REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.

Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 października 2009 r. wchodzi  w życie nowa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323). Od tego dnia ulegną m.in. zmianie zasady wszczynania niektórych rodzajów kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, w szczególności w zakresie upoważnień, jakie muszą być okazywane kontrolowanym.

Od listopada 2009 r. kontrola w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli będzie mogła być wykonywana wyłącznie po doręczeniu upoważnienia organu Służby Celnej do przeprowadzenia kontroli oraz okazaniu legitymacji służbowej, tj. przy wykorzystaniu tzw. „upoważnienia jednorazowego”, w którym będzie wskazany konkretny podmiot i zakres danej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Warto również wskazać, iż organami Służby Celnej, w odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań, oprócz naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych będą również Szef Służby Celnej oraz minister właściwy do spraw finansów publicznych (tj. Minister Finansów).

Ustawodawca przewidział 4 zasadnicze wyjątki od powyższej zasady, tj. w zakresie:

1. kontroli na drogach publicznych lub drogach wewnętrznych, na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym lub wodach śródlądowych oraz w miejscach innych niż określone w poprzednim akapicie, jak też w przypadku kontroli, o których mowa w art. 30 ust. 2 i art. 30 ust. 3 pkt 2 i 7 ustawy o Służbie Celnej, czyli kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego, prawa podatkowego „akcyzowego” i przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, kontroli rodzaju paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych, oraz kontroli wywozu i przywozu towarów podlegających ograniczeniom lub zakazom,

2. kontroli dokonywanych poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach),

3. kontroli w podmiotach, w których przeprowadzono urzędowe sprawdzenie,

4. kontroli w podmiotach innych niż określone w pkt 3 podlegających kontroli, w przypadku gdy czynności są przeprowadzane w oparciu o zgłoszenie dokonane na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 50 i 51 ustawy o Służbie Celnej oraz w przypadku gdy obowiązek ich przeprowadzenia w określonym czasie wynika z przepisów prawa.

Zobacz: Jakie dokumenty do wydania zezwolenia na transport drogowy osób?

W powyższych przypadkach kontrole wykonywane będą podstawie okazywanych przez funkcjonariusza: legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia do wykonywania kontroli, tj. tzw. „upoważnienia stałego”, które nie zawiera zapisów o podmiotach podlegających kontroli. W przypadku, gdy kontrole wymienione w punktach od 1 do 3 będą wykonywane przez umundurowanych funkcjonariuszy, to legitymacja służbowa i upoważnienie będą przez nich okazywane tylko na żądanie podmiotu podlegającego kontroli, a więc sam mundur jest swoistym „upoważnieniem do kontroli”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Utrzymana została również zasada, iż czynności kontrolne w urzędzie celnym, miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ celny będą wykonywane przez umundurowanego funkcjonariusza wyposażonego w znak identyfikacji osobistej, który nie będzie potrzebował w tym celu żadnego odrębnego upoważnienia.

Nadal również pozostawiono regulację, która jest zgodna z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, iż w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy określone w art. 30 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej (tj. przepisy celne, podatkowe i regulujące urządzanie gier i zakładów wzajemnych) i okoliczności faktyczne będą uzasadniać niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, to kontrola taka będzie wykonywana na podstawie legitymacji służbowej.

W takim jednak przypadku, jak też w przypadku opisanej powyżej kontroli poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach), koniecznym będzie doręczenie upoważnienia „jednorazowego” podmiotowi podlegającemu kontroli, jeżeli podmiot taki jest przedsiębiorcą. Upoważnienie to doręcza się w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli, ale tylko przedsiębiorcy, który wskazał adres do doręczeń w kraju, natomiast w przypadku braku adresu lub gdy wskazany adres okaże się nieprawdziwy, to upoważnienie takie będzie wpinane do akt kontroli i uznawane za doręczone.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż wyłącznie w okresie do 30 czerwca 2010 r. kontrole, obok funkcjonariuszy celnych, wykonywać będą mogli również członkowie korpusu służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej – w chwili obecnej najczęściej można ich spotkać w tzw. szczególnym nadzorze podatkowym.

Zobacz: Czym jest przewóz wykonywany na potrzeby własne?

Grzegorz Musolf
ekspert w zakresie podatków i ceł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA