REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Analiza kosztów uznaniowych - porada

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Analiza kosztów uznaniowych - porada
Analiza kosztów uznaniowych - porada

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od potrzeb, analitycy finansowi dokonują podziału kosztów według odpowiednio dobranych kryteriów. Mówimy o kosztach produkcji, zarządu, kosztach stałych i zmiennych, kosztach rodzajowych itd. Bywają sytuacje, kiedy przydaje się użycie kryterium uznaniowości poniesienia danych kosztów.

Koszty uznaniowe to te wydatki, które co prawda decyzją zarządu zostały lub zostaną poniesione, ale zmiana decyzji co do ich poniesienia nie przekłada się bezpośrednio na bieżące obroty firmy.  Zarząd może stosunkowo łatwo z tych wydatków zrezygnować lub je ponieść, licząc się, co prawda, z konsekwencjami takiej decyzji w przyszłości, ale w teraźniejszości, konsekwencji handlowych nie będzie żadnych.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładem wydatków, które mogą być w firmie zaliczone do kosztów uznaniowych są:
a) premie i nagrody o charakterze fakultatywnym;
b) wydatki na reklamę;
c) wydatki na szkolenia;
d) wydatki na badania i rozwój;
e) wydatki na remonty i konserwację środków trwałych;
f) zakres ubezpieczeń.

Zmniejszanie lub zaniechanie niektórych wydatków w grupie kosztów uznaniowych, jest codzienna praktyką w zarządzaniu.  Pozwala to utrzymywać pożądany poziom dochodów firmy; zmniejszać skutki kłopotów finansowych; przyśpieszać akumulację środków gromadzonych na realizację określonego celu itd. Z tego punktu widzenia, analiza kosztów uznaniowych nie jest tak interesująca, bo kierownictwo firmy, mając tego świadomość lub tylko niejasne przeczucie i tak podejmuje stosowne decyzje w tym zakresie w zależności od własnych preferencji (uznania i potrzeb).

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

REKLAMA

Ale jeśli jesteśmy właścicielem, który nie zarządza bezpośrednio swoją firmą; albo zamierzamy nabyć firmę lub udziały w niej; stoimy przed decyzją wspólnego przedsięwzięcia itp. Wtedy siła poznawcza tego kryterium jest trudna do przecenienia. Wyznaczając wskaźniki kosztów uznaniowych i dokonując ich analizy w czasie (badanie kilku okresów), możemy zyskać obiektywną wiedzę na temat polityki prowadzonej przez zarząd firmy i wykorzystać do porównań. Najczęściej stosuje się tutaj dwie miary;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

gdzie:
WKU – wskaźnik kosztów uznaniowych;
KU – koszty uznaniowe;
WS – wartość sprzedaży;
Awg – wartość aktywów wybranej grupy.

Wynik finansowy firmy, w ostatnich latach nie pogarszał się, a nawet znacząco wzrastał. To dobrze. Ale jeśli dzieje się to kosztem remontów i konserwacji parku maszynowego; zakresu ubezpieczeń; redukcji wydatków szkoleniowych czy reklamowych, to mogą znaleźć się i tacy, którzy nie będą oceniać uzyskanych wyników finansowych równie wysoko.

Koszty okresowego serwisu nowoczesnej maszyny to niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Rezygnując tylko z tego jednego wydatku, zarząd firmy, automatycznie, podnosi bieżący zysk firmy o tę kwotę. Podnieść zysk o analogiczną kwotę poprzez zwiększenie obrotu jest bardzo trudno, a niekiedy nie jest to możliwe, bo kilkadziesiąt tysięcy złotych zysku, może oznaczać potrzebę zrobienia dodatkowych kilkuset tysięcy złotych obrotu.  Dla zarządu, rozliczanego z wypracowanego zysku, pokusa by poprawiać wynik takimi metodami jest ogromna i całkowicie wytłumaczalna.

Gdyby dokonywać oceny pacy firmy bez analizy kosztów uznaniowych, wyłączenie na podstawie pozycji „wypracowany zysk” zob. tabela poniżej, nie ma powodu do niepokoju - wzrosła wartość sprzedaży, proporcjonalnie wzrosły zyski.  Jednak spadek wskaźnika WKU1 i WKU2, sugeruje nam, że powinno bliżej przyjrzeć się przyczynom tego spadku. WKU1 spada aż o ca 40% z 16,73% na 11,97%, a WKU2 o ca 34%. To dużo.



Gdyby przyjąć, że analizowane koszty uznaniowe roku 2009, zostają na poziomie roku 2008 zysk w roku 2009 by był mniejszy od wykazanego aż o 395 000zł. – blisko o połowę. Gdyby założyć, że koszty uznaniowe powinny wzrosnąć proporcjonalnie, bo następuje wzrost wartości aktywów trwałych i wartości sprzedaży; wypracowany zysk by był jeszcze mniejszy. A to już może bardzo niepokoić i sugeruje potrzebę dokładniejszej analizy przyczyn takiego stanu. Jak widać, analiza wskaźników WKU1 i WKU2, w tym przypadku, przyczynia się do oceny pracy firmy, bowiem zmusza do wniknięcia głębiej w przyczyny podjętych decyzji i dokonanie oceny tych decyzji.

Polecamy: Czy finansować działalność gospodarczą funduszami poręczeniowymi?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA