REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przewóz czy spedycja - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?
Co jest bardziej opłacalne - spedycja czy przewóz?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, również z branży transportowej, pojęć przewoźnik i spedytor używają zamiennie. Tymczasem zakres obowiązków osób odpowiedzialnych za spedycje znacznie różni się od zakresu obowiązków przewoźników.

Kodeks cywilny rozróżnia umowę przewozu oraz umowę spedycji, inaczej kształtując obowiązki stron. Warto, moim zdaniem, znać podstawowe różnice między obiema umowami, choćby dlatego, że sąd oceniając, jaką umowę zawarto, bierze pod uwagę w szczególności treść umowy, nie zaś to, jak została nazwana przez strony.

REKLAMA

Spedycja i przewóz

REKLAMA

Zgodnie z art. 774 kodeksu cywilnego, przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.  Przedmiotem umowy przewozu jest więc przewiezienie (przemieszczenie) osób lub rzeczy z jednego miejsca na drugie za pomocą właściwego środka transportu. Właśnie przewiezienie powinno stanowić główny, podstawowy cel umowy.

Tymczasem umowę spedycji reguluje art. 794. § 1, zgodnie z którym przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. 

W związku z tym zawierając umowę przewozu, zleca się przewoźnikowi przewiezienie przesyłki z punku A do punktu B. Natomiast spedytor przewóz towarów organizuje. Nie musi  posiadać własnej floty, np. samochodowej, ponieważ może posługiwać się przewoźnikami. Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 25 września 2007 r. VI ACa 645/2007 stwierdził:  Jeżeli przyjęto ofertę, której przedmiotem są usługi związane z przewozem przesyłki, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na dodatkowe postanowienia umowne dotyczące przewozu, to umowa taka jest stricte umową spedycji (art. 794 § 1 kc). Spedytor odpowiedzialny jest  za realizację przedsięwzięcia logistycznego, jakim jest transport towarów. Zgodnie z art. 800 kodeksu cywilnego spedytor może (a więc nie musi – przyp. autor) sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Polecamy: Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki spedytora – tzw. inne usługi związane z przewozem

REKLAMA

Art. 794 kodeksu stanowi o "innych usługach związanych z przewozem". Należy przez to rozumieć m.in:
1) sprawdzenie stanu przesyłki,
2) jej opakowanie,
3) zważenie,
4) sporządzenie dokumentów przewozowych,
5) zawarcie umowy przewozu,
6) dostarczenie przesyłki przewoźnikowi,
7) załatwienie formalności celnych,
8) konwojowanie,
9) przechowanie,
10) składowanie,
11) odbiór przesyłki.

Warto zwrócić uwagę na Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. VI ACa 400/2007, zgodnie z którym "czynności podejmowane w ramach umowy spedycji mogą polegać na udzieleniu porad, zawieraniu umów przewozu, sporządzaniu dokumentów przewozowych, odbiorze przesyłki od nadawcy lub przewoźnika, przekazaniu przesyłki odbiorcy. Mogą to być również inne czynności organizacyjnoprawne związane z przewozem, takie jak znalezienie przewoźnika, przygotowanie listów przewozowych, czy też zawarcie umowy przewozu z przewoźnikiem w imieniu zleceniodawcy. Nie jest też wykluczone, że w ramach takich innych czynności organizacyjnych związanych z przewozem, zobowiązanie spedytora będzie polegać na zapłacie przewoźnikowi wynagrodzenia za przewóz".

Odpowiedzialność przewoźnika i spedytora za podmioty, którymi się posłużyli, wina w wyborze

Rozróżnienie, czy zawarto umowę spedycji, czy też przewozu, ma istotne znaczenie ze względu na różny reżim odpowiedzialności przewoźnika i spedytora. Rozstrzygnięcie, jaka umowa została zawarta, nabiera szczególnego znaczenia ze względu na inaczej ukształtowaną odpowiedzialność za przewoźnika (lub spedytora), którym przedsiębiorca się posłużył.

Zgodnie z art. 789. § 1 przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności. Tymczasem, zgodnie z art. 799 kodeksu,  spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze.

Polecamy: Umowa komisu i kontrakt estymatoryjny - zastosowanie handlowe

Czym jest wina w wyborze w kontekście umowy spedycji

Żeby to wyjaśnić, najlepiej oprzeć się na życiowych przykładach, które zostały omówione w orzecznictwie. I tak, Sąd Apelacyjny w Warszawie w Wyroku z dnia 27 października 2005 r.I ACa 1047/2004 stwierdził: Skoro bowiem utrata towarów w przewozie na skutek kradzieży lub rabunku jest - jako notorium - zasadniczo główną przyczyną ich utraty, rzeczą spedytora jest dokonanie wyboru przewoźnika sprawdzonego pod kątem niekaralności, z referencjami i gwarantującego wypłatę odszkodowania.

Z kolei Sąd Najwyższy w Wyroku z dnia  27 stycznia 2004 r. II CK 389/2002 orzekł, że: Nie można wymagać od spedytora, aby przy każdej przesyłce przeznaczonej do przewozu sprawdzał, czy profesjonalny przewoźnik zastosował właściwy środek transportu.

W uzasadnieniu do cytowanego orzeczenia Sąd Najwyższy argumentował, że odpowiedzialność spedytora, rozpatrywana na podstawie art. 799 kc, opiera się na domniemaniu winy w wyborze, a zatem ciężar udowodnienia braku tej winy i zachowania należytej staranności przy wyborze spoczywa na spedytorze (art. 6 kc). Nie wystarczy zatem zbadać tylko obowiązki „wynikające z umowy spedycji zawartej przez strony", ale także, a nawet przede wszystkim okoliczności, którymi kierował się spedytor przy wyborze przewoźnika(...)

Spedytor, nawet gdy dokonuje wyboru przewoźnika profesjonalnego, musi mieć pewność, że poziom usługi będzie na tyle wysoki, że zapewni bezpieczeństwo przesyłki. Działa z należytą  starannością, jeżeli jest w stanie wykazać, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i poziom świadczonych usług budzi zaufanie. W związku z tym można przyjąć, że jeżeli spedytor posłuży się profesjonalnym przewoźnikiem lub spedytorem, cieszącym się dobrą renomą, nie zachodzi wina w wyborze, dzięki czemu nie ponosi odpowiedzialności za kontrahentów, którymi się posłużył przy wykonaniu zlecenia.

Polecamy: Umowa o współpracy między firmami

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA