Samochód jesienią i zimą
REKLAMA
REKLAMA
Dlaczego opony zimowe?
Zimowe ogumienie jest efektywne w użyciu przy określonej temperaturze. Letnie, twardsze opony, których mieszanka jest odporna na nadmiar ciepła, nie nagrzewają się dostatecznie przy niskiej temperaturze.
REKLAMA
Co za tym idzie nie zapewniają dobrej przyczepności. Bardziej miękka guma opon zimowych przy temperaturze poniżej 7 stopni, zapewnia lepszą przyczepność, czego efektem jest krótszy czas hamowania, zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Dodatkowo, w oponach tych znajduje się więcej wyżłobień, dzięki którym woda, czy też stopiony śnieg są lepiej drenowane.
Dodatkowo firmy branży CFM (Car Fleet Management) oferują bezgotówkową obsługę w specjalistycznych serwisach oponiarskich, polegającą m.in. na wymianie oraz naprawie opon.
Ciśnienie w oponach
REKLAMA
Jest to element, który bez względu na sezon, powinien być regularnie kontrolowany. Im trudniejsze warunki panują na drogach, tym większej uwagi wymaga. Przy zbyt niskim ciśnieniu boki opon uginają się, w efekcie nieodwracalnie zużywa się bieżnik. Bardzo często taka sytuacja prowadzić może do utraty panowania nad pojazdem.
Problem stanowi także za wysokie ciśnienie, które powoduje zużycie bieżnika w części środkowej opony oraz nadmierną eksploatację elementów zawieszenia samochodu. Kompresory z miernikami ciśnienia udostępniane są nieodpłatnie na stacjach benzynowych. Prawidłowe wartości ciśnienia podaje producent samochodu w instrukcji użytkowania.
Zobacz: Czy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów dla samochodu niezaliczonego do środków trwałych?
Przygotowanie samochodu do zimy to nie tylko odpowiednie opony
Na szczególną uwagę zasługuje akumulator. Jest on elementem, który z różnych przyczyn, (np. pozostawione włączone światła, niewystarczające ładowanie, czy osłabiona innymi czynnikami żywotność) może ulec rozładowaniu. Warto przewozić w samochodzie przewody do uruchomienia silnika z innego źródła. W przypadku korzystania z usług Full Service Leasingu, w takich przypadkach dostępna jest zwykle pomoc firmy ASSISTANCE.
Światła
REKLAMA
W Polsce obowiązkowa jest jazda z włączonymi światłami mijania przez cały rok. Jesienią często występują zamglenia, co skłania wielu kierowców do używania świateł przeciwmgielnych. Polepszają one co prawda widoczność na drodze, ale mogą także oślepiać innych kierowców, co pogarsza warunki bezpieczeństwa. Tylne światła przeciwmgielne są bardzo silne i można ich używać tylko gdy jest widoczność spada poniżej 50 metrów.
Zastosowanie przednich świateł przeciwmgielnych jest możliwe w szerszym zakresie, gdyż można ich używać w przypadku ogólnie zmniejszonej przejrzystości, spowodowanej deszczem, czy mgłą. Trzeba jednak odpowiednio wyważyć ich stosowanie i reagować adekwatnie do zmieniających się warunków. W przeciwnym razie można oślepić kierowcę z naprzeciwka.
Błędem dość często spotykanym jest używanie długich świateł, które rozpraszają mgłę, ale dodatkowo pogarszają widoczność. Zwłaszcza kiedy mgła jest gęsta, przy użyciu długich świateł pojawia się biała ściana, w której trudno zobaczyć nadjeżdżający z przeciwka samochód.
System ABS
Bez systemu ABS, ostre hamowanie na zlodowaciałej, czy mokrej nawierzchni, może prowadzić do zmniejszenia przyczepności i blokowania kół samochodu. W takiej sytuacji pojazd nie reaguje na ruchy kierownicą i przestaje być sterowny. ABS przy ostrym hamowaniu ułatwia zachowanie dobrej przyczepności i kontrolę nad autem.
Trzeba pamiętać o bardzo mocnym dociśnięciu pedału hamulca, aby zadziałał prawidłowo.
Zobacz: Jak od nowego roku rozliczymy samochody ciężarowe?
Dodatkowo zimą
Pamiętajmy o wymianie i używaniu zimowych płynów eksploatacyjnych (np. do spryskiwaczy) oraz o takich akcesoriach jak: skrobaczka do szyb, miotełka do śniegu oraz preparat do odmrażania zamków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.