REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia

Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia
Sprawdź z jakim typem dłużnika masz do czynienia

REKLAMA

REKLAMA

Tak jak istnieje cała gama wierzycieli (cierpliwi, niecierpliwi, agresywni, etc.) tak i wśród dłużników można wyróżnić kilka typowych portretów psychologicznych. Eksperci firmy windykacyjnej KRUK S.A. stworzyli ciekawą typologię dłużników. Ze swojej bogatej praktyki wyłonili typy dłużników: współpracujących, depresyjnych, agresywnych, z poczuciem mocy oraz dłużnika tak-tak.

Dłużnik współpracujący

REKLAMA

Do tej grupy zaliczone zostały osoby, które stały się dłużnikami w wyniku splotu niekorzystnych i nie zawsze zależnych od nich okoliczności. Są wewnętrznie zmotywowane do spłaty zadłużenia, same dążą do pozbycia się tego problemu, starają się dotrzymywać słowa. Wiedzą, że spłata zadłużenia jest koniczna. Rozumieją konsekwencje prawne i finansowe, jakie mogą ich spotkać w przypadku braku spłaty zadłużenia.

Dialog z nimi jest konstruktywny i zmierza do znalezienia kompromisu, który pozwoli im wyjść z pętli zadłużenia. Dłużnicy współpracujący odpowiadają na pytania i chętnie współpracują z negocjatorem, rozumiejąc, że jest to sposób na rozwiązanie ich problemu.

Dłużnik depresyjny

Depresyjny dłużnik to osoba, która boryka się jednocześnie z wieloma różnymi problemami (zdrowotnymi, rodzinnymi, zawodowymi czy finansowymi). Wydaje się jej, że cały świat wali się na głowę i z nagromadzeniem tych problemów sobie nie poradzi. Jest często zamknięta w sobie, nie wierzy w siebie i w możliwości rozwiązania problemu swojego zadłużenia. Jest obojętna i nie uświadamia sobie konsekwencji niespłacenia długu. Ma pesymistyczne podejście do świata i swojej przyszłości.

Zobacz: Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji bardzo ważne jest zdiagnozowanie stanu psychicznego przez negocjatora i indywidualne dopasowanie sposobu rozmowy. Celem rozmowy jest wówczas „wskazanie światełka w tunelu” i uzmysłowienie, że istnieją sposoby na rozwiązanie problemu zadłużenia i nie jest to aż takie trudne. Co więcej, poradzenie sobie z tym problemem może być początkiem wyjścia na prostą – inspiracją do próby uporządkowania także innych sfer życia.

Rozmowa taka sprowadza się więc do wspólnego poszukiwania możliwych sposobów na chociażby częściową spłatę długu, tak aby wierzyciel dostrzegł wolę współpracy dłużnika i nie kierował sprawy na drogę postępowania sądowo-egzekucyjnego. Taka osoba potrzebuje wsparcia i zrozumienia oraz budowania w rozmowie poczucia bezpieczeństwa.

Dłużnik agresywny

Z firmą KRUK S.A. kontaktują się również osoby, które są agresywne, nie radzą sobie z emocjami i krzycząc wyładowują je w rozmowie. Wówczas pierwszorzędnym zadaniem negocjatora jest uspokojenie rozmówcy i diagnoza przyczyn jego stanu emocjonalnego oraz zachowania. Czasami wzburzenie wynika z podpisania umowy, która nie została przeczytana, bądź też wystąpiło niezrozumienie zapisów umowy.

Takie sytuacje są częste przy trudniejszych produktach bankowych takich jak np. karta kredytowa. Czasem agresja jest metodą obrony. Osoba taka liczy na nieskuteczność przepisów prawa. Jest zaczepna i stara się sprowokować negocjatora. Próby uspokojenia rozmówcy, wskazanie mu, że taki sposób rozmowy jest nieodpowiedni i ostatecznie spokojne zakończenie rozmowy i prośba o ponowny kontakt, gdy opadną emocje, to standardowe działania w takim przypadku. Nigdy natomiast odpowiedzią na agresję nie jest agresja. Jest to droga donikąd czyli do kłótni, a nie dialogu w celu konstruktywnego rozwiązania problemu.

Dłużnik z poczuciem mocy

To osoby, które czują się bezkarne, wierzą w nieskuteczność przepisów prawa. Usiłują grozić negocjatorom znajomościami we wszystkich możliwych urzędach, w prokuraturze, sądzie, znajomym prawnikiem i oczywiście… prasą. Dłużnicy z poczuciem mocy przyjmują pozycję rywalizacyjną, chętnie wdają się w spory. Starają się wyprowadzić negocjatora z równowagi lub go zastraszyć, grają na zwłokę.

Zobacz: Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

Dłużnik tak-tak

REKLAMA

Osoby z tej grupy na każde pytanie odpowiadają twierdząco. Na pytanie „Czy spłaci Pan dług?” – odpowiadają tak-tak, „Czy skontaktuje się Pani z nami za tydzień?” – tak-tak. Niestety są to jedynie słowa, bo w rzeczywistości zachowują się biernie i nie wywiązują się ze swoich deklaracji. Osoby te nie traktują swojego zadłużenia poważnie, zbywają negocjatora potakując mu mechanicznie. Chcą szybko zakończyć rozmowę. Nie uświadamiają sobie swojej sytuacji i konsekwencji związanych z nieregulowaniem należności.

Przedstawiona typologia najlepiej przemawia za stwierdzeniem, że dłużnik dłużnikowi nierówny. Dłużnicy agresywni, depresyjni, „tak-tak” i z poczuciem mocy to jednak marginalne skrajności. Zdecydowanie największą grupę stanowią „dłużnicy współpracujący”. Ich otwarta i aktywna postawa zwykle otwiera im drzwi do wynegocjowania dogodnych warunków spłaty. Dowodem na to jest olbrzymia grupa 160 tys. dłużników, którzy porozumieli się z KRUKiem i już spłacają swoje zaległości w dogodnych ratach.

Eksperci KRUK S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA