REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować warunki umowy z kontrahentem?

Milewski Marcin
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.
Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Element negocjacji stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania firmy na współczesnym rynku. Jak skutecznie negocjować warunki współpracy i handlowych? Dowiesz się analizując podane niżej wskazówki.

Negocjacje oznaczają komunikowania się dwóch stron, które jest ukierunkowane na osiągnięcie porozumienia, w sytuacji, w której co najmniej jedna strona nie zgadza się z określoną opinią lub rozwiązaniem sytuacji.

REKLAMA

Innymi słowami negocjacje można utożsamiać z takim sposobem komunikowania się, który pozwoli im na rozwiązanie zaistniałego konfliktu oraz zapewni porozumienie, a także przyczyni się do satysfakcji podmiotów zaangażowanych w proces poszukiwania owego rozwiązania.

Negocjowanie warunków umów z biznesowymi partnerami wiąże się ściśle z wcześniejszym przygotowaniem do procesu dochodzenia do satysfakcjonującego rozwiązania. Istotne jest, aby zachować dystans emocjonalny.

Na proces negocjacji składają się dwa główne elementy:

  • 1. Faza przygotowawcza negocjacji;
  • 2. Właściwy proces negocjacji:

- faza wstępna;
- faza rozbieżności;
- faza integracji;
- faza porozumienia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy każdą umowę należy zawierać na piśmie?

Faza przygotowawcza

REKLAMA

Ten etap procesu negocjacji opiera się na analizie zebranych informacji oraz materiałów, które dotyczą drugiej strony. Powinien on doprowadzić do ustalenia dwóch podstawowych zagadnień o charakterze hipotetycznym. Po pierwsze należy przemyśleć rzeczywiste potrzeby kontrahenta i jego faktyczne żądania, a także interesy i potrzeby, których zaspokojenie jest konieczne. Jeżeli nie jest możliwa ich wstępna konkretyzacja, należy dokonać oszacowania. Po drugie warto zastanowić się nad ewentualnymi różnicami między żądaniami jakie we wstępnej fazie może podać druga strona i stopniem w jakim będą najprawdopodobniej odbiegały od tych rzeczywistych.

Faza przygotowawcza zawiera w swojej istocie również zaplanowanie własnych ustępstw, tj. wyznaczenie ich granic, a także dokonanie analogicznego procesu w odniesieniu do zakładanych teoretycznie poczynań drugiej strony.

Przejście przez fazę przygotowawczą procesu negocjacji powoduje, że przed rozpoczęciem etapu kolejnego, nakreślony został możliwy do osiągnięcia zakres porozumienia między stronami.

Właściwy proces negocjacji

Na tę część procesu negocjowania składają cztery elementy składowe. W fazie wstępnej najistotniejsze jest właściwe nawiązanie kontaktu z drugą stroną następujące w ciągu stosunkowo krótkiego okresu czasu. Warto pamiętać o zdecydowanej przewadze przekazu zewnętrznego nad wewnętrznym podczas tej fazy.

Na etapie rozbieżności istotne jest natomiast wyładowanie emocji związane ze starciem rozbieżnych dla stron fragmentów przyjętych podczas przygotowań. Najważniejsze jest odpowiednie wychwycenie przekroczenia przez kontrahenta granicy między konfrontacja a kooperacją. Zasadą obowiązującą podczas ścierania się rozbieżności jest zachowanie dystansu emocjonalnego.

Polecamy: serwis Umowy

Faza integracji sprowadza się do czynienia przez zainteresowane strony wzajemnych ustępstw w celu osiągnięcia porozumienia. Prowadzi bezpośrednio do fazy porozumienia, w której ustalana jest ostateczna wersja wspólnych interesów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA