REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić cenę w umowie sprzedaży?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Zgodnie z treścią art. 536 § 1 Kodeksu cywilnego cenę można określić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia.
Zgodnie z treścią art. 536 § 1 Kodeksu cywilnego cenę można określić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że dla zawarcia umowy sprzedaży konieczne jest uzgodnienie przez strony ceny, przy czym, nie zawsze cena wyrażona musi być konkretną kwotą pieniędzy. Jak zatem można określić cenę?

W świetle przepisów Kodeksu cywilnego umowa sprzedaży oznacza zobowiązanie sprzedawcy, by przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a po stronie kupującego zobowiązanie do odebrania rzeczy i zapłaty sprzedawcy ceny. Najłatwiejszym sposobem jest uzgodnienie ceny w umowie sprzedaży, jednak czasem może to nastąpić w inny sposób, opisany poniżej. 

REKLAMA

Pobierz wzór: Potwierdzenie umowy sprzedaży

Cenę można określić przez:

- Uzgodnienie konkretnej kwoty w umowie sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że samo wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

REKLAMA

- Wskazanie podstawy do ustalenia ceny. Zgodnie z treścią art. 536 § 1 Kodeksu cywilnego cenę można określić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia. Za taką podstawę uznać można kalkulację kosztów wyprodukowania kupowanej rzeczy – wówczas będzie to cena kosztorysowa, oszacowanie przez rzeczoznawcę, określenie wysokości ceny przez wskazaną w umowie osobę trzecią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zastosowanie ceny urzędowej w przypadku niektórych towarów i usług, o których mowa w ustawie o cenach. Do umów sprzedaży, w których co najmniej jedna strona jest przedsiębiorcą ma także zastosowanie ustawa z 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050). Ustawa określa zasady i tryb kształtowania cen towarów i usług, sposoby informowania o charakterystyce jakościowej oraz o cenach oferowanych towarów i usług oraz skutki nieprzestrzegania jej uregulowań.Co do zasady, w przypadku określenia cen zastosowanie ma zasada swobody umów, przy czym swoboda ta została ograniczona w wąskiej grupie przypadków (dla towarów i usług objętych specjalnym wykazem wydanym przez Radę Ministrów, dla produktów leczniczych i wyrobów medycznych objętych specjalnym wykazem wydanym przez ministra do spraw zdrowia oraz dla usług transportu zbiorowego objętych uchwałą odpowiedniej rady samorządu terytorialnego ).

Polecamy: serwis Umowa-finansowanie

- Zastosowanie ceny przyjętej w stosunkach danego rodzaju. Strony umowy sprzedaży nie konsumenckiej będą mogły zastosować cenę przyjętą w stosunkach danego rodzaju, jeżeli z okoliczności wynika, że miały na względzie właśnie taką ceną. Wówczas, zgodnie z art. 536 § 2 Kodeksu cywilnego, poczytuje się w razie wątpliwości, że chodziło o cenę w miejscu i czasie, w którym rzecz ma być kupującemu wydana. Zatem jeżeli strony w umowie sprzedaży uzgodniły, że nabywca - za dostarczony towar - zapłaci cenę rynkową z konkretnej późniejszej daty, lecz nie określiły miejsca ukształtowania się tej ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że chodziło o cenę w miejscu, w którym rzecz została nabywcy wydana (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 9 września 1998 r. I CKN 842/97).

Polecamy: serwis Umowa-sprzedaży

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA