REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić
Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt kupiecki jest formą zachęty, jakiej udziela kupującemu sprzedający, podnosząc w ten sposób atrakcyjność jego decyzji o zakupie danego towaru. Najczęściej udzielany jest w obrocie hurtowym tak zwanym „stałym klientom”, kiedy partie towaru są relatywnie duże, a transakcje powtarzalne.

REKLAMA

REKLAMA

W tym systemie, klient zamówiony towar otrzymuje o kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt dni wcześniej, niż zobowiązany jest uregulować należność. Dzięki temu, w prowadzenie interesu, kupujący, może zaangażować mniej środków własnych na zakup towaru, a w niektórych przypadkach może ich w ogóle nie angażować. Będzie tak, kiedy termin jego spłaty zobowiązań jest na tyle długi, że do tego czasu spłyną już należności od klientów, którym ten towar sprzedał. Łatwo o taki przypadek, zwłaszcza, jeśli samemu prowadzi się sprzedaż „tylko za gotówkę”. Opisany wyżej mechanizm działania kredytu kupieckiego, jest najbardziej powszechny, szeroko stosowany i rozumiany. Stosują je hurtownie różnych branż, gdzie zaopatrują się sieci sklepów detalicznych czy producenci. Albo producenci wobec hurtowych odbiorców tego co wytwarzają, czy np. w budownictwie, hurtownie zaopatrujące firmy wykonawcze.

Możliwe jest jednak zdecydowanie bardziej twórcze wykorzystywanie faktu, że dostawcy są skłonni udzielać kredytu kupieckiego. Dobrze prosperująca firma, w której właściwie zarządza się finansami i osiągane są dobre wskaźniki płynności finansowej może, w drodze negocjacji, postarać się o osiąganie dodatkowego zysku negocjując z dostawcą lepsze warunki zakupu w zamian za rezygnację z odroczonego terminu płatności (sic!). Negocjacje z dostawcą musi poprzedzić prawidłowo przeprowadzony rachunek ekonomiczny. I tym zamierzamy się teraz zająć.

Główny dostawca firmy Aston  (firma Bolton) stosuje zasadę, że stałym, solidnym odbiorcom, udziela kredytu kupieckiego na 60 dni. Firma Aston również korzysta z tego kredytu, dzięki temu z powodzeniem wykorzystuje jedynie niewielką transzę bankowego kredytu obrotowego. Bank, widząc dobrą sytuację firmy Aston, przedstawia, co raz to korzystniejsze oferty na kolejne transze kredytu obrotowego. Dotychczas były one ignorowane. Przeglądając te oferty, nowy dyrektor finansowy (pan Cameron) postanowił zainteresować szefa firmy (szef osobiście negocjuje warunki z dostawcami) swoim pomysłem wzięcia kolejnej transzy obrotowego kredytu bankowego i jeszcze zarobienia na tym. Jednak najpierw trzeba było wszystko dobrze policzyć.

REKLAMA

Polecamy: Analiza kosztów uznaniowych - porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadanie dyrektora finansowego jest następujące: Jeśli cenę płaconą za partię towaru po 60 dniach od daty wystawienia faktury przez dostawcę przyjąć za 100%, to jaki minimalny upust cenowy można negocjować z tym dostawcą, gdy nasza firma (Aston) przyjmie zobowiązanie zapłacenia w ciągu 20 albo 10 dni, oraz przy zapłacie w dniu odbioru towaru?

A) Najpierw, dyrektor finansowy firmy, pan Cameron, ustalił/oszacował jaka jest roczna stopa procentowa proponowanego kredytu obrotowego powiększona o pozostałe opłaty nakładane przez bank, związane z tym kredytem (odsetki + inne opłaty np. opłata przygotowawcza; koszty rozpatrzenia wniosku; ubezpieczenia itd.) . Okazało się, że to ca 20,67% w skali roku. Jeśli więc korzyści ze skrócenia terminu płatności będą mniejsze niż owe 20,67% firma Aston straci, rezygnując z 60 dni odroczonej płatności.

B) Następnie, dyrektor Cameron założył, że jeśli Aston nie zarobi na tej operacji minimum 15% kosztów obsługi tego nowego kredytu, to nie warto angażować szefa w negocjacje, bo i tak ma dostatecznie dużo pacy. Wyszło więc, że korzyści firmy Aston będzie można uznać za wystarczające, jeśli uda się uzyskać pokrycie kosztów obsługi kredytu (20,67%) i dołożyć do tego kolejne 15% tych kosztów, co daje łącznie 35,67%. W zaokrągleniu 36% , kosztów obsługi kredytu.

C) Teraz należało wyliczyć, przy jakim procencie opustu minimum, uzyska się owe 36% dla wariantów przy płatności po 20; 10 i 0 dniach licząc od daty zakupu. W ten sposób szef firmy Aston będzie wiedział, że zejście poniżej wyliczonych wartości nie opłaca się i dotychczasowe warunki należy pozostawić bez zmian, kończąc negocjacje na ten temat. Stosowne wyliczenia można przeprowadzić korzystając z następującej formuły :

A następnie, znając już Kkk, wyliczono efektywny roczny koszt tego kredytu kupieckiego:

D) Po podstawieniu do wzoru wyszło, że cel firmy Aston zostanie osiągnięty jeśli w wariancie „płatność po 20 dniach” uzyska się minimum 3,4% opustu względem dotychczasowej ceny; w wariancie „płatność po 10 dniach” uzyska się minimum 4,2% opustu; a przy płatności w dniu zakupu 5% opustu. Każdy opust wyższy od wyliczonego był dodatkową korzyścią firmy Aston i pozostawał już całkowicie w gestii zdolności negocjacyjnych szefa firmy.

E) Dyrektor Cameron, na wszelki wypadek, dokonał wyliczeń dla innych okresów niż podane trzy i w formie tabeli przekazał szefowi jako „ściągę” na wypadek, gdyby rozważano inne okresy płatności i procenty opustu od obecnej ceny z tytułu skrócenia okresu dotychczasowego (60 dni).

Niewykluczone, że szefostwo firmy Bolton po takich negocjacjach, uzna partnerstwo handlowe z firmą Aston za jeszcze bardziej pożądane, ponieważ możliwość szybszego otrzymania zapłaty za towar poprawia płynność w firmie i zwiększa jej możliwości zakupowe, a to jest w danej chwili pożądane. 

Polecamy: Jak wybrać lokatę dla firmy?

*Formuły liczenia Kkk i Erkk zaczerpnięte z „Przewodnika o finansach”  Singel;Shim; Hartman, PWN 1995 s. 134.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA