REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować warunki umowy z kontrahentem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Element negocjacji stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania firmy na współczesnym rynku. Jak skutecznie negocjować warunki współpracy i handlowych? Dowiesz się analizując podane niżej wskazówki.

Negocjacje oznaczają komunikowania się dwóch stron, które jest ukierunkowane na osiągnięcie porozumienia, w sytuacji, w której co najmniej jedna strona nie zgadza się z określoną opinią lub rozwiązaniem sytuacji.

REKLAMA

Innymi słowami negocjacje można utożsamiać z takim sposobem komunikowania się, który pozwoli im na rozwiązanie zaistniałego konfliktu oraz zapewni porozumienie, a także przyczyni się do satysfakcji podmiotów zaangażowanych w proces poszukiwania owego rozwiązania.

Negocjowanie warunków umów z biznesowymi partnerami wiąże się ściśle z wcześniejszym przygotowaniem do procesu dochodzenia do satysfakcjonującego rozwiązania. Istotne jest, aby zachować dystans emocjonalny.

Na proces negocjacji składają się dwa główne elementy:

  • 1. Faza przygotowawcza negocjacji;
  • 2. Właściwy proces negocjacji:

- faza wstępna;
- faza rozbieżności;
- faza integracji;
- faza porozumienia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy każdą umowę należy zawierać na piśmie?

Faza przygotowawcza

REKLAMA

Ten etap procesu negocjacji opiera się na analizie zebranych informacji oraz materiałów, które dotyczą drugiej strony. Powinien on doprowadzić do ustalenia dwóch podstawowych zagadnień o charakterze hipotetycznym. Po pierwsze należy przemyśleć rzeczywiste potrzeby kontrahenta i jego faktyczne żądania, a także interesy i potrzeby, których zaspokojenie jest konieczne. Jeżeli nie jest możliwa ich wstępna konkretyzacja, należy dokonać oszacowania. Po drugie warto zastanowić się nad ewentualnymi różnicami między żądaniami jakie we wstępnej fazie może podać druga strona i stopniem w jakim będą najprawdopodobniej odbiegały od tych rzeczywistych.

Faza przygotowawcza zawiera w swojej istocie również zaplanowanie własnych ustępstw, tj. wyznaczenie ich granic, a także dokonanie analogicznego procesu w odniesieniu do zakładanych teoretycznie poczynań drugiej strony.

Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

Właściwy proces negocjacji

Na tę część procesu negocjowania składają cztery elementy składowe. W fazie wstępnej najistotniejsze jest właściwe nawiązanie kontaktu z drugą stroną następujące w ciągu stosunkowo krótkiego okresu czasu. Warto pamiętać o zdecydowanej przewadze przekazu zewnętrznego nad wewnętrznym podczas tej fazy.

Na etapie rozbieżności istotne jest natomiast wyładowanie emocji związane ze starciem rozbieżnych dla stron fragmentów przyjętych podczas przygotowań. Najważniejsze jest odpowiednie wychwycenie przekroczenia przez kontrahenta granicy między konfrontacja a kooperacją. Zasadą obowiązującą podczas ścierania się rozbieżności jest zachowanie dystansu emocjonalnego.

Polecamy: serwis Umowy

Faza integracji sprowadza się do czynienia przez zainteresowane strony wzajemnych ustępstw w celu osiągnięcia porozumienia. Prowadzi bezpośrednio do fazy porozumienia, w której ustalana jest ostateczna wersja wspólnych interesów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA