Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych
REKLAMA
REKLAMA
Ich niechęć do działań marketingowych i public relations wynika jednak głównie z przekonania, że w ich przypadku - to się nie sprawdza. Ale prawdę mówiąc, żadna firma nie jest na tyle mała, by nie móc walczyć o nowych klientów. Poniżej kilka praktycznych działań promocyjnych, które można wprowadzić w firmie własnymi siłami i niewielkim kosztem.
REKLAMA
Od czego zacząć
REKLAMA
Po pierwsze strona internetowa. Nie musi być ona skomplikowana a tym samym droga. Na początek wystarczy tak zwana wizytówka. Warto od razu również pomyśleć o logo charakteryzującym firmę, które przyda nam się nie tylko do wykonania wizytówek, firmowej papeterii i tabliczki na elewacji budynku, ale również przy wpisach do katalogów biznesowych. Logo będzie identyfikowało naszą firmę i wyróżniało na tle konkurencji. Sprawi również, że klienci szybciej będą kojarzyć naszą firmę.
Dlaczego strona Internetowa jest tak ważna. Abstrahując od zasady „jak cię nie ma w Internecie, to w ogóle nie istniejesz”, strona WWW to przede wszystkim platforma do zaprezentowania się potencjalnemu klientowi, ale także narzędzie do szybkiego i profesjonalnego kontaktu z nim. Firmy posiadające swoje miejsce w sieci budzą zdecydowanie więcej zaufania. Ponadto strona internetowa to dla właściciela firmy doskonałe źródło wiedzy. Dzięki statystykom odwiedzin strony możemy dowiedzieć się m.in. ile razy nasza strona była odwiedzana, kto ją odwiedzał, czy monitoruje nas konkurencja, które informacje są najczęściej czytane na stronie i zgodnie z tymi wskazówkami modyfikować ofertę.
Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument”?
E-marketing to żadna czarna magia
REKLAMA
Internet niesie ze sobą ogromny potencjał, który z powodzeniem można wykorzystać do promocji naszej firmy. Wymagać to będzie od nas jedynie czasu i zaangażowania. Na początku warto wyszukać fora internetowe i grupy dyskusyjne poświęcone miejscowości, w której działa firma lub tematyce odnoszącej się do naszej oferty. Internauci często szukają porad w sieci, co jest doskonałą okazją do zareklamowania swoich usług. Możemy również samodzielnie zakładać grupy i wątki na forach internetowych gromadząc wokół siebie osoby zainteresowane tematyką, w której się specjalizujemy.
Ponadto warto skorzystać z coraz bardziej modnych serwisów społecznościowych: YouTube, Facebook, Nasza-klasa i wielu innych. Dają one duże możliwości w pozyskiwaniu nowych klientów. Wystarczy założyć konto i zamieszczać w nim zdjęcia, filmiki i aktualności dotyczące firmy. Poza tym, jeśli nie stać nas na wykonanie strony internetowej, to założenie profilu w serwisie Facebook lub YouTube może być przez jakiś czas dla nas dobrym rozwiązaniem alternatywnym. Popularność jaką media społecznościowe zdobyły w Polsce sprawiła, że powstaje coraz więcej ich odmian, często o wąskiej tematyce (np. dla miłośników rowerów Pedaluj.pl) i zasięgu (np. Blizutko.pl). To również możliwość bezpośredniego dotarcia do konkretnej grupy klientów.
Porównaj: Firmowy blog
Warto zwrócić również uwagę na serwis Twitter i jego polskie odpowiedniki – Blip i Flaker. Są to mikroblogi, w których w plus/minus 150 znakach tekstu można zakomunikować wszystkim, ale przede wszystkim zainteresowanym tematem osobom, co tylko chcemy np. „Otwarcie nowego sklepu w Katowicach”, „Robimy wyprzedaż”, „Nowości w menu – przyjdź i sprawdź”.
Internet to także ogromne źródło wiedzy. Oprócz możliwości monitorowania konkurencji, warto analizować, co na nasz temat piszą inni. Wystarczy przy tym poświęcić trochę swojego czasu, jeśli nie chcemy ponosić przy tym dodatkowych kosztów, zlecając tego typu działania na zewnątrz.
Zobacz koniecznie: Reklama w Internecie
Public relations – komunikuj się z otoczeniem
Źródłem budowania pozytywnego wizerunku firmy jest odpowiednie komunikowanie się z szeroko pojętym otoczeniem. Klienci nie są bowiem jedyną grupą odbiorców, których dotyczą działania naszej firmy. Przykładowo dla lokalnej restauracji otoczeniem są również: dostawcy, kontrahenci, media, społeczność lokalna, władze samorządowe, pracownicy, rodziny pracowników, konkurencja. Z każdą z grup firma powinna się komunikować odpowiedni sposób.
Z najprostszych narzędzi public relations, które mała firma może wykorzystać do budowania swojego wizerunku, to oprócz wspomnianych już serwisów społecznościowych, mogą być następujące działania:
- Angażowanie się w życie społeczności lokalnej poprzez:
- sponsorowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw np. drużyny piłki nożnej, przedszkola, domu dziecka itp.
- uczestniczenie w przedsięwzięciach istotnych ze społecznego punktu widzenia - spotkania z dziećmi, szkolenia dla bezrobotnych, kwestowanie na cele społeczne itp.
- udostępnianie własnych zasobów firmowych nieodpłatnie lub za niewielką opłatą - sala konferencyjna, urządzenia sportowe itp.
- motywowanie pracowników firmy do prac społecznych na rzecz wspólnoty lokalnej.
- Współpraca z lokalną prasą – wysyłanie informacji prasowych dotyczących działalności firmy do lokalnej prasy. Informacje powinny dotyczyć tematów istotnych, gdyż tylko wtedy zainteresują dziennikarza.
- Współpraca z regionalnym centrum (izbą) biznesu.
- Kształtowanie jasnego sytemu identyfikacji wizualnej – logo, wizytówki, tabliczki, papier firmowy, itp.
Dlaczego marketing i public relations są tak ważne w działalności małej firmy? Odpowiedź jest prosta. Możemy być najlepsi na rynku w tym co robimy, możemy mieć unikatową ofertę, dostarczać najlepszej jakości produkty, ale i tak nie zdobędziemy klientów z jednego prostego powodu – nikt z otoczenia nie będzie o nas wiedział, nie będzie nas znał. Dlatego też marketing i PR powinny być od początku działalności firmy wpisane w jej strategię i konsekwentnie prowadzone. Zaniedbanie tego obszaru lub traktowanie go drugorzędnie skutkuje utratą zarówno klientów, jak i wizerunku. A wiadomo przecież, że aby odzyskać to, co się utraciło, trzeba się dwa razy bardziej napracować.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.