REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak optymalizować koszty w małej firmie?
Jak optymalizować koszty w małej firmie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Technologia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej małych firm przekonuje się do rozwiązań opartych na na modelu SaaS (Software-as-a-Service), które są alternatywą dla tradycyjnie pojmowanego IT.

Różnica w tych modelach polega na tym, że dotychczasowe podejście do IT opierało się na konieczności posiadania przez firmę własnej infrastruktury informatycznej oraz licencjonowanych programów przypisanych do komputera. Stanowiło to dużą barierę w rozwoju małych firm, których nie stać było na zakup specjalistycznego oprogramowania ze względu na drogie licencje.

Tymczasem istotą modelu SaaS jest dostarczanie oprogramowania jako usługi. W technologii tej dostępne jest coraz więcej aplikacji potrzebnych do sprawnego funkcjonowania firmy, jak poczta e-mail, aplikacje księgowe, systemy sprzedaży i wiele innych. Tym samym przedsiębiorca zostaje uwolniony od konieczności inwestowania w infrastrukturę i ponoszenia kosztów „z góry”, nie wiedząc czy rozwiązanie spełni jego potrzeby.
Żeby skorzystać z programu w modelu SaaS wystarcza komputer/laptop z dostępem do internetu. Jedynym kosztem jaki trzeba ponieść jest opłata abonamentowa – nie ma potrzeby instalowania płatnych aktualizacji czy zakupu nowych wersji oprogramowania, aktualizacje dokonywane są w ramach abonamentu, co dodatkowo zwalnia przedsiębiorcę z obowiązku pamiętania o dokonywaniu takich zmian.

REKLAMA

Niewątpliwą zaletą aplikacji opartych na modelu SaaS jest mobilność. Dzięki przechowywaniu wszystkich danych w tzw. „chmurze”, przedsiębiorca ma zapewniony dostęp do swoich danych z dowolnego miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy garnitur przedsiębiorcy to koszt podatkowy?

Podatki

Jak wynika z raportu„ Księgowość mikro i małych firm w Polsce 2011” przygotowanego przez InFakt.pl we współpracy z firmą badawczą 4P research mix, tylko 20% przedsiębiorców rozlicza się kwartalnie z podatku VAT, a tylko 16% z podatku dochodowego.

Tymczasem ustawodawca już od kilku lat daje większości mikro i małych firm (prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą) możliwość rozliczania się z podatków kwartalnie, co zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu finansami firmy, a jednocześnie jest najprostszym sposobem na optymalizację podatkową.

Oszczędności w księgowości

Wspomniany już raport o księgowości mikro i małych firm pokazuje, że miesięczny koszt prowadzenia księgowości przez biura rachunkowe to najczęściej koszt rzędu 101-200 zł netto ( 38%) oraz 201-500 zł netto (32%). Decydując się na prowadzenie księgowości za pomocą aplikacji online (koszt 199 zł netto rocznie), można zatem zaoszczędzić ponad 2 000 zł netto rocznie.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest posiadanie przez przedsiębiorcę aktualnego wglądu w sytuację podatkową i finansową działalności, co pozwala na elastyczne gospodarowanie zasobami finansowymi oraz wpływa na optymalizację kosztów.

Wydaje się więc, że w przypadku małych firm, które dysponują ograniczonym budżetem, a którym zależy na dostosowaniu funkcjonowania firmy do zmiennych realiów rynkowych, szczególnie ważne jest obserwowanie bieżących trendów oraz ocena możliwości zaadoptowania ich we własnej firmie.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA