REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 października 2009 r. wchodzi  w życie nowa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323). Od tego dnia ulegną m.in. zmianie zasady wszczynania niektórych rodzajów kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, w szczególności w zakresie upoważnień, jakie muszą być okazywane kontrolowanym.

Od listopada 2009 r. kontrola w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli będzie mogła być wykonywana wyłącznie po doręczeniu upoważnienia organu Służby Celnej do przeprowadzenia kontroli oraz okazaniu legitymacji służbowej, tj. przy wykorzystaniu tzw. „upoważnienia jednorazowego”, w którym będzie wskazany konkretny podmiot i zakres danej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Warto również wskazać, iż organami Służby Celnej, w odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań, oprócz naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych będą również Szef Służby Celnej oraz minister właściwy do spraw finansów publicznych (tj. Minister Finansów).

Ustawodawca przewidział 4 zasadnicze wyjątki od powyższej zasady, tj. w zakresie:

1. kontroli na drogach publicznych lub drogach wewnętrznych, na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym lub wodach śródlądowych oraz w miejscach innych niż określone w poprzednim akapicie, jak też w przypadku kontroli, o których mowa w art. 30 ust. 2 i art. 30 ust. 3 pkt 2 i 7 ustawy o Służbie Celnej, czyli kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego, prawa podatkowego „akcyzowego” i przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, kontroli rodzaju paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych, oraz kontroli wywozu i przywozu towarów podlegających ograniczeniom lub zakazom,

2. kontroli dokonywanych poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach),

3. kontroli w podmiotach, w których przeprowadzono urzędowe sprawdzenie,

4. kontroli w podmiotach innych niż określone w pkt 3 podlegających kontroli, w przypadku gdy czynności są przeprowadzane w oparciu o zgłoszenie dokonane na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 50 i 51 ustawy o Służbie Celnej oraz w przypadku gdy obowiązek ich przeprowadzenia w określonym czasie wynika z przepisów prawa.

Zobacz: Jakie dokumenty do wydania zezwolenia na transport drogowy osób?

REKLAMA

W powyższych przypadkach kontrole wykonywane będą podstawie okazywanych przez funkcjonariusza: legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia do wykonywania kontroli, tj. tzw. „upoważnienia stałego”, które nie zawiera zapisów o podmiotach podlegających kontroli. W przypadku, gdy kontrole wymienione w punktach od 1 do 3 będą wykonywane przez umundurowanych funkcjonariuszy, to legitymacja służbowa i upoważnienie będą przez nich okazywane tylko na żądanie podmiotu podlegającego kontroli, a więc sam mundur jest swoistym „upoważnieniem do kontroli”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymana została również zasada, iż czynności kontrolne w urzędzie celnym, miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ celny będą wykonywane przez umundurowanego funkcjonariusza wyposażonego w znak identyfikacji osobistej, który nie będzie potrzebował w tym celu żadnego odrębnego upoważnienia.

Nadal również pozostawiono regulację, która jest zgodna z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, iż w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy określone w art. 30 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej (tj. przepisy celne, podatkowe i regulujące urządzanie gier i zakładów wzajemnych) i okoliczności faktyczne będą uzasadniać niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, to kontrola taka będzie wykonywana na podstawie legitymacji służbowej.

W takim jednak przypadku, jak też w przypadku opisanej powyżej kontroli poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach), koniecznym będzie doręczenie upoważnienia „jednorazowego” podmiotowi podlegającemu kontroli, jeżeli podmiot taki jest przedsiębiorcą. Upoważnienie to doręcza się w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli, ale tylko przedsiębiorcy, który wskazał adres do doręczeń w kraju, natomiast w przypadku braku adresu lub gdy wskazany adres okaże się nieprawdziwy, to upoważnienie takie będzie wpinane do akt kontroli i uznawane za doręczone.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż wyłącznie w okresie do 30 czerwca 2010 r. kontrole, obok funkcjonariuszy celnych, wykonywać będą mogli również członkowie korpusu służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej – w chwili obecnej najczęściej można ich spotkać w tzw. szczególnym nadzorze podatkowym.

Zobacz: Czym jest przewóz wykonywany na potrzeby własne?

Grzegorz Musolf
ekspert w zakresie podatków i ceł

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA