REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?
Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko zmiany kursów walutowych stanowi nieodłączny problem przedsiębiorców, których firmy działają opierając się na imporcie lub eksporcie. Znaczna zmiana kursu waluty może zarówno zwiększyć zyski jak i doprowadzić firmę do bankructwa. Aby wyeliminować czynnik zmiany kursu waluty zarządzający muszą stosować rozwiązania ochronne. Jakie możliwości ma przedsiębiorca aby przeciwdziałać ryzyku kursowemu? Dowiesz się z poniższego artykułu.
Rynek walutowy z roku na rok staje się coraz bardziej nieprzewidywalny. Coraz częściej słyszymy o wojnach walutowych czy spekulacjach banków inwestycyjnych. Zawirowania na rynkach finansowych z lat 2007-2009 doprowadziły do zwiększania zmienności kursów walut. Prowadzenie działalności gospodarczej, której głównym motorem jest wymiana z partnerami zagranicznymi staje się ryzykowna. Przedsiębiorcy nie są w stanie przewidzieć czy transakcja, którą dokonują będzie zyskowna czy nie.

REKLAMA

Przed rozpoczynaniem jakichkolwiek działań związanych ze strategią ochrony przed ryzykiem kursowym, zarządzający powinni ustalić granicę poziomu kursu, przy której transakcja zaczyna tracić swoją rentowność. Bardzo ważne jest także określenie dopuszczalnego poziomu ryzyka jakie może udźwignąć firma. Kiedy przedsiębiorstwo zdecyduje się zabezpieczyć przed zmianami kursów walutowych konieczne jest także określenie wielkości pozycji walutowej jaka będzie zabezpieczała. Jej wielkość zależna jest od kwoty dokonywanych transakcji.

REKLAMA

Instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem kursowym jest co najmniej kilka. Najprostszą z nich jest transakcja terminowa forward. Jest to umowa między dwiema stronami, która polega na określeniu kursu po jakim przedsiębiorstwo będzie musiało sprzedać lub kupić walutę w przyszłości. Firma, która oczekuje napływu obcej waluty z tytułu sprzedaży towarów, zabezpiecza się przed spadkiem jej kursu.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Bardziej elastycznym instrumentem jest opcja walutowa. Jej działanie jest podobne do transakcji forward. Różni się tym, że jej nabywca może w każdej chwili ją zrealizować a wystawca jest zobowiązany do jej realizacji. Takie prawo wiąże się jednak z kosztami, które trzeba ponieść za jej nabycie.

REKLAMA

Odmianą transakcji forward jest transakcja futures. W przypadku tej pierwszej umowa między dwiema stronami odbywała się w rzeczywiści (strony fizycznie były zobowiązane do dostarczenia waluty), w przypadku transakcji futures fizyczna dostawa nie występuje. Rozliczenie pomiędzy dwiema stronami jest wirtualne i oparte jest na premii wynikającej z różnicy między kursem transakcyjnym a rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym używane są także transakcje swap. Polegają one na jednoczesnym zakupie (sprzedaży) waluty A za walutę B z określonym terminem i jednoczesnej sprzedaży (kupna) tej samej ilości waluty A za walutę B z terminem późniejszym. Zawarcie transakcji swap umożliwia uzyskanie płynności w dowolnej walucie bez ponoszenia ryzyka kursowego.

Bardziej skomplikowanymi instrumentami są strategie korytarza zerokoszykowego i korytarza asymetrycznego. Polegają one na odpowiednim dobraniu opcji, tak aby premia zapłacona z tytułu nabycia opcji put została zrównoważona przez premię otrzymaną z banku za sprzedaż opcji call.

Wybór konkretnego rozwiązania zabezpieczającego przez ryzykiem jest ważny. Przedsiębiorstwa muszą zdefiniować i określić jaki instrument będzie dla nich najbardziej korzystny. Zarządzający muszą także pamiętać, że podstawowym założeniem tych instrumentów jest minimalizowanie ryzyka a nie spekulacja, która dla wielu przedsiębiorstw 2 lata temu skończyła się tragicznie.

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Autor: Marek Majewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA