REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda oferta sprzedaży w świetle prawa?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Co można uznać za ofertę sprzedaży?
Co można uznać za ofertę sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Oferent jest związany ofertą.

Czym jest oferta?

REKLAMA

Oferta w rozmienieniu przepisów Kodeksu cywilnego to oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży, istotnymi postanowieniami umowy będzie określenie towaru, który ma być przedmiotem transakcji i cena, którą można także określić przez wskazanie podstaw jej ustalenia. W przypadku ofert możemy mówić o oferencie – jest nim podmiot, który przedstawia ofertę oraz o oblacie – jest nim ten, do kogo oferta jest skierowana i kto ją przyjmuje.

Czym jest oferta sprzedaży?

Z pominięciem sprzedaży konsumenckiej (dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą) wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

Pobierz wzór: Umowa sprzedaży samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem za ofertę sprzedaży należy uznać wszelkie sytuacje, gdy łącznie nastąpi:

REKLAMA

- wystawienia rzeczy w miejscu sprzedaży (przykładowo w pomieszczeniu magazynowym, gdzie prowadzona jest też sprzedaż);
- na widok publiczny (mowa jest o miejscu publicznie dostępnym, zatem wykluczyć należy pomieszczenia dostępne np. tylko dla personelu);
- z oznaczeniem ceny (do towaru zatem ma być dołączona informacja o jego cenie).

Z kolei w świetle postanowień art. 77 Kodeksu cywilnego w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane – w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

Polecamy: Umowa-sprzedaż

REKLAMA

Konsekwencją wprowadzenia wyżej przedstawionej regulacji jest związanie oferenta przedstawioną ofertą sprzedaży. Związanie oferenta ofertą oznacza, że jej niewykonanie, czyli odmowa zawarcia umowy sprzedaży, naraża go na roszczenia potencjalnych nabywców i uzasadnia jego odpowiedzialność odszkodowawczą jako sprzedawcy. Wobec powyższego, warto zapobiec powstaniu niekorzystnych dla sprzedawcy skutków i zamieścić informację nie budząca wątpliwości, że dany towar nie jest na sprzedaż.

Firma BudMat, zajmująca się sprzedażą towarów budowlanych, wystawia swoje towary w magazynie, w który znajduje się również punkt sprzedaży. Wśród licznych towarów przypadkowo znalazły się także 2 wiadra farby olejnej, stanowiące własność ekspedienta, który nabył je na własny użytek w innym sklepie. Wiadra z farbami znajdowały się wśród towarów sklepowych, a na nich znajdowały się naklejki z ceną. Pan Grzegorz prowadzący działalność remontową postanowił zaopatrzyć swoją firmę w niezbędne towary w tym sklepie. Pan Grzegorz miedzy innymi towarami włożył do swojego wózka także dwa wiadra farby olejnej, uznając, że jest to oferowany przez ten sklep towar. Jednak dopiero przy kasie pan Grzegorz dowiedział się od ekspedienta, ze farby nie mogą mu zostać sprzedane, bowiem nie są w ofercie firmy. Czy ekspedient miał rację?
Zgodnie z art. art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. W niniejszym przypadku wszystkie przesłanki określone w tym artykule zostały spełnione (towar znajdował się w miejscu sprzedaży i został wystawiony na widok publiczny wraz z oznaczeniem cen), zatem towar ten można uznać za ofertę.

Polecamy: serwis Dzierżawa i najem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA