REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurencyjność w kryzysie

Subskrybuj nas na Youtube
Jak być konkurencyjnym w kryzysie?
Jak być konkurencyjnym w kryzysie?

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys gospodarczy sprawił, że wiele firm ratując sytuację finansową tnie koszty produkcji, redukuje zatrudnienie albo skraca czas pracy. Nie wiele traktuje kryzys, jako możliwość zajęcia lepszych pozycji startowych w walce o klienta po wyjściu z recesji. Przedsiębiorstwa często przejmują strategię przetrwania, zapominając o tym, że po ciężkim okresie nadejdzie ożywienie. Eksperci radzą, by firmy myślały przyszłościowo, szukały okazyjnych fuzji i przejęć i nie bały się zmian modeli biznesowych.

Kryzys sprzyja rozwojowi

Przeciwieństwem strategii przetrwania jest myślenie przyszłościowe, poszukiwanie szans i alternatywnych możliwości rozwoju firmy. Wbrew pozorom kryzys stwarza ku temu wiele możliwości. Firma Apple Computer w kryzysowych latach 2001-2003 zwiększyła wydatki na cele badawczo-rozwojowe. W efekcie w ofercie spółki pojawił się internetowy sklep muzyczny i oprogramowanie iTunes, a także urządzenia iPod Mini i iPod Photo. Właśnie od tego czasu datuje się okres gwałtownego wzrostu tej spółki.

REKLAMA

Zaangażuj się w poważne przedsięwzięcia

REKLAMA

Choć większość inwestycji dotyczących tworzenia nowych produktów i technologii informacyjnych lub produkcyjnych będą przynosić korzyści dopiero po recesji, nie zwlekaj z ich realizacją. Podczas gdy inni są skupieni na myśleniu o przetrwaniu, rywalizacja na rynku jest mniej odczuwalna.

Brak odpowiednich środków na realizację tych inwestycji nie powinien powstrzymywać biznesmena przed angażowaniem się w poważne przedsięwzięcia. Tu może pomóc określenie priorytetów. Trzeba wybierać te inwestycje, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji finansowej firmy w dłuższej perspektywie.

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Nie bój się przyjęć i fuzji

David Rhodes i Daniel Steller w „Harvard Business Review” radzą też wykorzystać dekoniunkturę do fuzji i przejęć. Jest to dobra okazja, by przez konsolidację branży zmienić dotychczasowy układ sił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitorowanie finansowej i operacyjnej kondycji konkurentów pomoże podjąć właściwą decyzję w tym względzie - dokładna analiza potencjalnych przedmiotów przyjęcia przyczyni się do ograniczenia ryzyka towarzyszącego tego typu transakcjom.

Zmiana modelu finansowego

Firmy zajmujące mocną pozycję na rynku szybciej niż konkurenci dostosują swoje modele biznesowe do zmian, które nadejdą w branżach po recesji. Zapewni im to długoterminową przewagę konkurencyjną i wzmocni pozycję na rynku.

REKLAMA

Przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że wraz ze wzrostem gospodarczym na rynku pojawią się nowi konkurenci i wówczas zmiana modelu biznesowego i tak będzie niezbędna. Firma IBM jest dobrym przykładem, kiedy zmiana w podejściu do modelu może zagwarantować sukces przedsiębiorstwu.

Na początku lat 90. XX wieku firma odnotowała pierwszy od 1940 roku spadek przychodów i poniosła straty. Zarząd zaczął się zastanawiać nad zmianą jej modelu biznesowego. Późniejszy wzrost ekonomiczny i rosnąca konkurencja spowodowały, że firma odeszła od tradycyjnej działalności w branży IT i przyjęła nową strategię działania, rozpoczynając działania w innych obszarach. Dzięki temu IBM przekształcił się z producenta komputerów w dostawcę rozwiązań i usług komputerowych, a także usług finansowych.

Zobacz: Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA