REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wiara w koniec kryzysu
Wiara w koniec kryzysu

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki firm za mijający rok przedstawiają się dużo gorzej od prognozowanych przez biznesmenów rok temu. Mimo to polscy przedsiębiorcy wierzą, że kryzys mają już za sobą i z optymizmem patrzą w przyszłość.

Mimo odczuwanych skutków panującego wciąż kryzysu i niepewności wyjścia z niego przez wiodące gospodarki światowe oczekiwania na 2010 rok zostały tylko częściowo obniżone, a przedsiębiorcy z optymizmem przewidują wyniki swoich firm – wynika z badania European Economic Survey 2010, które opublikowała Krajowa Izba Gospodarcza (KIG).

REKLAMA

Prawie 60 proc. badanych firm planuje zwiększyć obroty w 2010 roku wobec 12 proc. tych, którzy oczekują spadku obrotów. Na uwagę zasługuje też fakt, że w sektorze usług oczekiwania są bardziej optymistyczne niż w firmach produkcyjnych.

REKLAMA

- O kryzysie jest głośno cały czas. Jest to temat atrakcyjny dla mediów. Nie ukrywam, że nasza branża też ucierpiała z powodu dekoniunktury, musieliśmy obniżyć ceny ofert, ale popyt na usługi cały czas jest bardzo duży – mówi Arkadiusz Słonimski, przedstawiciel branży ślubnej.

Z badania przeprowadzonego przez KIG wynika, że ponad 57 proc. polskich firm oczekuje wzrostu sprzedaży krajowej w 2010 roku, co może świadczyć o tym, że odczuwają one symptomy poprawy koniunktury w kraju.

W tym roku utrzymywał się wysoki poziom popytu konsumpcyjnego. Sektor przemysłowy odnotował więcej spadków niż wzrostów w sprzedaży krajowej, ale w sektorze usług wzrosty wciąż przeważały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jaka księgowość dla małej firmy?

Eksport motorem polskiej gospodarki

Choć eksport ucierpiał z powodu kryzysu Polacy więcej eksportowali, niż importowali. Oficjalne dane statystyczne o eksporcie mówiące, że spadał on wolniej od importu, a w III kwartale 2009 roku odnotował wzrost świadczą o dobrej kondycji krajowych eksporterów. Najbardziej popularnymi polskimi produktami na rynkach unijnych były artykuły spożywcze.

Przewidywania firm na 2010 rok są także bardzo optymistyczne. Z badania European Economic Survey 2010 wynika, że ponad 1/3 firm planuje zwiększyć sprzedaż eksportową, a niemal połowa (48 proc.) planuje utrzymać eksport na tym samym poziomie.

Kryzys „testem prawdy”

REKLAMA

To, że przedsiębiorstwa mają najgorsze czasy już za sobą uważa także Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Podkreśla ona że z kryzysem poradziły sobie te firmy, które wykorzystały dobrą koniunkturę do rozwoju i inwestowały w zmiany poprawiające ich efektywność. Natomiast te, które także w okresie wzrostu gospodarczego nie radziły sobie, dzisiaj znajdują się w bardzo złej kondycji.

PKPP Lewiatan zaznacza, że osłabienie gospodarcze było dla przedsiębiorstw swoistym „testem prawdy”. Część firm sobie z nim nie poradziła. I musza one liczyć z tym, że opuszczą rynek, ponieważ ożywienie gospodarcze postawi im znacznie większe wymagania niż obecna dekoniunktura.

Zobacz: Jak pozyskać kapitał dzięki akcjom, udziałom lub obligacjom?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA