REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować warunki umowy z kontrahentem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Element negocjacji stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania firmy na współczesnym rynku. Jak skutecznie negocjować warunki współpracy i handlowych? Dowiesz się analizując podane niżej wskazówki.

Negocjacje oznaczają komunikowania się dwóch stron, które jest ukierunkowane na osiągnięcie porozumienia, w sytuacji, w której co najmniej jedna strona nie zgadza się z określoną opinią lub rozwiązaniem sytuacji.

REKLAMA

Innymi słowami negocjacje można utożsamiać z takim sposobem komunikowania się, który pozwoli im na rozwiązanie zaistniałego konfliktu oraz zapewni porozumienie, a także przyczyni się do satysfakcji podmiotów zaangażowanych w proces poszukiwania owego rozwiązania.

Negocjowanie warunków umów z biznesowymi partnerami wiąże się ściśle z wcześniejszym przygotowaniem do procesu dochodzenia do satysfakcjonującego rozwiązania. Istotne jest, aby zachować dystans emocjonalny.

Na proces negocjacji składają się dwa główne elementy:

  • 1. Faza przygotowawcza negocjacji;
  • 2. Właściwy proces negocjacji:

- faza wstępna;
- faza rozbieżności;
- faza integracji;
- faza porozumienia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy każdą umowę należy zawierać na piśmie?

Faza przygotowawcza

REKLAMA

Ten etap procesu negocjacji opiera się na analizie zebranych informacji oraz materiałów, które dotyczą drugiej strony. Powinien on doprowadzić do ustalenia dwóch podstawowych zagadnień o charakterze hipotetycznym. Po pierwsze należy przemyśleć rzeczywiste potrzeby kontrahenta i jego faktyczne żądania, a także interesy i potrzeby, których zaspokojenie jest konieczne. Jeżeli nie jest możliwa ich wstępna konkretyzacja, należy dokonać oszacowania. Po drugie warto zastanowić się nad ewentualnymi różnicami między żądaniami jakie we wstępnej fazie może podać druga strona i stopniem w jakim będą najprawdopodobniej odbiegały od tych rzeczywistych.

Faza przygotowawcza zawiera w swojej istocie również zaplanowanie własnych ustępstw, tj. wyznaczenie ich granic, a także dokonanie analogicznego procesu w odniesieniu do zakładanych teoretycznie poczynań drugiej strony.

Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

Właściwy proces negocjacji

Na tę część procesu negocjowania składają cztery elementy składowe. W fazie wstępnej najistotniejsze jest właściwe nawiązanie kontaktu z drugą stroną następujące w ciągu stosunkowo krótkiego okresu czasu. Warto pamiętać o zdecydowanej przewadze przekazu zewnętrznego nad wewnętrznym podczas tej fazy.

Na etapie rozbieżności istotne jest natomiast wyładowanie emocji związane ze starciem rozbieżnych dla stron fragmentów przyjętych podczas przygotowań. Najważniejsze jest odpowiednie wychwycenie przekroczenia przez kontrahenta granicy między konfrontacja a kooperacją. Zasadą obowiązującą podczas ścierania się rozbieżności jest zachowanie dystansu emocjonalnego.

Polecamy: serwis Umowy

Faza integracji sprowadza się do czynienia przez zainteresowane strony wzajemnych ustępstw w celu osiągnięcia porozumienia. Prowadzi bezpośrednio do fazy porozumienia, w której ustalana jest ostateczna wersja wspólnych interesów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA