i aktualności dotyczące firmy. Poza tym, jeśli nie stać nas na wykonanie strony internetowej, to założenie profilu w serwisie Facebook lub YouTube może być przez jakiś czas dla nas dobrym rozwiązaniem alternatywnym. Popularność jaką media społecznościowe zdobyły w Polsce sprawiła, że powstaje coraz więcej ich odmian, często o wąskiej tematyce (np. dla miłośników rowerów Pedaluj.pl) i zasięgu (np. Blizutko.pl). To również możliwość bezpośredniego dotarcia do konkretnej grupy klientów.

Porównaj: Firmowy blog

Warto zwrócić również uwagę na serwis Twitter i jego polskie odpowiedniki – Blip i Flaker. Są to mikroblogi, w których w plus/minus 150 znakach tekstu można zakomunikować wszystkim, ale przede wszystkim zainteresowanym tematem osobom, co tylko chcemy np. „Otwarcie nowego sklepu w Katowicach”, „Robimy wyprzedaż”, „Nowości w menu – przyjdź i sprawdź”.
Internet to także ogromne źródło wiedzy. Oprócz możliwości monitorowania konkurencji, warto analizować, co na nasz temat piszą inni. Wystarczy przy tym poświęcić trochę swojego czasu, jeśli nie chcemy ponosić przy tym dodatkowych kosztów, zlecając tego typu działania na zewnątrz.

Zobacz koniecznie: Reklama w Internecie

Public relations – komunikuj się z otoczeniem

Źródłem budowania pozytywnego wizerunku firmy jest odpowiednie komunikowanie się z szeroko pojętym otoczeniem. Klienci nie są bowiem jedyną grupą odbiorców, których dotyczą działania naszej firmy. Przykładowo dla lokalnej restauracji otoczeniem są również: dostawcy, kontrahenci, media, społeczność lokalna, władze samorządowe, pracownicy, rodziny pracowników, konkurencja. Z każdą z grup firma powinna się komunikować odpowiedni sposób. 

Z najprostszych narzędzi public relations, które mała firma może wykorzystać do budowania swojego wizerunku, to oprócz wspomnianych już serwisów społecznościowych, mogą być następujące działania:

  • Angażowanie się w życie społeczności lokalnej poprzez:

- sponsorowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw np. drużyny piłki nożnej, przedszkola, domu dziecka itp.
- uczestniczenie w przedsięwzięciach istotnych ze społecznego punktu widzenia - spotkania z dziećmi, szkolenia dla bezrobotnych, kwestowanie na cele społeczne itp.
- udostępnianie własnych zasobów firmowych nieodpłatnie lub za niewielką opłatą - sala konferencyjna, urządzenia sportowe itp.
- motywowanie pracowników firmy do prac społecznych na rzecz wspólnoty lokalnej.

  • Współpraca z lokalną prasą – wysyłanie informacji prasowych dotyczących działalności firmy do lokalnej prasy. Informacje powinny dotyczyć tematów istotnych, gdyż tylko wtedy zainteresują dziennikarza.
  • Współpraca z regionalnym centrum (izbą) biznesu.
  • Kształtowanie jasnego sytemu identyfikacji wizualnej – logo, wizytówki, tabliczki, papier firmowy, itp.

Dlaczego marketing i public relations są tak ważne w działalności małej firmy? Odpowiedź jest prosta. Możemy być najlepsi na rynku w tym co robimy, możemy mieć unikatową ofertę, dostarczać najlepszej jakości produkty, ale i tak nie zdobędziemy klientów z jednego prostego powodu – nikt z otoczenia nie będzie o nas wiedział, nie będzie nas znał. Dlatego też marketing i PR powinny być od początku działalności firmy wpisane w jej strategię i konsekwentnie prowadzone. Zaniedbanie tego obszaru lub traktowanie go drugorzędnie skutkuje utratą zarówno klientów, jak i wizerunku. A wiadomo przecież, że aby odzyskać to, co się utraciło, trzeba się dwa razy bardziej napracować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA