REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalista ds. zakupów pomoże firmie zaoszczędzić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HAYS Poland
Doradztwo personalne
Specjalista ds. zakupów pomoże firmie zaoszczędzić
Specjalista ds. zakupów pomoże firmie zaoszczędzić

REKLAMA

REKLAMA

Choć kryzys uderzył we wszystkie gałęzie gospodarki, są firmy świetnie które odnajdują się w tej sytuacji. Pracodawcy docenili m.in. rolę specjalistów ds. zakupów. Dobry kupiec to realne pieniądze w postaci oszczędności.

Dotychczas na polskim rynku pracy działy zakupów charakteryzowały się bardzo małą rotacją pracowników. Wynikało to przede wszystkim z niewielkiej liczby nowych wakatów w tym obszarze biznesowym, jak również z pewnego niedowartościowania działu zakupów przez pracodawców na rynku polskim.

REKLAMA

REKLAMA

Duża część osób pracujących „w zakupach” przyznaje, że początek pracy w tym dziale nie był świadomą decyzją, a zawodowym przypadkiem. Trudno się temu dziwić biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce, kierunki kształcące kadrę specjalistyczną w zakresie zakupów, są dopiero w powijakach. Trzeba przyznać, że pomimo braku specjalistycznych uczelni, polscy „eksperci zakupowi” cieszą się dużym uznaniem w całej Europie.

Dział zakupów dba o oszczędności firmy

Dział zakupów, jako jeden z nielicznych, paradoksalnie skorzystał na obecnym spowolnieniu gospodarczym. Zakupy w organizacji zaczęły być bardziej doceniane, a pracodawcy zauważyli, że dobry „Buyer” (Kupiec), to realne pieniądze w postaci oszczędności. Dzięki temu na rynku pracy pojawiły się nowe możliwości dla ekspertów ds. zakupów.

Wiele organizacji obecnie powiększa swoje działy zakupowe, zatrudniając nowych pracowników. Jest też duża grupa firm, które dotychczas nie miały w swoich strukturach oddzielnego departamentu zakupów komercyjnych (zakupów, które czynione są na potrzeby całej organizacji).

REKLAMA

Kryzys gospodarczy to dobry czas na stworzenie takiego działu i przekazanie odpowiedzialności za wydatki ekspertom ds. zakupów. Okazuje się, że taka inwestycja bardzo szybko się zwraca. Dobry Kupiec, który potrafi analizować, wyszukiwać dostawców i dobrze negocjować, może bardzo przyjemnie zaskoczyć swojego pracodawcę, redukując koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Skala tych działań ma bardzo istotny, pozytywny wpływ na ostateczny wynik finansowy firmy. Dobry moment gospodarczy na rynku pracy, a także duży potencjał, niewykorzystywanych w pełni możliwości, sprawia, że działy zakupów w Polsce mają przed sobą okres rozwoju zarówno ilościowego jak i jakościowego.

Jaki jest idealny „kupiec”

W obliczu pozytywnych perspektyw na rynku pracy w obszarze stanowisk zakupowych warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Jakie cechy powinien mieć dobry Kupiec? Na pewno powinien charakteryzować się umiejętnościami analitycznego myślenia, kompetencjami perswazji i negocjacji oraz posiadać zdolności budowania pozytywnych relacji i komunikowania się z ludźmi.

Kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, jest w stałym kontakcie nie tylko z dostawcami, lecz także z wieloma działami wewnątrz swojej organizacji. Praca w dziale zakupów wymaga także wysokiej dynamiki działania i odporności na stres. W roli Kupca dobrze sprawdzają się osoby, które posiadają umiejętności planowania, potrafią pracować z cyframi i ciągle poszukują możliwości optymalizacyjnych. Reszta to czas i doświadczenie, które zdobywa się podczas pracy.

Polecamy: Jak oszacować codzienne wydatki firmy

Działy zakupów w Polsce mają przed sobą perspektywy rozwoju oraz wzrostu ich znaczenia w organizacjach. Obecne trendy wskazują, iż mogą powstawać nowe stanowiska w obszarze zakupów, a firmy z czasem staną przed potrzebą doboru wykwalifikowanej kadry.

Katarzyna Komornik, Consultant HAYS Recruiting experts in Procurement

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA