REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić
Wziąć kredyt obrotowy w banku, zrezygnować z kredytu kupieckiego i jeszcze na tym zarobić

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt kupiecki jest formą zachęty, jakiej udziela kupującemu sprzedający, podnosząc w ten sposób atrakcyjność jego decyzji o zakupie danego towaru. Najczęściej udzielany jest w obrocie hurtowym tak zwanym „stałym klientom”, kiedy partie towaru są relatywnie duże, a transakcje powtarzalne.

REKLAMA

REKLAMA

W tym systemie, klient zamówiony towar otrzymuje o kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt dni wcześniej, niż zobowiązany jest uregulować należność. Dzięki temu, w prowadzenie interesu, kupujący, może zaangażować mniej środków własnych na zakup towaru, a w niektórych przypadkach może ich w ogóle nie angażować. Będzie tak, kiedy termin jego spłaty zobowiązań jest na tyle długi, że do tego czasu spłyną już należności od klientów, którym ten towar sprzedał. Łatwo o taki przypadek, zwłaszcza, jeśli samemu prowadzi się sprzedaż „tylko za gotówkę”. Opisany wyżej mechanizm działania kredytu kupieckiego, jest najbardziej powszechny, szeroko stosowany i rozumiany. Stosują je hurtownie różnych branż, gdzie zaopatrują się sieci sklepów detalicznych czy producenci. Albo producenci wobec hurtowych odbiorców tego co wytwarzają, czy np. w budownictwie, hurtownie zaopatrujące firmy wykonawcze.

Możliwe jest jednak zdecydowanie bardziej twórcze wykorzystywanie faktu, że dostawcy są skłonni udzielać kredytu kupieckiego. Dobrze prosperująca firma, w której właściwie zarządza się finansami i osiągane są dobre wskaźniki płynności finansowej może, w drodze negocjacji, postarać się o osiąganie dodatkowego zysku negocjując z dostawcą lepsze warunki zakupu w zamian za rezygnację z odroczonego terminu płatności (sic!). Negocjacje z dostawcą musi poprzedzić prawidłowo przeprowadzony rachunek ekonomiczny. I tym zamierzamy się teraz zająć.

Główny dostawca firmy Aston  (firma Bolton) stosuje zasadę, że stałym, solidnym odbiorcom, udziela kredytu kupieckiego na 60 dni. Firma Aston również korzysta z tego kredytu, dzięki temu z powodzeniem wykorzystuje jedynie niewielką transzę bankowego kredytu obrotowego. Bank, widząc dobrą sytuację firmy Aston, przedstawia, co raz to korzystniejsze oferty na kolejne transze kredytu obrotowego. Dotychczas były one ignorowane. Przeglądając te oferty, nowy dyrektor finansowy (pan Cameron) postanowił zainteresować szefa firmy (szef osobiście negocjuje warunki z dostawcami) swoim pomysłem wzięcia kolejnej transzy obrotowego kredytu bankowego i jeszcze zarobienia na tym. Jednak najpierw trzeba było wszystko dobrze policzyć.

Polecamy: Analiza kosztów uznaniowych - porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zadanie dyrektora finansowego jest następujące: Jeśli cenę płaconą za partię towaru po 60 dniach od daty wystawienia faktury przez dostawcę przyjąć za 100%, to jaki minimalny upust cenowy można negocjować z tym dostawcą, gdy nasza firma (Aston) przyjmie zobowiązanie zapłacenia w ciągu 20 albo 10 dni, oraz przy zapłacie w dniu odbioru towaru?

A) Najpierw, dyrektor finansowy firmy, pan Cameron, ustalił/oszacował jaka jest roczna stopa procentowa proponowanego kredytu obrotowego powiększona o pozostałe opłaty nakładane przez bank, związane z tym kredytem (odsetki + inne opłaty np. opłata przygotowawcza; koszty rozpatrzenia wniosku; ubezpieczenia itd.) . Okazało się, że to ca 20,67% w skali roku. Jeśli więc korzyści ze skrócenia terminu płatności będą mniejsze niż owe 20,67% firma Aston straci, rezygnując z 60 dni odroczonej płatności.

B) Następnie, dyrektor Cameron założył, że jeśli Aston nie zarobi na tej operacji minimum 15% kosztów obsługi tego nowego kredytu, to nie warto angażować szefa w negocjacje, bo i tak ma dostatecznie dużo pacy. Wyszło więc, że korzyści firmy Aston będzie można uznać za wystarczające, jeśli uda się uzyskać pokrycie kosztów obsługi kredytu (20,67%) i dołożyć do tego kolejne 15% tych kosztów, co daje łącznie 35,67%. W zaokrągleniu 36% , kosztów obsługi kredytu.

C) Teraz należało wyliczyć, przy jakim procencie opustu minimum, uzyska się owe 36% dla wariantów przy płatności po 20; 10 i 0 dniach licząc od daty zakupu. W ten sposób szef firmy Aston będzie wiedział, że zejście poniżej wyliczonych wartości nie opłaca się i dotychczasowe warunki należy pozostawić bez zmian, kończąc negocjacje na ten temat. Stosowne wyliczenia można przeprowadzić korzystając z następującej formuły :

A następnie, znając już Kkk, wyliczono efektywny roczny koszt tego kredytu kupieckiego:

D) Po podstawieniu do wzoru wyszło, że cel firmy Aston zostanie osiągnięty jeśli w wariancie „płatność po 20 dniach” uzyska się minimum 3,4% opustu względem dotychczasowej ceny; w wariancie „płatność po 10 dniach” uzyska się minimum 4,2% opustu; a przy płatności w dniu zakupu 5% opustu. Każdy opust wyższy od wyliczonego był dodatkową korzyścią firmy Aston i pozostawał już całkowicie w gestii zdolności negocjacyjnych szefa firmy.

E) Dyrektor Cameron, na wszelki wypadek, dokonał wyliczeń dla innych okresów niż podane trzy i w formie tabeli przekazał szefowi jako „ściągę” na wypadek, gdyby rozważano inne okresy płatności i procenty opustu od obecnej ceny z tytułu skrócenia okresu dotychczasowego (60 dni).

Niewykluczone, że szefostwo firmy Bolton po takich negocjacjach, uzna partnerstwo handlowe z firmą Aston za jeszcze bardziej pożądane, ponieważ możliwość szybszego otrzymania zapłaty za towar poprawia płynność w firmie i zwiększa jej możliwości zakupowe, a to jest w danej chwili pożądane. 

Polecamy: Jak wybrać lokatę dla firmy?

*Formuły liczenia Kkk i Erkk zaczerpnięte z „Przewodnika o finansach”  Singel;Shim; Hartman, PWN 1995 s. 134.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA