REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy wobec kryzysu

Irina Nowochatko
Przedsiębiorcy wobec kryzysu
Przedsiębiorcy wobec kryzysu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarki światowe wciąż borykają się z kryzysem. Problemy z finansowaniem i utrzymaniem się na rynku mają zarówno giganty działające w kluczowych branżach, jak i firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Tym czasem Polska na tle krajów unijnych najmniej odczuwa wpływ stagnacji.

Pod koniec sierpnia tego roku z ust premiera padło stwierdzenie, że Polska jest jedynym krajem w Unii, który zanotował wzrost gospodarczy. W opinii Donalda Tuska nasz kraj jest liderem, który skutecznie wygrywa z kryzysem. Z kolei Jacek Rostowski, minister finansów dodawał, że wzrost Produktu Krajowego Brutto jest zasługą polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Ostatnie dane także mogą napawać optymizmem. Pod koniec października br. analitycy ministerstwa gospodarki oszacowali, że w III kwartale dynamika wzrostu gospodarczego była na poziomie 1,5-1,7 proc., zaś w IV kwartale wzrost PKB może być wyższy niż 2 proc. Eksperci prognozują, że w całym 2009 roku można się spodziewać, że wzrost polskiej gospodarki wyniesie 1,5 proc.

Korzyści płyną z długów

Przedstawiciele polskich firm są podzieleni w ocenie wpływu kryzysu na prowadzoną przez nich działalność. Z raportu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor pt. „Barometr bezpieczeństwa gospodarczego”, które uwzględniło rozmowy z przedstawicielami 200 firm wynika, że ponad połowa ogółu badanych zadeklarowała, że nie odczuwa negatywne skutki kryzysu.

Zobacz: Analiza kosztów uznaniowych - porada

REKLAMA

Ciekawe jest także to, że około 40 proc. ankietowanych zaznaczyło, że obecna sytuacja gospodarcza nie przyniosła żadnych zmian. Z kolei około 6 proc. respondentów uznało, że kryzys przyniósł pozytywne skutki i zwiększył ilość zamówień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z opublikowanego raportu wynika również, że najbardziej kryzys odczuwają przedsiębiorcy indywidualni. Natomiast najlepiej sytuacja wygląda w grupie dostawców usług masowych. Ponad połowa badanych deklaruje, że kryzys nie pogorszył sytuacji firmy. Dodatkowo jest to jedyna grupa, w której ilość przedstawicieli firm nieodczuwających wpływu stagnacji jest większa niż tych, którzy odczuli jej negatywne skutki.

Ponadto wbrew pozorom w kryzysie dobrze się czują firmy reprezentujące sektor finansowy. Blisko 13 proc. spółek działających w tym sektorze wskazało, że w ich przypadku efekty spowolnienia gospodarczego są pozytywne. Autorzy raportu „Barometr bezpieczeństwa gospodarczego” podają, że w tej grupie przeważają firmy zajmujące się wykupywaniem długów, factoringiem i usługami leasingowymi.

Zobacz: Jaka księgowość dla małej firmy?

Niskie ceny produkcji pogarszają wyniki

W październiku br. wskaźnik aktywności gospodarczej PMI, wyliczany przez firmę Markit, wzrósł do 48,8 punktu z 48,2 punktu we wrześniu. Jest to pewną oznaką dalszej poprawy kondycji polskiego przemysłu.

REKLAMA

Roman Przasnyski, główny analityk Gold Finance zaznacza, że wartość tego wskaźnika wciąż pozostaje poniżej poziomu 50 punktów. Z kolei o rozwoju gospodarczym można mówić dopiero po przekroczeniu tego poziomu. Niemniej jednak w październiku zwiększył on swoją wartość po raz ósmy. W opinii eksperta ta pozytywna tendencja ma trwały charakter i w najbliższym czasie należy spodziewać ożywienia na rynku krajowym.

Jednym z kluczowym problemów, który przeszkadza w rozwoju jest wciąż słabe tempo produkcji. Roman Przasnyski tłumaczy, że przedsiębiorstwa sygnalizują wzrost kosztów działania, który wynika z rosnących cen surowców. A w tym samym czasie spadają ceny wyrobów gotowych. Obniża się je po to, aby utrzymać udział w rynku, a także w celu utrzymania odpowiedniego poziomu sprzedaży.

Zobacz: Jak pozyskać kapitał dzięki akcjom, udziałom lub obligacjom?

Analityk Gold Finance dodaje też, że wciąż nienajlepiej wygląda sytuacja na rynku pracy. Redukcja zatrudnienia jest jednym z podstawowych działań w ramach optymalizacji kosztów firm.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA