REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie dla menedżera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Jakie wynagrodzenie dla menedżera?
Jakie wynagrodzenie dla menedżera?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie menedżera zależy od umowy, którą firma zawiera z kandydatem do pracy. W odróżnieniu od umowy o pracę, kontrakt menedżerski jest bardziej skomplikowanym dokumentem. Od tego, w jaki sposób zostanie on sporządzony zależy czy o wypłatę wynagrodzenia nie trzeba będzie walczyć w sądzie.

Niestety jak pokazują badania polscy przedsiębiorcy niechętnie korzystają z pomocy prawnika. Z badań OBOP przeprowadzonych na zlecenia Krajowej Rady Radców Prawnych wynika, że zaledwie 3 proc. biznesmenów skorzystałoby z porady prawnej przy sporządzeniu umowy. Dotyczy to także umów, które określają sposoby nawiązywania stosunku pracy.

REKLAMA

Wybór umowy

Kontrakt menedżerski jest umową między dwoma równymi sobie partnerami. Od umowy o pracę odróżniają go wiele szczegółów i rozbudowana treść. Umowa o pracę jest zwykle krótszym dokumentem, ponieważ wszystkie podstawowe kwestie omawia kodeks pracy.

Z kolei kontrakt menedżerski jest tzw. umową nienazwaną. Wynika to z tego, że brakuje przepisów, które dokładnie opisywałyby tę formę prawną.

Najczęściej menedżerowie decydują się na podpisanie kontraktu w formie umowy prawa cywilnego, jako umowę o świadczeniu usług. W takim przypadku prawo pracy nie ogranicza menedżera w negocjacjach z zakresu obowiązków i przywilejów.

Zobacz: Kiedy przedsiębiorcę może kontrolować CBA?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spór o wynagrodzenie

REKLAMA

Umowa zawarta z menedżerem nie jest prostym dokumentem, regulującym stosunek pracy i zasady wypłaconego wynagrodzenia. Współpraca z prawnikiem mogłoby zabezpieczyć pracodawcę i kandydata do pracy przed możliwymi nieporozumieniami w kwestii wypłat.

Andrzej Mikulski, partner w kancelarii radców prawnych Mikulski i Wspólnicy na łamach miesięcznika „Forbes” zaznacza, że jeśli wynagrodzenie menedżera zostanie określone także przez udział w zyskach zarządzanego podmiotu, duże znaczenie odgrywa tu nie tylko właściwe sporządzenie umowy, ale też innych dokumentów.

Menedżer a świadomość prawna

W przypadku, gdy przedmiotem wynagrodzenia jest udział w zysku spółki z o.o., menedżer może liczyć na zw. udziały gratisowe, udziały imienne czy udziały oddane w czasowe korzystanie.

Wtedy roszczenie o zapłatę zysku jest regulowane przez umowę z menedżerem i umową spółki. Jednak sytuacja może się skomplikować w momencie, gdy rozliczenie wynagrodzenia ma nastąpić przez nabycie akcji utworzonych przy ofercie publicznej.

Andrzej Mikulski podkreśla, że nie tylko emitent może dopuścić do sprzeczności między treścią poszczególnych dokumentów. Popełnić błąd mogą także domy maklerskie.
Wówczas mogą pojawić się również zarzuty pod adresem menedżerów.

Zobacz: Jak uzyskać zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi?

Choć to domy maklerskie powinny odpowiadać majątkowo za uchybienie, zarzuty mogą dotyczyć tego, że menedżer nie jest zwykłym pracownikiem. Osoba ta należy do kadry kierowniczej, dysponuje pokaźną wiedzą prawną i zna się na rynku papierów wartościowych.

Jeśli partnerzy nie dogadają się w sprawie usunięcia rozbieżności w treści dokumentów, to trzeba będzie się nastawić na wieloletni spór sądowy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA