REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurencyjność w kryzysie

Subskrybuj nas na Youtube
Jak być konkurencyjnym w kryzysie?
Jak być konkurencyjnym w kryzysie?

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys gospodarczy sprawił, że wiele firm ratując sytuację finansową tnie koszty produkcji, redukuje zatrudnienie albo skraca czas pracy. Nie wiele traktuje kryzys, jako możliwość zajęcia lepszych pozycji startowych w walce o klienta po wyjściu z recesji. Przedsiębiorstwa często przejmują strategię przetrwania, zapominając o tym, że po ciężkim okresie nadejdzie ożywienie. Eksperci radzą, by firmy myślały przyszłościowo, szukały okazyjnych fuzji i przejęć i nie bały się zmian modeli biznesowych.

Kryzys sprzyja rozwojowi

Przeciwieństwem strategii przetrwania jest myślenie przyszłościowe, poszukiwanie szans i alternatywnych możliwości rozwoju firmy. Wbrew pozorom kryzys stwarza ku temu wiele możliwości. Firma Apple Computer w kryzysowych latach 2001-2003 zwiększyła wydatki na cele badawczo-rozwojowe. W efekcie w ofercie spółki pojawił się internetowy sklep muzyczny i oprogramowanie iTunes, a także urządzenia iPod Mini i iPod Photo. Właśnie od tego czasu datuje się okres gwałtownego wzrostu tej spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Zaangażuj się w poważne przedsięwzięcia

Choć większość inwestycji dotyczących tworzenia nowych produktów i technologii informacyjnych lub produkcyjnych będą przynosić korzyści dopiero po recesji, nie zwlekaj z ich realizacją. Podczas gdy inni są skupieni na myśleniu o przetrwaniu, rywalizacja na rynku jest mniej odczuwalna.

Brak odpowiednich środków na realizację tych inwestycji nie powinien powstrzymywać biznesmena przed angażowaniem się w poważne przedsięwzięcia. Tu może pomóc określenie priorytetów. Trzeba wybierać te inwestycje, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji finansowej firmy w dłuższej perspektywie.

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

REKLAMA

Nie bój się przyjęć i fuzji

David Rhodes i Daniel Steller w „Harvard Business Review” radzą też wykorzystać dekoniunkturę do fuzji i przejęć. Jest to dobra okazja, by przez konsolidację branży zmienić dotychczasowy układ sił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitorowanie finansowej i operacyjnej kondycji konkurentów pomoże podjąć właściwą decyzję w tym względzie - dokładna analiza potencjalnych przedmiotów przyjęcia przyczyni się do ograniczenia ryzyka towarzyszącego tego typu transakcjom.

Zmiana modelu finansowego

Firmy zajmujące mocną pozycję na rynku szybciej niż konkurenci dostosują swoje modele biznesowe do zmian, które nadejdą w branżach po recesji. Zapewni im to długoterminową przewagę konkurencyjną i wzmocni pozycję na rynku.

Przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że wraz ze wzrostem gospodarczym na rynku pojawią się nowi konkurenci i wówczas zmiana modelu biznesowego i tak będzie niezbędna. Firma IBM jest dobrym przykładem, kiedy zmiana w podejściu do modelu może zagwarantować sukces przedsiębiorstwu.

Na początku lat 90. XX wieku firma odnotowała pierwszy od 1940 roku spadek przychodów i poniosła straty. Zarząd zaczął się zastanawiać nad zmianą jej modelu biznesowego. Późniejszy wzrost ekonomiczny i rosnąca konkurencja spowodowały, że firma odeszła od tradycyjnej działalności w branży IT i przyjęła nową strategię działania, rozpoczynając działania w innych obszarach. Dzięki temu IBM przekształcił się z producenta komputerów w dostawcę rozwiązań i usług komputerowych, a także usług finansowych.

Zobacz: Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA