REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia

Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia
Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia

REKLAMA

REKLAMA

Tak jak istnieje cała gama wierzycieli (cierpliwi, niecierpliwi, agresywni, etc.) tak i wśród dłużników można wyróżnić kilka typowych portretów psychologicznych. Eksperci firmy windykacyjnej KRUK S.A. stworzyli ciekawą typologię dłużników. Ze swojej bogatej praktyki wyłonili typy dłużników: współpracujących, depresyjnych, agresywnych, z poczuciem mocy oraz dłużnika tak-tak.

Dłużnik współpracujący

REKLAMA

Do tej grupy zaliczone zostały osoby, które stały się dłużnikami w wyniku splotu niekorzystnych i nie zawsze zależnych od nich okoliczności. Są wewnętrznie zmotywowane do spłaty zadłużenia, same dążą do pozbycia się tego problemu, starają się dotrzymywać słowa. Wiedzą, że spłata zadłużenia jest koniczna. Rozumieją konsekwencje prawne i finansowe, jakie mogą ich spotkać w przypadku braku spłaty zadłużenia.

Dialog z nimi jest konstruktywny i zmierza do znalezienia kompromisu, który pozwoli im wyjść z pętli zadłużenia. Dłużnicy współpracujący odpowiadają na pytania i chętnie współpracują z negocjatorem, rozumiejąc, że jest to sposób na rozwiązanie ich problemu.

Dłużnik depresyjny

Depresyjny dłużnik to osoba, która boryka się jednocześnie z wieloma różnymi problemami (zdrowotnymi, rodzinnymi, zawodowymi czy finansowymi). Wydaje się jej, że cały świat wali się na głowę i z nagromadzeniem tych problemów sobie nie poradzi. Jest często zamknięta w sobie, nie wierzy w siebie i w możliwości rozwiązania problemu swojego zadłużenia. Jest obojętna i nie uświadamia sobie konsekwencji niespłacenia długu. Ma pesymistyczne podejście do świata i swojej przyszłości.

Zobacz: Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji bardzo ważne jest zdiagnozowanie stanu psychicznego przez negocjatora i indywidualne dopasowanie sposobu rozmowy. Celem rozmowy jest wówczas „wskazanie światełka w tunelu” i uzmysłowienie, że istnieją sposoby na rozwiązanie problemu zadłużenia i nie jest to aż takie trudne. Co więcej, poradzenie sobie z tym problemem może być początkiem wyjścia na prostą – inspiracją do próby uporządkowania także innych sfer życia.

Rozmowa taka sprowadza się więc do wspólnego poszukiwania możliwych sposobów na chociażby częściową spłatę długu, tak aby wierzyciel dostrzegł wolę współpracy dłużnika i nie kierował sprawy na drogę postępowania sądowo-egzekucyjnego. Taka osoba potrzebuje wsparcia i zrozumienia oraz budowania w rozmowie poczucia bezpieczeństwa.

Dłużnik agresywny

Z firmą KRUK S.A. kontaktują się również osoby, które są agresywne, nie radzą sobie z emocjami i krzycząc wyładowują je w rozmowie. Wówczas pierwszorzędnym zadaniem negocjatora jest uspokojenie rozmówcy i diagnoza przyczyn jego stanu emocjonalnego oraz zachowania. Czasami wzburzenie wynika z podpisania umowy, która nie została przeczytana, bądź też wystąpiło niezrozumienie zapisów umowy.

Takie sytuacje są częste przy trudniejszych produktach bankowych takich jak np. karta kredytowa. Czasem agresja jest metodą obrony. Osoba taka liczy na nieskuteczność przepisów prawa. Jest zaczepna i stara się sprowokować negocjatora. Próby uspokojenia rozmówcy, wskazanie mu, że taki sposób rozmowy jest nieodpowiedni i ostatecznie spokojne zakończenie rozmowy i prośba o ponowny kontakt, gdy opadną emocje, to standardowe działania w takim przypadku. Nigdy natomiast odpowiedzią na agresję nie jest agresja. Jest to droga donikąd czyli do kłótni, a nie dialogu w celu konstruktywnego rozwiązania problemu.

Dłużnik z poczuciem mocy

To osoby, które czują się bezkarne, wierzą w nieskuteczność przepisów prawa. Usiłują grozić negocjatorom znajomościami we wszystkich możliwych urzędach, w prokuraturze, sądzie, znajomym prawnikiem i oczywiście… prasą. Dłużnicy z poczuciem mocy przyjmują pozycję rywalizacyjną, chętnie wdają się w spory. Starają się wyprowadzić negocjatora z równowagi lub go zastraszyć, grają na zwłokę.

Zobacz: Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

Dłużnik tak-tak

REKLAMA

Osoby z tej grupy na każde pytanie odpowiadają twierdząco. Na pytanie „Czy spłaci Pan dług?” – odpowiadają tak-tak, „Czy skontaktuje się Pani z nami za tydzień?” – tak-tak. Niestety są to jedynie słowa, bo w rzeczywistości zachowują się biernie i nie wywiązują się ze swoich deklaracji. Osoby te nie traktują swojego zadłużenia poważnie, zbywają negocjatora potakując mu mechanicznie. Chcą szybko zakończyć rozmowę. Nie uświadamiają sobie swojej sytuacji i konsekwencji związanych z nieregulowaniem należności.

Przedstawiona typologia najlepiej przemawia za stwierdzeniem, że dłużnik dłużnikowi nierówny. Dłużnicy agresywni, depresyjni, „tak-tak” i z poczuciem mocy to jednak marginalne skrajności. Zdecydowanie największą grupę stanowią „dłużnicy współpracujący”. Ich otwarta i aktywna postawa zwykle otwiera im drzwi do wynegocjowania dogodnych warunków spłaty. Dowodem na to jest olbrzymia grupa 160 tys. dłużników, którzy porozumieli się z KRUKiem i już spłacają swoje zaległości w dogodnych ratach.

Eksperci KRUK S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA