Na co zwracać uwagę przygotowując kontrakt
REKLAMA
REKLAMA
Kontrakty dzielimy na towarowe, usługowe i na kontrakty na dobra niematerialne (licencje, wzory użytkowe, know how). Najczęściej będzie konieczne przygotowanie kontraktu dotyczącego sprzedaży towarów lub usług. Możemy również potrzebować kontraktu na dystrybucję towarów, na usługi transportowe czy na zakup licencji. Każdy z tych kontraktów jest sporządzony w odmienny sposób.
REKLAMA
Przygotowanie dobrego kontraktu wymaga wyspecjalizowanej wiedzy prawniczej, jednak można korzystać z gotowych wzorów, oferowanych na różnego rodzaju usługi, np. budowlane, dostawę sprzętów inwestycyjnych czy towarów masowych. Z punktu widzenia małej firmy, przygotowanie kontraktu sprzedaży wymaga uwzględnienia następujących zagadnień:
- Szczegółowy opis produktu lub usługi
- Cena
W kontraktach zawieranych z kontrahentami zagranicznymi powinniśmy uwzględnić podstawę ceny:
1) Ex works – udostępnienie towaru ma miejsce w siedzibie naszej firmy;
2) FOB – dostarczenie towaru przewoźnikowi wyznaczonemu przez odbiorcę;
3) CIF – pokrycie kosztów transportu i ubezpieczenia.
- Procedury rozstrzygania sporów przez prawo
Należy określić sąd, który będzie kompetentny do rozstrzygania sporów oraz stosowane prawo. Najlepiej uzyskać zgodę kontrahenta na stosowanie prawa polskiego. Możemy również określić sposób rozstrzygania sporów (mediacja, arbitraż, sąd powszechny). W miarę możliwości rozstrzyganie sądowe należy traktować jako ostateczność. Znacznie tańszą formą rozstrzygania sporów są mediacje i arbitraż.
Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?
- Przyczyny, które mogą spowodować odstąpienie od kontraktu każdej ze stron
- Terminy i warunki dostawy oraz płatności
- Warunki gwarancji i reklamacji
REKLAMA
W kontraktach dotyczących dystrybucji towarów powinniśmy ponadto uwzględnić zagadnienia wyłączności na danym rynku, zakres terytorialny oraz ewentualne klauzule poufności. Powinniśmy określić także marżę dystrybutora, politykę promocyjną i sposób kontroli promocji naszych towarów na danym rynku, obowiązek dostarczania informacji o konkurencji i trendach na rynku, warunki zwrotu towarów i minimalną wielkość zamówień.
Dla firmy technologicznej mającej często do czynienia z wartościami niematerialnymi powinny być również istotne zagadnienia ochrony własności intelektualnych. Należą do nich ochrona marki, ochrona patentów i wzorów użytkowych, a także ochrona know how.
Możemy w umowie z dystrybutorem zażądać pomocy w monitorowaniu naruszeń naszych praw do własności intelektualnej.
Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.