REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda oferta sprzedaży w świetle prawa?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Co można uznać za ofertę sprzedaży?
Co można uznać za ofertę sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Oferent jest związany ofertą.

Czym jest oferta?

REKLAMA

Oferta w rozmienieniu przepisów Kodeksu cywilnego to oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży, istotnymi postanowieniami umowy będzie określenie towaru, który ma być przedmiotem transakcji i cena, którą można także określić przez wskazanie podstaw jej ustalenia. W przypadku ofert możemy mówić o oferencie – jest nim podmiot, który przedstawia ofertę oraz o oblacie – jest nim ten, do kogo oferta jest skierowana i kto ją przyjmuje.

Czym jest oferta sprzedaży?

Z pominięciem sprzedaży konsumenckiej (dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą) wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

Pobierz wzór: Umowa sprzedaży samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem za ofertę sprzedaży należy uznać wszelkie sytuacje, gdy łącznie nastąpi:

REKLAMA

- wystawienia rzeczy w miejscu sprzedaży (przykładowo w pomieszczeniu magazynowym, gdzie prowadzona jest też sprzedaż);
- na widok publiczny (mowa jest o miejscu publicznie dostępnym, zatem wykluczyć należy pomieszczenia dostępne np. tylko dla personelu);
- z oznaczeniem ceny (do towaru zatem ma być dołączona informacja o jego cenie).

Z kolei w świetle postanowień art. 77 Kodeksu cywilnego w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane – w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Polecamy: Umowa-sprzedaż

REKLAMA

Konsekwencją wprowadzenia wyżej przedstawionej regulacji jest związanie oferenta przedstawioną ofertą sprzedaży. Związanie oferenta ofertą oznacza, że jej niewykonanie, czyli odmowa zawarcia umowy sprzedaży, naraża go na roszczenia potencjalnych nabywców i uzasadnia jego odpowiedzialność odszkodowawczą jako sprzedawcy. Wobec powyższego, warto zapobiec powstaniu niekorzystnych dla sprzedawcy skutków i zamieścić informację nie budząca wątpliwości, że dany towar nie jest na sprzedaż.

Firma BudMat, zajmująca się sprzedażą towarów budowlanych, wystawia swoje towary w magazynie, w który znajduje się również punkt sprzedaży. Wśród licznych towarów przypadkowo znalazły się także 2 wiadra farby olejnej, stanowiące własność ekspedienta, który nabył je na własny użytek w innym sklepie. Wiadra z farbami znajdowały się wśród towarów sklepowych, a na nich znajdowały się naklejki z ceną. Pan Grzegorz prowadzący działalność remontową postanowił zaopatrzyć swoją firmę w niezbędne towary w tym sklepie. Pan Grzegorz miedzy innymi towarami włożył do swojego wózka także dwa wiadra farby olejnej, uznając, że jest to oferowany przez ten sklep towar. Jednak dopiero przy kasie pan Grzegorz dowiedział się od ekspedienta, ze farby nie mogą mu zostać sprzedane, bowiem nie są w ofercie firmy. Czy ekspedient miał rację?
Zgodnie z art. art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. W niniejszym przypadku wszystkie przesłanki określone w tym artykule zostały spełnione (towar znajdował się w miejscu sprzedaży i został wystawiony na widok publiczny wraz z oznaczeniem cen), zatem towar ten można uznać za ofertę.

Polecamy: serwis Dzierżawa i najem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA