REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
Zmiany zasad kontroli Służby Celnej od 31 października 2009 r.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 października 2009 r. wchodzi  w życie nowa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323). Od tego dnia ulegną m.in. zmianie zasady wszczynania niektórych rodzajów kontroli wykonywanych przez funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, w szczególności w zakresie upoważnień, jakie muszą być okazywane kontrolowanym.

Od listopada 2009 r. kontrola w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli będzie mogła być wykonywana wyłącznie po doręczeniu upoważnienia organu Służby Celnej do przeprowadzenia kontroli oraz okazaniu legitymacji służbowej, tj. przy wykorzystaniu tzw. „upoważnienia jednorazowego”, w którym będzie wskazany konkretny podmiot i zakres danej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Warto również wskazać, iż organami Służby Celnej, w odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań, oprócz naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych będą również Szef Służby Celnej oraz minister właściwy do spraw finansów publicznych (tj. Minister Finansów).

Ustawodawca przewidział 4 zasadnicze wyjątki od powyższej zasady, tj. w zakresie:

1. kontroli na drogach publicznych lub drogach wewnętrznych, na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym lub wodach śródlądowych oraz w miejscach innych niż określone w poprzednim akapicie, jak też w przypadku kontroli, o których mowa w art. 30 ust. 2 i art. 30 ust. 3 pkt 2 i 7 ustawy o Służbie Celnej, czyli kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego, prawa podatkowego „akcyzowego” i przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, kontroli rodzaju paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych, oraz kontroli wywozu i przywozu towarów podlegających ograniczeniom lub zakazom,

2. kontroli dokonywanych poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach),

3. kontroli w podmiotach, w których przeprowadzono urzędowe sprawdzenie,

4. kontroli w podmiotach innych niż określone w pkt 3 podlegających kontroli, w przypadku gdy czynności są przeprowadzane w oparciu o zgłoszenie dokonane na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 50 i 51 ustawy o Służbie Celnej oraz w przypadku gdy obowiązek ich przeprowadzenia w określonym czasie wynika z przepisów prawa.

Zobacz: Jakie dokumenty do wydania zezwolenia na transport drogowy osób?

W powyższych przypadkach kontrole wykonywane będą podstawie okazywanych przez funkcjonariusza: legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia do wykonywania kontroli, tj. tzw. „upoważnienia stałego”, które nie zawiera zapisów o podmiotach podlegających kontroli. W przypadku, gdy kontrole wymienione w punktach od 1 do 3 będą wykonywane przez umundurowanych funkcjonariuszy, to legitymacja służbowa i upoważnienie będą przez nich okazywane tylko na żądanie podmiotu podlegającego kontroli, a więc sam mundur jest swoistym „upoważnieniem do kontroli”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Utrzymana została również zasada, iż czynności kontrolne w urzędzie celnym, miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ celny będą wykonywane przez umundurowanego funkcjonariusza wyposażonego w znak identyfikacji osobistej, który nie będzie potrzebował w tym celu żadnego odrębnego upoważnienia.

Nadal również pozostawiono regulację, która jest zgodna z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, iż w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy określone w art. 30 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej (tj. przepisy celne, podatkowe i regulujące urządzanie gier i zakładów wzajemnych) i okoliczności faktyczne będą uzasadniać niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, to kontrola taka będzie wykonywana na podstawie legitymacji służbowej.

W takim jednak przypadku, jak też w przypadku opisanej powyżej kontroli poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach), koniecznym będzie doręczenie upoważnienia „jednorazowego” podmiotowi podlegającemu kontroli, jeżeli podmiot taki jest przedsiębiorcą. Upoważnienie to doręcza się w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli, ale tylko przedsiębiorcy, który wskazał adres do doręczeń w kraju, natomiast w przypadku braku adresu lub gdy wskazany adres okaże się nieprawdziwy, to upoważnienie takie będzie wpinane do akt kontroli i uznawane za doręczone.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż wyłącznie w okresie do 30 czerwca 2010 r. kontrole, obok funkcjonariuszy celnych, wykonywać będą mogli również członkowie korpusu służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej – w chwili obecnej najczęściej można ich spotkać w tzw. szczególnym nadzorze podatkowym.

Zobacz: Czym jest przewóz wykonywany na potrzeby własne?

Grzegorz Musolf
ekspert w zakresie podatków i ceł

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA