REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy komisant nie musi zwracać różnicy w cenie?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Czy zawsze komisant musi zwrócić różnicę w cenie?
Czy zawsze komisant musi zwrócić różnicę w cenie?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej przez komisanta wiąże się nie tylko ze sporym ryzykiem gospodarczym. W przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym, komisant będzie także musiał zwrócić różnicę w cenie, jeżeli ta odbiega od ceny, którą wskazał komitent. W ściśle określonych przypadkach obowiązek zwrotu różnicy w cenie nie powstanie.

Odpowiedzialność za nie uzyskanie określonej ceny z kupna lub sprzedaży rzeczy.

REKLAMA

  • Niejednokrotnie strony w umowie komisu oznaczają cenę, po której komisant zobowiązuje się nabyć lub sprzedać na rzecz dającego zlecenie określony towar. Jeżeli cena taka jest sztywno określona przez komitenta, wówczas komisant powinien bardzo uważnie dokonywać transakcji kupna lub sprzedaży. Jeżeli bowiem sprzeda oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany będzie zapłacić komitentowi różnicę – komitent będzie mógł skutecznie wystąpić z roszczeniem o zwrot różnicy w cenie. Z kolei w przypadku komisu zakupu o zakupie po wyższej cenie, komisant będzie musiał poinformować komitenta, który będzie miał prawo, aby niezwłocznie sprzeciwić się tej czynności.
  • Jednak w sytuacji gdy dotrzymanie ceny oznaczonej w zleceniu komisowym (zarówno w przypadku komisu sprzedaży jak i komisu kupna) z przyczyn niezależnych od komisanta nie będzie możliwe, a nie zawarcie umowy wyrządzi komitentowi szkodę, wówczas komisant ma obowiązek wykonać zlecenia na warunkach obiektywnie realnych.

Pobierz wzory umów sprzedaży >>

REKLAMA

Komitent nie będzie mógł żądać zapłacenia różnicy ceny ani odmówić zgody na wyższą cenę, jeżeli zlecenie nie mogło być wykonane po cenie oznaczonej, a zawarcie umowy uchroniło komitenta od szkody. Jednak powyższe okoliczności będzie musiał wykazać komisant.

Dający zlecenie sprzedaży aparatu cyfrowego określił cenę minimalną na kwotę 800 zł. Komisant postanowił sprzedać aparat cyfrowy za niższą cenę niż oznaczona w umowie, bowiem w jego ocenie w okresie przedświątecznych promocji ceny za tego typu aparaty znacznie spadają. W następnym miesiącu na rynek miał wejść nowy model tego aparatu, co oznacza jeszcze szybszy spadek cen starszych modeli. W ocenie komisanta osiągnięcie ceny wyznaczonej przez komitenta w późniejszym okresie, z uwagi na powyższe okoliczności, nie byłoby już możliwe. Czy komisant będzie musiał zwrócić różnicę w cenie?
Nie. Obiektywnie rzecz ujmując zlecenie nie mogło być wykonane po cenie oznaczonej, dodatkowo sprzedaż aparatu cyfrowego przez komisanta uchroniła komitenta od szkody (ceny tego aparatu w krótkim czasie bardzo spadły), zatem komitent nie będzie mógł żądać od komisanta zapłaty różnicy ceny.

Zobacz: ABC umów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA