REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bronić się przed długimi terminami zapłaty?

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Dużym problemem w obrocie gospodarczym pomiędzy przedsiębiorcami są zatory płatnicze. Wynikają one często z wydłużonych terminów zapłaty za wykonane świadczenie niepieniężne. Przeciwdziałać temu ma ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Spis treści


  1. Jaki jest cel ustawy
  2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa
  3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu
  4. Jakich transakcji dotyczy ustawa
  5. Jakie podmioty objęte są ustawą
  6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa 
  7. Problem z ustawą

1. Na czym polega problem

Przedsiębiorcy mogą pomiędzy sobą dowolnie kształtować terminy zapłaty za świadczone pomiędzy nimi usługi. Często zdarzają się w obrocie faktury mające dwu-, trzy- czy nawet czteromiesięczne terminy płatności. Ma to kolosalne znaczenie dla niewielkich przedsiębiorców świadczących usługi niepieniężne dla większych podmiotów - zazwyczaj zastrzegających tego typu wydłużone terminy z uwagi na silniejszą pozycję rynkową.

REKLAMA

REKLAMA

Wydłużony termin płatności faktury ma swoje skutki na wielu płaszczyznach. Jedną z nich jest zator płatniczy, kiedy wykonawca, pomimo wykonania swojego zobowiązania, nie uzyskuje wystarczająco szybko zapłaty, co może powodować problemy z regulacją bieżących płatności (dotyczy to zwłaszcza relatywnie dużych przedsięwzięć czy dostaw).

To może przekładać się m.in. na problemy z wypłatą wynagrodzeń pracownikom czy uiszczaniem składek ZUS i innych danin publicznych. Wśród nich warty zauważenia jest podatek VAT, którego termin uregulowania biegnie od daty wystawienia faktury. Może się zdarzyć, iż mimo wykonania świadczenia, przedsiębiorca nie będzie miał środków na jego zapłacenie, płatność za usługę wpłynie bowiem dopiero za kilka miesięcy.

Wydłużaniu ma przeciwdziałać (lub rekompensować stratę) ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. nr 139 poz. 1323 z późn. zm).

REKLAMA

Zobacz: Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa

Wspomniana ustawa ustala jako domyślny i najdłuższy termin na uregulowanie płatności (niezależnie od zapisów umowy) – 30 dni. Powyżej tego terminu, kontrahent spełniający świadczenie niepieniężne (czyli np. polegające na dostawie towaru, czy świadczeniu określonej usługi) ma z mocy prawa, roszczenie o odsetki.

Innymi słowy - od 31 pierwszego dnia od wystawienia faktury do dnia jej wymagalności (czyli terminu jej płatności) spełniającemu świadczenie przysługuje dodatkowa zapłata w postaci odsetek ustawowych (na dzień dzisiejszy wynoszą one 13 % w stosunku rocznym). Powyższe uprawnienie nie może być ograniczone umownie i wierzyciel jeśli chce, zawsze może z niego skorzystać.

3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu

Ustawa reguluje także odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia przez dłużnika, czyli niespełnienie go w terminie jego wymagalności. W tym przypadku inna jest jednak stopa odsetek zamiast odsetek ustawowych wierzycielowi przysługują odsetki od zaległości podatkowych.

Odsetki od zaległości podatkowych są zmienne i (w odróżnieniu od ustalanych w rozporządzeniu odsetek ustawowych) zależne od wysokości stóp procentowych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej. Stopa odsetek od zaległości podatkowych wynosi dwukrotność oprocentowania kredytów lombardowych NBP. Na dzień dzisiejszy wynoszą one 10%.

Z uwagi na to, że ustawa o terminach zapłaty od transakcji handlowych jest lex specialis w stosunku do kodeksu cywilnego – w zakresie objętych jej regulacją nie ma zastosowania art. 418 kc., który w takiej sytuacji przewiduje odsetki ustawowe.

Co istotne, wysokość odsetek za zwłokę może być jednak ustalona w umowie, aż do wysokości odsetek maksymalnych wynoszących na dzień dzisiejszy 20% w skali roku.


4. Jakich transakcji dotyczy ustawa

Transakcją handlową w rozumieniu ustawy jest umowa, której przedmiotem jest odpłatne dostarczanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, jeżeli strony tej umowy
zawierają ją w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową.

Jak widać, ustawa nie dotyczy sytuacji, w której jedną ze stron umowy jest konsument a jedynie dwóch przedsiębiorców. Stąd wszelkie dalsze rozważania należy przyjmować przez pryzmat profesjonalnego obrotu gospodarczego.

5. Jakie podmioty objęte są ustawą

Ustawa ma zastosowanie do transakcji, których jedynymi stronami są:

  1. przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
  2. osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów,
  3. podmioty wskazane w art. 3 ustawy o zamówieniach publicznych (chodzi głównie o jednostki sektora finansów publicznych),
  4. osoby wykonujące wolny zawód (np. adwokaci, lekarze),
  5. przedsiębiorcy zagraniczny.

Zobacz: Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Warto również zauważyć, że podmiotem związanym ustawą są również zakłady opieki zdrowotnej (znane z wydłużonych terminów płatności za usługi świadczone przez innych przedsiębiorców).

6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa

Mimo spełniania powyższych przesłanek, część transakcji pomiędzy niektórymi podmiotami została wyłączona z omawianej regulacji. Ustawy nie stosuje się do:


  • długów objętych postępowaniami prowadzonymi na podstawie przepisów prawa upadłościowego i prawa układowego;
  • umów, na podstawie których są wykonywane czynności bankowe;
  • umów, których przedmiotem jest świadczenie polegające na odpłatnym dostarczaniu towarów lub świadczeniu usług, finansowane w całości lub w części ze środków:
    • międzynarodowych instytucji finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem, lub z którymi ma zawarte umowy o współpracy,
    • pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,
    • pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;
  • umów, których stronami są wyłącznie podmioty należące do sektora finansów publicznych (urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego, szkoły wyższe itp.).

7. Problem z ustawą

Istnieją dwa podstawowe problemy związane z powyższą ustawą – jeden faktyczny dotyczący szansy na skorzystanie z niej, drugi logiczny.

Problem faktyczny polega na tym, że domaganie się odsetek za odroczenie płatności przekraczające 30 dni może zantagonizować kontrahenta, który w przyszłości nie będzie chciał korzystać z naszych usług. W praktyce, wydłużone terminy stosowane są zazwyczaj przez dużych graczy na rynku, którzy mogą sobie pozwolić na wymuszanie pewnych, niekorzystnych dla mniejszych kontrahentów rozwiązań. Żądanie odsetek, może w takiej sytuacji skutkować utratą ważnego klienta. Często więc, faktyczna możliwość zastosowania ustawy jest fikcją. 

Drugi problem dotyczy wysokości odsetek i ich rozróżnienia w zależności od okresu za jaki się ich domagamy. W obecnej sytuacji z uwagi na niskie stopy procentowe NBP, odsetki od zaległości podatkowych (przysługujące zgodnie z ustawą za opóźnienie w realizacji wymagalnego zobowiązania) są niższe od odsetek ustawowych, co więcej wyliczanie dwóch typów odsetek bywa często kłopotliwe.
Niższa kwota odsetek przewidziana w ustawie, stawia przedsiębiorcę w gorszej sytuacji, niż gdyby korzystał z norm ogólnych przewidzianych przez kodeks cywilny (gdzie przysługiwałyby mu odsetki ustawowe). 

Co prawda wraz z zaostrzeniem polityki pieniężnej sytuacja może się odwrócić, ale z uwagi na niepewność tego zjawiska i częstą zmienność stopy odsetek sytuacja ta jest dla uprawnionego niejasna i chwilami krzywdząca (wyższe odsetki może uzyskać od konsumenta).

Zobacz serwis: Finanse i rozwój

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA