REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

Irina Nowochatko
Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas
Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z technik stosowaną w zarządzaniu przez jakość, która dotyczy produkcji jest Just In Time (JIT) czyli dostawa na czas. Jej główną zaletą jest zredukowanie czasu realizacji planu produkcyjnego do minimum i redukcja kosztów magazynowania surowców.

Metoda JIT po raz pierwszy została zastosowana w zakładach Toyoty w latach 50. XX wieku. Zakładała ona taką organizację produkcji, która działała na zasadzie ściągania surowców i półproduktów z wcześniejszych ogniw procesu produkcyjnego, co umożliwiło minimalizację zapasów.

REKLAMA

Skuteczność tej metody zależy od poprawnie zorganizowanej pracy zespołowej i właściwego zaangażowania kierownictwa. A jej istotą jest realizacja dostaw dokładnie wtedy, kiedy jest zapotrzebowanie na surowce czy półprodukty, co przekłada się na znaczącą redukcje kosztów przedsiębiorcy związanych z magazynowaniem towarów.

Zobacz: Specjalista ds. zakupów pomoże firmie zaoszczędzić

Sposób na redukcję kosztów

REKLAMA

Do głównych zadań tej metody należą mi.in. poprawa efektywności produkcji i oddziaływanie na kształtowanie się kosztów. Z kolei jedną z podstawowych zasad działania JIT jest dokonywanie zmian dopiero po uzyskaniu pewności co do gotowości organizacji.

Należy jednak pamiętać, że metodę Just In Time wprowadza się powoli. Szacuje się, że jej pełne wprowadzenie wymaga od pięciu do siedmiu lat. Natomiast okres działania tej metody jest nieograniczony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrażanie metody Just In Time wymaga od inwestora budowania długoterminowych relacji na linii producent-dostawca. Aby zapewnić firmie realizację małych zamówień w krótkich odstępach czasowych warto jest korzystać z jednego pełnego źródła dostaw.

Zasady działania JIT

Wyróżnia się kilka podstawowych zasad działania metody Just In Time, do których należą:

  • Wymiana produktów, usług i informacji wewnątrz przedsiębiorstwa oraz z partnerami zewnętrznymi powinna być realizowana w możliwie najkrótszym czasie;
  • Informacje dotyczące decyzji kierownictwa, rozmiarów i wyników produkcji, stanu magazynowego itd. powinny być wyraźnie i jasno przedstawiane;
  • Do przedsiębiorstwa należy dostarczać tylko to, co jest potrzebne, wtedy, kiedy jest potrzebne i dokładnie tam gdzie jest potrzebne;
  • Dostawcy muszą być włączeni do projektowania produktu i procesu, a także wskazane jest podejmowanie wspólnych inwestycji długoterminowych;
  • Zakupów należy dokonywać uwzględniając jakość, a nie cenę, ograniczać liczbę dostawców do minimum.

Zobacz: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA