REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bronić się przed długimi terminami zapłaty?

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Dużym problemem w obrocie gospodarczym pomiędzy przedsiębiorcami są zatory płatnicze. Wynikają one często z wydłużonych terminów zapłaty za wykonane świadczenie niepieniężne. Przeciwdziałać temu ma ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Spis treści


  1. Jaki jest cel ustawy
  2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa
  3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu
  4. Jakich transakcji dotyczy ustawa
  5. Jakie podmioty objęte są ustawą
  6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa 
  7. Problem z ustawą

1. Na czym polega problem

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą pomiędzy sobą dowolnie kształtować terminy zapłaty za świadczone pomiędzy nimi usługi. Często zdarzają się w obrocie faktury mające dwu-, trzy- czy nawet czteromiesięczne terminy płatności. Ma to kolosalne znaczenie dla niewielkich przedsiębiorców świadczących usługi niepieniężne dla większych podmiotów - zazwyczaj zastrzegających tego typu wydłużone terminy z uwagi na silniejszą pozycję rynkową.

REKLAMA

Wydłużony termin płatności faktury ma swoje skutki na wielu płaszczyznach. Jedną z nich jest zator płatniczy, kiedy wykonawca, pomimo wykonania swojego zobowiązania, nie uzyskuje wystarczająco szybko zapłaty, co może powodować problemy z regulacją bieżących płatności (dotyczy to zwłaszcza relatywnie dużych przedsięwzięć czy dostaw).

To może przekładać się m.in. na problemy z wypłatą wynagrodzeń pracownikom czy uiszczaniem składek ZUS i innych danin publicznych. Wśród nich warty zauważenia jest podatek VAT, którego termin uregulowania biegnie od daty wystawienia faktury. Może się zdarzyć, iż mimo wykonania świadczenia, przedsiębiorca nie będzie miał środków na jego zapłacenie, płatność za usługę wpłynie bowiem dopiero za kilka miesięcy.

Wydłużaniu ma przeciwdziałać (lub rekompensować stratę) ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. nr 139 poz. 1323 z późn. zm).

Zobacz: Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa

REKLAMA

Wspomniana ustawa ustala jako domyślny i najdłuższy termin na uregulowanie płatności (niezależnie od zapisów umowy) – 30 dni. Powyżej tego terminu, kontrahent spełniający świadczenie niepieniężne (czyli np. polegające na dostawie towaru, czy świadczeniu określonej usługi) ma z mocy prawa, roszczenie o odsetki.

Innymi słowy - od 31 pierwszego dnia od wystawienia faktury do dnia jej wymagalności (czyli terminu jej płatności) spełniającemu świadczenie przysługuje dodatkowa zapłata w postaci odsetek ustawowych (na dzień dzisiejszy wynoszą one 13 % w stosunku rocznym). Powyższe uprawnienie nie może być ograniczone umownie i wierzyciel jeśli chce, zawsze może z niego skorzystać.

3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu

Ustawa reguluje także odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia przez dłużnika, czyli niespełnienie go w terminie jego wymagalności. W tym przypadku inna jest jednak stopa odsetek zamiast odsetek ustawowych wierzycielowi przysługują odsetki od zaległości podatkowych.

Odsetki od zaległości podatkowych są zmienne i (w odróżnieniu od ustalanych w rozporządzeniu odsetek ustawowych) zależne od wysokości stóp procentowych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej. Stopa odsetek od zaległości podatkowych wynosi dwukrotność oprocentowania kredytów lombardowych NBP. Na dzień dzisiejszy wynoszą one 10%.

Z uwagi na to, że ustawa o terminach zapłaty od transakcji handlowych jest lex specialis w stosunku do kodeksu cywilnego – w zakresie objętych jej regulacją nie ma zastosowania art. 418 kc., który w takiej sytuacji przewiduje odsetki ustawowe.

Co istotne, wysokość odsetek za zwłokę może być jednak ustalona w umowie, aż do wysokości odsetek maksymalnych wynoszących na dzień dzisiejszy 20% w skali roku.


4. Jakich transakcji dotyczy ustawa

Transakcją handlową w rozumieniu ustawy jest umowa, której przedmiotem jest odpłatne dostarczanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, jeżeli strony tej umowy
zawierają ją w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową.

Jak widać, ustawa nie dotyczy sytuacji, w której jedną ze stron umowy jest konsument a jedynie dwóch przedsiębiorców. Stąd wszelkie dalsze rozważania należy przyjmować przez pryzmat profesjonalnego obrotu gospodarczego.

5. Jakie podmioty objęte są ustawą

Ustawa ma zastosowanie do transakcji, których jedynymi stronami są:

  1. przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
  2. osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów,
  3. podmioty wskazane w art. 3 ustawy o zamówieniach publicznych (chodzi głównie o jednostki sektora finansów publicznych),
  4. osoby wykonujące wolny zawód (np. adwokaci, lekarze),
  5. przedsiębiorcy zagraniczny.

Zobacz: Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Warto również zauważyć, że podmiotem związanym ustawą są również zakłady opieki zdrowotnej (znane z wydłużonych terminów płatności za usługi świadczone przez innych przedsiębiorców).

6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa

Mimo spełniania powyższych przesłanek, część transakcji pomiędzy niektórymi podmiotami została wyłączona z omawianej regulacji. Ustawy nie stosuje się do:


  • długów objętych postępowaniami prowadzonymi na podstawie przepisów prawa upadłościowego i prawa układowego;
  • umów, na podstawie których są wykonywane czynności bankowe;
  • umów, których przedmiotem jest świadczenie polegające na odpłatnym dostarczaniu towarów lub świadczeniu usług, finansowane w całości lub w części ze środków:
    • międzynarodowych instytucji finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem, lub z którymi ma zawarte umowy o współpracy,
    • pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,
    • pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;
  • umów, których stronami są wyłącznie podmioty należące do sektora finansów publicznych (urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego, szkoły wyższe itp.).

7. Problem z ustawą

Istnieją dwa podstawowe problemy związane z powyższą ustawą – jeden faktyczny dotyczący szansy na skorzystanie z niej, drugi logiczny.

Problem faktyczny polega na tym, że domaganie się odsetek za odroczenie płatności przekraczające 30 dni może zantagonizować kontrahenta, który w przyszłości nie będzie chciał korzystać z naszych usług. W praktyce, wydłużone terminy stosowane są zazwyczaj przez dużych graczy na rynku, którzy mogą sobie pozwolić na wymuszanie pewnych, niekorzystnych dla mniejszych kontrahentów rozwiązań. Żądanie odsetek, może w takiej sytuacji skutkować utratą ważnego klienta. Często więc, faktyczna możliwość zastosowania ustawy jest fikcją. 

Drugi problem dotyczy wysokości odsetek i ich rozróżnienia w zależności od okresu za jaki się ich domagamy. W obecnej sytuacji z uwagi na niskie stopy procentowe NBP, odsetki od zaległości podatkowych (przysługujące zgodnie z ustawą za opóźnienie w realizacji wymagalnego zobowiązania) są niższe od odsetek ustawowych, co więcej wyliczanie dwóch typów odsetek bywa często kłopotliwe.
Niższa kwota odsetek przewidziana w ustawie, stawia przedsiębiorcę w gorszej sytuacji, niż gdyby korzystał z norm ogólnych przewidzianych przez kodeks cywilny (gdzie przysługiwałyby mu odsetki ustawowe). 

Co prawda wraz z zaostrzeniem polityki pieniężnej sytuacja może się odwrócić, ale z uwagi na niepewność tego zjawiska i częstą zmienność stopy odsetek sytuacja ta jest dla uprawnionego niejasna i chwilami krzywdząca (wyższe odsetki może uzyskać od konsumenta).

Zobacz serwis: Finanse i rozwój

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA