REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

Dorota Adamska
Specjalista ds. Public Relations
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

REKLAMA

REKLAMA

„Marketing i promocja? To nie dla mnie. Mam stałych klientów, działam lokalnie i tego typu fanaberie nie są mi do niczego potrzebne”. Takie podejście często reprezentują właściciele małych firm.

Ich niechęć do działań marketingowych i public relations wynika jednak głównie z przekonania, że w ich przypadku - to się nie sprawdza. Ale prawdę mówiąc, żadna firma nie jest na tyle mała, by nie móc walczyć o nowych klientów. Poniżej kilka praktycznych działań promocyjnych, które można wprowadzić w firmie własnymi siłami i niewielkim kosztem.

REKLAMA

Od czego zacząć

REKLAMA

Po pierwsze strona internetowa. Nie musi być ona skomplikowana a tym samym droga. Na początek wystarczy tak zwana wizytówka. Warto od razu również pomyśleć o logo charakteryzującym firmę, które przyda nam się nie tylko do wykonania wizytówek, firmowej papeterii i tabliczki na elewacji budynku, ale również przy wpisach do katalogów biznesowych. Logo będzie identyfikowało naszą firmę i wyróżniało na tle konkurencji. Sprawi również, że klienci szybciej będą kojarzyć naszą firmę. 

Dlaczego strona Internetowa jest tak ważna. Abstrahując od zasady „jak cię nie ma w Internecie, to w ogóle nie istniejesz”, strona WWW to przede wszystkim platforma do zaprezentowania się potencjalnemu klientowi, ale także narzędzie do szybkiego i profesjonalnego kontaktu z nim. Firmy posiadające swoje miejsce w sieci budzą zdecydowanie więcej zaufania. Ponadto strona internetowa to dla właściciela firmy doskonałe źródło wiedzy. Dzięki statystykom odwiedzin strony możemy dowiedzieć się m.in. ile razy nasza strona była odwiedzana, kto ją odwiedzał, czy monitoruje nas konkurencja, które informacje są najczęściej czytane na stronie i zgodnie z tymi wskazówkami modyfikować ofertę.

Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument”?

E-marketing to żadna czarna magia

REKLAMA

Internet niesie ze sobą ogromny potencjał, który z powodzeniem można wykorzystać do promocji naszej firmy. Wymagać to będzie od nas jedynie czasu i zaangażowania. Na początku warto wyszukać fora internetowe i grupy dyskusyjne poświęcone miejscowości, w której działa firma lub tematyce odnoszącej się do naszej oferty. Internauci często szukają porad w sieci, co jest doskonałą okazją do zareklamowania swoich usług. Możemy również samodzielnie zakładać grupy i wątki na forach internetowych gromadząc wokół siebie osoby zainteresowane tematyką, w której się specjalizujemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto warto skorzystać z coraz bardziej modnych serwisów społecznościowych: YouTube, Facebook, Nasza-klasa i wielu innych. Dają one duże możliwości w pozyskiwaniu nowych klientów. Wystarczy założyć konto i zamieszczać w nim zdjęcia, filmiki i aktualności dotyczące firmy. Poza tym, jeśli nie stać nas na wykonanie strony internetowej, to założenie profilu w serwisie Facebook lub YouTube może być przez jakiś czas dla nas dobrym rozwiązaniem alternatywnym. Popularność jaką media społecznościowe zdobyły w Polsce sprawiła, że powstaje coraz więcej ich odmian, często o wąskiej tematyce (np. dla miłośników rowerów Pedaluj.pl) i zasięgu (np. Blizutko.pl). To również możliwość bezpośredniego dotarcia do konkretnej grupy klientów.

Porównaj: Firmowy blog

Warto zwrócić również uwagę na serwis Twitter i jego polskie odpowiedniki – Blip i Flaker. Są to mikroblogi, w których w plus/minus 150 znakach tekstu można zakomunikować wszystkim, ale przede wszystkim zainteresowanym tematem osobom, co tylko chcemy np. „Otwarcie nowego sklepu w Katowicach”, „Robimy wyprzedaż”, „Nowości w menu – przyjdź i sprawdź”.
Internet to także ogromne źródło wiedzy. Oprócz możliwości monitorowania konkurencji, warto analizować, co na nasz temat piszą inni. Wystarczy przy tym poświęcić trochę swojego czasu, jeśli nie chcemy ponosić przy tym dodatkowych kosztów, zlecając tego typu działania na zewnątrz.

Zobacz koniecznie: Reklama w Internecie

Public relations – komunikuj się z otoczeniem

Źródłem budowania pozytywnego wizerunku firmy jest odpowiednie komunikowanie się z szeroko pojętym otoczeniem. Klienci nie są bowiem jedyną grupą odbiorców, których dotyczą działania naszej firmy. Przykładowo dla lokalnej restauracji otoczeniem są również: dostawcy, kontrahenci, media, społeczność lokalna, władze samorządowe, pracownicy, rodziny pracowników, konkurencja. Z każdą z grup firma powinna się komunikować odpowiedni sposób. 

Z najprostszych narzędzi public relations, które mała firma może wykorzystać do budowania swojego wizerunku, to oprócz wspomnianych już serwisów społecznościowych, mogą być następujące działania:

  • Angażowanie się w życie społeczności lokalnej poprzez:

- sponsorowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw np. drużyny piłki nożnej, przedszkola, domu dziecka itp.
- uczestniczenie w przedsięwzięciach istotnych ze społecznego punktu widzenia - spotkania z dziećmi, szkolenia dla bezrobotnych, kwestowanie na cele społeczne itp.
- udostępnianie własnych zasobów firmowych nieodpłatnie lub za niewielką opłatą - sala konferencyjna, urządzenia sportowe itp.
- motywowanie pracowników firmy do prac społecznych na rzecz wspólnoty lokalnej.

  • Współpraca z lokalną prasą – wysyłanie informacji prasowych dotyczących działalności firmy do lokalnej prasy. Informacje powinny dotyczyć tematów istotnych, gdyż tylko wtedy zainteresują dziennikarza.
  • Współpraca z regionalnym centrum (izbą) biznesu.
  • Kształtowanie jasnego sytemu identyfikacji wizualnej – logo, wizytówki, tabliczki, papier firmowy, itp.

Dlaczego marketing i public relations są tak ważne w działalności małej firmy? Odpowiedź jest prosta. Możemy być najlepsi na rynku w tym co robimy, możemy mieć unikatową ofertę, dostarczać najlepszej jakości produkty, ale i tak nie zdobędziemy klientów z jednego prostego powodu – nikt z otoczenia nie będzie o nas wiedział, nie będzie nas znał. Dlatego też marketing i PR powinny być od początku działalności firmy wpisane w jej strategię i konsekwentnie prowadzone. Zaniedbanie tego obszaru lub traktowanie go drugorzędnie skutkuje utratą zarówno klientów, jak i wizerunku. A wiadomo przecież, że aby odzyskać to, co się utraciło, trzeba się dwa razy bardziej napracować.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA