REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów dla samochodu niezaliczonego do środków trwałych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Czy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów dla samochodu niezaliczonego do środków trwałych?
Czy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów dla samochodu niezaliczonego do środków trwałych?

REKLAMA

REKLAMA

Użytkując samochód osobowy zakupiony na potrzeby działalności gospodarczej mamy dwie możliwości rozliczania kosztów paliwa oraz innych wydatków związanych z użytkowaniem samochodu. Jakie? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA

Pierwszym sposobem jest wprowadzenie samochodu osobowego do ewidencji środków trwałych. Wiążą się z tym co miesięczne odpisy amortyzacyjne, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Faktury za paliwo w całej wysokości ujmowane są jako koszt uzyskania przychodu, oczywiście zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami bez możliwości odliczenia podatku VAT od tych zakupów. Natomiast faktury na inne wydatki związane z użytkowaniem samochodu osobowego także w całości wliczamy w koszty uzyskania przychodów, jednak od tych wydatków mamy możliwości odliczenia podatku VAT. Należy zwrócić uwagę, że jeśli wydatek dotyczy ulepszenia środka trwałego i podnosi jego wartość wówczas nie należy go ujmować jako koszt uzyskania przychodu, a jako ulepszenie środka trwałego w ewidencji środków trwałych. W tym wypadku kosztem będzie podwyższony odpis amortyzacyjny.

REKLAMA

Drugim sposobem na rozliczanie wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. W tym przypadku nie jest obowiązkiem zaliczenie samochodu osobowego do środków trwałych.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest to ustawowo przewidziana forma określenia przez podatnika przebiegu samochodu niebędącego środkiem trwałym firmy, a wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

W razie braku takiej ewidencji wydatki ponoszone przez podatnika, z tytułu używania samochodów osobowych, które nie są środkami trwałymi oraz nie są użytkowane na podstawie umowy leasingu, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu daje możliwość zakwalifikowania wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej do jej kosztów. Ponadto prowadzenie takiej ewidencji pozwala na ustalenie limitów, w ramach których wydatki związane z użytkowaniem samochodu stanowią koszty podatkowe. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarcza, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach. W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane:
- nazwisko i imię osoby używającej pojazd,
- jej adres zamieszkania,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- pojemność silnika,
- kolejny numer wpisu,
- datę i cel wyjazdu, opis trasy,
- ilość faktycznie przejechanych kilometrów,
- stawkę za 1 km przebiegu,
- kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km
przebiegu,
- podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna być prowadzona na bieżąco, co oznacza, że należy ją uzupełniać po każdym dokonanym wyjeździe. Ewidencją taka powinna prowadzić osoba, która faktycznie korzystała z pojazdu i powinna ona być potwierdzona przez podatnika na koniec każdego miesiąca.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ujęte zostało, iż wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarcza, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika należy wpisywać w 13. kolumnie po zakończeniu miesiąca, na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach, ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres.

W przypadku zakupu np. olejów silnikowych, zakupu części i materiałów do naprawy samochodu, opłat za usługi serwisowe czy remontowe wydatki te będą księgowane w kwotach netto. Podatek VAT wynikający z faktur zakupu, będzie podlegał odliczeniu. W przypadku, gdy zakupy będą dotyczyły paliw wówczas wydatki będą księgowane w kwotach brutto, co oznacza brak możliwości odliczenia podatku VAT.

Polecamy: serwis Leasing

Gdy przedsiębiorca używa samochodu zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych, powinien skrupulatnie i rzetelnie oddzielać wydatki związane z prywatnym użytkowaniem od tych związanych z uzyskaniem, zabezpieczeniem albo zachowaniem źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność. Do prowadzonej ewidencji kosztów eksploatacji podatnik ma prawo wpisać tylko te wydatki, które maja związek z prowadzoną działalnością.

Zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu dokonywane są miesięcznie. Zapisy dokonywane w ewidencji kosztów eksploatacji pojazdu także dokonywane są miesięcznie, ale rozliczane są narastająco. Oznacza to, ze jeżeli rzeczywiste wydatki związane z użytkowaniem samochodu osobowego przekroczą limit kilometrówki, to o ile nie będą one stanowiły w bieżącym miesiącu kosztów podatkowych, o tyle w następnym miesiącu będą podlegały rozliczeniu, oczywiście również w ramach limitu. Należy pamiętać, że sama ewidencja przebiegu pojazdu nie jest dowodem poniesionych wydatków, są nim dokumenty księgowe potwierdzające zakup paliw czy innych wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu.

Przedsiębiorca używający prywatnego samochodu do celów działalności ma prawo zaksięgować do kosztów podatkowych tylko wydatki faktycznie poniesione, które dodatkowo są ograniczone limitem kilometrówki. Oznacza to, ze jeżeli faktyczne wydatki będą niższe niż limit kilometrówki, to podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów właśnie tę niższa kwotę, która realnie poniósł. Jeżeli faktyczne koszty będą wyższe niż limit kilometrówki, to do kosztów należy zaliczyć kwotę wydatków do wysokości ustalonego limitu.

Należy pamiętać, iż w obu przypadkach na fakturach lub innych dowodach dotyczących wydatków samochodu osobowego musi zostać podany numer rejestracyjny pojazdu.

Innej możliwości rozliczania kosztów pojazdu przepisy prawa nie przewidują. Jednym sposobem jest zaliczenie samochodu do środków trwałych, drugim prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Jeśli podatnik nie zastosuje żadnego z tych rozwiązań, nie ma możliwości ujmowania wydatków związanych z samochodem w kosztach działalności gospodarczej.

Polecamy: Czy można sprzedać samochód będący przedmiotem leasingu?

Polecamy: Pytania i odpowiedzi eksperta ds. leasingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

REKLAMA