REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?
Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

REKLAMA

REKLAMA

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

REKLAMA

Jedną z form prowadzenia działalności gospodarczej jest indywidualna działalność gospodarcza, czyli jednoosobowe przedsiębiorstwo. Jednoosobową działalność gospodarczą mogą prowadzić osoby pełnoletnie, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych (czyli zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań). Działalność taką można prowadzić jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, ale posiadająca osobowość prawną.

REKLAMA

Tego typu działalność posiada wiele zalet. Jest stosunkowo łatwa do rozpoczęcia, nie wymaga określonych nakładów finansowych ( jak jest m.in. w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Kolejnym ważnym aspektem jest również forma rozliczeń finansowo-księgowych, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą rozliczać się z Urzędem Skarbowym na podstawie księgi przychodów i rozchodów lub korzystać ze zryczałtowanych form opodatkowania.

Jednak zakładając jednoosobową firmę należy liczyć się z faktem, iż właściciel odpowiada za zobowiązanie przedsiębiorstwa z sposób wyłączny i bez ograniczeń, co oznacza, że za zobowiązania firmy odpowiada również majątkiem osobistym ( do masy upadłości wchodzi cały majątek upadłego, poza wyjątkami wymienionymi w ustawie).

Bankructwo jest potocznym określeniem upadłości (procedury upadłościowej) i oznacza wszczęcie postępowania w sytuacji niewypłacalności dłużnika. Dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych oraz, gdy jego zobowiązania przekraczają wartość jego majątku, nawet jeśli bieżąco wykonuje te zobowiązania (dotyczy to osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, ale posiadających osobowość prawną).

Polecamy: Czym jest rejestr pełnomocnictw?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ogłoszenie upadłości ma na celu zapewnienie wspólnych roszczeń wierzycieli. Upadłość dzielimy na likwidacyjną (polega na egzekucji długów z majątku przedsiębiorstwa) i układową ( polega na zawarciu układu i restrukturyzacji długu). Podstawą prawną jest tu ustawa z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U.2003 Nr 60 poz.535).

Wniosek o ogłoszenie upadłości może złożyć dłużnik i każdy z jego wierzycieli oraz w przypadku otrzymania pomocy publicznej o wartości powyżej 100,000 euro- organ udzielający pomocy. Wniosek należy złożyć do sądu gospodarczego właściwego dla dłużnika.

Artykuł 22 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, zawiera zakres danych, które powinien zawierać wniosek. Są to:

Wniosek składany przez dłużnika

  • imię i nazwisko dłużnika, jego nazwę albo firmę, miejsce zamieszkania albo siedzibę, a gdy dłużnikiem jest spółka osobowa lub osoba prawna – reprezentantów spółki lub osoby prawnej i likwidatorów, jeżeli są ustanowieni, a ponadto w przypadku spółki imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania wspólników odpowiadających za zobowiązania spółki bez ograniczenia;
  • oznaczenie miejsca, w którym znajduje się przedsiębiorstwo lub inny majątek dłużnika;
  • wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek i ich uprawdopodobnienie;
  • informację, czy dłużnik jest uczestnikiem systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. Nr 123, poz. 1351, z późn. zm.4);
  • informację, czy dłużnik jest spółką publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

Jeżeli dłużnikiem jest przedsiębiorca wpisany do właściwego rejestru, do wniosku należy dołączyć odpis z tego rejestru. Dodatkowo dłużnik, powinien we wniosku dodatkowo określić, czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy też o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację jego majątku. Ponadto do wniosku powinien dołączyć:

  • aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników;
  • bilans sporządzony dla celów tego postępowania, na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;

Dłużnik zobowiązany jest również do złożenia oświadczenia co do prawdziwości danych zawartych we wniosku. Jeżeli dłużnik nie może dołączyć jakiegoś z wymaganych dokumentów, powinien podać przyczyny ich nie złożenia.

Wniosek składany przez wierzyciela

Wymienione informacje w punktach 1-4 oraz informację uprawdopodobniające jego wierzytelność oraz wstępne propozycje układowe( w przypadku kiedy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu).

Wydane przez sąd postanowienie o ogłoszeniu upadłości podawane jest do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz publikację w dzienniku lokalnym. Postanowienie zawiera:

● imię i nazwisko, nazwę lub firmę, miejsce zamieszkania lub siedzibę upadłego, określenie sposobu prowadzenia postępowania;
● uregulowanie kwestii sprawowania zarządu swoim majątkiem (czy upadły będzie sprawował zarząd, jeśli tak to w jakim zakresie),jeżeli postępowanie prowadzone będzie z możliwością zawarcia układu;
● wezwanie wierzycieli upadłego do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie (w okresie nie krótszym niż miesiąc i nie dłuższym niż trzy miesiące;
● wezwanie osób, którym przysługują prawa oraz prawa i roszczenia osobiste ciążące na nieruchomości należącej do upadłego, jeżeli nie zostały ujawnione przez wpis w księdze wieczystej, do ich zgłoszenia w wyznaczonym terminie nie krótszym niż miesiąc i nie dłuższym niż trzy miesiące (po upływie tego terminu utracą one prawo do powoływania się na swoje prawa w postępowaniu upadłościowym);
● Wyznaczenie sędziego-komisarza i syndyka albo nadzorcę sądowego, albo zarządcę.

Data wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości jest datą upadłości. Jeżeli postanowieni zostało wydane po ponownym rozpatrzeniu za datę upadłości uważa się datę wydania pierwszego postanowienia.

Autor: Joanna Borowiecka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA