REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych będzie łatwiejsze

Aby zatrudnić niepełnosprawnego w stopniu znacznym lub umiarkowanym pracodawca nie będzie już musiał czekać na opinie Państwowej Inspekcji Pracy.Eksperci Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP) w pełni rozwiązanie przygotowane przez Komisję Przyjazne Państwo, które wprowadza nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Branża ubezpieczeniowa broni się przed kryzysem

Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, zysk netto ubezpieczycieli w I kwartale 2009 roku wyniósł blisko 1,5 miliarda złotych. Oznacza to wzrost o 32 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku.

Małe i średnie firmy w walce z kryzysem

Przeżywamy obecnie największy od 70 lat kryzys gospodarczy. Eksport, inwestycje zagraniczne, kredyty, kursy walut - to kanały przez które przedostał się on do Polski.

Obowiązki właściciela nieruchomości władnącej z tytułu posiadanej służebności

Wiele istniejących nieruchomości obciążonych jest służebnościami na rzecz innych nieruchomości zwanych władnącymi. Chodzi np. o sytuację gdy działka nie ma dostępu do drogi i wtedy powstaje konieczność ustanowienia służebności (czyli prawa) przechodu lub przejazdu na sąsiedniej działce. Dopuszczalne są także służebności, których zakres pozwala np. na pobieranie pożytków w formie złóż naturalnych, czerpanie wody w formie służebności przepływu (co nie oznacza jednak, że za pobieraną wodę właściciel nieruchomości władnącej nie powinien płacić), wypasanie bydła i zbieranie runa leśnego.

REKLAMA

Pracownik wizytówką firmy

Firma to nie tylko nazwa, logo, to przede wszystkim ludzie. Zostając pracownikiem danej firmy – stajemy się jej wizytówką i mamy ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku firmy. Ważne jest aby pracownik zdawał sobie z tego sprawę, iż jest niejako jej reprezentantem. Powinien on zatem przestrzegać zasad i reguł nie rzutujących negatywnie na ocenę firmy poprzez ocenę jego samego.

Kryzys nakręca popyt w branży kosmetycznej

W czasie kryzysu gospodarczego kobiety chcą wyglądać jeszcze bardziej atrakcyjnie. To z kolei nakręca sprzedaż branży kosmetycznej.

Odpowiedzialność kilku pracowników za wyrządzoną szkodę w mieniu pracodawcy

Przedsiębiorcy wobec kryzysu

Gospodarki światowe wciąż borykają się z kryzysem. Problemy z finansowaniem i utrzymaniem się na rynku mają zarówno giganty działające w kluczowych branżach, jak i firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Tym czasem Polska na tle krajów unijnych najmniej odczuwa wpływ stagnacji.

REKLAMA

Jak skorzystać z funduszu socjalnego

Pracuję w niedużej firmie. W tym roku szef poinformował nas, że został utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Zastanawiam się jak mogę z niego korzystać?

Jakie składki od umowy zlecenia

Jestem zatrudniony na stałe na podstawie umowy o pracę na pełen etat. Czasami w firmie u kolegi łapię zlecenia – jedno lub dwa w miesiącu. Kolega twierdzi, że może mi zapłacić więcej niż mój pracodawca, bo nie musi płacić za mnie całego ZUS-u. Trochę się obawiam czy to prawidłowe i czy nie będę musiał kiedyś płacić tych składek z odsetkami?

Jakie zadania ma Służba Celna?

Ogólnie rzecz ujmując wszyscy celnicy (funkcjonariusze celni) tworzący Służbę Celną mają pilnować zgodności z prawem przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty Europejskiej (WE) oraz wywozu towarów z obszaru celnego WE. Służba Celna realizuje też szereg innych obowiązków, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier.

Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.

31 października 2009 r. wchodzi  w życie nowa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323). Od tego dnia ulegną m.in. zmianie zasady wszczynania niektórych rodzajów kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, w szczególności w zakresie upoważnień, jakie muszą być okazywane kontrolowanym.

Działalność gospodarcza a dziedziczenie

Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą w wielu formach: samodzielnie, wspólnie z innymi osobami (spółka cywilna) czy w ramach odrębnego podmiotu jakim jest spółka prawa handlowego. Śmierć przedsiębiorcy i kwestie dziedziczenia po nim mogą jednak sprowadzić na spadkobierców wiele problemów.

Urząd Pracy przyjazny dla biznesu

Nie masz gotówki na start biznesu, weź kredyt: korzystne warunki, bez poręczyciela, 0%... Kolory, dynamika, przekaz podprogowy… - tym mami nas reklama. A gdy przychodzi do spłaty… to Nowak łapie się za głowę! A tu proszę - jest dotacja, której nie trzeba „oddawać”. Wystarczy mądrze zaplanować i umotywować wydatek, a pieniądze będą na koncie. PUP docenia przedsiębiorczych i kreatywnych.

Dotacje na biznes z Urzędu Pracy

Utraciłeś zatrudnienie, nie daj się zwieść czarnym myślom, nie wmawiaj sobie pecha, nie oceniaj swoich umiejętności i dotychczasowych doświadczeń, patrząc przez pryzmat restrukturyzacji… - nie siedź – działaj, a zauważysz w jak krótkim czasie uda Ci się opanować sytuację patową. W poradniku „ Dotacje na biznes z Urzędu Pracy” znajdziesz wskazówki – jak zdobyć pieniądze na własną firmę - własne małe przedsiębiorstwo.

Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia

Tak jak istnieje cała gama wierzycieli (cierpliwi, niecierpliwi, agresywni, etc.) tak i wśród dłużników można wyróżnić kilka typowych portretów psychologicznych. Eksperci firmy windykacyjnej KRUK S.A. stworzyli ciekawą typologię dłużników. Ze swojej bogatej praktyki wyłonili typy dłużników: współpracujących, depresyjnych, agresywnych, z poczuciem mocy oraz dłużnika tak-tak.

Windykator to nie komornik

Korespondencja, w której wbrew faktom daje się do zrozumienia dłużnikowi rozpoczęcie egzekucji komorniczej, czy nakłanianie do wyjawienia majątku — to niektóre praktyki firmy windykacyjnej, które zakwestionował ostatnio Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak bronić się przed długimi terminami zapłaty?

Dużym problemem w obrocie gospodarczym pomiędzy przedsiębiorcami są zatory płatnicze. Wynikają one często z wydłużonych terminów zapłaty za wykonane świadczenie niepieniężne. Przeciwdziałać temu ma ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Najczęściej popełniane błędy biznesowe

Każdy przedsiębiorca, który zaczynał działalność gospodarczą wie, że nawet przy najlepszym przygotowaniu nie da się uniknąć pewnych błędów. Tym bardziej w okresie spowolnienia gospodarczego, kiedy wiele firm zaczyna chaotycznie szukać sposobów na przetrwanie.

Jak sfinansować kupno samochodu za granicą

Wielu Polaków wciąż kupuje samochody za granicą. Jednak nie każdy może zapłacić za auto gotówką. Jak zatem można sfinansować taką inwestycję?

Kredyt czy leasing?

Małe firmy w odróżnieniu od dużych przedsiębiorstw nie zawsze mają wolne środki aby sfinansować zaplanowaną inwestycję. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych form finansowania jest kredyt bankowy. Oprócz tego coraz więcej przedsiębiorców wybiera leasing.

Sprzedaż pojazdu w leasingu

Pojazd, który jest w leasingu można sprzedać. Trzeba jednak pamiętać, że leasingobiorca będzie musiał spłacić umowę leasingową i znaleźć nabywcę.

Zarządzanie wiedzą podniesie konkurencyjność firmy

Każdej firmie zależy na inwestowanie w zarządzanie wiedzą w obszarach, w których przyniesie ona wzrost konkurencyjności. Najbardziej potrzebują tego te działy, w których pracownikom potrzebna jest duża lub trudno dostępna wiedza.

Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą to zespół sposobów gromadzenia i wykorzystywania wiedzy zgromadzonej przez firmę i wiedzy pracowników firm. Jest to także próba tworzenia nowej wiedzy, a także zwiększenie jej zrozumienia.

Zarządzanie wiedzą w biznesie

Do wykonania większości zadań biznesowych potrzebna jest wiedza. Zatem posiadanie lepszej wiedzy powoduje, że procesy biznesowe są realizowane w lepszy sposób. Utrzymanie jakości wiedzy, organizacja w zarządzaniu wiedzą, a także właściwie wybrane techniki i narzędzia wspierają proces zarządzania wiedzą.

Nastroje konsumenckie coraz lepsze

Wrzesień 2009 roku to szósty z kolei miesiąc poprawy nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa – podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Choć obecnie większość firm pesymistycznie patrzy w przyszłość, to pojawiające się ożywienie na rynku może zwiastować powolne wychodzenie z kryzysu. Ten trend wzmacniają pozytywne nastroje dużych przedsiębiorstw odnotowane w Polsce – wynika z badań optymizmu biznesowego wśród przedstawicieli największych firm regionu Europy Środkowej przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w ramach Deloitte Business Sentiment Index (DBSI).

Pracownicy mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy w sieci

Aktywność pracowników w serwisach społecznościowych staje się coraz większym zagrożeniem dla wizerunku firm – wynika z badań firmy doradczej Deloitte.

Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów?

W sytuacji spowolnienia gospodarczego wiele polskich firm zaczęło wprowadzać programy optymalizacji kosztów. Oszczędzają nawet te spółki, które na razie nie odczuły pogorszenia sytuacji finansowej. Czy istnieje zatem sposób na skuteczne cięcie kosztów?

Kryzys zmieni branżę Venture Capital

W warunkach kryzysu większość inwestorów venture capital zachowuje optymizm i są zdania, że nadszedł wyjątkowy czas, by inwestować w obiecujące przedsiębiorstwa. Największe szanse na zdobycie kapitału będą miały spółki działające w sektorze czystych technologii.

Analiza otoczenia biznesowego firmy

Analiza otoczenia biznesowego marki czy firmy pomaga wybrać właściwy kierunek działań biznesowych. Dopiero po rozpoznaniu rynku i działań konkurencji można stworzyć udaną strategię marketingową.

Zarządzanie wartością firmy

Zarządzanie wartością firmy to zespół działań skierowanych na podwyższenie aktywów firmy i utworzenie programów restrukturyzacji, zwiększających efektywność zużycia zasobów, a także spełnienie oczekiwań klientów.

E-marketing jako forma promocji

W walce o klienta firmy korzystają z każdej możliwej formy promocji towarów i usług. Wraz z rozwojem technologii internetowych przedsiębiorcy opanowali sieć jako sposób dotarcia do szerszej grupy nabywców.

Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

Na pytanie kiedy się skończy kryzys zaczęły docierać odpowiedzi mówiące o pewnych oznakach poprawy sytuacji gospodarczej. Jednak w najbliższym czasie większość firm będzie kontynuować zabezpieczenie środków i dalej szukać oszczędności. Racjonalizacja kosztów stała się standardową praktyką stosowaną przez wiele polskich firm – pokazują badania firmy Deloitte.

Zarządzanie – jak podnieść jakość przy małych kosztach?

Aby sprostać wymogom globalnej konkurencji przedsiębiorcy muszą coraz bardziej podnosić jakość swojej produkcji i stosować sprawdzone metody zarządzania. Na etapie stworzenia parametrów cech produktów szczególnie przydatna jest metoda zarządzania jakością nazywana metodą Taguchi.

Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

Jedną z technik stosowaną w zarządzaniu przez jakość, która dotyczy produkcji jest Just In Time (JIT) czyli dostawa na czas. Jej główną zaletą jest zredukowanie czasu realizacji planu produkcyjnego do minimum i redukcja kosztów magazynowania surowców.

Stworzenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa – formy konkurencyjności

Każdy przedsiębiorca, który zastanawiał się nad uruchomieniem biznesu wie, że konkurować można nie tylko ceną. Niestety nie wszyscy mogą pochwalić się zdobyciem poszczególnych segmentów rynku. Poznanie mechanizmów konkurencji może być przydatne nie tylko na etapie tworzenia firmy, ale również w dalszej działalności gospodarczej.

Jak zdobyć klienta w Internecie?

Możliwość zrobienia zakupów w domu w dowolnym czasie sprawia, że coraz więcej osób na świecie i w Polsce dokonuje zakupów w sieci. W Internecie pełno jest ofert sprzedażowych od kosmetyków, ubrań czy sprzętu elektronicznego do kosztownej biżuterii i drogich akcesoriów. Jak zatem przekonać klienta, by korzystał z oferty danej firmy, a nie kupował tego samego od innego sprzedawcy.

Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy często odzwierciedla marzenie jej właściciela. Jednocześnie podnosi stopień ambicji w planowaniu strategicznym i ułatwia ocenę relacji między celami firmy, a jej bieżącą wydajnością.

Tworzenie strategii działania firmy

Dobrze wybrana strategia przedsiębiorstwa umożliwia firmie realizację misji i celów strategicznych. Aby opracować właściwą strategię działania trzeba przeprowadzić ocenę strategiczną spółki i określić jej główne zadania.

Misja przedsiębiorstwa

Myślenie o produkcji, sprzedaży czy nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi kontrahentami często pochłania całą uwagę przedsiębiorcy rozkręcającego małą firmę. Niestety sam pomysł na przedsiębiorstwo to nie wszystko o co musi zadbać inwestor, który chce osiągnąć sukces rynkowy.

Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia

Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia nie narażając się na zapłatę odszkodowania pracodawcy w kilku następujących okolicznościach.

Jakie elementy wynagrodzenia są wolne od ZUS-u

Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych podstawą wymiaru składek na ZUS stanowi co do zasady osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy przychód.

Czy wydatki na biznes lunch można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Prowadzę firmę (spółka z o.o.) i co jakiś czas, jako prezes zarządu spotykam się z klientem, czy kontrahentem w restauracji, czy innym lokalu gastronomicznym w celu omówienia wspólnych spraw biznesowych. Oczywiście możemy spotykać i spotykamy się również w biurze ale rozmowa przy posiłku w fajnej restauracji sprzyja nawiązaniu i podtrzymaniu dobrych relacji biznesowych. Czy wydatki na takie lunche i obiady w restauracjach z klientami i kontrahentami mogę zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wyrażanie zobowiązań w walutach obcych

Od początku 2009 r. istnieje możliwość, aby przedsiębiorca działający na terenie polski umowy z innym polskim przedsiębiorcą rozliczał w walutach obcych. Możliwość taka wynika z nowelizacji art. 358 kodeksu cywilnego.

Kiedy spłacając kredyt trzeba zapłacić podatek od przychodu?

Otrzymanie pożyczki lub kredytu kojarzy się z koniecznością ponoszenia z tytułu obsługi wierzytelności kosztów odsetek. Jest to więc sytuacja generująca koszt podatkowy. Okazuje się, że w przypadku pożyczek lub kredytów denominowanych w walutach obcych można zapłacić podatek od osiągniętego przychodu spłacając wierzytelność.

Co się dzieje w firmie w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

W stosunku do zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Firmy w ewidencji gminnej - wznowienie po zawieszeniu działalności gospodarczej

Wznowienie działalności gospodarczej odbywa się poprzez złożenie formularza EDG-1 w gminie. Organ ewidencyjny następnie przekaże do ZUS kopię wpisu o wznowieniu. W oparciu o tę informację ZUS sporządzi dokumenty ubezpieczeniowe: zgłoszenie płatnika składek (formularz ZUS ZFA).

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przez spółki zarejestrowane w KRS

Zasady zawieszenia działalności gospodarczej reguluje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak zgłaszanie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Firmy w ewidencji gminnej - zawieszenie działalności gospodarczej

Osoba fizyczna rejestrując firmę składa formularz EDG-1. Pozwala to uzyskać wpis do gminnej ewidencji przedsiębiorców, NIP i REGON, załatwić zgłoszenie do ZUS jako płatnika składek dokumentów. Formularz ten może jednak zostać złożony nie tylko jako wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub zmiany wpisu w tej ewidencji. EDG-1 służy także do zgłoszenia informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej oraz informacji o jej wznowieniu. Najkrótszy okres zawieszenia to 1 miesiąc, maksymalny to 24 miesiące.

REKLAMA