REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Analiza kosztów uznaniowych - porada

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Analiza kosztów uznaniowych - porada
Analiza kosztów uznaniowych - porada

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od potrzeb, analitycy finansowi dokonują podziału kosztów według odpowiednio dobranych kryteriów. Mówimy o kosztach produkcji, zarządu, kosztach stałych i zmiennych, kosztach rodzajowych itd. Bywają sytuacje, kiedy przydaje się użycie kryterium uznaniowości poniesienia danych kosztów.

Koszty uznaniowe to te wydatki, które co prawda decyzją zarządu zostały lub zostaną poniesione, ale zmiana decyzji co do ich poniesienia nie przekłada się bezpośrednio na bieżące obroty firmy.  Zarząd może stosunkowo łatwo z tych wydatków zrezygnować lub je ponieść, licząc się, co prawda, z konsekwencjami takiej decyzji w przyszłości, ale w teraźniejszości, konsekwencji handlowych nie będzie żadnych.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładem wydatków, które mogą być w firmie zaliczone do kosztów uznaniowych są:
a) premie i nagrody o charakterze fakultatywnym;
b) wydatki na reklamę;
c) wydatki na szkolenia;
d) wydatki na badania i rozwój;
e) wydatki na remonty i konserwację środków trwałych;
f) zakres ubezpieczeń.

Zmniejszanie lub zaniechanie niektórych wydatków w grupie kosztów uznaniowych, jest codzienna praktyką w zarządzaniu.  Pozwala to utrzymywać pożądany poziom dochodów firmy; zmniejszać skutki kłopotów finansowych; przyśpieszać akumulację środków gromadzonych na realizację określonego celu itd. Z tego punktu widzenia, analiza kosztów uznaniowych nie jest tak interesująca, bo kierownictwo firmy, mając tego świadomość lub tylko niejasne przeczucie i tak podejmuje stosowne decyzje w tym zakresie w zależności od własnych preferencji (uznania i potrzeb).

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Ale jeśli jesteśmy właścicielem, który nie zarządza bezpośrednio swoją firmą; albo zamierzamy nabyć firmę lub udziały w niej; stoimy przed decyzją wspólnego przedsięwzięcia itp. Wtedy siła poznawcza tego kryterium jest trudna do przecenienia. Wyznaczając wskaźniki kosztów uznaniowych i dokonując ich analizy w czasie (badanie kilku okresów), możemy zyskać obiektywną wiedzę na temat polityki prowadzonej przez zarząd firmy i wykorzystać do porównań. Najczęściej stosuje się tutaj dwie miary;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

gdzie:
WKU – wskaźnik kosztów uznaniowych;
KU – koszty uznaniowe;
WS – wartość sprzedaży;
Awg – wartość aktywów wybranej grupy.

REKLAMA

Wynik finansowy firmy, w ostatnich latach nie pogarszał się, a nawet znacząco wzrastał. To dobrze. Ale jeśli dzieje się to kosztem remontów i konserwacji parku maszynowego; zakresu ubezpieczeń; redukcji wydatków szkoleniowych czy reklamowych, to mogą znaleźć się i tacy, którzy nie będą oceniać uzyskanych wyników finansowych równie wysoko.

Koszty okresowego serwisu nowoczesnej maszyny to niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Rezygnując tylko z tego jednego wydatku, zarząd firmy, automatycznie, podnosi bieżący zysk firmy o tę kwotę. Podnieść zysk o analogiczną kwotę poprzez zwiększenie obrotu jest bardzo trudno, a niekiedy nie jest to możliwe, bo kilkadziesiąt tysięcy złotych zysku, może oznaczać potrzebę zrobienia dodatkowych kilkuset tysięcy złotych obrotu.  Dla zarządu, rozliczanego z wypracowanego zysku, pokusa by poprawiać wynik takimi metodami jest ogromna i całkowicie wytłumaczalna.

Gdyby dokonywać oceny pacy firmy bez analizy kosztów uznaniowych, wyłączenie na podstawie pozycji „wypracowany zysk” zob. tabela poniżej, nie ma powodu do niepokoju - wzrosła wartość sprzedaży, proporcjonalnie wzrosły zyski.  Jednak spadek wskaźnika WKU1 i WKU2, sugeruje nam, że powinno bliżej przyjrzeć się przyczynom tego spadku. WKU1 spada aż o ca 40% z 16,73% na 11,97%, a WKU2 o ca 34%. To dużo.



Gdyby przyjąć, że analizowane koszty uznaniowe roku 2009, zostają na poziomie roku 2008 zysk w roku 2009 by był mniejszy od wykazanego aż o 395 000zł. – blisko o połowę. Gdyby założyć, że koszty uznaniowe powinny wzrosnąć proporcjonalnie, bo następuje wzrost wartości aktywów trwałych i wartości sprzedaży; wypracowany zysk by był jeszcze mniejszy. A to już może bardzo niepokoić i sugeruje potrzebę dokładniejszej analizy przyczyn takiego stanu. Jak widać, analiza wskaźników WKU1 i WKU2, w tym przypadku, przyczynia się do oceny pracy firmy, bowiem zmusza do wniknięcia głębiej w przyczyny podjętych decyzji i dokonanie oceny tych decyzji.

Polecamy: Czy finansować działalność gospodarczą funduszami poręczeniowymi?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA