Jak wygląda oferta sprzedaży w świetle prawa?
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest oferta?
REKLAMA
Oferta w rozmienieniu przepisów Kodeksu cywilnego to oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży, istotnymi postanowieniami umowy będzie określenie towaru, który ma być przedmiotem transakcji i cena, którą można także określić przez wskazanie podstaw jej ustalenia. W przypadku ofert możemy mówić o oferencie – jest nim podmiot, który przedstawia ofertę oraz o oblacie – jest nim ten, do kogo oferta jest skierowana i kto ją przyjmuje.
Czym jest oferta sprzedaży?
Z pominięciem sprzedaży konsumenckiej (dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą) wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.
Pobierz wzór: Umowa sprzedaży samochodu
Zatem za ofertę sprzedaży należy uznać wszelkie sytuacje, gdy łącznie nastąpi:
REKLAMA
- wystawienia rzeczy w miejscu sprzedaży (przykładowo w pomieszczeniu magazynowym, gdzie prowadzona jest też sprzedaż);
- na widok publiczny (mowa jest o miejscu publicznie dostępnym, zatem wykluczyć należy pomieszczenia dostępne np. tylko dla personelu);
- z oznaczeniem ceny (do towaru zatem ma być dołączona informacja o jego cenie).
Z kolei w świetle postanowień art. 77 Kodeksu cywilnego w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane – w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.
Polecamy: Umowa-sprzedaż
REKLAMA
Konsekwencją wprowadzenia wyżej przedstawionej regulacji jest związanie oferenta przedstawioną ofertą sprzedaży. Związanie oferenta ofertą oznacza, że jej niewykonanie, czyli odmowa zawarcia umowy sprzedaży, naraża go na roszczenia potencjalnych nabywców i uzasadnia jego odpowiedzialność odszkodowawczą jako sprzedawcy. Wobec powyższego, warto zapobiec powstaniu niekorzystnych dla sprzedawcy skutków i zamieścić informację nie budząca wątpliwości, że dany towar nie jest na sprzedaż.
Firma BudMat, zajmująca się sprzedażą towarów budowlanych, wystawia swoje towary w magazynie, w który znajduje się również punkt sprzedaży. Wśród licznych towarów przypadkowo znalazły się także 2 wiadra farby olejnej, stanowiące własność ekspedienta, który nabył je na własny użytek w innym sklepie. Wiadra z farbami znajdowały się wśród towarów sklepowych, a na nich znajdowały się naklejki z ceną. Pan Grzegorz prowadzący działalność remontową postanowił zaopatrzyć swoją firmę w niezbędne towary w tym sklepie. Pan Grzegorz miedzy innymi towarami włożył do swojego wózka także dwa wiadra farby olejnej, uznając, że jest to oferowany przez ten sklep towar. Jednak dopiero przy kasie pan Grzegorz dowiedział się od ekspedienta, ze farby nie mogą mu zostać sprzedane, bowiem nie są w ofercie firmy. Czy ekspedient miał rację?
Zgodnie z art. art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. W niniejszym przypadku wszystkie przesłanki określone w tym artykule zostały spełnione (towar znajdował się w miejscu sprzedaży i został wystawiony na widok publiczny wraz z oznaczeniem cen), zatem towar ten można uznać za ofertę.
Polecamy: serwis Dzierżawa i najem
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.