REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przewóz czy spedycja - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, również z branży transportowej, pojęć przewoźnik i spedytor używają zamiennie. Tymczasem zakres obowiązków osób odpowiedzialnych za spedycje znacznie różni się od zakresu obowiązków przewoźników.

Kodeks cywilny rozróżnia umowę przewozu oraz umowę spedycji, inaczej kształtując obowiązki stron. Warto, moim zdaniem, znać podstawowe różnice między obiema umowami, choćby dlatego, że sąd oceniając, jaką umowę zawarto, bierze pod uwagę w szczególności treść umowy, nie zaś to, jak została nazwana przez strony.

REKLAMA

Spedycja i przewóz

REKLAMA

Zgodnie z art. 774 kodeksu cywilnego, przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.  Przedmiotem umowy przewozu jest więc przewiezienie (przemieszczenie) osób lub rzeczy z jednego miejsca na drugie za pomocą właściwego środka transportu. Właśnie przewiezienie powinno stanowić główny, podstawowy cel umowy.

Tymczasem umowę spedycji reguluje art. 794. § 1, zgodnie z którym przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. 

W związku z tym zawierając umowę przewozu, zleca się przewoźnikowi przewiezienie przesyłki z punku A do punktu B. Natomiast spedytor przewóz towarów organizuje. Nie musi  posiadać własnej floty, np. samochodowej, ponieważ może posługiwać się przewoźnikami. Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 25 września 2007 r. VI ACa 645/2007 stwierdził:  Jeżeli przyjęto ofertę, której przedmiotem są usługi związane z przewozem przesyłki, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na dodatkowe postanowienia umowne dotyczące przewozu, to umowa taka jest stricte umową spedycji (art. 794 § 1 kc). Spedytor odpowiedzialny jest  za realizację przedsięwzięcia logistycznego, jakim jest transport towarów. Zgodnie z art. 800 kodeksu cywilnego spedytor może (a więc nie musi – przyp. autor) sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Polecamy: Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki spedytora – tzw. inne usługi związane z przewozem

REKLAMA

Art. 794 kodeksu stanowi o "innych usługach związanych z przewozem". Należy przez to rozumieć m.in:
1) sprawdzenie stanu przesyłki,
2) jej opakowanie,
3) zważenie,
4) sporządzenie dokumentów przewozowych,
5) zawarcie umowy przewozu,
6) dostarczenie przesyłki przewoźnikowi,
7) załatwienie formalności celnych,
8) konwojowanie,
9) przechowanie,
10) składowanie,
11) odbiór przesyłki.

Warto zwrócić uwagę na Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. VI ACa 400/2007, zgodnie z którym "czynności podejmowane w ramach umowy spedycji mogą polegać na udzieleniu porad, zawieraniu umów przewozu, sporządzaniu dokumentów przewozowych, odbiorze przesyłki od nadawcy lub przewoźnika, przekazaniu przesyłki odbiorcy. Mogą to być również inne czynności organizacyjnoprawne związane z przewozem, takie jak znalezienie przewoźnika, przygotowanie listów przewozowych, czy też zawarcie umowy przewozu z przewoźnikiem w imieniu zleceniodawcy. Nie jest też wykluczone, że w ramach takich innych czynności organizacyjnych związanych z przewozem, zobowiązanie spedytora będzie polegać na zapłacie przewoźnikowi wynagrodzenia za przewóz".

Odpowiedzialność przewoźnika i spedytora za podmioty, którymi się posłużyli, wina w wyborze

Rozróżnienie, czy zawarto umowę spedycji, czy też przewozu, ma istotne znaczenie ze względu na różny reżim odpowiedzialności przewoźnika i spedytora. Rozstrzygnięcie, jaka umowa została zawarta, nabiera szczególnego znaczenia ze względu na inaczej ukształtowaną odpowiedzialność za przewoźnika (lub spedytora), którym przedsiębiorca się posłużył.

Zgodnie z art. 789. § 1 przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności. Tymczasem, zgodnie z art. 799 kodeksu,  spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze.

Polecamy: Umowa komisu i kontrakt estymatoryjny - zastosowanie handlowe

Czym jest wina w wyborze w kontekście umowy spedycji

Żeby to wyjaśnić, najlepiej oprzeć się na życiowych przykładach, które zostały omówione w orzecznictwie. I tak, Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 27 października 2005 r.I ACa 1047/2004 stwierdził: Skoro bowiem utrata towarów w przewozie na skutek kradzieży lub rabunku jest - jako notorium - zasadniczo główną przyczyną ich utraty, rzeczą spedytora jest dokonanie wyboru przewoźnika sprawdzonego pod kątem niekaralności, z referencjami i gwarantującego wypłatę odszkodowania.

Z kolei Sąd Najwyższy w Wyroku z dnia  27 stycznia 2004 r. II CK 389/2002 orzekł, że: Nie można wymagać od spedytora, aby przy każdej przesyłce przeznaczonej do przewozu sprawdzał, czy profesjonalny przewoźnik zastosował właściwy środek transportu.

W uzasadnieniu do cytowanego orzeczenia Sąd Najwyższy argumentował, że odpowiedzialność spedytora, rozpatrywana na podstawie art. 799 kc, opiera się na domniemaniu winy w wyborze, a zatem ciężar udowodnienia braku tej winy i zachowania należytej staranności przy wyborze spoczywa na spedytorze (art. 6 kc). Nie wystarczy zatem zbadać tylko obowiązki „wynikające z umowy spedycji zawartej przez strony", ale także, a nawet przede wszystkim okoliczności, którymi kierował się spedytor przy wyborze przewoźnika(...)

Spedytor, nawet gdy dokonuje wyboru przewoźnika profesjonalnego, musi mieć pewność, że poziom usługi będzie na tyle wysoki, że zapewni bezpieczeństwo przesyłki. Działa z należytą  starannością, jeżeli jest w stanie wykazać, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i poziom świadczonych usług budzi zaufanie. W związku z tym można przyjąć, że jeżeli spedytor posłuży się profesjonalnym przewoźnikiem lub spedytorem, cieszącym się dobrą renomą, nie zachodzi wina w wyborze, dzięki czemu nie ponosi odpowiedzialności za kontrahentów, którymi się posłużył przy wykonaniu zlecenia.

Polecamy: Umowa o współpracy między firmami

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA