REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przewóz czy spedycja - porada

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, również z branży transportowej, pojęć przewoźnik i spedytor używają zamiennie. Tymczasem zakres obowiązków osób odpowiedzialnych za spedycje znacznie różni się od zakresu obowiązków przewoźników.

Kodeks cywilny rozróżnia umowę przewozu oraz umowę spedycji, inaczej kształtując obowiązki stron. Warto, moim zdaniem, znać podstawowe różnice między obiema umowami, choćby dlatego, że sąd oceniając, jaką umowę zawarto, bierze pod uwagę w szczególności treść umowy, nie zaś to, jak została nazwana przez strony.

REKLAMA

Spedycja i przewóz

REKLAMA

Zgodnie z art. 774 kodeksu cywilnego, przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.  Przedmiotem umowy przewozu jest więc przewiezienie (przemieszczenie) osób lub rzeczy z jednego miejsca na drugie za pomocą właściwego środka transportu. Właśnie przewiezienie powinno stanowić główny, podstawowy cel umowy.

Tymczasem umowę spedycji reguluje art. 794. § 1, zgodnie z którym przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. 

W związku z tym zawierając umowę przewozu, zleca się przewoźnikowi przewiezienie przesyłki z punku A do punktu B. Natomiast spedytor przewóz towarów organizuje. Nie musi  posiadać własnej floty, np. samochodowej, ponieważ może posługiwać się przewoźnikami. Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 25 września 2007 r. VI ACa 645/2007 stwierdził:  Jeżeli przyjęto ofertę, której przedmiotem są usługi związane z przewozem przesyłki, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na dodatkowe postanowienia umowne dotyczące przewozu, to umowa taka jest stricte umową spedycji (art. 794 § 1 kc). Spedytor odpowiedzialny jest  za realizację przedsięwzięcia logistycznego, jakim jest transport towarów. Zgodnie z art. 800 kodeksu cywilnego spedytor może (a więc nie musi – przyp. autor) sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Polecamy: Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki spedytora – tzw. inne usługi związane z przewozem

REKLAMA

Art. 794 kodeksu stanowi o "innych usługach związanych z przewozem". Należy przez to rozumieć m.in:
1) sprawdzenie stanu przesyłki,
2) jej opakowanie,
3) zważenie,
4) sporządzenie dokumentów przewozowych,
5) zawarcie umowy przewozu,
6) dostarczenie przesyłki przewoźnikowi,
7) załatwienie formalności celnych,
8) konwojowanie,
9) przechowanie,
10) składowanie,
11) odbiór przesyłki.

Warto zwrócić uwagę na Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. VI ACa 400/2007, zgodnie z którym "czynności podejmowane w ramach umowy spedycji mogą polegać na udzieleniu porad, zawieraniu umów przewozu, sporządzaniu dokumentów przewozowych, odbiorze przesyłki od nadawcy lub przewoźnika, przekazaniu przesyłki odbiorcy. Mogą to być również inne czynności organizacyjnoprawne związane z przewozem, takie jak znalezienie przewoźnika, przygotowanie listów przewozowych, czy też zawarcie umowy przewozu z przewoźnikiem w imieniu zleceniodawcy. Nie jest też wykluczone, że w ramach takich innych czynności organizacyjnych związanych z przewozem, zobowiązanie spedytora będzie polegać na zapłacie przewoźnikowi wynagrodzenia za przewóz".

Odpowiedzialność przewoźnika i spedytora za podmioty, którymi się posłużyli, wina w wyborze

Rozróżnienie, czy zawarto umowę spedycji, czy też przewozu, ma istotne znaczenie ze względu na różny reżim odpowiedzialności przewoźnika i spedytora. Rozstrzygnięcie, jaka umowa została zawarta, nabiera szczególnego znaczenia ze względu na inaczej ukształtowaną odpowiedzialność za przewoźnika (lub spedytora), którym przedsiębiorca się posłużył.

Zgodnie z art. 789. § 1 przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności. Tymczasem, zgodnie z art. 799 kodeksu,  spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze.

Polecamy: Umowa komisu i kontrakt estymatoryjny - zastosowanie handlowe

Czym jest wina w wyborze w kontekście umowy spedycji

Żeby to wyjaśnić, najlepiej oprzeć się na życiowych przykładach, które zostały omówione w orzecznictwie. I tak, Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 27 października 2005 r.I ACa 1047/2004 stwierdził: Skoro bowiem utrata towarów w przewozie na skutek kradzieży lub rabunku jest - jako notorium - zasadniczo główną przyczyną ich utraty, rzeczą spedytora jest dokonanie wyboru przewoźnika sprawdzonego pod kątem niekaralności, z referencjami i gwarantującego wypłatę odszkodowania.

Z kolei Sąd Najwyższy w Wyroku z dnia  27 stycznia 2004 r. II CK 389/2002 orzekł, że: Nie można wymagać od spedytora, aby przy każdej przesyłce przeznaczonej do przewozu sprawdzał, czy profesjonalny przewoźnik zastosował właściwy środek transportu.

W uzasadnieniu do cytowanego orzeczenia Sąd Najwyższy argumentował, że odpowiedzialność spedytora, rozpatrywana na podstawie art. 799 kc, opiera się na domniemaniu winy w wyborze, a zatem ciężar udowodnienia braku tej winy i zachowania należytej staranności przy wyborze spoczywa na spedytorze (art. 6 kc). Nie wystarczy zatem zbadać tylko obowiązki „wynikające z umowy spedycji zawartej przez strony", ale także, a nawet przede wszystkim okoliczności, którymi kierował się spedytor przy wyborze przewoźnika(...)

Spedytor, nawet gdy dokonuje wyboru przewoźnika profesjonalnego, musi mieć pewność, że poziom usługi będzie na tyle wysoki, że zapewni bezpieczeństwo przesyłki. Działa z należytą  starannością, jeżeli jest w stanie wykazać, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i poziom świadczonych usług budzi zaufanie. W związku z tym można przyjąć, że jeżeli spedytor posłuży się profesjonalnym przewoźnikiem lub spedytorem, cieszącym się dobrą renomą, nie zachodzi wina w wyborze, dzięki czemu nie ponosi odpowiedzialności za kontrahentów, którymi się posłużył przy wykonaniu zlecenia.

Polecamy: Umowa o współpracy między firmami

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA