REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?
Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko zmiany kursów walutowych stanowi nieodłączny problem przedsiębiorców, których firmy działają opierając się na imporcie lub eksporcie. Znaczna zmiana kursu waluty może zarówno zwiększyć zyski jak i doprowadzić firmę do bankructwa. Aby wyeliminować czynnik zmiany kursu waluty zarządzający muszą stosować rozwiązania ochronne. Jakie możliwości ma przedsiębiorca aby przeciwdziałać ryzyku kursowemu? Dowiesz się z poniższego artykułu.
Rynek walutowy z roku na rok staje się coraz bardziej nieprzewidywalny. Coraz częściej słyszymy o wojnach walutowych czy spekulacjach banków inwestycyjnych. Zawirowania na rynkach finansowych z lat 2007-2009 doprowadziły do zwiększania zmienności kursów walut. Prowadzenie działalności gospodarczej, której głównym motorem jest wymiana z partnerami zagranicznymi staje się ryzykowna. Przedsiębiorcy nie są w stanie przewidzieć czy transakcja, którą dokonują będzie zyskowna czy nie.

REKLAMA

Przed rozpoczynaniem jakichkolwiek działań związanych ze strategią ochrony przed ryzykiem kursowym, zarządzający powinni ustalić granicę poziomu kursu, przy której transakcja zaczyna tracić swoją rentowność. Bardzo ważne jest także określenie dopuszczalnego poziomu ryzyka jakie może udźwignąć firma. Kiedy przedsiębiorstwo zdecyduje się zabezpieczyć przed zmianami kursów walutowych konieczne jest także określenie wielkości pozycji walutowej jaka będzie zabezpieczała. Jej wielkość zależna jest od kwoty dokonywanych transakcji.

REKLAMA

Instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem kursowym jest co najmniej kilka. Najprostszą z nich jest transakcja terminowa forward. Jest to umowa między dwiema stronami, która polega na określeniu kursu po jakim przedsiębiorstwo będzie musiało sprzedać lub kupić walutę w przyszłości. Firma, która oczekuje napływu obcej waluty z tytułu sprzedaży towarów, zabezpiecza się przed spadkiem jej kursu.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Bardziej elastycznym instrumentem jest opcja walutowa. Jej działanie jest podobne do transakcji forward. Różni się tym, że jej nabywca może w każdej chwili ją zrealizować a wystawca jest zobowiązany do jej realizacji. Takie prawo wiąże się jednak z kosztami, które trzeba ponieść za jej nabycie.

REKLAMA

Odmianą transakcji forward jest transakcja futures. W przypadku tej pierwszej umowa między dwiema stronami odbywała się w rzeczywiści (strony fizycznie były zobowiązane do dostarczenia waluty), w przypadku transakcji futures fizyczna dostawa nie występuje. Rozliczenie pomiędzy dwiema stronami jest wirtualne i oparte jest na premii wynikającej z różnicy między kursem transakcyjnym a rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym używane są także transakcje swap. Polegają one na jednoczesnym zakupie (sprzedaży) waluty A za walutę B z określonym terminem i jednoczesnej sprzedaży (kupna) tej samej ilości waluty A za walutę B z terminem późniejszym. Zawarcie transakcji swap umożliwia uzyskanie płynności w dowolnej walucie bez ponoszenia ryzyka kursowego.

Bardziej skomplikowanymi instrumentami są strategie korytarza zerokoszykowego i korytarza asymetrycznego. Polegają one na odpowiednim dobraniu opcji, tak aby premia zapłacona z tytułu nabycia opcji put została zrównoważona przez premię otrzymaną z banku za sprzedaż opcji call.

Wybór konkretnego rozwiązania zabezpieczającego przez ryzykiem jest ważny. Przedsiębiorstwa muszą zdefiniować i określić jaki instrument będzie dla nich najbardziej korzystny. Zarządzający muszą także pamiętać, że podstawowym założeniem tych instrumentów jest minimalizowanie ryzyka a nie spekulacja, która dla wielu przedsiębiorstw 2 lata temu skończyła się tragicznie.

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Autor: Marek Majewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA