REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?
Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko zmiany kursów walutowych stanowi nieodłączny problem przedsiębiorców, których firmy działają opierając się na imporcie lub eksporcie. Znaczna zmiana kursu waluty może zarówno zwiększyć zyski jak i doprowadzić firmę do bankructwa. Aby wyeliminować czynnik zmiany kursu waluty zarządzający muszą stosować rozwiązania ochronne. Jakie możliwości ma przedsiębiorca aby przeciwdziałać ryzyku kursowemu? Dowiesz się z poniższego artykułu.
Rynek walutowy z roku na rok staje się coraz bardziej nieprzewidywalny. Coraz częściej słyszymy o wojnach walutowych czy spekulacjach banków inwestycyjnych. Zawirowania na rynkach finansowych z lat 2007-2009 doprowadziły do zwiększania zmienności kursów walut. Prowadzenie działalności gospodarczej, której głównym motorem jest wymiana z partnerami zagranicznymi staje się ryzykowna. Przedsiębiorcy nie są w stanie przewidzieć czy transakcja, którą dokonują będzie zyskowna czy nie.

REKLAMA

Przed rozpoczynaniem jakichkolwiek działań związanych ze strategią ochrony przed ryzykiem kursowym, zarządzający powinni ustalić granicę poziomu kursu, przy której transakcja zaczyna tracić swoją rentowność. Bardzo ważne jest także określenie dopuszczalnego poziomu ryzyka jakie może udźwignąć firma. Kiedy przedsiębiorstwo zdecyduje się zabezpieczyć przed zmianami kursów walutowych konieczne jest także określenie wielkości pozycji walutowej jaka będzie zabezpieczała. Jej wielkość zależna jest od kwoty dokonywanych transakcji.

REKLAMA

Instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem kursowym jest co najmniej kilka. Najprostszą z nich jest transakcja terminowa forward. Jest to umowa między dwiema stronami, która polega na określeniu kursu po jakim przedsiębiorstwo będzie musiało sprzedać lub kupić walutę w przyszłości. Firma, która oczekuje napływu obcej waluty z tytułu sprzedaży towarów, zabezpiecza się przed spadkiem jej kursu.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Bardziej elastycznym instrumentem jest opcja walutowa. Jej działanie jest podobne do transakcji forward. Różni się tym, że jej nabywca może w każdej chwili ją zrealizować a wystawca jest zobowiązany do jej realizacji. Takie prawo wiąże się jednak z kosztami, które trzeba ponieść za jej nabycie.

REKLAMA

Odmianą transakcji forward jest transakcja futures. W przypadku tej pierwszej umowa między dwiema stronami odbywała się w rzeczywiści (strony fizycznie były zobowiązane do dostarczenia waluty), w przypadku transakcji futures fizyczna dostawa nie występuje. Rozliczenie pomiędzy dwiema stronami jest wirtualne i oparte jest na premii wynikającej z różnicy między kursem transakcyjnym a rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym używane są także transakcje swap. Polegają one na jednoczesnym zakupie (sprzedaży) waluty A za walutę B z określonym terminem i jednoczesnej sprzedaży (kupna) tej samej ilości waluty A za walutę B z terminem późniejszym. Zawarcie transakcji swap umożliwia uzyskanie płynności w dowolnej walucie bez ponoszenia ryzyka kursowego.

Bardziej skomplikowanymi instrumentami są strategie korytarza zerokoszykowego i korytarza asymetrycznego. Polegają one na odpowiednim dobraniu opcji, tak aby premia zapłacona z tytułu nabycia opcji put została zrównoważona przez premię otrzymaną z banku za sprzedaż opcji call.

Wybór konkretnego rozwiązania zabezpieczającego przez ryzykiem jest ważny. Przedsiębiorstwa muszą zdefiniować i określić jaki instrument będzie dla nich najbardziej korzystny. Zarządzający muszą także pamiętać, że podstawowym założeniem tych instrumentów jest minimalizowanie ryzyka a nie spekulacja, która dla wielu przedsiębiorstw 2 lata temu skończyła się tragicznie.

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Autor: Marek Majewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA