Stworzenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa – formy konkurencyjności
REKLAMA
REKLAMA
Współzawodnictwo
Konkurencja to proces, w którym kontrahenci walczą o prawo zawierania transakcji rynkowych posługując się korzystniejszą od innych uczestników rynku ofertą w celu realizacji swoich interesów.
REKLAMA
W ekonomii konkurencję uważa się za podstawę wolnego rynku, który działa na zasadzie wolności współzawodniczenia ze sobą wszystkich podmiotów gospodarczych we wszystkich obszarach. W języku potocznym przyjęło się, że konkurencje stanowi grupa przedsiębiorstw, które działają w tej samej branży i na tym samym rynku.
Zobacz: Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?
Mechanizm i formy konkurencyjności
REKLAMA
Mechanizm konkurencyjności to kompleks działań podmiotów gospodarczych, które zmierzają do przewagi na danym rynku. Z kolei konkurencyjność przedsiębiorstw może być rozumiana jako system złożony z takich elementów jak przewaga konkurencyjna, instrumenty konkurowania, uzyskana pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa na rynku i potencjał konkurencyjności.
Aby oferta danej firmy była atrakcyjniejsza przedsiębiorca może konkurować cenowo lub postawić na inne mechanizmy konkurencyjności, do których można zaliczyć lepszą jakość świadczonych usług czy produkowanych towarów, dodatkowe gwarancje, dodatki, ciekawy sposób prezentacji produktu, krótszy czas świadczenia usług bądź niższe koszty eksploatacji.
Ponadto do konkurencji pozacenowej należy m.in. większy asortyment produkcji, zwiększone normy bezpieczeństwa, dodatkowe informacje zamieszczone na produktach lub możliwość wyboru formy zapłaty.
Zobacz: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca w związku z likwidacją działalności gospodarczej?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.