REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wiara w koniec kryzysu
Wiara w koniec kryzysu

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki firm za mijający rok przedstawiają się dużo gorzej od prognozowanych przez biznesmenów rok temu. Mimo to polscy przedsiębiorcy wierzą, że kryzys mają już za sobą i z optymizmem patrzą w przyszłość.

Mimo odczuwanych skutków panującego wciąż kryzysu i niepewności wyjścia z niego przez wiodące gospodarki światowe oczekiwania na 2010 rok zostały tylko częściowo obniżone, a przedsiębiorcy z optymizmem przewidują wyniki swoich firm – wynika z badania European Economic Survey 2010, które opublikowała Krajowa Izba Gospodarcza (KIG).

REKLAMA

Prawie 60 proc. badanych firm planuje zwiększyć obroty w 2010 roku wobec 12 proc. tych, którzy oczekują spadku obrotów. Na uwagę zasługuje też fakt, że w sektorze usług oczekiwania są bardziej optymistyczne niż w firmach produkcyjnych.

REKLAMA

- O kryzysie jest głośno cały czas. Jest to temat atrakcyjny dla mediów. Nie ukrywam, że nasza branża też ucierpiała z powodu dekoniunktury, musieliśmy obniżyć ceny ofert, ale popyt na usługi cały czas jest bardzo duży – mówi Arkadiusz Słonimski, przedstawiciel branży ślubnej.

Z badania przeprowadzonego przez KIG wynika, że ponad 57 proc. polskich firm oczekuje wzrostu sprzedaży krajowej w 2010 roku, co może świadczyć o tym, że odczuwają one symptomy poprawy koniunktury w kraju.

W tym roku utrzymywał się wysoki poziom popytu konsumpcyjnego. Sektor przemysłowy odnotował więcej spadków niż wzrostów w sprzedaży krajowej, ale w sektorze usług wzrosty wciąż przeważały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jaka księgowość dla małej firmy?

Eksport motorem polskiej gospodarki

Choć eksport ucierpiał z powodu kryzysu Polacy więcej eksportowali, niż importowali. Oficjalne dane statystyczne o eksporcie mówiące, że spadał on wolniej od importu, a w III kwartale 2009 roku odnotował wzrost świadczą o dobrej kondycji krajowych eksporterów. Najbardziej popularnymi polskimi produktami na rynkach unijnych były artykuły spożywcze.

Przewidywania firm na 2010 rok są także bardzo optymistyczne. Z badania European Economic Survey 2010 wynika, że ponad 1/3 firm planuje zwiększyć sprzedaż eksportową, a niemal połowa (48 proc.) planuje utrzymać eksport na tym samym poziomie.

Kryzys „testem prawdy”

REKLAMA

To, że przedsiębiorstwa mają najgorsze czasy już za sobą uważa także Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Podkreśla ona że z kryzysem poradziły sobie te firmy, które wykorzystały dobrą koniunkturę do rozwoju i inwestowały w zmiany poprawiające ich efektywność. Natomiast te, które także w okresie wzrostu gospodarczego nie radziły sobie, dzisiaj znajdują się w bardzo złej kondycji.

PKPP Lewiatan zaznacza, że osłabienie gospodarcze było dla przedsiębiorstw swoistym „testem prawdy”. Część firm sobie z nim nie poradziła. I musza one liczyć z tym, że opuszczą rynek, ponieważ ożywienie gospodarcze postawi im znacznie większe wymagania niż obecna dekoniunktura.

Zobacz: Jak pozyskać kapitał dzięki akcjom, udziałom lub obligacjom?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA