REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bronić się przed długimi terminami zapłaty?

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Dużym problemem w obrocie gospodarczym pomiędzy przedsiębiorcami są zatory płatnicze. Wynikają one często z wydłużonych terminów zapłaty za wykonane świadczenie niepieniężne. Przeciwdziałać temu ma ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Spis treści


  1. Jaki jest cel ustawy
  2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa
  3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu
  4. Jakich transakcji dotyczy ustawa
  5. Jakie podmioty objęte są ustawą
  6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa 
  7. Problem z ustawą

1. Na czym polega problem

Przedsiębiorcy mogą pomiędzy sobą dowolnie kształtować terminy zapłaty za świadczone pomiędzy nimi usługi. Często zdarzają się w obrocie faktury mające dwu-, trzy- czy nawet czteromiesięczne terminy płatności. Ma to kolosalne znaczenie dla niewielkich przedsiębiorców świadczących usługi niepieniężne dla większych podmiotów - zazwyczaj zastrzegających tego typu wydłużone terminy z uwagi na silniejszą pozycję rynkową.

REKLAMA

REKLAMA

Wydłużony termin płatności faktury ma swoje skutki na wielu płaszczyznach. Jedną z nich jest zator płatniczy, kiedy wykonawca, pomimo wykonania swojego zobowiązania, nie uzyskuje wystarczająco szybko zapłaty, co może powodować problemy z regulacją bieżących płatności (dotyczy to zwłaszcza relatywnie dużych przedsięwzięć czy dostaw).

To może przekładać się m.in. na problemy z wypłatą wynagrodzeń pracownikom czy uiszczaniem składek ZUS i innych danin publicznych. Wśród nich warty zauważenia jest podatek VAT, którego termin uregulowania biegnie od daty wystawienia faktury. Może się zdarzyć, iż mimo wykonania świadczenia, przedsiębiorca nie będzie miał środków na jego zapłacenie, płatność za usługę wpłynie bowiem dopiero za kilka miesięcy.

Wydłużaniu ma przeciwdziałać (lub rekompensować stratę) ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. nr 139 poz. 1323 z późn. zm).

REKLAMA

Zobacz: Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jakie udogodnienie przewiduje ustawa

Wspomniana ustawa ustala jako domyślny i najdłuższy termin na uregulowanie płatności (niezależnie od zapisów umowy) – 30 dni. Powyżej tego terminu, kontrahent spełniający świadczenie niepieniężne (czyli np. polegające na dostawie towaru, czy świadczeniu określonej usługi) ma z mocy prawa, roszczenie o odsetki.

Innymi słowy - od 31 pierwszego dnia od wystawienia faktury do dnia jej wymagalności (czyli terminu jej płatności) spełniającemu świadczenie przysługuje dodatkowa zapłata w postaci odsetek ustawowych (na dzień dzisiejszy wynoszą one 13 % w stosunku rocznym). Powyższe uprawnienie nie może być ograniczone umownie i wierzyciel jeśli chce, zawsze może z niego skorzystać.

3. Odsetki za opóźnienie przy wymagalnym świadczeniu

Ustawa reguluje także odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia przez dłużnika, czyli niespełnienie go w terminie jego wymagalności. W tym przypadku inna jest jednak stopa odsetek zamiast odsetek ustawowych wierzycielowi przysługują odsetki od zaległości podatkowych.

Odsetki od zaległości podatkowych są zmienne i (w odróżnieniu od ustalanych w rozporządzeniu odsetek ustawowych) zależne od wysokości stóp procentowych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej. Stopa odsetek od zaległości podatkowych wynosi dwukrotność oprocentowania kredytów lombardowych NBP. Na dzień dzisiejszy wynoszą one 10%.

Z uwagi na to, że ustawa o terminach zapłaty od transakcji handlowych jest lex specialis w stosunku do kodeksu cywilnego – w zakresie objętych jej regulacją nie ma zastosowania art. 418 kc., który w takiej sytuacji przewiduje odsetki ustawowe.

Co istotne, wysokość odsetek za zwłokę może być jednak ustalona w umowie, aż do wysokości odsetek maksymalnych wynoszących na dzień dzisiejszy 20% w skali roku.


4. Jakich transakcji dotyczy ustawa

Transakcją handlową w rozumieniu ustawy jest umowa, której przedmiotem jest odpłatne dostarczanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, jeżeli strony tej umowy
zawierają ją w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową.

Jak widać, ustawa nie dotyczy sytuacji, w której jedną ze stron umowy jest konsument a jedynie dwóch przedsiębiorców. Stąd wszelkie dalsze rozważania należy przyjmować przez pryzmat profesjonalnego obrotu gospodarczego.

5. Jakie podmioty objęte są ustawą

Ustawa ma zastosowanie do transakcji, których jedynymi stronami są:

  1. przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
  2. osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów,
  3. podmioty wskazane w art. 3 ustawy o zamówieniach publicznych (chodzi głównie o jednostki sektora finansów publicznych),
  4. osoby wykonujące wolny zawód (np. adwokaci, lekarze),
  5. przedsiębiorcy zagraniczny.

Zobacz: Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Warto również zauważyć, że podmiotem związanym ustawą są również zakłady opieki zdrowotnej (znane z wydłużonych terminów płatności za usługi świadczone przez innych przedsiębiorców).

6. Jakich transakcji nie dotyczy ustawa

Mimo spełniania powyższych przesłanek, część transakcji pomiędzy niektórymi podmiotami została wyłączona z omawianej regulacji. Ustawy nie stosuje się do:


  • długów objętych postępowaniami prowadzonymi na podstawie przepisów prawa upadłościowego i prawa układowego;
  • umów, na podstawie których są wykonywane czynności bankowe;
  • umów, których przedmiotem jest świadczenie polegające na odpłatnym dostarczaniu towarów lub świadczeniu usług, finansowane w całości lub w części ze środków:
    • międzynarodowych instytucji finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem, lub z którymi ma zawarte umowy o współpracy,
    • pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,
    • pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;
  • umów, których stronami są wyłącznie podmioty należące do sektora finansów publicznych (urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego, szkoły wyższe itp.).

7. Problem z ustawą

Istnieją dwa podstawowe problemy związane z powyższą ustawą – jeden faktyczny dotyczący szansy na skorzystanie z niej, drugi logiczny.

Problem faktyczny polega na tym, że domaganie się odsetek za odroczenie płatności przekraczające 30 dni może zantagonizować kontrahenta, który w przyszłości nie będzie chciał korzystać z naszych usług. W praktyce, wydłużone terminy stosowane są zazwyczaj przez dużych graczy na rynku, którzy mogą sobie pozwolić na wymuszanie pewnych, niekorzystnych dla mniejszych kontrahentów rozwiązań. Żądanie odsetek, może w takiej sytuacji skutkować utratą ważnego klienta. Często więc, faktyczna możliwość zastosowania ustawy jest fikcją. 

Drugi problem dotyczy wysokości odsetek i ich rozróżnienia w zależności od okresu za jaki się ich domagamy. W obecnej sytuacji z uwagi na niskie stopy procentowe NBP, odsetki od zaległości podatkowych (przysługujące zgodnie z ustawą za opóźnienie w realizacji wymagalnego zobowiązania) są niższe od odsetek ustawowych, co więcej wyliczanie dwóch typów odsetek bywa często kłopotliwe.
Niższa kwota odsetek przewidziana w ustawie, stawia przedsiębiorcę w gorszej sytuacji, niż gdyby korzystał z norm ogólnych przewidzianych przez kodeks cywilny (gdzie przysługiwałyby mu odsetki ustawowe). 

Co prawda wraz z zaostrzeniem polityki pieniężnej sytuacja może się odwrócić, ale z uwagi na niepewność tego zjawiska i częstą zmienność stopy odsetek sytuacja ta jest dla uprawnionego niejasna i chwilami krzywdząca (wyższe odsetki może uzyskać od konsumenta).

Zobacz serwis: Finanse i rozwój

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA