REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować warunki umowy z kontrahentem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Element negocjacji stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania firmy na współczesnym rynku. Jak skutecznie negocjować warunki współpracy i handlowych? Dowiesz się analizując podane niżej wskazówki.

Negocjacje oznaczają komunikowania się dwóch stron, które jest ukierunkowane na osiągnięcie porozumienia, w sytuacji, w której co najmniej jedna strona nie zgadza się z określoną opinią lub rozwiązaniem sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Innymi słowami negocjacje można utożsamiać z takim sposobem komunikowania się, który pozwoli im na rozwiązanie zaistniałego konfliktu oraz zapewni porozumienie, a także przyczyni się do satysfakcji podmiotów zaangażowanych w proces poszukiwania owego rozwiązania.

Negocjowanie warunków umów z biznesowymi partnerami wiąże się ściśle z wcześniejszym przygotowaniem do procesu dochodzenia do satysfakcjonującego rozwiązania. Istotne jest, aby zachować dystans emocjonalny.

Na proces negocjacji składają się dwa główne elementy:

REKLAMA

  • 1. Faza przygotowawcza negocjacji;
  • 2. Właściwy proces negocjacji:

- faza wstępna;
- faza rozbieżności;
- faza integracji;
- faza porozumienia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy każdą umowę należy zawierać na piśmie?

Faza przygotowawcza

Ten etap procesu negocjacji opiera się na analizie zebranych informacji oraz materiałów, które dotyczą drugiej strony. Powinien on doprowadzić do ustalenia dwóch podstawowych zagadnień o charakterze hipotetycznym. Po pierwsze należy przemyśleć rzeczywiste potrzeby kontrahenta i jego faktyczne żądania, a także interesy i potrzeby, których zaspokojenie jest konieczne. Jeżeli nie jest możliwa ich wstępna konkretyzacja, należy dokonać oszacowania. Po drugie warto zastanowić się nad ewentualnymi różnicami między żądaniami jakie we wstępnej fazie może podać druga strona i stopniem w jakim będą najprawdopodobniej odbiegały od tych rzeczywistych.

Faza przygotowawcza zawiera w swojej istocie również zaplanowanie własnych ustępstw, tj. wyznaczenie ich granic, a także dokonanie analogicznego procesu w odniesieniu do zakładanych teoretycznie poczynań drugiej strony.

Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

Właściwy proces negocjacji

Na tę część procesu negocjowania składają cztery elementy składowe. W fazie wstępnej najistotniejsze jest właściwe nawiązanie kontaktu z drugą stroną następujące w ciągu stosunkowo krótkiego okresu czasu. Warto pamiętać o zdecydowanej przewadze przekazu zewnętrznego nad wewnętrznym podczas tej fazy.

Na etapie rozbieżności istotne jest natomiast wyładowanie emocji związane ze starciem rozbieżnych dla stron fragmentów przyjętych podczas przygotowań. Najważniejsze jest odpowiednie wychwycenie przekroczenia przez kontrahenta granicy między konfrontacja a kooperacją. Zasadą obowiązującą podczas ścierania się rozbieżności jest zachowanie dystansu emocjonalnego.

Polecamy: serwis Umowy

Faza integracji sprowadza się do czynienia przez zainteresowane strony wzajemnych ustępstw w celu osiągnięcia porozumienia. Prowadzi bezpośrednio do fazy porozumienia, w której ustalana jest ostateczna wersja wspólnych interesów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA